Arktisk pingvin

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Arktisk pingvin

Inlägg av Vargas » 28 november 2008, 15:36

Vad är 16 meter långt? Nästan 5 meter hög? Använder sig utav en dieselmotor och for runt 1939?
En pingvin?

Att själva fordonet byggdes är inte så uppseendeväckande.
Jag tycker mig ha sett mer fantasifulla projekt dras igång. Det som väcker min största uppmärksamhet är designen på vidundret.
Hade jag inte vetat när den byggdes så hade jag sagt 50-60 tal.

Nu vet jag inte hur källkritisk sidan är men det är väldigt roligt att hemsideskaparen ifråga har hittat så många bilder och filmklipp på fordonet ifråga.

Och frågan väcks ganska snart hur i håvete de lastade och lastade av flygplanet ifråga från taket?
Med kran är det inga problem varken eller men det slår mig lite att det finns så väldigt få lyftkranar på nordpolen, där fordonet var ritat för att köra.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28545
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Arktisk pingvin

Inlägg av Hans » 28 november 2008, 16:39

Får mig att tänka på LeTourneau (Alaskan) Land Train.

Bild

MVH

Hans

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Arktisk pingvin

Inlägg av Schwemppa » 28 november 2008, 20:59

Fantastisk apparat (jag vill ha en - vadå, tillverkas de inte mera?). Nå, men allvarligt talat, varför gummihjul - som dessutom ser ganska släta ut?

Jag har förstått att för arktiska förhållanden lämpar sig larvband bäst - man har ju sett snövesslor och dylikt.

Blev den här verkligen satt "in action" och vad var erfarenheterna?

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Re: Arktisk pingvin

Inlägg av Vargas » 29 november 2008, 00:38

Schwemppa skrev:Fantastisk apparat (jag vill ha en - vadå, tillverkas de inte mera?). Nå, men allvarligt talat, varför gummihjul - som dessutom ser ganska släta ut?

Jag har förstått att för arktiska förhållanden lämpar sig larvband bäst - man har ju sett snövesslor och dylikt.

Blev den här verkligen satt "in action" och vad var erfarenheterna?
Enligt hemsidan så satte de faktiskt av fordonet av på Arktis, och det visade sig tydligen att släta däck inte alls fungerade så bra som de hade hoppats på.
Här har de satt fast kedjor på fordonet.
Hans skrev:Får mig att tänka på LeTourneau (Alaskan) Land Train.

MVH

Hans
Försökte inte ryssarna med något liknande även dom?
Jag har för mig de valde larvfötter istället på sina fordon och att uppgiften mer var mer vetenskaplig än att skjutsa runt logistik.

Jodå. Mycket efter lite snabbt googlande hittar jag en liten rysk larvfotad plåtlåda.

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Re: Arktisk pingvin

Inlägg av Vargas » 19 december 2008, 09:12

Jag hittade lite mer information om Dr Poulters stålpingvin i fråga.
Efter att den misslyckats att tjänstgöra till det den var tänkt att göra så lämnades den helt sonika kvar på Sydpolen.
What happened to the cruiser? It was left behind in Antarctica in an underground ice garage. In the late 1940s another expedition found the vehicle and discovered it needed only air in the tires and some servicing to make it operational. It was again rediscovered in 1962, still perfectly preserved.

Where is Byrd's snow cruiser now? As of 1985 there has been speculation as to its whereabouts. Antarctic ice is in constant motion, and the ice shelf the cruiser was on is constantly moving out to sea. In the mid-1960s, a large chunk of the Ross Ice Shelf broke off and drifted away. The break occurred right through Little America. On which side of the break was the snow cruiser? No one seemed to know at the time.

The end of this story is still uncertain. Either the vehicle is buried under many, many feet of ice--where it might possibly be discovered by future explorers. Or it could be resting on the bottom of the Southern Ocean.
Nu vet jag inte riktigt var ifrån han har fått informationen men visst låter det som ett alldeles mästerligt äventyr att åka ned till Antarktis och försöka hitta den infrusna besten?
:)

Edit: I mitt första inlägg nämner jag Nordpolen. Så skall det inte vara. Det var till Antarktis de skeppade fordonet.

Skriv svar