Frysa mäniskor

Skriv svar
Användarvisningsbild
predator
Medlem

Frysa mäniskor

Inlägg av predator » 16 juni 2008, 21:29

Hej

Undrar bara varför man inte kan fryser ner personer eller djur och sen tina dom och få dom att vakna till liv igen. Har har hört att det är att när man fryser ner något så förstör man cellerna så att det inte skulle funka. Eller vad är det som man inet lyckas lista ut. Förutom att få igen hjärnan igen ?

Användarvisningsbild
cocteau
Medlem
Kontakt:

Re: Frysa mäniskor

Inlägg av cocteau » 17 juni 2008, 10:20

Ett krux är att vatten när det fryser blidar kristaller, och att dessa kristaller "skär sönder" cellerna.

Av samma anledning fnyser sushientusiaster åt sushi som tillagats med fryst fisk.

I det tidigare fallet dör cellen, i den senare blir konsistensen "slapp".

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 17 juni 2008, 11:29

predator skrev:Hej
Undrar bara varför man inte kan fryser ner personer eller djur och sen tina dom och få dom att vakna till liv igen.
Bakterier går ju att frysa ned och återuppliva, men det är ju frågan om några få bakterier som överlever nedfrysning, och som kan användas för att starta nya kulturer.

cocteau har annars svarat på frågan. Som det är idag gå cellerna sönder vid nedfrysning. Det finns ju iofs div företag som sysslar med "cryogenetics " och där man kan frysa ned sig efter döden för att i framtiden förhpooningsvis bli återupplivad.

Deras argument är väl att de har metoder som minimerar cellskadorna ( man tillsätter ämnen till liket innan det fryses in), samt att natoteknik i framtiden kommer att kunna användas till att reparera de cellskador som upptstår.

Men än så länge är det nog bättre att spendera dessa pengar medan man lever, i stället för att satsa på nedfrysning... :-)

Användarvisningsbild
Niedzwiadek
Medlem

Inlägg av Niedzwiadek » 18 juni 2008, 19:45

Jag har i flera år varit intresserad av nedfrysningsalternativet istället för att acceptera sin dödlighet. Jag tror att om 300-500 år så är det en baggis att läka celler och få igång hjärnan igen med minne och personlighet i behåll hos patienten. Frågan är bara vad händer under de åren man ligger nerfrusen. Det som skrämmer mig lite är att gud kanske blir lite förbannad på mig men å andra sidan kommer det säkert ett direktiv"ex cathedra" när frågan börjar bli aktuell.

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 19 juni 2008, 00:54

Ja du en bra fråga om GUD komme bli sur på dig eller oss. Vet inte hans uttal i det. Men han vill som alla anda att man inte ska DÖ eller?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 19 juni 2008, 08:37

Niedzwiadek skrev:Jag har i flera år varit intresserad av nedfrysningsalternativet istället för att acceptera sin dödlighet. Jag tror att om 300-500 år så är det en baggis att läka celler och få igång hjärnan igen med minne och personlighet i behåll hos patienten. Frågan är bara vad händer under de åren man ligger nerfrusen.
Har du en miljon dollar så...Annars kan man ju frysa ned huvudet för betydligt mindre summa....

Gäller det odödlighet så tror jag snarare på Richard Morgans alternativ snarare än att återuppliva döda kroppar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Altered_Carbon

Ricki
Ny medlem

Inlägg av Ricki » 10 augusti 2008, 19:45

Tycker att frysa ner huvudet kanske är lite coolt, tänk om man skulle göra det och sen vakna upp 500 år senare... Vem skulle kunna föreställa sig det?
En sida jag ibland skrivet på: Böcker på Nätet

Skriv svar