växlar i cykelnavet

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

växlar i cykelnavet

Inlägg av hans lindquist » 21 mars 2008, 00:05

Cykelväxlar, inbyggda i själva navet, dök upp redan i början av 1900-talet. Enligt en uppgift var tyska Torpedo först ute. Navväxlarna är sk planetväxlar.
En variant var Novoväxeln med två lägen, som Husqvarna lanserade på 50-talet (tror jag). Det rörde sig om en planetväxel med ett kedjedrev, som fästes utanför navet, där det ursprungliga kedjedrevet normalt finns. Bakgaffeln måste därför böjas isär något. Enligt uppgift ska Novoväxeln även ha förekommit i en treväxlad version.
Vet ngn ngt mer om detta stycke svensk velocipedhistoria?

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Re: växlar i cykelnavet

Inlägg av Osprey » 21 mars 2008, 16:26

Gjorde en sökning och hittade det här:

http://www.cykelhobby.com/nav.htm

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: växlar i cykelnavet

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 2 augusti 2009, 11:13

Är detta den enda cykeltråden på forumet? Jag gjorde en sökning på "cyk*" och det blev resultatet utöver alla dem som "är ute och cyklar". Jag har letat litet efter något lämpligt cykelforum på internet, men de som jag har sett förefaller antingen vara hypermoderna eller antika, och de talar om saker som jag aldrig anar vad de är för något, och de verkar ha sådana problem med allt att man blir rädd. Cyklar kanske är ett mörker, och jag är orolig.

Det som jag skulle tycka vore intressant är att läsa mer om standardcyklar från 1970-talet och därikring.

Skriv svar