Identifiering av gammalt lokomotiv

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Identifiering av gammalt lokomotiv

Inlägg av Morgan » 10 december 2007, 17:56

Hej,

i somras, när jag kom hem efter tvåveckorssemestern hos tjejen i Tyskland, såg jag detta läckra gamla lokomotiv i Jönköpings centralstation.

Kan någon hjälpa mig identifiera det? :)

Är mycket nyfiken på vad det var för något...sånt ser man ju inte varje dag.

Morgan

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 10 december 2007, 18:02

Det är är ett B-lok. Byggdes 96 st av dem mellan 1909 och 1919. Ganska populära hos lokförare vad jag förstår.

Lyckades hitta det här om 'ditt' exemplar: http://gunnarpalmborg.se/Herrljunga%20l ... 201038.htm

Så om det inte är helt tokigt, verkar ju B 1038 kommit ur verkstan i Grängesberg.

Användarvisningsbild
Morgan
Medlem
Inlägg: 1296
Blev medlem: 7 mars 2005, 11:21

Inlägg av Morgan » 10 december 2007, 19:31

Tack!

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Inte alls fel -- men ---

Inlägg av Stellan Bojerud » 22 december 2007, 13:07

Belisarius skrev:Det är är ett B-lok. Byggdes 96 st av dem mellan 1909 och 1919.
Det är rätt men inte komplett för ytterligare tre tillverkades 1943-44 av Nohab för SWB. Leveransfoto av SWB nr 100 år 1943.
Bilagor
Scan10601.JPG
Scan10601.JPG (52.72 KiB) Visad 741 gånger

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 december 2007, 17:33

Japp, tre stycken tillverkades under 1930-talet, har för mig att dessa skiljdes sig i någon mindre detalj ifrån de övriga. Nu var det ett år sedan som jag skrev kronologin över Sveriges järnvägs historia på Skalman och den finns också på min historiska blogg. Den detaljen som jag har för mig att det skiljdes sig ifrån de övriga var att versionen som tillverkades under 30-talet var någonting med den invändiga konstruktionen. En liten lästips om ni kommer över något gammal nummer av tidskriften TÅG så skrev Ulf Diehl om B-loken någon gång under 1970-talet.

Stefan

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Mindre skillnader

Inlägg av Stellan Bojerud » 24 december 2007, 10:22

De 1943-44 tillverkade B-loken hade redan från början de förbättringar, som de äldre loken fått efter hand. Exempelvis torboelektrisk belysning. Den skillnad du nog tänker på är att hytterna var större och hade till skillnad från de äldre loken jämn durk, vilket underlättade arbetet för eldaren.

Loken övertogs 1945 av SJ och littrerades B nr 1695-1697. De avställdes i mitten av 1960-talet.

"De bästa ånglok som gjorts i Sverige".

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11930
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 januari 2008, 18:56

Var inte ångtrycket "bättre" eller annorlunda på den senare versionen, det var någonting som slog mig nu helt plötsligt. Nu var det längesedan jag tittade i denna bok, runt 1973 kom det ut en bok om normalspåriga ånglok i Sverige och där stod det om den skillnaden som jag försöker komma ihåg nu. Om någon kan rätta mig är jag tacksam!!!

Stefan

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Blästerrören och ökad ångbildningsförmåga

Inlägg av Stellan Bojerud » 11 januari 2008, 12:30

SWB ändrade blästerrörsavståndet och lyckades därigenom att öka lokens ångbildningsförmåga. Detta gällde både de tre B-lok som nybyggdes för SWB och de fyra som köpts begagnade från SJ.

Skriv svar