Läste igenom Vägverkets sida en gång till och nu börjar bitarna falla på plats, även om jag tycker att det är att ta i att de enligt egen utsago är "Sveriges största rederi" och därtill "Världens sjätte största rederi".
Om man läser deras sida lite noggrannare så ser man att de t.ex inte slår Stena på fingrarna vare sig vad det gäller antalet fartyg eller tonnage, men däremot när det gäller antalet passagerare. Stena säger ju som bekant att de har över 16 miljoner passagerare årligen, medan Vägverket kan stoltsera med 21 miljoner passagerar och 11 miljoner fordon.
Fast... om man därtill lägger till parametern med hur många mil/km/sjömil passagerarna har transporterats, så leder säkert t.ex Stena igen.
Så, njaaeeee... om man räknar på ett visst speciellt sett så kan man nog få det till att Vägverket är ett jättestort rederi, men att t.ex få andra rederier att godkänna detta och acceptera det som en vederhäftig jämförelse tror jag nog inte på...
Dessutom vet jag att det inom sjöfartskretsar är lite si och så med just det där att räkna färjor som fartyg, men det är en helt annan sak.
För övrigt tycker jag att Vägverkets färjor funkar alldeles utmärkt och jag åker rätt så ofta med dem från Hjuvik och ut till Norra Skärgården i Göteborg.
[Edit] När jag tittar i min bok om Broströms så ser jag förresten att 1965 som var ett strålande år för dem så hade de 90 fartyg som sammanlagt deplacerade 900.000 dwt och då talar vi dessutom om
vackra fartyg...