Flottbroar

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Flottbroar

Inlägg av Anders Nyman » 11 maj 2008, 18:56

Här i Dalarna i Gagnefs Kommun så finns det två flottbroar kvar, å de är de enda här omkring som finns kvar. För från Gagnef och till säter fanns det 5 flottbroar kvar fram till början av 1970-talet, men nu finns bara dessa två i Gagnef kvar.. Men hur är det i övriga Sverige, finns det någon flottbro kvar på något annat ställe i vårt avlånga land.. :) :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Flottbroar

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 maj 2008, 23:10

Med mina kommentarer längs ner.

På fornminnessök på www.raa.se kan du möjligen få träffar på flottbroar.

http://www.kms.raa.se/cocoon/kulturmilj ... d_sok.html

Jag fick 19 träffar i fornlämningsregistret med följande fördelning.

Dalarna

Folkärna
Gagnef
Grytnäs
Gustavs
Hedemora
Stora Tuna
Svärdsjö
Torsång
Ål

Örebro län

Näsby

Östergötland

Risinge

Uppland

Sigtuna

Sedan två artiklar i Dalarnas hembygdskrift(det kan du få tag på något bibliotek i Borlänge, antar jag.
Titel Husby flottbro genom tiderna.
Författare Hage, Berndt
Ingår i Dalarnas hembygdsförbunds tidskrift 147-150
Utgivningsår 1928
Ämnesord Broar
Dalarna
Flottbroar
Husby (Dalarna)
Sverige
Klassifikation Ncafz Husby
Ppcd
Hyllplacering Läs Sv top Dr /Tidskrift, 1928; Ex A
Sv top Dr Ti /Tidskrift, 1928; Ex B

Titel Leksands flottbro : några data ur dess historia
Författare Boëthius, Gösta
Ingår i Dalarnas hembygdsförbunds tidskrift 93-113
Utgivningsår 1925
Ämnesord Broar
Dalarna
Flottbroar
Leksand
Sverige
Klassifikation Ncafz Leksand
Ppcd
Hyllplacering Läs Sv top Dr /Tidskrift, 1925


Det finns en flottbro i Fjällnora(Funbo socken) och det är en efterkonstruktion, om jag minns rätt så har den ungefär 30-40 år på nacken och är just i dålig skick(den var det för nåt år sedan när jag besökte flottbron). Om en flottbro skall betraktas som en fornlämning enligt riksantikvarieämbetet så gäller det hundra års inaktivitet.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Flottbroar

Inlägg av Anders Nyman » 13 maj 2008, 10:16

Stefan nämner ett antal flottbroar i sitt inlägg, just denna som stefan nämner som har legat i Torsång en bit söder om Borlänge, den kommer jag väl ihåg, för jag var nog närmare 8 - 9 år när den flottbron revs. :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Flottbroar

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 maj 2008, 16:00

Det är just i Dalarna som flottbroar finns eller har funnits.
Varför just detta känner jag däremot inte till.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Flottbroar

Inlägg av Anders Nyman » 30 maj 2008, 17:30

Av de två flottbroar som finns kvar här i Dalarna, så är en av dom farbar med bil, å den anndra är i det skick så de har bara rustat opp den så man kan ta sej gående över den. Men det är en speciell kännsla att åka på denna flottbro som är farbar för bilister, det känns precis som bilen flyter på vattnet. :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Flottbroar

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 juni 2008, 18:49

De flottbroar som fortfarande håller öppet för biltrafik finns väl, om jag minns rätt i Gagnef bl a.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Flottbroar

Inlägg av Anders Nyman » 14 juni 2008, 20:38

Stefan Lundgren skrev:De flottbroar som fortfarande håller öppet för biltrafik finns väl, om jag minns rätt i Gagnef bl a.

Stefan
Det stämmer precis, strax nedanför Kyrkbyn i Gagnef så finns det en flottbro som är öppen för trafik.. Å, sedan några kilometer uppströmms i älven så finns det en flottbro som bara är öppen för gående och cyklister. :) :)

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Flottbroar

Inlägg av Donkeyman » 14 juni 2008, 21:11

I Stockholm hade man två flottbroar fram till "modern tid". Den ena var Tranebergsbron som ersattes med en stor betongbro redan på 1930-talet. Den andra var "Pontonbron" som gick mellan det som i dag heter Klara Mälarstrand och Riddarholmen. Den stängdes när Centralbron var klar några år in på 1970-talet....

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Flottbroar

Inlägg av Anders Nyman » 15 juni 2008, 14:18

Just Pontonbroar som Donkeyman skriver om i sitt inlägg här ovan, på ett ställe strax söder om centrala Borlänge så ligger det oppställt så att militären snabbt kan montera opp en pontonbro över Dalälven, om det skulle hända något med stora riksvägsbron som är placerad nästan mitt i centrala Borlänge.. :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Flottbroar

Inlägg av Anders Nyman » 16 juni 2008, 21:37

Flottbroar var det en svensk grej, eller kan det tänkas att det fanns sådanna flottbroar i flera länder som vi minns här i sverige? :oops:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Flottbroar

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 juni 2008, 13:03

Anders Nyman skrev:Flottbroar var det en svensk grej, eller kan det tänkas att det fanns sådanna flottbroar i flera länder som vi minns här i sverige? :oops:
Jag vet inte riktigt, men det är möjligt att det fanns i andra varianter.

Stefan

LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Flottbroar

Inlägg av LasseMaja » 30 juli 2008, 23:42

Anders Nyman skrev:Stefan nämner ett antal flottbroar i sitt inlägg, just denna som stefan nämner som har legat i Torsång en bit söder om Borlänge, den kommer jag väl ihåg, för jag var nog närmare 8 - 9 år när den flottbron revs. :)
Det har ju funnits en i Nyckelby också.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Flottbroar

Inlägg av Anders Nyman » 31 juli 2008, 11:19

LasseMaja skrev:
Anders Nyman skrev:Stefan nämner ett antal flottbroar i sitt inlägg, just denna som stefan nämner som har legat i Torsång en bit söder om Borlänge, den kommer jag väl ihåg, för jag var nog närmare 8 - 9 år när den flottbron revs. :)
Det har ju funnits en i Nyckelby också.
Stämmer Precis, men den är tyvärr också borta sedan flera år.. Men de har bevarat vägen på var sida älven ner dit där påfarten var till den flottbron på var sida älven. :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Flottbroar

Inlägg av Anders Nyman » 29 augusti 2008, 17:42

Var opp till Gagnef här om dagen och gick över den ena flottbron som bara fungerar som gå och cykelbro, en trevlig känsla att gå över Dalälven på denna bro,, så för den som är på cykelsemester här i Dalarna så är denna bro värd en omväg. Men själva gå och cykelbanan kommer nog att kanske genomgå en renovering snart. För det märktes att den behöver genomgå en renovering inom en snar framtid. :oops:

Skriv svar