Identifiering av gammalt lokomotiv
Identifiering av gammalt lokomotiv
Hej,
i somras, när jag kom hem efter tvåveckorssemestern hos tjejen i Tyskland, såg jag detta läckra gamla lokomotiv i Jönköpings centralstation.
Kan någon hjälpa mig identifiera det?
Är mycket nyfiken på vad det var för något...sånt ser man ju inte varje dag.
Morgan
i somras, när jag kom hem efter tvåveckorssemestern hos tjejen i Tyskland, såg jag detta läckra gamla lokomotiv i Jönköpings centralstation.
Kan någon hjälpa mig identifiera det?
Är mycket nyfiken på vad det var för något...sånt ser man ju inte varje dag.
Morgan
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Det är är ett B-lok. Byggdes 96 st av dem mellan 1909 och 1919. Ganska populära hos lokförare vad jag förstår.
Lyckades hitta det här om 'ditt' exemplar: http://gunnarpalmborg.se/Herrljunga%20l ... 201038.htm
Så om det inte är helt tokigt, verkar ju B 1038 kommit ur verkstan i Grängesberg.
Lyckades hitta det här om 'ditt' exemplar: http://gunnarpalmborg.se/Herrljunga%20l ... 201038.htm
Så om det inte är helt tokigt, verkar ju B 1038 kommit ur verkstan i Grängesberg.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Inte alls fel -- men ---
Det är rätt men inte komplett för ytterligare tre tillverkades 1943-44 av Nohab för SWB. Leveransfoto av SWB nr 100 år 1943.Belisarius skrev:Det är är ett B-lok. Byggdes 96 st av dem mellan 1909 och 1919.
- Bilagor
-
- Scan10601.JPG (52.72 KiB) Visad 741 gånger
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11930
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Japp, tre stycken tillverkades under 1930-talet, har för mig att dessa skiljdes sig i någon mindre detalj ifrån de övriga. Nu var det ett år sedan som jag skrev kronologin över Sveriges järnvägs historia på Skalman och den finns också på min historiska blogg. Den detaljen som jag har för mig att det skiljdes sig ifrån de övriga var att versionen som tillverkades under 30-talet var någonting med den invändiga konstruktionen. En liten lästips om ni kommer över något gammal nummer av tidskriften TÅG så skrev Ulf Diehl om B-loken någon gång under 1970-talet.
Stefan
Stefan
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Mindre skillnader
De 1943-44 tillverkade B-loken hade redan från början de förbättringar, som de äldre loken fått efter hand. Exempelvis torboelektrisk belysning. Den skillnad du nog tänker på är att hytterna var större och hade till skillnad från de äldre loken jämn durk, vilket underlättade arbetet för eldaren.
Loken övertogs 1945 av SJ och littrerades B nr 1695-1697. De avställdes i mitten av 1960-talet.
"De bästa ånglok som gjorts i Sverige".
Loken övertogs 1945 av SJ och littrerades B nr 1695-1697. De avställdes i mitten av 1960-talet.
"De bästa ånglok som gjorts i Sverige".
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11930
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Var inte ångtrycket "bättre" eller annorlunda på den senare versionen, det var någonting som slog mig nu helt plötsligt. Nu var det längesedan jag tittade i denna bok, runt 1973 kom det ut en bok om normalspåriga ånglok i Sverige och där stod det om den skillnaden som jag försöker komma ihåg nu. Om någon kan rätta mig är jag tacksam!!!
Stefan
Stefan
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
- Inlägg: 9662
- Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
- Ort: Stockholm
Blästerrören och ökad ångbildningsförmåga
SWB ändrade blästerrörsavståndet och lyckades därigenom att öka lokens ångbildningsförmåga. Detta gällde både de tre B-lok som nybyggdes för SWB och de fyra som köpts begagnade från SJ.