Ett litet steg framåt för biobränslen
Ett litet steg framåt för biobränslen
Tyska Fendt släpper en ny traktormodell godkännd att köra på kallpressad rapsolja. Kan vara en öppning för nya oljeshejker i Sverige...
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=4 ... 20rapsolja
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=4 ... 20rapsolja
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13760
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Jag antar att tryggve är inne på kombinationen ökande befolkning samtidigt som allt mer av den odlade arealen är hotad eller redan håller på att försvinna. Helt enkelt bevövs mer mat produceras på minskande ytor. Vi kan se en skymt av detta iochmed årets uppgång på spanmålspriserna...
Jag tror som sagt att det behövs ett flertal olika bränslen i framtiden att ersätta oljan med. Olika bränslen anpassade efter olika behov. Mer eldrift i stadstrafik, biobränsle eller hybridformer för annan trafik osv
Jag tror som sagt att det behövs ett flertal olika bränslen i framtiden att ersätta oljan med. Olika bränslen anpassade efter olika behov. Mer eldrift i stadstrafik, biobränsle eller hybridformer för annan trafik osv
Precis, arealen räcker inte till för att producera både mat och ersätta olja som fordonsbränsle. En kollega (aktiv på detta forum) skrev en insändare till GP i somras angående detta. Grovt räknat skulle man behöva lite mer än en fördubbling av världens jordbruksproduktion för att man ska kunna ersätta oljan som fordonsbränsle, räknat på energiinnehåll.dc skrev:Jag antar att tryggve är inne på kombinationen ökande befolkning samtidigt som allt mer av den odlade arealen är hotad eller redan håller på att försvinna. Helt enkelt bevövs mer mat produceras på minskande ytor. Vi kan se en skymt av detta iochmed årets uppgång på spanmålspriserna...
Därmed inte sagt att det är meningslöst att ersätta oljan så här för vissa länder, frågan är dock om det är en speciellt bra satsning för Sveriges del.
Ser man till etnaol så är det överlägset effektivaste att utvinna den ur sockerrör. Men t ex för majs (mycket populär etanolgröda i USA) så kom en grupp amerikanska forskare för ett tag sedan fram till att energivinsten man får där är måttliga 6%. Vet inte hur det är för svenska grödor, men har svårt att tro att det är så mycket högre.
Det är möjligt att biodiesel är energimässigt betydligt bättre än etanol, jag vet inte exakt hur den tillverkas. Dock så undrar jag om inte dimetyleter (DME) skulle vara ett rätt bra val för Sveriges del, givet våra förutsättningar med bra tillgång på skog...
Jo, jag tror också att det blir en uppsjö olika bränslen i framtiden, ffa olika beroende på vilka förutsättningar som finns i olika länder. Brasilien t ex har bra förutsättningar för etanol, vi borde ha bra för DME o sv. Får man fram bättre batterier så kan nog elbilen komma starkt också.dc skrev: Jag tror som sagt att det behövs ett flertal olika bränslen i framtiden att ersätta oljan med. Olika bränslen anpassade efter olika behov. Mer eldrift i stadstrafik, biobränsle eller hybridformer för annan trafik osv
The government has developed a car that runs on water, but they are hiding it. If it runs on water it will use up all the water and we have to drink beer.ALFASUD skrev:jag kom, efter en google sökning för en tid sedan, att det finns motorer som går på vatten!
Tom visades vanliga bilar som är modifierade och fungerar!Vatten delas i sina 2 bestånds delar med hjälp av elektrolys!(kanske fel stavat)
Är det nån som vet mer om det?
Fritt från "That seventies show", kunde inte låta bli.
Jo jag har hört att det är en svensk uppfinning. Det var en artikel om det för något år sedan. Om det fungerar så kan det vara lösningen på många energiproblem.
...och här är den om nu någon är intresserad.tryggve skrev:En kollega (aktiv på detta forum) skrev en insändare till GP i somras angående detta. Grovt räknat skulle man behöva lite mer än en fördubbling av världens jordbruksproduktion för att man ska kunna ersätta oljan som fordonsbränsle, räknat på energiinnehåll.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=192&a=356911
I senaste forskning och framsteg fanns en längre artikel på ungefär samma tema. Biodiesel har samma grundproblem som etanol, men det är klart bättre ur energiutbytessynpunkt.
Visst fungerar det. Problemet är, att elektrolysen, som spjälker upp vattnet i vätgas och syrgas, behöver elektricitet i ganska stora mängder för att fungera. Motorn går alltså på vätgas som förbränns, inte vatten.ALFASUD skrev:jag kom, efter en google sökning för en tid sedan, att det finns motorer som går på vatten!
Tom visades vanliga bilar som är modifierade och fungerar!Vatten delas i sina 2 bestånds delar med hjälp av elektrolys!(kanske fel stavat)
Är det nån som vet mer om det?
/G:son
-
- Tidigare medlem
- Inlägg: 923
- Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
- Ort: Frankrike
Vätgas, kära vänner, är ett rent elände. Ytterst explosivt! Idén med ett vattenkretslopp är annars inte dum. Ett annat sâdant tänkbart kretslopp bygger pâ kisel. Det ämnet är sâvitt bekant helt snällt. Vanlig kvartssand âr kiseloxid. Kisels bränslevârde är ung. som kolets. Dock är det med ocksâ detta sandkretslopp som med vattnets: Man mâste stoppa in lika mycket energi för att lösa upp oxidbindningen som man sedan fâr ut vid förbränningen. Det är nog ingen "lösning". Den enkla sanningen är nog att dagens katabola samhälle har rusat in i en energimässig âtervändsgränd - där vi dessutom hela tiden ökar farten framât.
Det finns precis hur många lösningar som helst för att ta fram bränsle. Alla är dock betydligt dyrare än den extremt simpla process det innebär att köra med bensin som ligger nästan färdig att tanka under jorden: (nästan) bara att pumpa upp och starta Ottomotorn. Som f.ö. har en verkningsgrad som inte ligger väldigt långt från den som går att uppnå teoretiskt.
Men petroleum har ju andra nackdelar.
Jag tänker på sjuttitalet: alla trodde att vi skulle gasa upp oss själva i ett blytungt avgasmoln. Jänkarna (de som i bil- och miljösammanhang i Sverige mest förknippas med SUVar och V8or) kom på katalysatorn och löste problemet bara sådär. Denhär gången har de knappt börjat tänka så det blir nog riktigt intressant när de gör det!
Men petroleum har ju andra nackdelar.
Jag tänker på sjuttitalet: alla trodde att vi skulle gasa upp oss själva i ett blytungt avgasmoln. Jänkarna (de som i bil- och miljösammanhang i Sverige mest förknippas med SUVar och V8or) kom på katalysatorn och löste problemet bara sådär. Denhär gången har de knappt börjat tänka så det blir nog riktigt intressant när de gör det!
- Den stegrande kamelen
- Medlem
- Inlägg: 991
- Blev medlem: 23 mars 2002, 21:08
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Jag kanske är dum, men om det nu går att omvandla i princip vilken biomassa som helst till bränsle, varför inte odla på vattnet istället för att ödsla dyrbar åkermark? Det finns väl allehanda sorters flytande tång och liknande som borde gå att odla. Tom havsyta finns det ju gott om. Eller pågår det kanske försök i den riktningen redan?tryggve skrev:Precis, arealen räcker inte till för att producera både mat och ersätta olja som fordonsbränsle. En kollega (aktiv på detta forum) skrev en insändare till GP i somras angående detta. Grovt räknat skulle man behöva lite mer än en fördubbling av världens jordbruksproduktion för att man ska kunna ersätta oljan som fordonsbränsle, räknat på energiinnehåll.
Vissa förslag finns, men som jag har förstått så är problemet att det i de flesta öppna vatten också råder tämligen stor brist på nödvändiga näringsämnen, ffa järn.Den stegrande kamelen skrev: Jag kanske är dum, men om det nu går att omvandla i princip vilken biomassa som helst till bränsle, varför inte odla på vattnet istället för att ödsla dyrbar åkermark? Det finns väl allehanda sorters flytande tång och liknande som borde gå att odla. Tom havsyta finns det ju gott om. Eller pågår det kanske försök i den riktningen redan?
Näringsrika strömmar längs kontineltalhyllorna kanske skulle kunna utnyttjas, men då finns väl risken att detta kolliderar med fiskeintressen.
- Markus Holst
- C Skalman
- Inlägg: 13760
- Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
- Ort: Västergötland
- Kontakt:
Problemet med att odla biobränsle är ju detsamma som vid all annan odling: Det försvinner biomassa från åkern/skogen/havet. På det viset minskar mullhalten i marken, vilket leder till sämre växtlighet. Med det ökade uttaget av restprodukter (halm, ris, stubbar) torde detta problemet öka. Om vi börjar att odla havet, vilket på många sätt låter som en bra idé så torde vi få ett liknande problem där (plus att vi får miljörörelsen på oss när vi förvandlar vilt hav till åkerhav)
Någon som har kunskap i ämnet?
Någon som har kunskap i ämnet?