Sveriges största rederi

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Sveriges största rederi

Inlägg av Martin Lundvall » 22 september 2008, 20:25

Eller att de har just flest gula färjor. 8-)

/Martin

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: Sveriges största rederi

Inlägg av Osprey » 22 september 2008, 20:58

Läste igenom Vägverkets sida en gång till och nu börjar bitarna falla på plats, även om jag tycker att det är att ta i att de enligt egen utsago är "Sveriges största rederi" och därtill "Världens sjätte största rederi".

Om man läser deras sida lite noggrannare så ser man att de t.ex inte slår Stena på fingrarna vare sig vad det gäller antalet fartyg eller tonnage, men däremot när det gäller antalet passagerare. Stena säger ju som bekant att de har över 16 miljoner passagerare årligen, medan Vägverket kan stoltsera med 21 miljoner passagerar och 11 miljoner fordon.

Fast... om man därtill lägger till parametern med hur många mil/km/sjömil passagerarna har transporterats, så leder säkert t.ex Stena igen.

Så, njaaeeee... om man räknar på ett visst speciellt sett så kan man nog få det till att Vägverket är ett jättestort rederi, men att t.ex få andra rederier att godkänna detta och acceptera det som en vederhäftig jämförelse tror jag nog inte på... :)

Dessutom vet jag att det inom sjöfartskretsar är lite si och så med just det där att räkna färjor som fartyg, men det är en helt annan sak.

För övrigt tycker jag att Vägverkets färjor funkar alldeles utmärkt och jag åker rätt så ofta med dem från Hjuvik och ut till Norra Skärgården i Göteborg.

[Edit] När jag tittar i min bok om Broströms så ser jag förresten att 1965 som var ett strålande år för dem så hade de 90 fartyg som sammanlagt deplacerade 900.000 dwt och då talar vi dessutom om vackra fartyg... :)

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Sveriges största rederi

Inlägg av Amund » 23 juni 2009, 20:46

Självklart är det svårt att jämföra olika typer av fartyg, t.ex en finlandsfärja med ett tankfartyg på 60-70000 dwt. För det första är ju dödviktston ett mått på hur mycket ett fartyg normalt får lasta (kan variera, se Plimsollmärke), medans det förra som räknas i bruttoregisterton handlar om utrymme.

Samma problematik gäller ju även frågan vilka hamnar är störst? En VLCC (very large crude carrier) som anlöper Brofjorden har nog mera last än de flesta hamnar får ihop på kanske 100 farygsbesök.

Personligen anser jag att bulk och tankfartygen som räknas i dwt är "riktiga fartyg" jämfört med färjor. Visserligen är ju människor också last men en besvärlig och oberäknelig sådan. Vet inte om det stämmer men för ca 20 år sedan talades det om att Bilspedition och ASG var sveriges största redare eftersom dessa åkerier köpt på sig aktiemajoriteter inom shipping i stor utsträckning. Redan då hade Sjöfolksförbundet fler medlemmar som var Croupierer än matroser och idag torde det väl vara ännu värre. Jag menar absolut inget illa om Croupierer eller andra normalt icke maritima yrkesgrupper, men det känns lite vemodigt utan en "riktig" handelsflotta med styckegods, dop vid ekvatorn och kända redarfamiljer. Inte ens sjömanskyrkorna finns väl kvar. :)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Sveriges största rederi

Inlägg av varjag » 24 juni 2009, 12:40

men det känns lite vemodigt utan en "riktig" handelsflotta med styckegods, dop vid ekvatorn och kända redarfamiljer. Inte ens sjömanskyrkorna finns väl kvar.
Precis så känner jag det också :(

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Sveriges största rederi

Inlägg av unmo300 » 24 juni 2009, 22:26

Jodå, sjömanskyrkorna finns kvar på några ställen men går under benämningen Svenska kyrkan i utlandet, SKUT. http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=36903
Håller annars med om utvecklingen, bedrövligt.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Sveriges största rederi

Inlägg av Anders Nyman » 27 juni 2009, 06:23

När jag var ungkarl på 80-talet då sökte jag jobb vid Sjömanskyrkan nere i Stockholm, jag gjorde det mest som en rolig grej,, men jag fick inte det jobbet, å det var jag lite glad över faktiskt.. För jag tror inte jag skulle ha trivits med att bo i Stockholm. 8-)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Sveriges största rederi

Inlägg av Wooster » 2 augusti 2009, 20:04

Västtrafik har en artikel på samma tema - där man utger sig för att vara ett av Sveriges största rederier. Dock med sådan självdistans att man sätter rederi inom citattecken

http://www.vasttrafik.se/sv/Startsida/N ... rederier2/

Skriv svar