Strax efter att jag fått mitt körkort...(det var just efter Cheopspyramiden blev färdig

) fick jag chansen köra en T-Ford. Det var ngt 'jippo' där den gamla bilen var ett dragplåster och den lånades vänligt ut av ägaren då 'jippokörningen' var på kvällarna.Jag var ung och körkåt med färsk 'svänglapp' i handen - och höll upp den!
Pedal- och växelarrangemanget var helt främmande från dagens....här en beskrivning på engelska-
Learning To Drive A Model T Ford
It is a challenge to learn to drive a Model T Ford well, especially in today's traffic. Model T's don't accelerate or brake quickly. The brakes function using bands which constrict the transmission, unlike a modern car which uses brake calipers attached directly to the wheels. They don't handle very well by today's standards although they navigate dirt roads and washboard like nothing else. In fact, this is the road surface for which they were designed.
There are three pedals on the floor, two levers on the steering column, and one floor lever to the left of the driver. The floor lever is neutral while in the upright position, second gear when in the forward position while the leftmost pedal is not depressed, and emergency brake when all the way back.
The leftmost pedal is first gear while depressed, second gear if the floor lever is forward when released. The middle pedal is reverse gear and the rightmost pedal is the brake. The right lever on the steering column is the gas, and the other lever is the spark advance. Confused? Once you drive for a month or so, it gets easy, but the controls are far from orthogonal. If you get into trouble, you can just stomp on all three pedals and that will stop you pretty quick. Doing this causes the bands in the transmission to lock up the drive train. The best thing to remember while driving is to plan ahead.
Kommer inte ihåg allt av det ovanstående. Men 1:an och 2:ans växlar låg under den vänstra pedalen. Bilen hade elektrisk självstart - och det gällde att trycka ned den pedalen 'halvvägs' för friläge när man tryckte på startknappen....Gaspedal fanns inte - det var en 'handgas' via en stång under ratten. Förtändningsreglaget på rattstången kommer jag inte ihåg. Men väl 'backpedalen' - den längst till höger.
Efter motorn startat - tryckte man vänsterpedalen i botten och engagerade 1:an - och gasade på med handreglaget.När det var dags växla upp (mycket snart - vridmoment av bara fasen...) släppte man bara upp vänsterpedalen - och 2:an var i. Sen - ja sen fanns det inte flera växlar. Om man skulle backa, trampades växelpedalen 'halvvägs' till neutral och man trampade ned backpedalen.....om man hade lite fart började bakhjulen backa - medan bilen fortfarande rörde sig framåt
Bromspedalen - den i mitten, ja den hade ungefär samma verkan som ett drivankare på en supertanker.....farten saktades gradvis
minns - Varjag