I bilens begynnelse då bilar "handknackades" så var de ju knappast helt symmetriska, dvs. högerskärmen och vänsterskärmen kanske skiljde sig åt med en eller ett par mm (kanske mer) lite här och där. Idag när pressverktygen framställs med CNC-maskiner (tror jag iaf), så blir de ju så gott som helt symmetriska.
Men när hade tekniken kommit så långt att man kunde påstå att bilarna var symmetriska? En avvikelse på en eller ett par tiondels mm kan kanske accepteras, men hur bra kunde man åstadkomma detta på 30, 40 och 50-talet? Dvs. innan datorer började göra sitt intåg.
När blev bilen symmetrisk?
jag är ingen expert på bil toleranser idag, men på 30talet Maserati gjorde så fina ytor mellan motor och topblock som inte behövdes några packningar!
Är det inte bara att ta måttband och mätta?
Hälsningar
Spiros
PS: jag tvivlar att moderna bilar har så små toleranser eller att de är så jämna som det postås!
Min Alfasud har säkert ett par tre cm skilnad vänster höger skärm!
Är det inte bara att ta måttband och mätta?
Hälsningar
Spiros
PS: jag tvivlar att moderna bilar har så små toleranser eller att de är så jämna som det postås!
Min Alfasud har säkert ett par tre cm skilnad vänster höger skärm!
Oj, toleranserna på karosser och chassi har varir rätt rejält tilltagna genom åren. Centimeter snarare än millimeter. Femtitalsjänkare kan vara riktigt skrämmande i chassiet. Men jag har för mig att det handlade om åtminstone ett par cm på 70-tals Ford på många mått. Pressverktyg, automatstansar och punktsvetsautomater borgar inte för den högsta precisionen eller passformen.
Bilar utan topplockspackning är inte så imponerande, bla så saknar bubblor det. Nu skulle jag kunna säga nåt om italienska kvalitetsbilar här:)
Jag har jobbat med bla att ställa in dörrglipor på Volvo, men jag kommer inte ihåg vilka mått det var, men det handlade om tiondelar i tolerans har jag för mig.
Bilar utan topplockspackning är inte så imponerande, bla så saknar bubblor det. Nu skulle jag kunna säga nåt om italienska kvalitetsbilar här:)
Jag har jobbat med bla att ställa in dörrglipor på Volvo, men jag kommer inte ihåg vilka mått det var, men det handlade om tiondelar i tolerans har jag för mig.
Bilar blev inte helt symetriska för än hela bilen blev formbestämd med hjälp av CAD/CAM, d.v.s. någon gång i slutet av 80-talet.
Innan dess bestämdes formen av en modell. Denna modell var aldrig helt symetrisk. Den skapades nämligen av ett gäng flummiga konstnärstyper som kunde stå och finjustera en liten kant eller ett hörn i åtta veckor, men inte alltid lade ned lika stor möda på symetrin.
På SAAB:ar från 70-talet kunde det nominella måttet skilja upp till två centimeter mellan höger och vänster sida. På Volvo något mindre. Under 80-talet minskade den nominella skilnaden till storleksordningen en halv centimeter. På bilar konstruerade under 90-talet är de nominella måtten för höger och vänster sida i regel lika.
Vad sedan utfallet blir är ju en helt annan sak.
Innan dess bestämdes formen av en modell. Denna modell var aldrig helt symetrisk. Den skapades nämligen av ett gäng flummiga konstnärstyper som kunde stå och finjustera en liten kant eller ett hörn i åtta veckor, men inte alltid lade ned lika stor möda på symetrin.
På SAAB:ar från 70-talet kunde det nominella måttet skilja upp till två centimeter mellan höger och vänster sida. På Volvo något mindre. Under 80-talet minskade den nominella skilnaden till storleksordningen en halv centimeter. På bilar konstruerade under 90-talet är de nominella måtten för höger och vänster sida i regel lika.
Vad sedan utfallet blir är ju en helt annan sak.
Datorernas genombrott var klart synlig i mitten/slutet av åttitalet. Tex den kantiga BMW 5-serien undertecknad drömde om mellan körlektionerna blev plötsligt hopplöst passé när den nya "datortillverkade" modellen kom med sina mjuka böjda former.
Det är iallfall förklaringen jag fått på att bilarna blev rundare i formerna vid den tiden.
Det är iallfall förklaringen jag fått på att bilarna blev rundare i formerna vid den tiden.
-
- Tidigare medlem
- Inlägg: 923
- Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
- Ort: Frankrike
map358 har helt rätt. Svaret på frågan är 1980-tal.
Sedan finns det ett halvsvar, nämligen att övergången från hantverksmässig- till industriell biltillverkning åtföljdes av en väsentlig förbättring av måttnoggrannheten. Karosseridelarna började pressas i verktyg i stället för att handknackas. Dessa pressverktyg justerades sedan till dess att delarna direkt (nåja) passade ihop.
En tidig, industriellt tillverkad bil var T-forden.
Tiden för detta var strax efter 1900.
Betraktar man bilkarosser från olika tider, t.ex. längs karossens sida brukar man kunna se ganska direkt vilka som formgetts i datorer.
Sedan finns det ett halvsvar, nämligen att övergången från hantverksmässig- till industriell biltillverkning åtföljdes av en väsentlig förbättring av måttnoggrannheten. Karosseridelarna började pressas i verktyg i stället för att handknackas. Dessa pressverktyg justerades sedan till dess att delarna direkt (nåja) passade ihop.
En tidig, industriellt tillverkad bil var T-forden.
Tiden för detta var strax efter 1900.
Betraktar man bilkarosser från olika tider, t.ex. längs karossens sida brukar man kunna se ganska direkt vilka som formgetts i datorer.
Är det datorernas förtjänst att alla bilar idag liknar degbullar?
jag tror att mjuka linjer var populära på 20 och 30tlet.
Då skapades de bästa formerna, enl mig iaf! Har man sett från nära håll alla Bugatti på museet i Mulhouse och samtidig de epokskapade Panhard-Levassor man saknar inte precisionen som moderna bilar påstås har.
jag tror att mjuka linjer var populära på 20 och 30tlet.
Då skapades de bästa formerna, enl mig iaf! Har man sett från nära håll alla Bugatti på museet i Mulhouse och samtidig de epokskapade Panhard-Levassor man saknar inte precisionen som moderna bilar påstås har.