Stumfilmer som går för fort

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Stumfilmer som går för fort

Inlägg av Hexmaster » 22 september 2008, 11:50

Hittade en fascinerande förklaring till varför gamla stumfilmer går för fort: girighet.
Bill Bryson skrev:Film was designed to run at a speed of sixteen frames per second, but nickelodeon operators quickly realised that if they speeded things up a little they could get in more shows.
- Made in America (Minerva 1995), sid 299

Stämmer detta? Eller är anledningen någon tråkigare teknisk?

Hastigheten förhöjer även det humoristiska värdet, har hört att en typisk slapstick á la Chaplin blir betydligt tråkigare när den spelas upp i "faktisk" hastighet.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Stumfilmer som går för fort

Inlägg av dc » 22 september 2008, 12:53

Nu för tiden går en film gjord för 16 Frames per second för fort. En 35mm-projektor rullar nämligen fram 24 Frames per second. (bildrutor per sekund) Hur det var förr vet jag inte.....
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Stumfilmer som går för fort

Inlägg av Hexmaster » 22 september 2008, 12:57

Naturligtvis - vilken hastighet nyttjades när det begav sig?

Hittade utmärkt sida med vad som verkar vara en insatt artikel skriven 1955:
James Card skrev:There is a wide-spread misconception that there exists a standard "silent speed" of 16 frames per second. Champions of this mythical "silent speed" grow quite heated over the projection of any silent film on a fixed-speed sound projector which runs at 24 frames per second.

The historical fact is that more silent films were intended to be shown at speeds which were much closer to the sound projector's 11 minutes 6 2/3 seconds per reel than the legendary "silent speed" of 16 frames per second which drags the film along at sixteen minutes and forty seconds per reel.
http://www.cinemaweb.com/silentfilm/boo ... _car_1.htm

Måhända mr Bryson förmedlat en osanning. (Vilket tyvärr inte vore första gången.)

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Stumfilmer som går för fort

Inlägg av dc » 22 september 2008, 13:14

Om det fanns 16FPS-filmer förr låter jag vara osagt. MEN idag är 24FPS standard och har varit så länge jag känner till. Före vk2 iallafall. Våra projektorer skulle aldrig kunna gå snabbare utan modifieringar (dock har jag i en sällsynt mardröm skrämts av skenande projektorer :D )
Om en film körs snabbare än den är gjord för så uppnår man de effekter som syns på gammal film, den går för fort...Det kunde gå under stumfilmens tid. Men man måste även ta med att det idag (och sedan minst 75 år tillbaka) löper ett sk ljudspår vid sidan om filmrutorna. Detta läses numera med laser eller motsvarande optisk läsare vilken skickar vidare signalen till en ljudprocessor vilken i sin tur matar ljudsystemet.

Om du vill experimentera kan du ladda film och manuellt dra fram projektorerna med ljudet inskiftat. Detta ger vid säg 10 FPS dånande effekter i biosalongen, och är något jag avråder från att göra.... Hur det skulle låta om filmen rent teoretiskt kördes snabbare än 24FPS vill jag inte spekulera i, men jag skulle sätta en slant på hörselskador bland publiken.....
No one can prevent me from raising towers in babylon

Skriv svar