Järnvägsknutpunkter

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Inlägg av Donkeyman » 25 januari 2008, 19:10

Personligen anser jag att Sveriges Centrum befinner sig mitt i puben på Stockholms Central. Dess värre har puben ändrat "style" några gånger de senaste 25 åren. Den nuvarande O'Leyrys är visserligen ett trevligt sjapp. Men vi borde ha något bättre som Sveriges Mittpunkt.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Inlägg av Olof Trätälja » 25 januari 2008, 19:31

Donkeyman skrev:Personligen anser jag att Sveriges Centrum befinner sig mitt i puben på Stockholms Central. Dess värre har puben ändrat "style" några gånger de senaste 25 åren. Den nuvarande O'Leyrys är visserligen ett trevligt sjapp. Men vi borde ha något bättre som Sveriges Mittpunkt.
Det finns ju en sten på Riddarholmen som markerar nollmerdianen från tiden innan kartografin synkroniserats med Englands...

Tunnelbanan räknar för övrigt från Slussen för att försöka få upp ämnet på spåret igen. Debaser kanske skulle funka?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Järnvägsknutpunkter

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 oktober 2011, 22:24

Jag antar att termen järnvägsknutpunkt har försvunnit nu!!!
Har inte sett det där ordet på ett tag nu.

Stefan

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Järnvägsknutpunkter

Inlägg av Donkeyman » 5 oktober 2011, 08:24

I min ungdom hörde jag aldrig någon säga "järnvägsknutpunkt". Det ord man använde var det något förkortade "järnvägsknut". Vilket i princip betydde en järnvägsstation där fler järnvägar möttes. Det vill säga därifrån gick det spår åt minst tre håll.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Stins i Bålsta

Inlägg av J.K Nilsson » 6 oktober 2011, 19:53

Stellan Bojerud skrev: Jag undrar om det inte är så att en knutpunkt bör ha spår i minst fyra riktningar. Tre riktningar är en anslutningsstation. I annat fall skulle t ex Olofström räknas som knutpunkt, eftersom där möttes BKB (Blekinge Kustbanor) och SOEJ (Sölvesborg-Olofström-Elmhults Jernväg).
Tja, I fallet Ånge -Bräcke så blir det konstigt då man låter tvärbanan mellan Sundsvall - Storlien/Trondheim ansluta i både Ånge och Bräcke till Norra stambanan. Sedan har vi Brunflo - Östersund som knut mellan inlandsbanan och tvärbanan.

J.K Nilsson

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Järnvägsknutpunkter

Inlägg av FredH » 7 oktober 2011, 09:02

Det intressanta med knutpunkter är varför de uppkom. Om vi tittar på Småland och vill dra stambanan, du väljer att dra den förbi både Jönköping och Växjö. Istället skapa två knutpunkter, Nässjö och Alvesta. Hur tänkte de där?

Borde inte en naturlig dragning, även på 1800-talet, ha varit att dra järnvägen via de större städerna i varje region, istället för att dra den en bit ifrån. Visserligen led man inte alls av den tidsstressen på den tiden, men ändå.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Järnvägsknutpunkter

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 oktober 2011, 07:22

Jag kommer ihåg att en central person i Nässjö ville att östra stambanan skulle dra förbi hans hus cirka halvmil utanför staden och det står i boken om järnvägsknutpunkten i Nässjö som utkom på 1980-talet. Personligen har jag inte denna bok, men har tittat i den. Militären hade synpunkter hur järnvägsnätet skulle dras under 1800-talet och dom hade en viss makt då.

Stefan

Skriv svar