Volkswagen Bubblan
Re: Volkswagen Bubblan
Jag hjälpte en kamrat att bygga enbil en gång. Fyrkantsram och en bubbla på skroten fick släppa till delarna. Framvagnen bultades längst fram, och motor/växellåda därbak. Ingen fjädring på bakhjulen dock. Avgassystem svetsades av rörstumpar, ca 20cm långa. Ett baksäte skruvades fast mittpå, och pedalställ, växellänkage och en utombordartank på 4 liter najades fast på fläktkåpan.
Dubbdäck gjordes genom att skruva M2-skruvar med mutter rakt genom däcket, och sedan innerslang. Vilket grepp! Den reste sig på bakhjulen vid häftig start och tog sig fram bra i skogen.
Annars har jag kört sextiotalare en del och gillar dem faktiskt.
Dubbdäck gjordes genom att skruva M2-skruvar med mutter rakt genom däcket, och sedan innerslang. Vilket grepp! Den reste sig på bakhjulen vid häftig start och tog sig fram bra i skogen.
Annars har jag kört sextiotalare en del och gillar dem faktiskt.
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Volkswagen Bubblan
Den bil som millgard berättar att han varit med och byggt skulle jag jättegärna ha villja sett,, för hemmabyggen är något som jag gillar, speciellt då om det är delar med från en Bubbla.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11932
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Volkswagen Bubblan
Jag såg en "Bubbla" idag och jag hann inte ta registreringsnumret för att kunna få fram bilinformation eftersom mötet ägde rum i en kurva på en smal väg. Det var nog en "Bubbla" från 60- eller 70-talet skulle jag tippa. Det var ett tag sedan som jag såg en sådan bil.
Stefan
Stefan
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Volkswagen Bubblan
På Industriområdet där jag jobbar här i stan, så är det tydligen någon som helrenoverar en äldre Bubbla.. För på en industritomt strax bortanför min firma, så har någon kört dit ett tomt skal av en bubbla.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11932
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Volkswagen Bubblan
Ser någon en "Bubbla" och vill veta mer om den, så är vägverkets bilregister ett bra alternativ(OBS: Inga personliga uppgifter).
https://www21.vv.se/fordonsfraga/
Stefan
Gäller andra bilsorter också, min är en Triumph från 1964, men den är avställd.
https://www21.vv.se/fordonsfraga/
Stefan
Gäller andra bilsorter också, min är en Triumph från 1964, men den är avställd.
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Volkswagen Bubblan
Vägverkets huvudkontor här i Borlänge har ett trafikmusem som heter Pylonen, där tar de upp trafikens historia.. Nu var det ett bra tag sedan jag var in där,, men jag har för mej att det står en äldre Bubbla där inne.Stefan Lundgren skrev:Ser någon en "Bubbla" och vill veta mer om den, så är vägverkets bilregister ett bra alternativ(OBS: Inga personliga uppgifter).
https://www21.vv.se/fordonsfraga/
Stefan
Gäller andra bilsorter också, min är en Triumph från 1964, men den är avställd.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11932
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Volkswagen Bubblan
Jo, men med länken ovanför menar jag de bubblor som fortfarande är i trafik.Anders Nyman skrev:Vägverkets huvudkontor här i Borlänge har ett trafikmusem som heter Pylonen, där tar de upp trafikens historia.. Nu var det ett bra tag sedan jag var in där,, men jag har för mej att det står en äldre Bubbla där inne.Stefan Lundgren skrev:Ser någon en "Bubbla" och vill veta mer om den, så är vägverkets bilregister ett bra alternativ(OBS: Inga personliga uppgifter).
https://www21.vv.se/fordonsfraga/
Stefan
Gäller andra bilsorter också, min är en Triumph från 1964, men den är avställd.
Stefan
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Volkswagen Bubblan
Har hittat en intressant sida där det finns många vackra bilder på, Bubbla-Bussar, sidan är från Typ2-klubben.
www.typ2-klubben.com/
www.typ2-klubben.com/
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Volkswagen Bubblan
Fann dessa två intressanta länkar för en liten stund sedan, roliga och intressanta om man är Bilintresserad,, www.carhistory4u.com/ www.biltavlor.se/
Re: Volkswagen Bubblan
Vill ni se gamla bubblor är ett besök i Pålsboda att rekommendera
http://www.vwmuseum.se/default.asp
Notera öppetiderna på deras web!
http://www.vwmuseum.se/default.asp
Notera öppetiderna på deras web!
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Volkswagen Bubblan
Håller med dej där om detta museum i Pålsboda att det går att rekommendera.. Har själv varit dit och det är ett trevligt museum.bojo skrev:Vill ni se gamla bubblor är ett besök i Pålsboda att rekommendera
http://www.vwmuseum.se/default.asp
Notera öppetiderna på deras web!
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Volkswagen Bubblan
Dags att inrikta sej på nästa års Bubbla-träff på Mantorp som blir den 5 - 6 - 7 Juni 2009.. Lång väntan, men den som väntar på något gått, får ju något trevligt..
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Volkswagen Bubblan
Fann denna länk här om dagen. www.bugbite.se/
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Volkswagen Bubblan
Tittade på lite fin Bubblor på Nätet igår kväll, så fann jag en länk från Frankrike, en fransk Nätshop som verkade trevlig.. www.beetle-shop.fr/
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13576
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Re: Volkswagen Bubblan
Jag har en del härliga VW-minnen, även om de främst rör bussen.
1979-80 gjorde jag lumpen på T2 i Skövde. Jag tillhörde den avskaffade yrkeskåren av skrivbitraäden, vilket betydde att jag inte ansågs stridsduglig utan fick tjöna av min tid om hjälpreda på sjukavdelningen. I den tjänsten ingick en del bilkörning då jag ju bland annat fick skjutsa soldater mellan olika sjukhus och regementen och även ofta fick åka till kärnsjukhuset i skövde med prover och liknande.
Sjukavdelningen delade bil med vakten. Jag gick alltså till vaktkuren och fick bilnycklar. Bilen var sedan en folkabuss, troligen av nyare modell. Jag körde såklart försiktigt ut genom vakten, men sedan levde jag rövare på Skövdes gator med denna bil, speciellt i snöväder. Det var en ganska intressant sak att ställa upp en VW-buss för kurvorna, eftersom man ju sitter ovanför framhjulen. Man märke dåligt var bakändan var. Men jag klarade hela lumpen utan att krocka eller köra av vägen.
Det intressantaste med denna bil var ju att försöka få i växlarna. Jag vet inte om det är typiskt för modellen, men det var en rätt trög och vevande sysselsättning.
Vid ett tillfälle blev jag stoppad av militärpoliser. De var utsläppta från K1 och hade en liten trafikkontroll för kronans bilar vid järnvägsövergången i Skövde. Som ung arg malaj körde jag såklart utan bälte och fort. Bussen lutade alltid intressant utåt i kurvan över järnvägs-spåret. I kontrollen skulle jag visa upp körkort, förarbevis och körorder. Inget av detta hade jag med mig, och någon körorder hade jag aldrig fått ut. Jag berättade om det inträffade för min fanjunkare som några dagar senare skamset gav mig en stående körorder som jag kunde ha i fickan. Tydligen var de i Skövde inte så vana vid militärpolisbesök.
1979-80 gjorde jag lumpen på T2 i Skövde. Jag tillhörde den avskaffade yrkeskåren av skrivbitraäden, vilket betydde att jag inte ansågs stridsduglig utan fick tjöna av min tid om hjälpreda på sjukavdelningen. I den tjänsten ingick en del bilkörning då jag ju bland annat fick skjutsa soldater mellan olika sjukhus och regementen och även ofta fick åka till kärnsjukhuset i skövde med prover och liknande.
Sjukavdelningen delade bil med vakten. Jag gick alltså till vaktkuren och fick bilnycklar. Bilen var sedan en folkabuss, troligen av nyare modell. Jag körde såklart försiktigt ut genom vakten, men sedan levde jag rövare på Skövdes gator med denna bil, speciellt i snöväder. Det var en ganska intressant sak att ställa upp en VW-buss för kurvorna, eftersom man ju sitter ovanför framhjulen. Man märke dåligt var bakändan var. Men jag klarade hela lumpen utan att krocka eller köra av vägen.
Det intressantaste med denna bil var ju att försöka få i växlarna. Jag vet inte om det är typiskt för modellen, men det var en rätt trög och vevande sysselsättning.
Vid ett tillfälle blev jag stoppad av militärpoliser. De var utsläppta från K1 och hade en liten trafikkontroll för kronans bilar vid järnvägsövergången i Skövde. Som ung arg malaj körde jag såklart utan bälte och fort. Bussen lutade alltid intressant utåt i kurvan över järnvägs-spåret. I kontrollen skulle jag visa upp körkort, förarbevis och körorder. Inget av detta hade jag med mig, och någon körorder hade jag aldrig fått ut. Jag berättade om det inträffade för min fanjunkare som några dagar senare skamset gav mig en stående körorder som jag kunde ha i fickan. Tydligen var de i Skövde inte så vana vid militärpolisbesök.
Senast redigerad av 1 Markus Holst, redigerad totalt 28 gånger.