Järnvägsknutpunkter
- Olof Trätälja
- Utsparkad
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
- Ort: Sverige
Det finns ju en sten på Riddarholmen som markerar nollmerdianen från tiden innan kartografin synkroniserats med Englands...Donkeyman skrev:Personligen anser jag att Sveriges Centrum befinner sig mitt i puben på Stockholms Central. Dess värre har puben ändrat "style" några gånger de senaste 25 åren. Den nuvarande O'Leyrys är visserligen ett trevligt sjapp. Men vi borde ha något bättre som Sveriges Mittpunkt.
Tunnelbanan räknar för övrigt från Slussen för att försöka få upp ämnet på spåret igen. Debaser kanske skulle funka?
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11860
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Järnvägsknutpunkter
Jag antar att termen järnvägsknutpunkt har försvunnit nu!!!
Har inte sett det där ordet på ett tag nu.
Stefan
Har inte sett det där ordet på ett tag nu.
Stefan
Re: Järnvägsknutpunkter
I min ungdom hörde jag aldrig någon säga "järnvägsknutpunkt". Det ord man använde var det något förkortade "järnvägsknut". Vilket i princip betydde en järnvägsstation där fler järnvägar möttes. Det vill säga därifrån gick det spår åt minst tre håll.
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
Re: Stins i Bålsta
Tja, I fallet Ånge -Bräcke så blir det konstigt då man låter tvärbanan mellan Sundsvall - Storlien/Trondheim ansluta i både Ånge och Bräcke till Norra stambanan. Sedan har vi Brunflo - Östersund som knut mellan inlandsbanan och tvärbanan.Stellan Bojerud skrev: Jag undrar om det inte är så att en knutpunkt bör ha spår i minst fyra riktningar. Tre riktningar är en anslutningsstation. I annat fall skulle t ex Olofström räknas som knutpunkt, eftersom där möttes BKB (Blekinge Kustbanor) och SOEJ (Sölvesborg-Olofström-Elmhults Jernväg).
J.K Nilsson
Re: Järnvägsknutpunkter
Det intressanta med knutpunkter är varför de uppkom. Om vi tittar på Småland och vill dra stambanan, du väljer att dra den förbi både Jönköping och Växjö. Istället skapa två knutpunkter, Nässjö och Alvesta. Hur tänkte de där?
Borde inte en naturlig dragning, även på 1800-talet, ha varit att dra järnvägen via de större städerna i varje region, istället för att dra den en bit ifrån. Visserligen led man inte alls av den tidsstressen på den tiden, men ändå.
Borde inte en naturlig dragning, även på 1800-talet, ha varit att dra järnvägen via de större städerna i varje region, istället för att dra den en bit ifrån. Visserligen led man inte alls av den tidsstressen på den tiden, men ändå.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11860
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Re: Järnvägsknutpunkter
Jag kommer ihåg att en central person i Nässjö ville att östra stambanan skulle dra förbi hans hus cirka halvmil utanför staden och det står i boken om järnvägsknutpunkten i Nässjö som utkom på 1980-talet. Personligen har jag inte denna bok, men har tittat i den. Militären hade synpunkter hur järnvägsnätet skulle dras under 1800-talet och dom hade en viss makt då.
Stefan
Stefan