Ställa klockan

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Inlägg av Göstring » 7 december 2007, 00:03

Hexmaster skrev:
a81 skrev:Men om jag inte missminner mig, förekommer rätt exakta tidsangivelser i ett två rättegångar 1839/1840 där släktingar till mig blivit mördade/dräpta. Förövarna tillhörde i båda fallen allmogen, så även det ena offret, medan det andra offret var mera "lägre medelklass". Det framgår också, i den ena rättegången, att de visste när (år, månad, dag) de var födda.
Vad har datumen med saken att göra? - Om du har belägg för att folk på landsbygden före, säg, tågtidtabellernas ankomst bekymrade sig för vad klockan var på timmen när, så vore det intressant att se det.
Belägg för att åtminstone en dräng hade ett silverfickur år 1819
Onsjö häradsrätt, Domböcker vid lagtima ting, SE/SVAR/LLA-132120014/AIA/AIA:142 (1819-)
djv 104

==================
den 2 Junii 1819

§71

Wäl war hussaren Stark ifrån Hjortared till tinget instämd för att efter påstående utaf H. B.f. Sommar, i mohn af ransakningen ådömas laga answar för det han en söndag skolat fråntagit drängen Anders Mårtensson ifrån Hjortaröd ett Silfwer fickur, (hks) … icke återstält blifwit; och wäl woro nu wid upprop tillstädes, icke mindre bemälte Anders Mårtensson, utan ock som wittnen åberopade Husmannen Engle Nilsson ifrån Hjortaröd; men emedan S.den är Commenderad uti tjenstgöring, (hks) hela tinget fortwarar; ty, och i likhet med Actors anhållan, (in)ställes målets fortsättning till 3dje Ngs? Dagen af detta Hds Lgtma Höste ting innewarande år, då Sden wid hämtnings påföljd, med bemälte Anders Mårtensson, och Engle Nilsson, wid … laglig påföljd åligga (hskds) förekomma; … … dommaren wid afl… skrifwelse till Chefs Embetet wid Kgl (Norra?) Skånska (Infanteri?) rget, … underrättar, hwad emot Sde Stark beifrat, på det, om så nödigt ..lses Esqwadrons Ombud sagde dag sig infinner kan och Starks rätt, påse och bewaka; Hwilket Upsates. Tid och ort som ofwan.

Skriv svar