Sveriges största rederi

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Sveriges största rederi

Inlägg av Anders Nyman » 29 augusti 2008, 20:45

Har ju nu en till att börja med ett 7 veckors arbetsprov på Vägverkets huvudkontor här i Borlänge,, en sak som jag inte tänkt på förren jag är på vägverket nu, är att vägverkets eget färjerederi är Sveriges största Rederi och ett av världens största rederier också.. Ja, det är ju som ordspråket säger, "Man lär så länge man lever", :) . www.vagverketfarjerederiet.se/

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Sveriges största rederi

Inlägg av varjag » 16 september 2008, 03:26

Det var som tusan...man lär alltid ngt nytt här. På 'min tid', dvs när Sverige ännu hade en handelsflotta värd namnet - var det Broströmskoncernen som intog den platsen under en rad av olika rederinamn. sic transit etc.... Varjag

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Sveriges största rederi

Inlägg av Hexmaster » 16 september 2008, 08:33

Varifrån kommer uppgiften? På egna sidan skriver de att "Färjerederiet är ett av Sveriges största rederier". Och ställningen i världen... Kan vi få en bekräftelse. :)

http://www.vv.se/templates/page3____732.aspx

Sen så tar väl en av Broströmmarnas halvstora lika mycket tonnage på en resa som ett dussin vägfärjor under ett år. Men det förstår man ju. ;)

Vet inte hur ansvaret fördelades tidigare, vägfärjorna kanske organiserades lokalt tidigare.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Sveriges största rederi

Inlägg av Göstring » 16 september 2008, 09:32

Hexmaster skrev:Varifrån kommer uppgiften? På egna sidan skriver de att "Färjerederiet är ett av Sveriges största rederier". Och ställningen i världen... Kan vi få en bekräftelse. :)

http://www.vv.se/templates/page3____732.aspx
Påståendet att det är Sveriges största rederi finns på på den här sidan.
Färjerederiet

Vägverket Färjerederiet är Sveriges största rederi och en av Vägverkets Affärsenheter. Våra 63 gula färjor transporterar årligen 21 miljoner passagerare och 11 miljoner fordon. På uppdrag av Vägverket trafikerar vi 37 vägfärjeleder i det allmänna vägnätet.

http://www.vagverketfarjerederiet.se/fi ... eriet.aspx

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Sveriges största rederi

Inlägg av Göstring » 16 september 2008, 09:48

Påståendet att det är ett av världens största finns här:
En viktig del i kollektivtrafiken sker med Vägverkets bilfärjor (ingår inte i diagrammet). Färjerederiet trafikerar 39 färjeleder dygnet runt och året om i hela landet och färjelederna är en del av det svenska vägnätet. Färjerederiets bilfärjor transporterar över 11 miljoner fordon och 22 miljoner passagerare årligen, vilket gör Färjerederiet till ett av världens största rederier.
http://www.transportfakta.se/Documents/ ... iagram.ppt
Samma cachad:
http://64.233.183.104/search?q=cache:2R ... =firefox-a

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Sveriges största rederi

Inlägg av varjag » 16 september 2008, 11:51

Rederiverksamhet brukar katalogiseras i antingen antal fartyg eller totala antalet bruttoregisterton 'under en flagg'.
Ojämförbara siffror - som alltid kolliderar. När man läser att Vägverket avancerat till 1:a platsen, kan man bara torka en tår ur ögat och tänka tillbaka på en tid då 'det svenska handelsunderskottet - seglades om till vinst, av handelsflottan'.
Vägverkets Handelsflotta - förefaller åtminstone mig, som incestuöst sugande på de egna bröstvårtan :D , Varjag

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1861
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Sveriges största rederi

Inlägg av loop » 16 september 2008, 20:47

varjag skrev: Vägverkets Handelsflotta - förefaller åtminstone mig, som incestuöst sugande på de egna bröstvårtan :D , Varjag
Jag jobbade på Ekerö et tag och åkte dagligen mellan Fittja och Ekerö, det kostade nåt. Har för mig att det var vägverkets enda betalfärja, mycket irriterande.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Sveriges största rederi

Inlägg av Anders Nyman » 17 september 2008, 20:52

loop skrev:
varjag skrev: Vägverkets Handelsflotta - förefaller åtminstone mig, som incestuöst sugande på de egna bröstvårtan :D , Varjag
Jag jobbade på Ekerö et tag och åkte dagligen mellan Fittja och Ekerö, det kostade nåt. Har för mig att det var vägverkets enda betalfärja, mycket irriterande.
Måste nog ha varit VV:s enda betalfärja, för dessa vägfärjor ingår ju i det svenska vägsystemet å ska ju vara Gratis för oss bilister annars. :oops:

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1861
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Sveriges största rederi

Inlägg av loop » 18 september 2008, 12:28

Anders Nyman skrev:
loop skrev:
varjag skrev: Vägverkets Handelsflotta - förefaller åtminstone mig, som incestuöst sugande på de egna bröstvårtan :D , Varjag
Jag jobbade på Ekerö et tag och åkte dagligen mellan Fittja och Ekerö, det kostade nåt. Har för mig att det var vägverkets enda betalfärja, mycket irriterande.
Måste nog ha varit VV:s enda betalfärja, för dessa vägfärjor ingår ju i det svenska vägsystemet å ska ju vara Gratis för oss bilister annars. :oops:
Jag åkte iofs buss till färjan och tog en annan buss på andra sidan. Men det är ju lite lustigt att den enda betalfärjan gick emellan dessa väldigt olika ställen i Stockholm.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Betalfärja över Styx!

Inlägg av varjag » 18 september 2008, 12:47

den enda betalfärjan
Det är inte tillrådligt att komma pank - till det sista färjestället...Charon skall ha sin peng :P
Bilagor
Charon, färjkarlen.jpg
Charon, färjkarlen.jpg (24.16 KiB) Visad 1796 gånger

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1861
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Betalfärja över Styx!

Inlägg av loop » 18 september 2008, 12:54

varjag skrev:
den enda betalfärjan
Det är inte tillrådligt att komma pank - till det sista färjestället...Charon skall ha sin peng :P
Fittja är ju mer levande än Ekerö, speciellt dit man kommer med färjan:)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Sveriges största rederi

Inlägg av Anders Nyman » 19 september 2008, 15:48

På Pylonen, vägverkets vägmuseum här i Borlänge,, har de en hel förarhytt från en av vägverkets äldre skrotade vägfärjor.. :wink:

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: Sveriges största rederi

Inlägg av Osprey » 21 september 2008, 20:23

Som så mycket annat och som delvis redan sagts, så är nog det där med både "Sveriges största rederi" och "Världens sjätte största rederi" ganska så relativt, beroende på hur man räknar.

Klipp och klistrat från Stena Rederi så står det:
En flotta i världsklass
Flottan utgörs av ett 80-tal fartyg med ett sammanlagt tonnage om drygt 6 miljoner dwt. I flottan ryms såväl tankfartyg som RoRo- och RoPax-fartyg i olika storlekar.
Och då verkar det inte helt säkert heller om Stena Line, med sina färjor räknas in:
Linjenätet består av 18 strategiskt belägna färjelinjer, 35 fartyg och fyra hamnar i Skandinavien och runt Storbritannien. Flottan består av snabba HSS-färjor, traditionella kombifärjor, RoPaxfärjor för frakt och passagerare och RoRo-färjor enbart för frakt. Totalt har Stena Line ca 5 700 anställda, varav ungefär två tredjedelar utgörs av sjöanställda.
Varje år reser över 16 miljoner passagerare med Stena Line.
Vägverket säger på sin sida att de har 63 gula färjor så redan där slås de ju av Stena som har ett 80-tal eller ett 80-tal+35 (~115 fartyg). Sedan är jag inte säker på om Vägverket slår 6 miljoner dwt (+ eventuellt färjorna) heller.

Om man skulle utgå från att färjorna är inräknade i de 6 milj dwt så måste vägverkets färjor vara på 100.000 dwt styck i genomsnitt för att de ska passera det, jag vet inte vad de ligger på?

När det gäller antalet passagerare så har de däremot bara 16 miljoner att överträffa och det är isåfall bara ungefär 44.000 om dagen, så det är kanske rimligt?

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Sveriges största rederi

Inlägg av Anders Nyman » 22 september 2008, 19:44

Läser man vad du skriver Osprey, så kan man ju fundera lite var VV har fått det från att de är sveriges största rederi.. Kan de mena att de är störst i sverige på just de Gula Färjorna, en intressant fråga.. Det ska jag ta mej sjutton och fråga någon där på vägverket, när jag änndock är där på mitt vikariat, vad det menas med att de är sveriges största rederi.. :?

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1861
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Sveriges största rederi

Inlägg av loop » 22 september 2008, 20:23

Kan de inte mena att de är det största inom landet gränser?

Skriv svar