EPA-traktorer

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Inlägg av Vargas » 4 oktober 2007, 18:01

Jag nämde tidigare i tråden att jag sett epavagnar parkerade vid gymnasieskolan inte långt ifrån mig. Och idag när jag var på väg ned till ett kontor jag lånat cyklade jag förbi denna och fan for i mig och jag tog ett kort på fordonet ifråga.
Jag tog det för jag tyckte det behövdes lite grann som motpol till Varjags exempel han hade bild på.

Såhär har jag för det mesta förknippat epatraktorerna med. Lack och tärningar i backspegeln :P .
Bilagor
EPA3.jpg
Vällackad
EPA3.jpg (179.24 KiB) Visad 1261 gånger

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Osprey » 11 november 2007, 03:20

Inte för att det spelar någon större roll, men det där är inte en Epa-traktor utan en A-traktor. Detta syns genom att den är betydligt längre än vad en Epa-traktor får vara.

Tanken med reglerna för Epa-traktorn var att den skulle göra ungefär 30 km/h genom att utväxlingen brgränsades till ett visst värde (normalt genom att man bara hade 1:an och 2:an kvar i lådan). Men när bilarna och motorerna blev bättre så gick det att köra mycket fortare än så med dem, plus att det var ganska lätt att modifiera lådan så att även 3:an och 4:an fanns där, men kunde spärras om farbror blå skulle komma.

För att råda bot på detta så förbjöd man nyregistrering av Epa-traktorer (någon gång i mitten av 70-talet tror jag) och införde den nya klassen A-traktor. Denna nya typ hade betydligt hårdare krav på att toppfarten max fick vara 30 km/h, samtidigt som den inte hade någon begränsning av längden. Dessutom har jag för mig att bakfjädring var förbjudet på Epa-traktor, medan det är tillåtet på A-traktor.

Enkelt uttryckt så är Epa-traktorn rätt så trafikfarlig genom den höga möjliga farten och den korta hjulbasen i kombination med avsaknad av bakfjädring. De hoppar runt ganska friskt på vägen, med väghållning i klass med en lådracer. A-traktorn är på så sätt ett säkrare och komfortablare fordon.

Att hjulbasen inte längre begränsades innebar också att det öppnades helt nya möjligheter för vilka bilar som kunde byggas om till "traktorer". På Epa-traktorns tid gick det bara att bygga av relativt små bilar, medan A-traktorn gjorde att man kunde bygga av i stort sett alla bilar som hade ram. Själv har jag sett åtskilliga Scanior och Volvolastbilar som varit ombyggda till A-traktor.

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Inlägg av Vargas » 11 november 2007, 21:41

Osprey skrev:Inte för att det spelar någon större roll, men det där är inte en Epa-traktor utan en A-traktor. Detta syns genom att den är betydligt längre än vad en Epa-traktor får vara.

Tanken med reglerna för Epa-traktorn var att den skulle göra ungefär 30 km/h genom att utväxlingen brgränsades till ett visst värde (normalt genom att man bara hade 1:an och 2:an kvar i lådan). Men när bilarna och motorerna blev bättre så gick det att köra mycket fortare än så med dem, plus att det var ganska lätt att modifiera lådan så att även 3:an och 4:an fanns där, men kunde spärras om farbror blå skulle komma.

För att råda bot på detta så förbjöd man nyregistrering av Epa-traktorer (någon gång i mitten av 70-talet tror jag) och införde den nya klassen A-traktor. Denna nya typ hade betydligt hårdare krav på att toppfarten max fick vara 30 km/h, samtidigt som den inte hade någon begränsning av längden. Dessutom har jag för mig att bakfjädring var förbjudet på Epa-traktor, medan det är tillåtet på A-traktor.

Enkelt uttryckt så är Epa-traktorn rätt så trafikfarlig genom den höga möjliga farten och den korta hjulbasen i kombination med avsaknad av bakfjädring. De hoppar runt ganska friskt på vägen, med väghållning i klass med en lådracer. A-traktorn är på så sätt ett säkrare och komfortablare fordon.

Att hjulbasen inte längre begränsades innebar också att det öppnades helt nya möjligheter för vilka bilar som kunde byggas om till "traktorer". På Epa-traktorns tid gick det bara att bygga av relativt små bilar, medan A-traktorn gjorde att man kunde bygga av i stort sett alla bilar som hade ram. Själv har jag sett åtskilliga Scanior och Volvolastbilar som varit ombyggda till A-traktor.
Aha, tackar Osprey! Då har jag felaktigt lagt upp en A-traktor i Varjagens Epa-tråd och skulle vilja rätta mig i mitt tidigare inlägg att jag sett rätt många A-traktorer istället för Epa-traktorer. :(

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Osprey » 12 november 2007, 03:15

Vargas skrev:Aha, tackar Osprey! Då har jag felaktigt lagt upp en A-traktor i Varjagens Epa-tråd och skulle vilja rätta mig i mitt tidigare inlägg att jag sett rätt många A-traktorer istället för Epa-traktorer. :(
Det är inte alls omöjligt att du sett många Epa-traktorer också, Det var bara nyregistrering av dem som förbjöds, de som redan fanns fick dispens att fortsätta köras. De vårdades som små barn av sina ägare på grund av att de var betydligt snabbare än A-traktorerna och därmed ökade de också ordentligt i pris.

Enklaste sättet att se skillnad på dem är längden, eftersom Epan får ha en hjulbas på max 2.25 m (var faktiskt tvungen att slå upp det där :)), medan A-traktorn får ha bilens vanliga längd. Övriga skillnader på dem (utväxling, balkar och stel bakvagn) ser man inte lika lätt. Dessutom är *gissar* i alla fall 95% av alla "moderna" Epor byggda på Duetter, något som är mycket ovanligt bland A-traktorerna.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 12 november 2007, 12:01

Förutom att de Epa-traktorer som fanns vårdades ömt som Osprey beskriver, blev väl också rena skrotexemplar ganska eftertraktade på marknaden under 80-talet? Ett ramnummer som hade Epa-registrering innebar ju att man kunde bygga upp en helt ny Epa med bas i 'den avlidne'.

Användarvisningsbild
Osprey
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 8 oktober 2003, 19:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Osprey » 12 november 2007, 16:25

Osprey skrev:På Epa-traktorns tid gick det bara att bygga av relativt små bilar, medan A-traktorn gjorde att man kunde bygga av i stort sett alla bilar som hade ram.
Jag måste förresten korrigera mig själv lite där, min hjärna var uppenbarligen inte helt i kontakt med verkligheten... :D

Jo, Epa-traktorn var tvungen att enligt lag ha ram, medan A-traktorn däremot får byggas både av en bil med självbärande kaross (dvs. moderna personbilar) och en med ram (äldre personbilar och lastfordon). När det gäller längden på en A-traktor så tror jag inte att den är helt fri, utan det finns säkert någon gräns där med även om den får vara betydligt längre än en Epa.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 10 december 2007, 18:18


Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 22 december 2007, 15:05

Jag dödade väl inte tråden? :oops:

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Inlägg av Vargas » 22 december 2007, 16:29

Jag kan rapportera att jag senast såg en A-traktor idag. En svart volvo 740 med varningstriangel och det motsägelsefulla ordet power på bakrutan. Fordonet verkade vara en ypperlig stoppkloss och den volvo s60 som låg bakanför verkade synnerligen besvärad över att inte kunna köra om i tätorten.

Skriv svar