Volkswagen Bubblan

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Volkswagen Bubblan

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 september 2008, 17:47

Jag mötte en rad av "bubblor" och deras motsvarigheter igår, synd att man inte visste om detta.....Undrar om det hade varit någon VW-träff någonstans i Uppland under gårdagen.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Volkswagen Bubblan

Inlägg av Anders Nyman » 1 december 2008, 18:25

Här kommer en annan lite goding som tillhör Bubbla-släktet.. http://w1.884.telia.com/~u88402639 8-)

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Charmig primitivism

Inlägg av hasse lindquist » 12 december 2008, 00:59

Vill minnas att reservhjulet under huven levererade tryckluften till vindrutespolningen på tidigare modeller. Det gällde att inte stå med tömt reservhjul vid en eventuell punktering.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Charmig primitivism

Inlägg av Anders Nyman » 12 december 2008, 08:59

hasse lindquist skrev:Vill minnas att reservhjulet under huven levererade tryckluften till vindrutespolningen på tidigare modeller. Det gällde att inte stå med tömt reservhjul vid en eventuell punktering.
Just ja. Detta som du nämner det har även jag hört talas om. :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Volkswagen Bubblan

Inlägg av Anders Nyman » 4 januari 2009, 19:05

www.svwv.se/lankar.htm Denna länk går till VW Veteranerna. 8-)

ALFASUD
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 24 maj 2007, 18:21
Ort: Skåne

Re: Volkswagen Bubblan

Inlägg av ALFASUD » 4 januari 2009, 22:36

Angående motorns placering fram och krocksäkerhet, kan jag bara säga att om motor sitter på längden, tillsammans med växellådan, formar en mycket robust klump som man kan utnyttja på ett smart sätt!
Alltså, man gör ett rejäl och starkt fäste bakom växellådan, helst lite grann förlängd med en kraftig balk. Det hamnar nånstans bakom framstolarna, mitt i tunneln. Om man smäller bilen, plåtet framifrån motorn börjar att deformeras och tar mot smällen, är kollisionen mycket kraftig, paketet motor/växellåda börjar att flytta sig bakåt och bilen börjar att deformeras från bakre infästning av växellådan också! Alltså, man skapar 2 deformansionszoner.
Jag hade ett tråkigt privilegium att uppleva det på min Alfasud! För 4 år sen, krockade jag mot räcken, efter att, i hög hastighet och i en kurva, det högra fram deck tappade luften. Bilen for ovanpå mittrefugen och hamnar på andra sidan vägen och krockar mot räcken. Jag uppskatade att hastigheten var ner till 70-80. Räcken gick in 40cm som är mycket.
Trots att smällen var fram/vänster, kunde jag öppna dörren, inte helt fritt, men det gick iaf. När, senare inspekterade vi bilen i verkstadn, såg vi att att mittunneln hade börjat att bli som dragspel. Exakt från infästning av växellådan och bakåt.
Jag forskade fram lite fakta och det visade sig att när bilen konstruerades de gjorde en "virtuel kardan axel", en fördel som den tidens bilar hade i händelse av krock i förhållande till framhjulsbilar/tvärsplacering av motorn, ett trick som verkade fungera någorlunda!
För att göra lite reklam för Alfasuden, motor/växellåda har en svag lutning som tvingar den neråt i mycket kraftig smäll och inte inne i kupen! Och det har dubbel torpedplåt, som förutom förstärkning isolerar motorljudet lite mer!
Och sist, Alfasuden är INTE en Alfa Romeo design, men en Rudolf Hruska design! Trogen medhjälpare till F Porsche.
Hälsningar
och ber om ursäkt om min post känns som lite OT.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Charmig primitivism

Inlägg av varjag » 4 januari 2009, 23:31

hasse lindquist skrev:Vill minnas att reservhjulet under huven levererade tryckluften till vindrutespolningen på tidigare modeller. Det gällde att inte stå med tömt reservhjul vid en eventuell punktering.
Tack för omruskning av minnet....jo så var det. Minns en gammal 'Folka' (som de brukade kallas) som var 'slängbil på firman' där jag jobbade. Vet inte årsmodellen, men den hade den delade bakrutan = 0-sikt i backspegeln. 6-volts elsystem = svårstartad på kalla vintermorgnar. Och den hade 'reservtank'! Det fanns ingen bränslemätare - så motorn stannade helt enkelt när det var sådär fem liter kvar i tanken.....Nere vid golvet fanns en liten spak som då vreds 180 grader - och simsalabim, de sista litrarna blev tillgängliga :) Jag minns inte att bilen ens hade vindrutespolare....Men det gällde att komma ihåg det dar handtaget när man tankade - och vrida tillbaka det till 'reservläget' - annars körde man soppatorsk nästa gång bensinen tog slut :roll:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Volkswagen Bubblan

Inlägg av Anders Nyman » 5 januari 2009, 17:03

ALFASUD skrev:Angående motorns placering fram och krocksäkerhet, kan jag bara säga att om motor sitter på längden, tillsammans med växellådan, formar en mycket robust klump som man kan utnyttja på ett smart sätt!
Alltså, man gör ett rejäl och starkt fäste bakom växellådan, helst lite grann förlängd med en kraftig balk. Det hamnar nånstans bakom framstolarna, mitt i tunneln. Om man smäller bilen, plåtet framifrån motorn börjar att deformeras och tar mot smällen, är kollisionen mycket kraftig, paketet motor/växellåda börjar att flytta sig bakåt och bilen börjar att deformeras från bakre infästning av växellådan också! Alltså, man skapar 2 deformansionszoner.
Jag hade ett tråkigt privilegium att uppleva det på min Alfasud! För 4 år sen, krockade jag mot räcken, efter att, i hög hastighet och i en kurva, det högra fram deck tappade luften. Bilen for ovanpå mittrefugen och hamnar på andra sidan vägen och krockar mot räcken. Jag uppskatade att hastigheten var ner till 70-80. Räcken gick in 40cm som är mycket.
Trots att smällen var fram/vänster, kunde jag öppna dörren, inte helt fritt, men det gick iaf. När, senare inspekterade vi bilen i verkstadn, såg vi att att mittunneln hade börjat att bli som dragspel. Exakt från infästning av växellådan och bakåt.
Jag forskade fram lite fakta och det visade sig att när bilen konstruerades de gjorde en "virtuel kardan axel", en fördel som den tidens bilar hade i händelse av krock i förhållande till framhjulsbilar/tvärsplacering av motorn, ett trick som verkade fungera någorlunda!
För att göra lite reklam för Alfasuden, motor/växellåda har en svag lutning som tvingar den neråt i mycket kraftig smäll och inte inne i kupen! Och det har dubbel torpedplåt, som förutom förstärkning isolerar motorljudet lite mer!
Och sist, Alfasuden är INTE en Alfa Romeo design, men en Rudolf Hruska design! Trogen medhjälpare till F Porsche.
Hälsningar
och ber om ursäkt om min post känns som lite OT.
Är du också en VW-Fantast, min vän. :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Volkswagen Bubblan

Inlägg av Anders Nyman » 5 januari 2009, 17:11

Finns det någon mer skalmanit som brukar åka på någon Folka-träff eller någon annan bil träff på sommrarna. 8-)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Volkswagen Bubblan

Inlägg av Anders Nyman » 30 maj 2009, 14:39

Spänningen är på Högtryck nu. En vecka kvar till den stora folka-träffen (Bubblaträffen) på Mantorp. Men nackdelen är att detta har man ju sett fram emot hela vintern, men när man väl är där, så rullar ju dessa tre dagar på i en rasande fart, så det tar fort slut det roliga. 8-)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Volkswagen Bubblan

Inlägg av Anders Nyman » 29 juni 2009, 08:37

Var ut och grillade med en familj för någon dag sedan, å fick då veta att det har bildats en helt ny Bubblaförening i en by som heter Aspeboda som ligger strax utanför Borlänge,,, å de ska ha sin första bubbla-träff nu den Elfte Juli, å då ska jag passa på att ta mej ut dit till Aspeboda å kolla på denna lilla begivenhet. Men det är ju alltid lika roligt med folk som vågar satsa på något fast det är lågkonjunkter å en massa annat dravell som är runt om i vår värld.. :D

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Volkswagen Bubblan

Inlägg av Dalmas » 29 juni 2009, 09:12

Anders Nyman skrev:Finns det någon mer skalmanit som brukar åka på någon Folka-träff eller någon annan bil träff på sommrarna. 8-)
Får jag bara upp bilen ur garaget händer det att jag åker på träffar med min Triumph Spitfire. (Förmodligen en av få bilar som tillverkade i modern tid som är mer lättskruvad än en bubbla.)

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Volkswagen Bubblan

Inlägg av Battler » 29 juni 2009, 14:16

Anders Nyman skrev:Finns det någon mer skalmanit som brukar åka på någon Folka-träff eller någon annan bil träff på sommrarna. 8-)
I år faller semestern in så jag kan pricka in Västerås i reseplaneringen.
http://www.bigmeet.com/
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Volkswagen Bubblan

Inlägg av Anders Nyman » 9 augusti 2009, 09:30

Fick för någon dag sedan tag på en liten samlarfolka igen och sätta i bokhyllan. Det var en liten folka ambulansbuss, fabrikatet är Kovap, men SUCK det börjar bli fullt i bokhyllan med små bilar av alla olika varianter. :D

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Volkswagen Bubblan

Inlägg av varjag » 9 augusti 2009, 13:23

I slutet på 50-talet körde Volkswagen med en annonskampanj'.......

''ännu vet ingen - hur gammal en Volkswagen kan bli....''

Dom hade uppenbarligen rätt :lol: , Varjag

Skriv svar