Gummistropp mot åksjuka

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Gummistropp mot åksjuka

Inlägg av B Hellqvist » 25 maj 2008, 13:06

Jag minns att man under tidigt 70-tal fortfarande kunde se bilar med en 15-20 mm bred gummistropp monterad undertill, och som hade kontakt med vägbanan. Denna var något som monterades i efterhand av ägaren, och verkar ha kommit på 60-talet. Tanken bakom den var tydligen att den skulle motverka åksjuka (säkert lika effektivt som kristallterapi...). Är det någon som minns dem, och inte minst hur det var med resonemanget bakom deras verkningssätt?

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Gummistropp mot åksjuka

Inlägg av dc » 25 maj 2008, 14:00

Jag har alltid haft för mig att den skulle vara till för extra jordning...
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Gummistropp mot åksjuka

Inlägg av B Hellqvist » 25 maj 2008, 18:25

Jordning är den mer logiska förklaringen, men jag vill minnas att åksjukeaspekten fanns med. Vi snackar om saker som ligger 35 år bakåt i tiden, så jag kan minnas lite fel.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Re: Gummistropp mot åksjuka

Inlägg av Gutekrigaren » 25 maj 2008, 22:04

Antistatremmen ja, som skulle motverka störningar i bilradion dessutom, förutom åksjukan. Tidningen Retro, som kom ut i tio ex för ca 8-9 år sedan testade såna här gamla företeelser. Citerat ur minnet:

Remmen monterades under redaktionens Tatra 603 enlig anvisningarna. Försökspersonen fick i rask följd äta fyra portioner lungmos och två paket Mumsmums med kort datum. Därefter sattes han i bilen med ögonbindel och hörlurar med blandat Notorius B.I.G och Harry Brandelius. Bakom ratten en avdankad distrikstmästare i rallycross. Testet utföll inte till belåtenhet, försökspersonen spydde som en kalv trots flera körningar för att motverka placeboeffekt.

Jag träffade dock en äldre man på en mack som hade rem under Nissan Micran. Han lovsjöng effekten. Förmodligen var det lovsånger han lyssnade på också... :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Gummistropp mot åksjuka

Inlägg av Martin Lundvall » 25 maj 2008, 22:18

Remmen finns för övrigt fortfarande i bruk i Ryssland. Den enda förklaringen jag har hört är antistateffekten, hur den skulle motverka åksjuka skulle vara oehört intressant att höra.

/Martin

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Gummistropp mot åksjuka

Inlägg av Göstring » 25 maj 2008, 22:18

Säljs fortfarande.
http://tillbehor.bildelskatalogen.se/(S(geb4ri3bjgmsrgj0fhzequ45))/Article.aspx?aID=1796&cID=599&grossid=54
Antistatrem. Trött på att få "stötar" av din bil?
Sägs också kunna motverka olika typer av åk-sjuka då dessa kan vara relaterade till statisk elektricitet. Remmen är tillverkad av gummi med inbyggd metalledare. Fästes enkelt i bilens chassi.
Bild

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Gummistropp mot åksjuka

Inlägg av Wooster » 25 maj 2008, 22:20

dc skrev:Jag har alltid haft för mig att den skulle vara till för extra jordning...
Jo - men var de verkligen gjorda av gummi - trodde det var någon form av metalllänk?

Förklaringen jag hörde var att det var mot "all statisk elekricitet" som inte kunde lämna bilen eftersom gummidäcken isolerade bilen från marken... Då hjälper ju knappast en gummistropp?

Edit: Ah - pucktvåa som dessutom missar mål..

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Gummistropp mot åksjuka

Inlägg av Solkungen » 27 maj 2008, 09:58

Finns kvar i vissa länder. Den är gjord av gummi, men måste ha något tillägg av metall för att leda ner strömmen. Det fungerar säkert.
Hade en bil för några år sedan som jag ständigt fick stötar ifrån när jag stängde dörren efter urstigning. Fann att det var lättare att ta stötarna om jag knuffade till dörren med armbågen. Frågade också på en del ställen efter en sådan stropp, men det fanns inte.
Tidningen Retro verkar fö. vara en jobbig tidning.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Gummistropp mot åksjuka

Inlägg av Hexmaster » 27 maj 2008, 10:04

Solkungen skrev:Det fungerar säkert.
Mot statiska stötar kanske, men knappast mot åksjuka va? :D

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Gummistropp mot åksjuka

Inlägg av Solkungen » 27 maj 2008, 10:11

Definitivt inte åksjuka!

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Re: Gummistropp mot åksjuka

Inlägg av Gutekrigaren » 27 maj 2008, 10:17

Solkungen skrev:Finns kvar i vissa länder. Den är gjord av gummi, men måste ha något tillägg av metall för att leda ner strömmen. Det fungerar säkert.
Hade en bil för några år sedan som jag ständigt fick stötar ifrån när jag stängde dörren efter urstigning. Fann att det var lättare att ta stötarna om jag knuffade till dörren med armbågen. Frågade också på en del ställen efter en sådan stropp, men det fanns inte.
Tidningen Retro verkar fö. vara en jobbig tidning.
Ta i plasten på dörren istället ,så slipper man stöten.

Tidningen Retro var lysande om man gillar gamla bilar, vilket var huvudspåret. Till skillnad från de flesta konkurrenter var inte artiklarna sövande tråkiga och handlade inte om pensionärspar på landet som gjorde utflykter med sin Chevrolet Impala. Det roliga i gammelbilshobbyn var i centrum, uppbackat av ytterst skrivskickliga journalister (Claes Johansson, Calle Carlqvist, far och son Legelius var kärntruppen).

Testerna av gamla tillbehör var förstås på skämt.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Gummistropp mot åksjuka

Inlägg av Markus Holst » 27 maj 2008, 11:04

Solkungen skrev:Hade en bil för några år sedan som jag ständigt fick stötar ifrån när jag stängde dörren efter urstigning. Fann att det var lättare att ta stötarna om jag knuffade till dörren med armbågen. Frågade också på en del ställen efter en sådan stropp, men det fanns inte.
En sådan bil har jag nu (Volvo 940 kombi, vit när den är tvättad). tricket mad armbågen mot rutan har jag lärt mig, men dp kommer ju stöten antingen när man låser bilen eller när man tar i dörren på Ica.

Varför laddas man när man sitter i bilen?

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Gummistropp mot åksjuka

Inlägg av dc » 27 maj 2008, 13:14

Markus Holst skrev:
Solkungen skrev:Hade en bil för några år sedan som jag ständigt fick stötar ifrån när jag stängde dörren efter urstigning. Fann att det var lättare att ta stötarna om jag knuffade till dörren med armbågen. Frågade också på en del ställen efter en sådan stropp, men det fanns inte.
En sådan bil har jag nu (Volvo 940 kombi, vit när den är tvättad). tricket mad armbågen mot rutan har jag lärt mig, men dp kommer ju stöten antingen när man låser bilen eller när man tar i dörren på Ica.

Varför laddas man när man sitter i bilen?
Vissa är mer "lättladdande" än andra... Det kan ha att göra med hudens ledningsförmåga osv. Jag har det problemet att jag får kraftiga stötar regelbundet. Det räcker att komma nära vissa punkter för att det skall smälla....En av det värsta problemen är när jag spolar film. Då kan jag nästan se ljusbågar när jag kommer nära strömbrytare.
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Gummistropp mot åksjuka

Inlägg av Solkungen » 27 maj 2008, 13:18

Skor, kläder och stolsklädsel torde spela störst roll. Men ett faktum är ändå att det bara var i den bilen jag hade tills för fem år sedan det inträffade i.

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Gummistropp mot åksjuka

Inlägg av Johan Matsson » 4 september 2009, 03:01

Det händer att jag fortfarande kikar under bilar och undrar vart de tog vägen. Trodde också att de var av metall och minns enbart åksjukemotivet. En ett par cm bred remsa som släpade i marken under bilen.

Skriv svar