T-Forden fyller 100 år!

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

T-Forden fyller 100 år!

Inlägg av varjag » 25 september 2008, 04:42

Den klassiska Ford 'Model T' fyller 100 år den 27:e september. Den allra första seriebyggda, rullade av bandet i 27.9. 1908 och produktionen fortsatte i numera ofattbara nitton år, till 1927 då sammanlagt mer än femton millioner T-Fordar byggts världen över i alltmer förbättrade varianter. De första kostade $850 på en tid då alla andra bilar kostade $2000-3000 dollars. Och priset sänktes med ökande produktionsvolymer. 1913 kostade den $550, 1915 bara $440!
Det representerade ungefär fyra månadslöner för en Fordjobbare på bandet. Verkligen en 'Folkvagn'!

Henry Ford sade om bilen:
I will build a car for the great multitude. It will be large enough for the family, but small enough for the individual to run and care for. It will be constructed of the best materials, by the best men to be hired, after the simplest designs that modern engineering can devise. But it will be low in price that no man making a good salary will be unable to own one-and enjoy with his family the blessing of hours of pleasure in God's great open spaces.
T-Forden var världens första massproducerade bil och gjorde mera för att 'sätta amerika på hjul' än någon annan. Och inte bara Amerika, bilarna tillverkades/sammansattes också i England, Frankrike, Tyskland, Spanien, Danmark och Argentina.

Vi säger 'har den äran' till 100-åringen, Varjag

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Model_T

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28577
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: T-Forden fyller 100 år!

Inlägg av Hans » 3 oktober 2008, 16:22

Intressant.

Bild

Hur stor var skillnaden mellan de första och de sista som tillverkades? Idag kan ju helt olika bilar bära samma namn såsom Corolla och Golf.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: T-Forden fyller 100 år!

Inlägg av Hexmaster » 3 oktober 2008, 20:01

Värt att fira!

Skillnaden - tippar att den var minimal?


F.ö. är det där citatet "any color as long as it's black" tydligen inte riktigt i överensstämmelse med verkligheten.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: T-Forden fyller 100 år!

Inlägg av Martin Lundvall » 3 oktober 2008, 22:26

Var inte oviljan till att utveckla T-forden som gjorde att man tillslut fick på problem?

/Martin

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: T-Forden fyller 100 år!

Inlägg av varjag » 4 oktober 2008, 12:27

Strax efter att jag fått mitt körkort...(det var just efter Cheopspyramiden blev färdig :D ) fick jag chansen köra en T-Ford. Det var ngt 'jippo' där den gamla bilen var ett dragplåster och den lånades vänligt ut av ägaren då 'jippokörningen' var på kvällarna.Jag var ung och körkåt med färsk 'svänglapp' i handen - och höll upp den!
Pedal- och växelarrangemanget var helt främmande från dagens....här en beskrivning på engelska-


Learning To Drive A Model T Ford
It is a challenge to learn to drive a Model T Ford well, especially in today's traffic. Model T's don't accelerate or brake quickly. The brakes function using bands which constrict the transmission, unlike a modern car which uses brake calipers attached directly to the wheels. They don't handle very well by today's standards although they navigate dirt roads and washboard like nothing else. In fact, this is the road surface for which they were designed.



There are three pedals on the floor, two levers on the steering column, and one floor lever to the left of the driver. The floor lever is neutral while in the upright position, second gear when in the forward position while the leftmost pedal is not depressed, and emergency brake when all the way back.



The leftmost pedal is first gear while depressed, second gear if the floor lever is forward when released. The middle pedal is reverse gear and the rightmost pedal is the brake. The right lever on the steering column is the gas, and the other lever is the spark advance. Confused? Once you drive for a month or so, it gets easy, but the controls are far from orthogonal. If you get into trouble, you can just stomp on all three pedals and that will stop you pretty quick. Doing this causes the bands in the transmission to lock up the drive train. The best thing to remember while driving is to plan ahead.
Kommer inte ihåg allt av det ovanstående. Men 1:an och 2:ans växlar låg under den vänstra pedalen. Bilen hade elektrisk självstart - och det gällde att trycka ned den pedalen 'halvvägs' för friläge när man tryckte på startknappen....Gaspedal fanns inte - det var en 'handgas' via en stång under ratten. Förtändningsreglaget på rattstången kommer jag inte ihåg. Men väl 'backpedalen' - den längst till höger.
Efter motorn startat - tryckte man vänsterpedalen i botten och engagerade 1:an - och gasade på med handreglaget.När det var dags växla upp (mycket snart - vridmoment av bara fasen...) släppte man bara upp vänsterpedalen - och 2:an var i. Sen - ja sen fanns det inte flera växlar. Om man skulle backa, trampades växelpedalen 'halvvägs' till neutral och man trampade ned backpedalen.....om man hade lite fart började bakhjulen backa - medan bilen fortfarande rörde sig framåt :D
Bromspedalen - den i mitten, ja den hade ungefär samma verkan som ett drivankare på en supertanker.....farten saktades gradvis :roll:

minns - Varjag

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: T-Forden fyller 100 år!

Inlägg av Hexmaster » 4 oktober 2008, 13:33

Stort tack för denna beskrivning. Trodde nästan att något blivit fel ("second gear if the floor lever is forward when released", WTF?) tills jag läste din bekräftande beskrivning. :)

Lätt att glömma bort hur mycket som hänt även när det gäller sådana självklarheter.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: T-Forden fyller 100 år!

Inlägg av varjag » 4 oktober 2008, 13:55

Hexmaster skrev:Stort tack för denna beskrivning. Trodde nästan att något blivit fel ("second gear if the floor lever is forward when released", WTF?) tills jag läste din bekräftande beskrivning. :)

Lätt att glömma bort hur mycket som hänt även när det gäller sådana självklarheter.
Den där 'floor lever' (golvhandspak) som beskrivs - kommer jag absolut inte ihåg och tror inte den fanns på den modell jag körde. Har ingen aning om årtalet men gissar 'min' var (en sedan) från 1921-22, Varjag

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: T-Forden fyller 100 år!

Inlägg av millgard » 4 oktober 2008, 15:32

Även min granne mittemot är veteranbilsentusiast. I somras fick vi celebert besök av en model T från kanske 1920. Mitt första intryck var att det var mycket vrid i motorn, och det är ju väl tilltagen slagvolym för effekten - någonstans kring 4-5 liter för 25 hk. Det var uppenbart svårt att starta ryckfritt, men när man väl kom iväg rullade det ju på. Planetväxel i växellådan vill jag minnas.

I augusti var det Polarralyt, där en T-ford var med. Dock behagade den tömma kylsystemet strax innan start så det blev ingen större runda för den. Däremot var det en annan som ifjol körde Haparanda-Ystad utan större problem.

Model T var den första folkbilen och startade förutom massbilism även att hela världen fick hjul, någon som den bör ihågkommas för.

Skriv svar