När blev bilen symmetrisk?

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

När blev bilen symmetrisk?

Inlägg av Osprey » 6 februari 2008, 03:48

I bilens begynnelse då bilar "handknackades" så var de ju knappast helt symmetriska, dvs. högerskärmen och vänsterskärmen kanske skiljde sig åt med en eller ett par mm (kanske mer) lite här och där. Idag när pressverktygen framställs med CNC-maskiner (tror jag iaf), så blir de ju så gott som helt symmetriska.

Men när hade tekniken kommit så långt att man kunde påstå att bilarna var symmetriska? En avvikelse på en eller ett par tiondels mm kan kanske accepteras, men hur bra kunde man åstadkomma detta på 30, 40 och 50-talet? Dvs. innan datorer började göra sitt intåg.

ALFASUD
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 24 maj 2007, 18:21
Ort: Skåne

Inlägg av ALFASUD » 6 februari 2008, 12:49

jag är ingen expert på bil toleranser idag, men på 30talet Maserati gjorde så fina ytor mellan motor och topblock som inte behövdes några packningar!
Är det inte bara att ta måttband och mätta?
Hälsningar
Spiros
PS: jag tvivlar att moderna bilar har så små toleranser eller att de är så jämna som det postås!
Min Alfasud har säkert ett par tre cm skilnad vänster höger skärm!

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1861
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 6 februari 2008, 18:42

Oj, toleranserna på karosser och chassi har varir rätt rejält tilltagna genom åren. Centimeter snarare än millimeter. Femtitalsjänkare kan vara riktigt skrämmande i chassiet. Men jag har för mig att det handlade om åtminstone ett par cm på 70-tals Ford på många mått. Pressverktyg, automatstansar och punktsvetsautomater borgar inte för den högsta precisionen eller passformen.

Bilar utan topplockspackning är inte så imponerande, bla så saknar bubblor det. Nu skulle jag kunna säga nåt om italienska kvalitetsbilar här:)

Jag har jobbat med bla att ställa in dörrglipor på Volvo, men jag kommer inte ihåg vilka mått det var, men det handlade om tiondelar i tolerans har jag för mig.

map358
Medlem
Inlägg: 226
Blev medlem: 8 december 2003, 23:17
Ort: Sveriges framsida

Inlägg av map358 » 7 februari 2008, 06:56

Bilar blev inte helt symetriska för än hela bilen blev formbestämd med hjälp av CAD/CAM, d.v.s. någon gång i slutet av 80-talet.
Innan dess bestämdes formen av en modell. Denna modell var aldrig helt symetrisk. Den skapades nämligen av ett gäng flummiga konstnärstyper som kunde stå och finjustera en liten kant eller ett hörn i åtta veckor, men inte alltid lade ned lika stor möda på symetrin.
På SAAB:ar från 70-talet kunde det nominella måttet skilja upp till två centimeter mellan höger och vänster sida. På Volvo något mindre. Under 80-talet minskade den nominella skilnaden till storleksordningen en halv centimeter. På bilar konstruerade under 90-talet är de nominella måtten för höger och vänster sida i regel lika.
Vad sedan utfallet blir är ju en helt annan sak.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Inlägg av Blixten » 7 februari 2008, 18:45

Datorernas genombrott var klart synlig i mitten/slutet av åttitalet. Tex den kantiga BMW 5-serien undertecknad drömde om mellan körlektionerna blev plötsligt hopplöst passé när den nya "datortillverkade" modellen kom med sina mjuka böjda former.

Det är iallfall förklaringen jag fått på att bilarna blev rundare i formerna vid den tiden.

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 7 februari 2008, 19:12

map358 har helt rätt. Svaret på frågan är 1980-tal.
Sedan finns det ett halvsvar, nämligen att övergången från hantverksmässig- till industriell biltillverkning åtföljdes av en väsentlig förbättring av måttnoggrannheten. Karosseridelarna började pressas i verktyg i stället för att handknackas. Dessa pressverktyg justerades sedan till dess att delarna direkt (nåja) passade ihop.
En tidig, industriellt tillverkad bil var T-forden.
Tiden för detta var strax efter 1900.
Betraktar man bilkarosser från olika tider, t.ex. längs karossens sida brukar man kunna se ganska direkt vilka som formgetts i datorer.

ALFASUD
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 24 maj 2007, 18:21
Ort: Skåne

Inlägg av ALFASUD » 8 februari 2008, 00:21

Är det datorernas förtjänst att alla bilar idag liknar degbullar?
jag tror att mjuka linjer var populära på 20 och 30tlet.
Då skapades de bästa formerna, enl mig iaf! Har man sett från nära håll alla Bugatti på museet i Mulhouse och samtidig de epokskapade Panhard-Levassor man saknar inte precisionen som moderna bilar påstås har.

Skriv svar