EPA-traktorer

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 29 september 2007, 11:56

Små gubbar i epa-traktor borde förbjudas i trafiken.
Förlåt - men vad kallar man en epa-traktor idag?
Av ålder och vishet - vet jag naturligtvis vad en EPA-Traktor var :P

http://brattberget.net/images/Jaedersbruk0004_edit.jpg

Men jag kan inte föreställa mig att sådana fordon finns i trafiken idag 8O , Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 29 september 2007, 12:30

varjag skrev:Men jag kan inte föreställa mig att sådana fordon finns i trafiken idag 8O , Varjag
Inte den hästdragna varianten som du upplevde, men jag såg faktiskt en på Gotland i augusti så minst en finns (fanns). Jag tror det var en konverterad PV, uphottad rejält och med motiv lackade överallt.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 29 september 2007, 13:46

Ähummm, nu var förstås EPA våra första billighetsbutiker.....
EnhetsPrisAktiebolaget - men dom sålde inte hästar.... Det tidiga 30-talets version av 'Galne Gunnar' och vad dom heter idag.....
En förkortad, nedskuren Pv 444(!) - var EPA-traktorn par preference :P , Varjag

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5040
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 29 september 2007, 14:30

En koll på Blocket ger en antydan vad det finns för utbud av traktor-reggade fordon.

http://www.blocket.se/li?q=Epa+%22trakt ... &aws=&awe=

http://www.blocket.se/li?q=traktor+%22r ... &aws=&awe=

MVH

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 29 september 2007, 16:10

varjag skrev:Ähummm, nu var förstås EPA våra första billighetsbutiker.....
EnhetsPrisAktiebolaget - men dom sålde inte hästar.... Det tidiga 30-talets version av 'Galne Gunnar' och vad dom heter idag.....
En förkortad, nedskuren Pv 444(!) - var EPA-traktorn par preference :P , Varjag
Nu måste jag gnälla på folk som inte vet vad EPA-traktor är... :x :wink:

Först en snabboperation för att motorisera jordbruket, dvs en Ford 1926 eller liknande, kraftigt kortad och med dubbla växellådor och bakhjul - sedan en rejäl dragkrok för hästredskapen. Sedermera surplusfordon anpassade enligt samma modell. 100 motorvarv per km/h var minsta utväxlingen på högsta växeln, sedan en "frivillig" hastighetsbegränsning på 30 km/h samt ofjädrad bakaxel.

Då lagstiftningen öppnade för ungdomar att på detta eminenta sätt ta vägarna i besittning slaktades mängder av Volvo P210 (Duetten - den hade ram till skillnad från 444) och byggdes om till ungdomsbilar av tveksam karaktär.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 september 2007, 16:28

Vad gäller ordet visste jag vad EPA- eller Epa-traktor var långt innan jag fick reda på att beteckningen kom från en snabbköpskedja. Ord kan ta förunderliga vägar.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 29 september 2007, 16:48

Epa-traktorer i form av bilar som "skurits ner" i storlek och prestanda för att räknas som traktorer är ett vanligt fenomen ute på böggda. Skulle till och med vilja hävda att de blivit vanligare de senaste åren - då hela raggar-kulturen verkar ha fått ett litet uppsving ute i landsbygden. Åtminstone i Västergötland.

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Inlägg av Vargas » 29 september 2007, 16:54

Det brukar står en vällackad lila liten sak med triangel vid gymnasieskolan inte långt ifrån mig. Dessutom har något geni tagit och gjort en Epatraktor av en amerikansk chevroletpick-up här på orten. Det är den absolut största epatraktor jag någonsin sett faktiskt.

Men så fanatiskt vanliga är dom inte längre. Åtminstone tycker jag mig inte se lika många nu som man en gång gjort. Och alla epatraktorer jag sett i mitt liv har varit styrda av ungdommar.

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 29 september 2007, 18:36

EPA var en av de första svenska lâgpriskedjorna, grundad och länge ledd av legendariske Josef Anér. Grejan här var självbetjäning och att alla artiklarna hade samma pris, ett enhetspris. Tiden för detta tror jag var 1930-talet.
Tempo hette en annan sâdan här kedja. Sâ smâningom kom Konsum igâng med sin variant, kallad Domus. Epitetet EPA stod länge för ung. "sekunda", "billig" och t.o.m. "fusk". Exempel: epa-kvalitet, epa-ingenjôr o.s.v.

EPA-traktorn var just en jordbrukstraktor som uppkommit genom ombyggnad/anpassning av en f.d. personbil, i typfallet just en T-ford.
Ocksâ detta rätt mycket ett 30-talsfenomen. Under kriget var det ont om bensin sâ dâ var det mindre intressant att konvertera och de bra utgângsfordonen hade dâ i stort sett hunnit skrotas bort.

Efter kriget kom det sedan riktiga traktorer i stora antal, t.ex. den pâ sin tid mycket vanliga "grâsuggan" bensinaren Massey-Ferguson. En annan mera udda tysk 50-talstraktor tillverkades f.ö. av Porsche. Här slog sedan dieselmotorerna igenom ganska snabbt. En stor fôrändring inträffade med kravet pâ obligatorisk störtbâge/rundslagningsskydd för föraren. I vârt klimat innebar det att alla traktorer fick en rejäl hytt.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 752
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Inlägg av Urban » 29 september 2007, 19:45

Den största EPA-traktorn jag sett var en ombyggd före detta Volvo tung lastbil av 60-tals modell, som en företagsam yngling kryssade omkring i i staden med på slutet av 80-talet... 30 kmh med en sådan tingest gav ny innebörd till begreppet väglus...

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 29 september 2007, 20:14

Min allmänna känsla är att det funnits mycket tolerans gentemot alla dessa motorredskap under ârens lopp. De är väl i grunden inte alls avsedda för "vägtrafik". Enligt praxis mâ de flyttas mellan sina avvändningsställen med utnyttjande av allmän väg. Likasâ körs det väl en oändlighet av nyttiga hö- och timmerlass pâ allmän väg dragna av just traktorer och gula dumpers kör fyllnadsmassor.

Men, om vi hârddrar resonemanget: är det verkligen okey att ta bergborrningsriggen för att fara in till stan eller ( mera hypotetiskt) sin Haubits 77:a för semesterresan?

Sign. "En som undrar"

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 29 september 2007, 22:45

Motorredskap får köras på allmän väg. Till yttermera visso får de dra "efterfordon" som kan vara ett hus på rullstockar... Haubits 77 säkert också, men inte går det särskilt fort inte.

T-Ford tror jag inte har byggts om till EPA-traktor. Den saknar tex växellåda i "normal" mening, den har istället planetväxellåda med två hastigheter. Dessutom är den inte så robust byggd... sena trettiotalare snarare, eftersom de var i princip gratis efter kriget.

Volvolastbil var aldrig EPA, de var A-traktor liksom de flesta ungdomsfordon efter 1975. Axelavstånd fritt, fjädring bak tillåten, spärrad växellåda så de inte kunde köras mer än 30 km/h - inga krav på motorvarv.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 30 september 2007, 04:06

Jag får tacka för uttömmande besked om EPA-traktorerna som tydligen ännu lever och mår väl i Kungariket :) vilket jag inte visste. Som millgard skrev;
Först en snabboperation för att motorisera jordbruket,
så minns jag dem just i den funktionen och att, då 'skogen var gratis', gengasaggregaten hängde med länge på dom. Varjag

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 30 september 2007, 05:05

Jajamen, min svärfars bror har en kortad Dodge stående bakom ett uthus - axelavstånd ungefär 1,5 m, dubbla bakhjul osv. Gengasaggregat har det nog aldrig varit på just den, men klart är att bensinen slösades inte i onödan.

Hade man obegränsad tillgång på Landrovers down under tro? Eller det var förstås lite andra förutsättningar - areal var inte ett problem, och boskap behöver inga plogar.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 30 september 2007, 06:22

millgard skrev:Jajamen, min svärfars bror har en kortad Dodge stående bakom ett uthus - axelavstånd ungefär 1,5 m, dubbla bakhjul osv. Gengasaggregat har det nog aldrig varit på just den, men klart är att bensinen slösades inte i onödan.

Hade man obegränsad tillgång på Landrovers down under tro? Eller det var förstås lite andra förutsättningar - areal var inte ett problem, och boskap behöver inga plogar.
'Landies' har alltid varit ganska dyra fordon i Oz men vanliga i 'bushen' i alla typer av jobb. Tills överlägsna Toyotas helt stal scenen omkring 1980.
Aluminumkarosserna bucklade lätt - och var omöjliga att räta ut å sen, ja sen var det ju Mörkrets Furste, LUCAS :lol: En EPA-traktor i svensk bemärkelse fanns aldrig här, sheep- och cattle-stations är så stora att nedslitna fordon aldrig behöver köras på allmän väg. OM det blir nödvändigt ngn kortare sträcka så brukar det vara lång väg till 'The Boys in Blue' :P , Varjag

Skriv svar