Tändkulemotorn

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Tändkulemotorn

Inlägg av hans lindquist » 5 februari 2008, 23:24

Tillverkas tändkulemotorer fortfarande?

Hur fungerar en tändkulemotor? Borde inte bränsleluftblandningen antändas omedelbart vid kontakt med den upphettade tändkulan, vilket skulle innebära för tidig tändning?
Eller sker antändningen först, när kompressionen blivit tillräckligt hög? I så fall bör motortypen ses som en variant på dieselmotorn?

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 5 februari 2008, 23:38

Antändning sker när duschen av olja kommer. Precis som på en dieselmotor sitter det en högtrycks(nåja...)pump och regulator synkad med vevaxeln för att styra tändförställningen. Ojoj vilken nostalgi att för hand hjälppumpa upp varvet och sedan leta upp rökröret i naturen bredvid motorn.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 5 februari 2008, 23:52

Dunk dunk är det bästa ljud mänskligheten har fått.

Användarvisningsbild
Moxica
Medlem
Inlägg: 871
Blev medlem: 12 november 2003, 22:21
Ort: Sverige

Inlägg av Moxica » 6 februari 2008, 02:00

Håller med Bagheera att ljudet av en tändkulemotor är helt himelskt
http://www.tandkulan.com/ Bra sida om dessa underbara saker :)

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Osprey » 6 februari 2008, 03:40

Annan mycket bra sida för den som vill njuta en stund... :)

http://www.llaurin.se/

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 8 februari 2008, 02:35

Tackar Osprey.
För övrigt är min mor född Laurin.
Min mormor var född Tärnberg, från Mollösund, eller snarare från Altarholmarna, väst långt om
Kyrkesund, gammal lotsstation. Hon föddes på durken i en öppen lotsbåt, ingen vind fanns, de rodde, mot Mollösund.
Dit kom de, där fanns en barnmorska.
Mormor gifte sig med August Laurin.

Och ja, jag har lyssnat på tändkulemototerna då jag var med som liten, vissa gammla gubbar hade inte bytt till diesel eller Albin bensinare.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Inlägg av Solkungen » 8 februari 2008, 08:09

Principskillnaden mot diesel är väl just att att dieseln arbetar med höga tryck som tänder bränslet. Det höga trycket ställer då helt andra krav på precision hos motor och pump. Sen är väl de flesta tändkulemotorerna 2-taktare, men det kan ju dieslar också vara.

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 8 februari 2008, 17:49

Visst är tändkulemotorn en dieselmotor, närmare bestämt en slags 2-takts, lågvarvig, lågtrycksdiesel av förkammartyp. Därmed möjlig att tillverka med (nåja) enkel teknik. (Pytagoras i Norrtälje är ett namn och här finns det kanske fortfarande ett "museum") Typen kräver t.ex. ingen insprutningspump - och inget elsystem heller. Innan start fick man värma upp "tändkulan" (en slags utväxt/utbuktning på förbränningsrummet). För detta användes normalt en blåslampa. Litet större motorer brukade sedan startas med tryckluft. En nackdel hos typen var att bränsletillförseln skedde via vevhuset samtidigt som tändningen var el-oberoende. Stopp av gående motor blev därmed en något obestämd process. Det hände att fiskebåtar sänktes genom att en skenande motor (eller delar av-) slagit igenom skrovet. Men annars så!

Skriv svar