Söker tävlingsbana i Sverige under 1970-talet

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Söker tävlingsbana i Sverige under 1970-talet

Inlägg av Morgan » 3 februari 2008, 16:15

Hej,

en person vid den rollspelsförening jag är medlem i i Nürnberg har bett mig ta reda på en sak. Enligt honom fanns det under 1970-talet en officiell Formula 1-utbildning (eller något liknande) i Sverige, och då rollspelsföreningen kommer att vara värd för världsmästerskapen i ett Formula 1-brädspel ville han gärna veta vilken bana denna utbildning ägde rum vid samt hur denna bana såg ut då / ser ut idag.

Någon som har någon aning? Skriver om det här då det handlar om efterkrigstiden. Om Moderatorn tycker att tråden hör hemma i en annan avdelning får han gärna lägga tråden dit.

Morgan

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 3 februari 2008, 16:46

Om det är motorsport och Formel 1 (som det heter på svenska) du syftar på bör nog banan vara Scandinavian Raceway i Anderstorp. Där gick Sveriges GP 1973-78.

Men utbildning? Formelbilsutbildning har nog skett, men F1-bilar är intenödvändiga för det...

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28576
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 3 februari 2008, 18:39

Gutekrigaren skrev:
Men utbildning? Formelbilsutbildning har nog skett, men F1-bilar är intenödvändiga för det...

Mvh Petter
Helt utanför vad jag vet men är det inte så i racerbilsbranchen att man börjar mer "Formel - höga nummer" och om du sopar banan där blir du uppgraderad till "Formel - lägre nummer" och om du går vidare så blir det "Formel - riktigt lågt nummer".

Jag har svårt att tänka mig F1 gymnasium eller universitet. :lol:

Stämmer vad jag tror?

Har f.ö. inte F1 körts på Mantorp?

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 februari 2008, 19:24

Finns det inte någon tävlingsbana utanför Mariestad också, kommer ihåg en bild i flygfotoboken, "Sverige från ovan" från början av 1970-talet, men det var mer motorsport än formel 1. Vet inte ens om den finns kvar, det finns som sagt vad ett antal mindre motorbanor i Sverige.

Stefan

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 3 februari 2008, 21:09

Kinnekulle finns det en bana.

Formel 1 har bara körts på Scandinavian Raceway, Anderstorp. Sen så har det väl körts Formel 1 bilar på andra banor vid olika tillfällen, men aldrig i tävlibng, möjligen nån historisk tävling.

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Re: Söker tävlingsbana i Sverige under 1970-talet

Inlägg av Spaningsledaren » 12 februari 2008, 18:32

Jag har ganska bestämt för mig att det under en tid bedrevs det vi kan kalla utbildningskurser i höghastighetskörning just vid Mantorp-banan. Dock är jag efter alla dessa år osäker på vad det mera konkret fanns för bilar att tillgå. Det jag far efter tror jag dock inte hade någon mera officiell prägel utan jag uppfattade det nog mera som rent privat verksamhet för fartsugna.

Skriv svar