Volkswagen Bubblan
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11940
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Volkswagen Bubblan
Jag mötte en rad av "bubblor" och deras motsvarigheter igår, synd att man inte visste om detta.....Undrar om det hade varit någon VW-träff någonstans i Uppland under gårdagen.
Stefan
Stefan
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Volkswagen Bubblan
Här kommer en annan lite goding som tillhör Bubbla-släktet.. http://w1.884.telia.com/~u88402639
-
- Medlem
- Inlägg: 1249
- Blev medlem: 29 november 2008, 11:43
Charmig primitivism
Vill minnas att reservhjulet under huven levererade tryckluften till vindrutespolningen på tidigare modeller. Det gällde att inte stå med tömt reservhjul vid en eventuell punktering.
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Charmig primitivism
Just ja. Detta som du nämner det har även jag hört talas om.hasse lindquist skrev:Vill minnas att reservhjulet under huven levererade tryckluften till vindrutespolningen på tidigare modeller. Det gällde att inte stå med tömt reservhjul vid en eventuell punktering.
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Volkswagen Bubblan
www.svwv.se/lankar.htm Denna länk går till VW Veteranerna.
Re: Volkswagen Bubblan
Angående motorns placering fram och krocksäkerhet, kan jag bara säga att om motor sitter på längden, tillsammans med växellådan, formar en mycket robust klump som man kan utnyttja på ett smart sätt!
Alltså, man gör ett rejäl och starkt fäste bakom växellådan, helst lite grann förlängd med en kraftig balk. Det hamnar nånstans bakom framstolarna, mitt i tunneln. Om man smäller bilen, plåtet framifrån motorn börjar att deformeras och tar mot smällen, är kollisionen mycket kraftig, paketet motor/växellåda börjar att flytta sig bakåt och bilen börjar att deformeras från bakre infästning av växellådan också! Alltså, man skapar 2 deformansionszoner.
Jag hade ett tråkigt privilegium att uppleva det på min Alfasud! För 4 år sen, krockade jag mot räcken, efter att, i hög hastighet och i en kurva, det högra fram deck tappade luften. Bilen for ovanpå mittrefugen och hamnar på andra sidan vägen och krockar mot räcken. Jag uppskatade att hastigheten var ner till 70-80. Räcken gick in 40cm som är mycket.
Trots att smällen var fram/vänster, kunde jag öppna dörren, inte helt fritt, men det gick iaf. När, senare inspekterade vi bilen i verkstadn, såg vi att att mittunneln hade börjat att bli som dragspel. Exakt från infästning av växellådan och bakåt.
Jag forskade fram lite fakta och det visade sig att när bilen konstruerades de gjorde en "virtuel kardan axel", en fördel som den tidens bilar hade i händelse av krock i förhållande till framhjulsbilar/tvärsplacering av motorn, ett trick som verkade fungera någorlunda!
För att göra lite reklam för Alfasuden, motor/växellåda har en svag lutning som tvingar den neråt i mycket kraftig smäll och inte inne i kupen! Och det har dubbel torpedplåt, som förutom förstärkning isolerar motorljudet lite mer!
Och sist, Alfasuden är INTE en Alfa Romeo design, men en Rudolf Hruska design! Trogen medhjälpare till F Porsche.
Hälsningar
och ber om ursäkt om min post känns som lite OT.
Alltså, man gör ett rejäl och starkt fäste bakom växellådan, helst lite grann förlängd med en kraftig balk. Det hamnar nånstans bakom framstolarna, mitt i tunneln. Om man smäller bilen, plåtet framifrån motorn börjar att deformeras och tar mot smällen, är kollisionen mycket kraftig, paketet motor/växellåda börjar att flytta sig bakåt och bilen börjar att deformeras från bakre infästning av växellådan också! Alltså, man skapar 2 deformansionszoner.
Jag hade ett tråkigt privilegium att uppleva det på min Alfasud! För 4 år sen, krockade jag mot räcken, efter att, i hög hastighet och i en kurva, det högra fram deck tappade luften. Bilen for ovanpå mittrefugen och hamnar på andra sidan vägen och krockar mot räcken. Jag uppskatade att hastigheten var ner till 70-80. Räcken gick in 40cm som är mycket.
Trots att smällen var fram/vänster, kunde jag öppna dörren, inte helt fritt, men det gick iaf. När, senare inspekterade vi bilen i verkstadn, såg vi att att mittunneln hade börjat att bli som dragspel. Exakt från infästning av växellådan och bakåt.
Jag forskade fram lite fakta och det visade sig att när bilen konstruerades de gjorde en "virtuel kardan axel", en fördel som den tidens bilar hade i händelse av krock i förhållande till framhjulsbilar/tvärsplacering av motorn, ett trick som verkade fungera någorlunda!
För att göra lite reklam för Alfasuden, motor/växellåda har en svag lutning som tvingar den neråt i mycket kraftig smäll och inte inne i kupen! Och det har dubbel torpedplåt, som förutom förstärkning isolerar motorljudet lite mer!
Och sist, Alfasuden är INTE en Alfa Romeo design, men en Rudolf Hruska design! Trogen medhjälpare till F Porsche.
Hälsningar
och ber om ursäkt om min post känns som lite OT.
Re: Charmig primitivism
Tack för omruskning av minnet....jo så var det. Minns en gammal 'Folka' (som de brukade kallas) som var 'slängbil på firman' där jag jobbade. Vet inte årsmodellen, men den hade den delade bakrutan = 0-sikt i backspegeln. 6-volts elsystem = svårstartad på kalla vintermorgnar. Och den hade 'reservtank'! Det fanns ingen bränslemätare - så motorn stannade helt enkelt när det var sådär fem liter kvar i tanken.....Nere vid golvet fanns en liten spak som då vreds 180 grader - och simsalabim, de sista litrarna blev tillgängliga Jag minns inte att bilen ens hade vindrutespolare....Men det gällde att komma ihåg det dar handtaget när man tankade - och vrida tillbaka det till 'reservläget' - annars körde man soppatorsk nästa gång bensinen tog sluthasse lindquist skrev:Vill minnas att reservhjulet under huven levererade tryckluften till vindrutespolningen på tidigare modeller. Det gällde att inte stå med tömt reservhjul vid en eventuell punktering.
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Volkswagen Bubblan
Är du också en VW-Fantast, min vän.ALFASUD skrev:Angående motorns placering fram och krocksäkerhet, kan jag bara säga att om motor sitter på längden, tillsammans med växellådan, formar en mycket robust klump som man kan utnyttja på ett smart sätt!
Alltså, man gör ett rejäl och starkt fäste bakom växellådan, helst lite grann förlängd med en kraftig balk. Det hamnar nånstans bakom framstolarna, mitt i tunneln. Om man smäller bilen, plåtet framifrån motorn börjar att deformeras och tar mot smällen, är kollisionen mycket kraftig, paketet motor/växellåda börjar att flytta sig bakåt och bilen börjar att deformeras från bakre infästning av växellådan också! Alltså, man skapar 2 deformansionszoner.
Jag hade ett tråkigt privilegium att uppleva det på min Alfasud! För 4 år sen, krockade jag mot räcken, efter att, i hög hastighet och i en kurva, det högra fram deck tappade luften. Bilen for ovanpå mittrefugen och hamnar på andra sidan vägen och krockar mot räcken. Jag uppskatade att hastigheten var ner till 70-80. Räcken gick in 40cm som är mycket.
Trots att smällen var fram/vänster, kunde jag öppna dörren, inte helt fritt, men det gick iaf. När, senare inspekterade vi bilen i verkstadn, såg vi att att mittunneln hade börjat att bli som dragspel. Exakt från infästning av växellådan och bakåt.
Jag forskade fram lite fakta och det visade sig att när bilen konstruerades de gjorde en "virtuel kardan axel", en fördel som den tidens bilar hade i händelse av krock i förhållande till framhjulsbilar/tvärsplacering av motorn, ett trick som verkade fungera någorlunda!
För att göra lite reklam för Alfasuden, motor/växellåda har en svag lutning som tvingar den neråt i mycket kraftig smäll och inte inne i kupen! Och det har dubbel torpedplåt, som förutom förstärkning isolerar motorljudet lite mer!
Och sist, Alfasuden är INTE en Alfa Romeo design, men en Rudolf Hruska design! Trogen medhjälpare till F Porsche.
Hälsningar
och ber om ursäkt om min post känns som lite OT.
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Volkswagen Bubblan
Finns det någon mer skalmanit som brukar åka på någon Folka-träff eller någon annan bil träff på sommrarna.
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Volkswagen Bubblan
Spänningen är på Högtryck nu. En vecka kvar till den stora folka-träffen (Bubblaträffen) på Mantorp. Men nackdelen är att detta har man ju sett fram emot hela vintern, men när man väl är där, så rullar ju dessa tre dagar på i en rasande fart, så det tar fort slut det roliga.
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Volkswagen Bubblan
Var ut och grillade med en familj för någon dag sedan, å fick då veta att det har bildats en helt ny Bubblaförening i en by som heter Aspeboda som ligger strax utanför Borlänge,,, å de ska ha sin första bubbla-träff nu den Elfte Juli, å då ska jag passa på att ta mej ut dit till Aspeboda å kolla på denna lilla begivenhet. Men det är ju alltid lika roligt med folk som vågar satsa på något fast det är lågkonjunkter å en massa annat dravell som är runt om i vår värld..
Re: Volkswagen Bubblan
Får jag bara upp bilen ur garaget händer det att jag åker på träffar med min Triumph Spitfire. (Förmodligen en av få bilar som tillverkade i modern tid som är mer lättskruvad än en bubbla.)Anders Nyman skrev:Finns det någon mer skalmanit som brukar åka på någon Folka-träff eller någon annan bil träff på sommrarna.
Re: Volkswagen Bubblan
I år faller semestern in så jag kan pricka in Västerås i reseplaneringen.Anders Nyman skrev:Finns det någon mer skalmanit som brukar åka på någon Folka-träff eller någon annan bil träff på sommrarna.
http://www.bigmeet.com/
__________________________________
MVH
MVH
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Volkswagen Bubblan
Fick för någon dag sedan tag på en liten samlarfolka igen och sätta i bokhyllan. Det var en liten folka ambulansbuss, fabrikatet är Kovap, men SUCK det börjar bli fullt i bokhyllan med små bilar av alla olika varianter.
Re: Volkswagen Bubblan
I slutet på 50-talet körde Volkswagen med en annonskampanj'.......
''ännu vet ingen - hur gammal en Volkswagen kan bli....''
Dom hade uppenbarligen rätt , Varjag
''ännu vet ingen - hur gammal en Volkswagen kan bli....''
Dom hade uppenbarligen rätt , Varjag