Kårarvsgruvan i Falun.

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Kårarvsgruvan i Falun.

Inlägg av Anders Nyman » 18 oktober 2008, 14:43

Lite i skymmundan av sin storebror FaluKoppargruvan, så finns lilla Kårarvsgruvan några kilometer västerut från koppargruvan, ligger på en sluttning ner mot Falun i ett naturskönt område, denna gruva var som mest aktiv under 1800-talet. www.w.lst.se/template/NewsPage.aspx?id=3134 :wink:

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Kårarvsgruvan i Falun.

Inlägg av hasse lindquist » 29 november 2008, 12:10

Besök rekommenderas! Flera sk "skärpningar" finns i området. Enligt gamla Nordisk Familjebok ("Ugglan") har en del ytterst ovanliga mineral hittats i och omkring Kårarvsgruvan under förrförra seklet.
PS. Trevlig fikaplats finns vid Önsbackadammen intill Kårarvets koloniområde efter gruvbesöket.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Kårarvsgruvan i Falun.

Inlägg av Anders Nyman » 29 november 2008, 12:53

hasse lindquist skrev:Besök rekommenderas! Flera sk "skärpningar" finns i området. Enligt gamla Nordisk Familjebok ("Ugglan") har en del ytterst ovanliga mineral hittats i och omkring Kårarvsgruvan under förrförra seklet.
PS. Trevlig fikaplats finns vid Önsbackadammen intill Kårarvets koloniområde efter gruvbesöket.
Är du från trakten i och med att du känner till dammens namn och fikaplatsen.. :wink: :wink:
Ps, Vid fler tillfälle om du besöker området, så ta dej tid och gå skogspromenaden vid Kårarvsgruvan, ett väldigt intressant område ur historisk synvinkel..

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Kårarvsgruvan i Falun.

Inlägg av hasse lindquist » 12 december 2008, 00:50

Jag bor i Falun och rör mig ofta i området kring Kårarvet. Nyss undersökte jag möjligheterna för skridskopremiär på Önsbackadammen. :o)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Kårarvsgruvan i Falun.

Inlägg av Anders Nyman » 12 december 2008, 08:57

hasse lindquist skrev:Jag bor i Falun och rör mig ofta i området kring Kårarvet. Nyss undersökte jag möjligheterna för skridskopremiär på Önsbackadammen. :o)
Vi har haft en Kolonistuga där borta, så just det området tycker jag om. Å, dansbanan som ligger på anndra sidan vägen är ett mysigt ställe. :D

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Kårarvsgruvan i Falun.

Inlägg av KoteGaeshi » 12 december 2008, 15:10

Jag vill minnas att ett gäng av gruvhålen i Kårarvet inte var inhängnade sist jag vistades där för tiotalet år sedan, är det så fortfarande?
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Kårarvsgruvan i Falun.

Inlägg av Anders Nyman » 12 december 2008, 17:17

KoteGaeshi skrev:Jag vill minnas att ett gäng av gruvhålen i Kårarvet inte var inhängnade sist jag vistades där för tiotalet år sedan, är det så fortfarande?
Ja, det stämmer.. Det är så fortfarande. :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Kårarvsgruvan i Falun.

Inlägg av Anders Nyman » 15 december 2008, 20:26

Om jag nu inte minns fel, så är det 7 eller 8 Gruvhål i ett väldigt mysigt skogsområde, å det går en liten stig runt området via alla dessa gruvhål. :)

Skriv svar