Lego 50 år

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 30 januari 2008, 12:28

Efter att ha Googlat lite finner man ganska klart att Lego tar över från Meccano ungefär 1960.

Meccano uppfanns 1901 och var som störst under perioden 1930-1950. Från 1960 började man få ekonomiska problem och efter ett antal ägarskiften slutade man producera det klassiska Meccano 1980. Än i dag produceras dock varianter av Meccano i både Frankrike och Kina men de är helt annorlunda än originalet.

Lego uppfanns 1949 och försäljningen bara ökade framöver. Legoland invigdes 1968. Lego hade sin storhetstid ungefär 1960-1980. Numera har dock alla patent gått ut och det tillverkas en mängd liknande produkter. Många av dessa är kompatibla med Lego. Dessutom har dataåldern inneburit att mängder av nya sorters spel och leksaker har uppfunnits. Även om Lego har försökt hänga med i utvecklingen och börjat med andra produkter än de rent klassiska Legoklotsarna så är det ekonomiska resultatet sedan 1990 inte i närheten av vad det var tidigare.

Skall man försöka sig på en jämförelse så var ju klassisk Meccano och Lego som jag ser saken inte helt jämförbara. Meccano var väldigt spännande och pedagogiskt för den som ville lära sig mekanik. Det vill säga var intresserad av maskiner och konstruktioner. Man lärde sig hur hävstänger, kugghjul och andra komponenter kunde sammanfogas till funkande konstruktioner. Medan Lego mer var en flexibel byggsats där man kunde sätta samman modeller av det mesta. Där den intresserade lärde sig grundprinciper för konstruktion av byggnader och infrastruktur. Antagligen var nog "målgruppen" för Meccano smalare. Men för en blivande maskinist gav det en perfekt första lärdom av vissa nödvändiga baskunskaper.

Jens Yde
Medlem
Inlägg: 1194
Blev medlem: 1 maj 2006, 11:37
Ort: Danmark

LEGO - konstrueret af LEg GOdt

Inlägg av Jens Yde » 30 januari 2008, 14:57

Af et dusin debattører nævner ingen, at Lego er dansk.

Jeg besøgte Legoland i Billund, Jylland, Danmark, i 1969, altså året efter åbningen.

Jeg besøgte Legoland i Californien i 2000 og søgte efter sager fra Danmark. Det eneste danske var et skilt uden for en food-butik, hvorpå der stod "danish", hvilket er den amerikanske betegnelse for wienerbrød og tilsvarende bagerbrød.

Tilsyneladende har Lego ingen dansk-sproget hjemmeside:
http://www.lego.com/en-US/ms/default.aspx?site=portal

Lego was not the first to invent the bricks:
http://www.neatorama.com/2008/01/28/10- ... and-links/

På 50-års-dagen var "Google" written med Lego-bricks:
http://seankenney.com/portfolio/google/

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: LEGO - konstrueret af LEg GOdt

Inlägg av Hans » 30 januari 2008, 20:35

Jens Yde skrev:Af et dusin debattører nævner ingen, at Lego er dansk.
Vi svenskar har fortfarande inte förlåtit er för Niels Juel :lol: Jag är säker på att kunskapen att Lego är danskt är lika känt som att Volvo...ehrmm SAAB, ehrmm, IKEA :idea: är svenskt :lol:

Mange takk för ett informativt inlägg.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 30 januari 2008, 23:25

Att Lego kommer från Danmark vet alla; åtminstone alla skalmaniter; åtminstone alla skalmaniter i denna tråd; och om inte alla, så de flesta. Det är väl ingen som haft anledning att påpeka det uppenbara. :)

Legoland (originalet, såklart) besöktes ca 1980, en upplevelse för livet. Häromåret var grabben där, det har inte blivit mindre.

Och det var Legoogle som påminde mig om jubileet, hade inte haft en aning annars. Eller en aning, kanske... Tack för länkarna! Särskilt "ur-Legot". Kände inte alls till Kiddicraft-historien. :( (Antar att den inte finns med i jubileums-skrifterna från Billund, heller.) Å andra sidan saknas de invärtes "tuberna" i 1947 års för-Lego, tillsammans med den slitsade kanten (svårt att komma på beteckningar för allting) så undrar jag om precisionen hade kunnat komma i samma storleksordning som de danska bitarna.

För övrigt kan jag nämna att när jag var riktigt liten, så fanns inte "mini-figurerna". Stora klunsar med kroppar av 2x2-bitar! Det är dagens kotte-djur, typ. :)

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 3 februari 2008, 21:20

Åh, många timmar blev det.
Är inte säker på att min far(född 47) hade nåt troligen inte, för efter honom kom det lite Meccano som också var roligt, men ack så slitet, han var nog inte den förste på en hel del av de bitarna.

Det är förmodligen den bästa av alla leksaker. Och säkert en stor anledning till att jag är den tekniknörd som jag är.

Skriv svar