Tändkulemotorn
-
- Medlem
- Inlägg: 477
- Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
- Ort: hans lindquist
Tändkulemotorn
Tillverkas tändkulemotorer fortfarande?
Hur fungerar en tändkulemotor? Borde inte bränsleluftblandningen antändas omedelbart vid kontakt med den upphettade tändkulan, vilket skulle innebära för tidig tändning?
Eller sker antändningen först, när kompressionen blivit tillräckligt hög? I så fall bör motortypen ses som en variant på dieselmotorn?
Hur fungerar en tändkulemotor? Borde inte bränsleluftblandningen antändas omedelbart vid kontakt med den upphettade tändkulan, vilket skulle innebära för tidig tändning?
Eller sker antändningen först, när kompressionen blivit tillräckligt hög? I så fall bör motortypen ses som en variant på dieselmotorn?
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
Håller med Bagheera att ljudet av en tändkulemotor är helt himelskt
http://www.tandkulan.com/ Bra sida om dessa underbara saker
http://www.tandkulan.com/ Bra sida om dessa underbara saker
Tackar Osprey.
För övrigt är min mor född Laurin.
Min mormor var född Tärnberg, från Mollösund, eller snarare från Altarholmarna, väst långt om
Kyrkesund, gammal lotsstation. Hon föddes på durken i en öppen lotsbåt, ingen vind fanns, de rodde, mot Mollösund.
Dit kom de, där fanns en barnmorska.
Mormor gifte sig med August Laurin.
Och ja, jag har lyssnat på tändkulemototerna då jag var med som liten, vissa gammla gubbar hade inte bytt till diesel eller Albin bensinare.
För övrigt är min mor född Laurin.
Min mormor var född Tärnberg, från Mollösund, eller snarare från Altarholmarna, väst långt om
Kyrkesund, gammal lotsstation. Hon föddes på durken i en öppen lotsbåt, ingen vind fanns, de rodde, mot Mollösund.
Dit kom de, där fanns en barnmorska.
Mormor gifte sig med August Laurin.
Och ja, jag har lyssnat på tändkulemototerna då jag var med som liten, vissa gammla gubbar hade inte bytt till diesel eller Albin bensinare.
-
- Tidigare medlem
- Inlägg: 923
- Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
- Ort: Frankrike
Visst är tändkulemotorn en dieselmotor, närmare bestämt en slags 2-takts, lågvarvig, lågtrycksdiesel av förkammartyp. Därmed möjlig att tillverka med (nåja) enkel teknik. (Pytagoras i Norrtälje är ett namn och här finns det kanske fortfarande ett "museum") Typen kräver t.ex. ingen insprutningspump - och inget elsystem heller. Innan start fick man värma upp "tändkulan" (en slags utväxt/utbuktning på förbränningsrummet). För detta användes normalt en blåslampa. Litet större motorer brukade sedan startas med tryckluft. En nackdel hos typen var att bränsletillförseln skedde via vevhuset samtidigt som tändningen var el-oberoende. Stopp av gående motor blev därmed en något obestämd process. Det hände att fiskebåtar sänktes genom att en skenande motor (eller delar av-) slagit igenom skrovet. Men annars så!