Ett litet steg framåt för biobränslen

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Inlägg av Blixten » 17 oktober 2007, 02:58

Eh...nu matchar inte dina och mina uppfattningar om hur biologi funkar. Vad menar du med att det försvinner biomassa?

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2150
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Inlägg av dc » 17 oktober 2007, 07:24

Markus Holst skrev:Problemet med att odla biobränsle är ju detsamma som vid all annan odling: Det försvinner biomassa från åkern/skogen/havet. På det viset minskar mullhalten i marken, vilket leder till sämre växtlighet. Med det ökade uttaget av restprodukter (halm, ris, stubbar) torde detta problemet öka. Om vi börjar att odla havet, vilket på många sätt låter som en bra idé så torde vi få ett liknande problem där (plus att vi får miljörörelsen på oss när vi förvandlar vilt hav till åkerhav)

Någon som har kunskap i ämnet?
Måste bara hålla med, ökade uttag av biomassa minskar mullhalten och försämrar jordens struktur, förutom den rena fölusten av näringsämnen. Jorden blir helt enkelt utarmad och maskar och organismer livsviktiga för jorden får det svårare. Det är en nackdel med uttag förbiobränslen.

Däremot finns det inget som säger att man inte kan använda restprodukter till framställning av biodrivmedel.

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 oktober 2005, 12:35
Ort: Goteborg

Inlägg av Matsan » 17 oktober 2007, 11:55

dc skrev:Däremot finns det inget som säger att man inte kan använda restprodukter till framställning av biodrivmedel.
Absolut! Fast frågan är om inte effekten är bättre om man använder dessa till fjärrvärme och elproduktion istället.

Problemet med den E85 som man tankar idag är att den i princip görs av samma material och med samma odlingsmetoder som det som annars skulle vara vårt dagliga bröd. Världen behöver helt enkelt sin livsmedelsproduktion till just livsmedel.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 17 oktober 2007, 18:41

Vi har väl emellertid problemet att livsmedel bör odlas lokalt och att våra åkrar här i Norden nog aldrig blir att bra alternativ till att föda afrikanska munnar med. Vi kommer inte runt problemet att någin i slutändan vill ha betalt för att frakta mat halva jordklotet runt, och att det går åt energi till det. UNder en övergångsperiod kan vi se en vinst för de fattiga länderna om det odlas E85 på europeiska åkrar eftersom deras lantbruk då hamnar i ett bättre konkurrensläge.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Inlägg av a81 » 25 oktober 2007, 21:48

Matsan skrev:Problemet med den E85 som man tankar idag är att den i princip görs av samma material och med samma odlingsmetoder som det som annars skulle vara vårt dagliga bröd. Världen behöver helt enkelt sin livsmedelsproduktion till just livsmedel.
Under många år har vi haft stora överskott på livsmedel i västvärlden (därav alla åkrar som legat i träda). Nu har väl dock efterfrågan på livsmedel ökat (pga högre levnadsstandard och ändrade matvanor i många länder), vilket innebär mindre träda och högre matpriser. I det läget blir det givetvis svårare att introducera biobränslen i stor skala.

Jag håller dock med om det som bl a dc skrev, nämligen att vi nog får vänja sig vid att använda olika bränsleslag parallellt. Om jag skulle försöka förutspå framtiden sådär 30 år, skulle jag gissa att standardbilen då är en hybridbil som dels går på el och dels på biobränslen (E85, biodiesel, eller dylikt), vilka laddar batterierna. Troligen kommer man också kunna ladda bilen via ett eluttag över natten. Bilen kanske förbrukar 0,20-0,30 l/mil (inte 1,0 l/mil som dagens E85-bilar). Sannolikt är även kärnkraften utbyggd om 30 år, vilket innebär ett lägre elpris. Troligen används relativt lite fossila bränslen i västvärlden då, medan kolkraftverk och dylikt kanske går för fullt i Kina och Indien.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 25 oktober 2007, 22:07

Markus Holst skrev:På vad sätt är bränsle från raps eller spannmål inte hållbart? Jga kan hålle med om att det inte kan ersätta allt det som idag görs med olja, men på vilket annat sätt skulle det inte vara hållbart?

Bränslet som sådant fungerar nog. Problemet är att det bildas tydligen en hel del urkiga avgaser ur raps-bränslet - gissar på kväveoxider av något slag. (rapsbränsle = i prinicip rapsolja). Minns inte för tillfället vilka, men de bildas kom man på, läste jag i väderhäftiga källor.
Man har tydligen hållit lite diskret tyst om detta för att inte knäcka alternativa bränslen, men å andra sidan har man avbrutit vidareutveckling av raps-bränsle-motorer.

Spannmål är då bättre, det blir etanol och den används ju mer och mer. I allmänhet som tillsats.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 25 oktober 2007, 22:33

Stefan skrev: Spannmål är då bättre, det blir etanol och den används ju mer och mer. I allmänhet som tillsats.
Just när det gäller att tillverka etanol så är det i dagsläget inget som kan tävla med sockerrör. Spannmål är väldigt ineffektivt.

Wikiartikeln om etanolbränsle säger att Brasilien producerar 16,4 miljarder liter etanolbränsle per år från sockerrör. Denna kräver 2,7 miljoner hektar odlingsyta.

Detta är tillräckligt för att täcka 18% av behovet av fordonsbränsle....

http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol_fuel#Fuel_economy

EDIT: hm, och klickar man på ytterligare wikilänkar
http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol_fuel_in_Brazil
så säger denna att Brasilien får 30% av sitt behov av fordonsbränsle från sockerrör... Aningen olika uppgifter... Nåja.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 26 oktober 2007, 00:04

Stefan skrev:Bränslet som sådant fungerar nog. Problemet är att det bildas tydligen en hel del urkiga avgaser ur raps-bränslet - gissar på kväveoxider av något slag. (rapsbränsle = i prinicip rapsolja). Minns inte för tillfället vilka, men de bildas kom man på, läste jag i väderhäftiga källor.
Man har tydligen hållit lite diskret tyst om detta för att inte knäcka alternativa bränslen, men å andra sidan har man avbrutit vidareutveckling av raps-bränsle-motorer.
Så länge man eldar med ett luftöverskott kommer det att bildas kväveoxider, NOx, oavsett val av bränsle. Så en dieselmotor kommer att producera NOx och försök görs att hitta ett sätt att begränsa dessa utan att förstöra verkningsgraden med ett trottel/luftspjäll.

När man dessutom tillstätter bränslet vid eller strax innan tändpunkten kommer ett
flytande bränsle att ofullständigt blanda sig med luften. Detta leder till sotbildning och utsläpp av partiklar i avgaserna.

En dieselmotor kommer sålunda att ha två problem att dras med: NOx och partiklar, oavsett val av bränsle. Partikelproblematiken är på god väg att lösas med hjälp av filter som skall regenereras för undvika ett behova att byta dessa. Denna regenerering görs genom att öka temperaturen i avgaserna med hjälp av att dosera extra bränsle i slutfasen av förbränningen. Detta ställer dock höga krav på bränslet och då kanske första generationens biodrivmedel faller bort. NOx går inte att lösa med konventionell katalysatorteknik då avgaserna redan innehåller syre i från förbränningen med luftöverskott. Vissa framsteg har gjorts genom ureaanvändning men är ännu inget alternativ.

Lagstiftningsmässigt så gynnas dieslemotorn genom att lägre krav på deras avgasernas renhet jämfört med gnisttända motorer. Men det är klart vi måste hellre rädda jorden ifrån värme än att våra luftrör och övriga slemhinnor mår bra..... :x

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2150
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Inlägg av dc » 9 november 2007, 12:45

I dagens ATL framkom att Deutz-Fahr nu har godkännt alla sina modeller upp till 330hk att köras på kallpressad rapsolja, samma garantier gäller som för vanlig dieseldrift. Doften av gatukök kommer att sprida sig över världen....

Skriv svar