Cykelväxlar, inbyggda i själva navet, dök upp redan i början av 1900-talet. Enligt en uppgift var tyska Torpedo först ute. Navväxlarna är sk planetväxlar.
En variant var Novoväxeln med två lägen, som Husqvarna lanserade på 50-talet (tror jag). Det rörde sig om en planetväxel med ett kedjedrev, som fästes utanför navet, där det ursprungliga kedjedrevet normalt finns. Bakgaffeln måste därför böjas isär något. Enligt uppgift ska Novoväxeln även ha förekommit i en treväxlad version.
Vet ngn ngt mer om detta stycke svensk velocipedhistoria?
växlar i cykelnavet
-
- Medlem
- Inlägg: 477
- Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
- Ort: hans lindquist
-
- Medlem
- Inlägg: 1216
- Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
- Ort: Närke
Re: växlar i cykelnavet
Är detta den enda cykeltråden på forumet? Jag gjorde en sökning på "cyk*" och det blev resultatet utöver alla dem som "är ute och cyklar". Jag har letat litet efter något lämpligt cykelforum på internet, men de som jag har sett förefaller antingen vara hypermoderna eller antika, och de talar om saker som jag aldrig anar vad de är för något, och de verkar ha sådana problem med allt att man blir rädd. Cyklar kanske är ett mörker, och jag är orolig.
Det som jag skulle tycka vore intressant är att läsa mer om standardcyklar från 1970-talet och därikring.
Det som jag skulle tycka vore intressant är att läsa mer om standardcyklar från 1970-talet och därikring.