
Volkswagen Bubblan
-
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 jun 2007 09:13
- Ort: Borlänge
Volkswagen Bubblan
Denna lite Runda bil, lite smått charmiga bilen, som har några år på nacken. På Mantorp i Östergötland har det ordnats bubbla träffar i några år, å denna träff firar 25 år i år. Jag är lite nyfiken om det är fler Skalmaniter som ska dit, mer än jag. Denna träff annordnas 6 - 8/6. http://www.bugrun.com 

-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11756
- Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
- Ort: Uppland
Re: Volkswagen Bubblan
När jag var i mina allra första år så ägde fadern en sådan där bubbla, man ser ju inte sådana nu för tiden.
Stefan
Stefan
-
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 jun 2007 09:13
- Ort: Borlänge
Re: Volkswagen Bubblan
Nej, tyvärr så ser man inte så många av dem nu för tiden, men det ska finnas ett Bubbla museum i Pålsboda. Fanns ett där för några år sedan, men om det finns kvar idag vet jag inte, för jag har för mej att min kompis som var dit för ett tag sedan, nämnde att ägaren ville göra sej av med museet. Är det någon här på skalman som känner till detta Bubblamuseum. Min morfar hadde en blå bubbla när jag var liten, har för mej att den var från 1968 eller 1969. 

-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11756
- Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
- Ort: Uppland
Re: Volkswagen Bubblan
Tyvärr var den klassiska bubblan en dödsrisk, eftersom motorn inte var i fram utan i bak så var det ingenting som tog emot eller dämpade smällen om det blev en frontalkrock. Det var ganska många dödsolyckor med Bubblor under 70-talet och i början av 80-talet.
Stefan
Stefan
-
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 jun 2007 09:13
- Ort: Borlänge
Re: Volkswagen Bubblan
Ja, nackdelen var ju att Motorn satt bak på denna bubblamodell.. Jag kommer just ihåg detta med min Morfars Bubbla, när jag åkte med honom när jag var liten,, längst bak i kupen, bakom baksätet, så var det ett litet tomrum, där brukade jag hoppa ner och gömma mej, när vi åkte med honom, speciellt för att det kom lite värme från motorn där å sedan så brukade jag somna till motorljudet där i denna lilla låda eller vad jag ska kalla det för. 

-
- Ny medlem
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 25 aug 2005 21:49
Re: Volkswagen Bubblan
Bubblans ibland farliga (eller underhållande, beror på vem man frågar...
) vägegenskaper kan skyllas på motorplaceringen bak (och den felkonstruerade framvagnen och pendelbakaxeln, de två korrigerades dock på sena årsmodeller), dock inte krocksäkerheten. Den undermåliga krocksäkerheten beror snarare på att grundkonstruktionen är så gammal, krocksäkerhet var inget försäljningsargument på 40-talet helt enkelt. Ingen tillverkare skulle väl idag alls drömma om att tex placera bensintanken framför passagerarutrymmet?
Vid en kollision framifrån är motorn mest i vägen, den kommer inte att deformeras och ta upp kraften från krocken utan i stället vidarebefordra den bakåt. Ju mer "tomt" utrymme framför passagerarutrymmet desto mer plåt som kan deformeras och ta upp krockkrafterna. Vill man generalisera kan man säga att passagerarna sitter i en "bur" som görs så stabil som möjligt medan resten av bilen konstrueras för att deformeras och ta upp krafterna på bästa sätt vid en kollision.


Vid en kollision framifrån är motorn mest i vägen, den kommer inte att deformeras och ta upp kraften från krocken utan i stället vidarebefordra den bakåt. Ju mer "tomt" utrymme framför passagerarutrymmet desto mer plåt som kan deformeras och ta upp krockkrafterna. Vill man generalisera kan man säga att passagerarna sitter i en "bur" som görs så stabil som möjligt medan resten av bilen konstrueras för att deformeras och ta upp krafterna på bästa sätt vid en kollision.
-
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 jun 2007 09:13
- Ort: Borlänge
Re: Volkswagen Bubblan
En liten rolig grej "Kuriosa", med just detta att motorn sitter bak på denna bubblamodell.. När jag träffade min sambo, då ägde hon en bubbla, å jag tror vi har umgåtts i cirka ett halvår, då var vi och handlade på en affär här i Borlänge, å när vi var klara med handlandet, så gick vi ut till bilen "Bubblan",, å utan att tänka sej för så öppnade hon bakluckan å skulle lasta in matvarorna där bak, men det gick ju inte i och med att motorn satt där bak,, å när hon kom på sitt lilla misstag, så började hon å garva.
Men just bubblans säkerhet är ju annars inte av den bästa kvaliten, å just som det nämns i inlägget före, att bensintanken sitter där den sitter, just det är ju helt vansinne.

Men just bubblans säkerhet är ju annars inte av den bästa kvaliten, å just som det nämns i inlägget före, att bensintanken sitter där den sitter, just det är ju helt vansinne.

-
- Medlem
- Inlägg: 3639
- Blev medlem: 07 dec 2006 22:41
- Ort: Fjollträsk
Re: Volkswagen Bubblan
Om motorn är bak så är det ju vansinnigt att ha tanken och reservhjulet någon annanstans än fram.
Vill ni ha en krocksäker bil så är det ju egentligen vansinne att ha en bensintank överhuvud...
Vill ni ha en krocksäker bil så är det ju egentligen vansinne att ha en bensintank överhuvud...
-
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 jun 2007 09:13
- Ort: Borlänge
Re: Volkswagen Bubblan
Ja, om man ser det så att det är vansinne med en bensintank överhuvudtaget, då får man nog ha en FLINTABIL..spett skrev:Om motorn är bak så är det ju vansinnigt att ha tanken och reservhjulet någon annanstans än fram.
Vill ni ha en krocksäker bil så är det ju egentligen vansinne att ha en bensintank överhuvud...

-
- Medlem
- Inlägg: 3639
- Blev medlem: 07 dec 2006 22:41
- Ort: Fjollträsk
Re: Volkswagen Bubblan
kokseldat går ju
-
- Medlem
- Inlägg: 10194
- Blev medlem: 12 jun 2004 17:41
- Ort: Tjörn
Re: Volkswagen Bubblan
Finns det något enkelt sätt att ta reda på nypriset för VW-bubblan genom åren? Är just nu mest intresserad av USA, fast svenska uppgifter vore också trevligt.
-
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 jun 2007 09:13
- Ort: Borlänge
Re: Volkswagen Bubblan
Jag kan lyssna med min Kompis från Laholm,, okej nu är inte han någon Bubblafantast.. Men han har någon bekant någonstanns utanför Båstad som är BubblaFantast, om den killen från Båstadstrakten kanske vet.. Men annars så kan jag höra mej för när jag änndock ska ner till Mantorp nu i Sommar på 25-årsjubileumet av dessa bubblaträffar där.Hexmaster skrev:Finns det något enkelt sätt att ta reda på nypriset för VW-bubblan genom åren? Är just nu mest intresserad av USA, fast svenska uppgifter vore också trevligt.

-
- Stödjande medlem 2020
- Inlägg: 3723
- Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
- Ort: Luleå
Re: Volkswagen Bubblan
Det man inte skall glömma var att Volkswagen stod för en oerhörd kvalitet - ej överträffad i den dåtida världen. Det räcker med att sätta sig i en femtio- eller sextiotalare - känna på reglagen, stänga dörren (nästan omöjligt utan att öppna ventilationsrutan), starta motorn, trycka ned den stående kopplingspedalen, lägga i en växel och köra iväg.
Vägegenskaperna var inte så usla som många tycks tro, utan mycket låg hos diagonaldäcken samt det faktum att en svansmotorförsedd bil inte är stabil om man släpper gasen i en kurva - precis vad den ovane föraren gör. Framgångar i bla rallycross och det faktum att Porsche 911/912 också har svansmotor talar för att det inte är fel på grundkonstruktionen.
Framvagnen var genialt konstruerad och när typ 2 kom, gjorde man något som ingen gjort bättre ens efteråt, nämligen utnyttjade längd, bredd och höjd på ett fantastiskt sätt. Komfortabel, robust, rymlig och flexibel. Världen hade fått sin verkliga MPV - fyrtio år innan akronymen uppfanns.
Bubblan hade i Sverige ett relativt bra pris - inte billigast men med tanke på grundkvaliteten alltid prisvärd.
Vägegenskaperna var inte så usla som många tycks tro, utan mycket låg hos diagonaldäcken samt det faktum att en svansmotorförsedd bil inte är stabil om man släpper gasen i en kurva - precis vad den ovane föraren gör. Framgångar i bla rallycross och det faktum att Porsche 911/912 också har svansmotor talar för att det inte är fel på grundkonstruktionen.
Framvagnen var genialt konstruerad och när typ 2 kom, gjorde man något som ingen gjort bättre ens efteråt, nämligen utnyttjade längd, bredd och höjd på ett fantastiskt sätt. Komfortabel, robust, rymlig och flexibel. Världen hade fått sin verkliga MPV - fyrtio år innan akronymen uppfanns.
Bubblan hade i Sverige ett relativt bra pris - inte billigast men med tanke på grundkvaliteten alltid prisvärd.
-
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
- Ort: Rom
Re: Volkswagen Bubblan
Jag har kört bubbla en gång, en 73:a i perfekt skick. Bullrig, slö, trång och rälig jämfört med min egen Saab 96 V4 från året efter. Visserligen konstruerades bubblan i grunden drygt tio år före Saaben, men ändå...
Mvh Petter
Mvh Petter
-
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 jun 2007 09:13
- Ort: Borlänge
Re: Volkswagen Bubblan
Jag har en kompis, han och sambon de har tre bubblor, som är från slutet av 60-talet och början av 70-talet. Sedan så har de några nyare folkvagnar också,, men sommartid så åker de nästan enbart bubblorna, å de älskar sina bubblor. Å, de kan inte tänka sej någon annan glidarbil på sommaren, men en av bubblorna ska de göra sej av med, det är ett renoveringsobjekt, å de har tyvärr inte tiden att göra i ordning den.. Men de är oerhört nöjda med sina bubblor. 
