EPA-traktorer
Jag nämde tidigare i tråden att jag sett epavagnar parkerade vid gymnasieskolan inte långt ifrån mig. Och idag när jag var på väg ned till ett kontor jag lånat cyklade jag förbi denna och fan for i mig och jag tog ett kort på fordonet ifråga.
Jag tog det för jag tyckte det behövdes lite grann som motpol till Varjags exempel han hade bild på.
Såhär har jag för det mesta förknippat epatraktorerna med. Lack och tärningar i backspegeln .
Jag tog det för jag tyckte det behövdes lite grann som motpol till Varjags exempel han hade bild på.
Såhär har jag för det mesta förknippat epatraktorerna med. Lack och tärningar i backspegeln .
- Bilagor
-
- Vällackad
- EPA3.jpg (179.24 KiB) Visad 1261 gånger
Inte för att det spelar någon större roll, men det där är inte en Epa-traktor utan en A-traktor. Detta syns genom att den är betydligt längre än vad en Epa-traktor får vara.
Tanken med reglerna för Epa-traktorn var att den skulle göra ungefär 30 km/h genom att utväxlingen brgränsades till ett visst värde (normalt genom att man bara hade 1:an och 2:an kvar i lådan). Men när bilarna och motorerna blev bättre så gick det att köra mycket fortare än så med dem, plus att det var ganska lätt att modifiera lådan så att även 3:an och 4:an fanns där, men kunde spärras om farbror blå skulle komma.
För att råda bot på detta så förbjöd man nyregistrering av Epa-traktorer (någon gång i mitten av 70-talet tror jag) och införde den nya klassen A-traktor. Denna nya typ hade betydligt hårdare krav på att toppfarten max fick vara 30 km/h, samtidigt som den inte hade någon begränsning av längden. Dessutom har jag för mig att bakfjädring var förbjudet på Epa-traktor, medan det är tillåtet på A-traktor.
Enkelt uttryckt så är Epa-traktorn rätt så trafikfarlig genom den höga möjliga farten och den korta hjulbasen i kombination med avsaknad av bakfjädring. De hoppar runt ganska friskt på vägen, med väghållning i klass med en lådracer. A-traktorn är på så sätt ett säkrare och komfortablare fordon.
Att hjulbasen inte längre begränsades innebar också att det öppnades helt nya möjligheter för vilka bilar som kunde byggas om till "traktorer". På Epa-traktorns tid gick det bara att bygga av relativt små bilar, medan A-traktorn gjorde att man kunde bygga av i stort sett alla bilar som hade ram. Själv har jag sett åtskilliga Scanior och Volvolastbilar som varit ombyggda till A-traktor.
Tanken med reglerna för Epa-traktorn var att den skulle göra ungefär 30 km/h genom att utväxlingen brgränsades till ett visst värde (normalt genom att man bara hade 1:an och 2:an kvar i lådan). Men när bilarna och motorerna blev bättre så gick det att köra mycket fortare än så med dem, plus att det var ganska lätt att modifiera lådan så att även 3:an och 4:an fanns där, men kunde spärras om farbror blå skulle komma.
För att råda bot på detta så förbjöd man nyregistrering av Epa-traktorer (någon gång i mitten av 70-talet tror jag) och införde den nya klassen A-traktor. Denna nya typ hade betydligt hårdare krav på att toppfarten max fick vara 30 km/h, samtidigt som den inte hade någon begränsning av längden. Dessutom har jag för mig att bakfjädring var förbjudet på Epa-traktor, medan det är tillåtet på A-traktor.
Enkelt uttryckt så är Epa-traktorn rätt så trafikfarlig genom den höga möjliga farten och den korta hjulbasen i kombination med avsaknad av bakfjädring. De hoppar runt ganska friskt på vägen, med väghållning i klass med en lådracer. A-traktorn är på så sätt ett säkrare och komfortablare fordon.
Att hjulbasen inte längre begränsades innebar också att det öppnades helt nya möjligheter för vilka bilar som kunde byggas om till "traktorer". På Epa-traktorns tid gick det bara att bygga av relativt små bilar, medan A-traktorn gjorde att man kunde bygga av i stort sett alla bilar som hade ram. Själv har jag sett åtskilliga Scanior och Volvolastbilar som varit ombyggda till A-traktor.
Aha, tackar Osprey! Då har jag felaktigt lagt upp en A-traktor i Varjagens Epa-tråd och skulle vilja rätta mig i mitt tidigare inlägg att jag sett rätt många A-traktorer istället för Epa-traktorer.Osprey skrev:Inte för att det spelar någon större roll, men det där är inte en Epa-traktor utan en A-traktor. Detta syns genom att den är betydligt längre än vad en Epa-traktor får vara.
Tanken med reglerna för Epa-traktorn var att den skulle göra ungefär 30 km/h genom att utväxlingen brgränsades till ett visst värde (normalt genom att man bara hade 1:an och 2:an kvar i lådan). Men när bilarna och motorerna blev bättre så gick det att köra mycket fortare än så med dem, plus att det var ganska lätt att modifiera lådan så att även 3:an och 4:an fanns där, men kunde spärras om farbror blå skulle komma.
För att råda bot på detta så förbjöd man nyregistrering av Epa-traktorer (någon gång i mitten av 70-talet tror jag) och införde den nya klassen A-traktor. Denna nya typ hade betydligt hårdare krav på att toppfarten max fick vara 30 km/h, samtidigt som den inte hade någon begränsning av längden. Dessutom har jag för mig att bakfjädring var förbjudet på Epa-traktor, medan det är tillåtet på A-traktor.
Enkelt uttryckt så är Epa-traktorn rätt så trafikfarlig genom den höga möjliga farten och den korta hjulbasen i kombination med avsaknad av bakfjädring. De hoppar runt ganska friskt på vägen, med väghållning i klass med en lådracer. A-traktorn är på så sätt ett säkrare och komfortablare fordon.
Att hjulbasen inte längre begränsades innebar också att det öppnades helt nya möjligheter för vilka bilar som kunde byggas om till "traktorer". På Epa-traktorns tid gick det bara att bygga av relativt små bilar, medan A-traktorn gjorde att man kunde bygga av i stort sett alla bilar som hade ram. Själv har jag sett åtskilliga Scanior och Volvolastbilar som varit ombyggda till A-traktor.
Det är inte alls omöjligt att du sett många Epa-traktorer också, Det var bara nyregistrering av dem som förbjöds, de som redan fanns fick dispens att fortsätta köras. De vårdades som små barn av sina ägare på grund av att de var betydligt snabbare än A-traktorerna och därmed ökade de också ordentligt i pris.Vargas skrev:Aha, tackar Osprey! Då har jag felaktigt lagt upp en A-traktor i Varjagens Epa-tråd och skulle vilja rätta mig i mitt tidigare inlägg att jag sett rätt många A-traktorer istället för Epa-traktorer.
Enklaste sättet att se skillnad på dem är längden, eftersom Epan får ha en hjulbas på max 2.25 m (var faktiskt tvungen att slå upp det där ), medan A-traktorn får ha bilens vanliga längd. Övriga skillnader på dem (utväxling, balkar och stel bakvagn) ser man inte lika lätt. Dessutom är *gissar* i alla fall 95% av alla "moderna" Epor byggda på Duetter, något som är mycket ovanligt bland A-traktorerna.
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Jag måste förresten korrigera mig själv lite där, min hjärna var uppenbarligen inte helt i kontakt med verkligheten...Osprey skrev:På Epa-traktorns tid gick det bara att bygga av relativt små bilar, medan A-traktorn gjorde att man kunde bygga av i stort sett alla bilar som hade ram.
Jo, Epa-traktorn var tvungen att enligt lag ha ram, medan A-traktorn däremot får byggas både av en bil med självbärande kaross (dvs. moderna personbilar) och en med ram (äldre personbilar och lastfordon). När det gäller längden på en A-traktor så tror jag inte att den är helt fri, utan det finns säkert någon gräns där med även om den får vara betydligt längre än en Epa.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
- Ort: Gotland.
- Kontakt:
EPA: http://bcs.whfreeman.com/thelifewire8e/ ... f12010.jpg
/Tomas Ibsen
Visst ja! Källa: http://www.thelifewire.com
/Tomas Ibsen
Visst ja! Källa: http://www.thelifewire.com
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Inlägg: 3626
- Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
- Ort: Gotland.
- Kontakt: