Måttsystem

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Måttsystem

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 21 juni 2009, 21:00

Hexmaster skrev:
Jurgen Wullenwever skrev:I sportsammanhang förekommer dock tiondelar, hundradelar och tusendelar i stället för de tidigare tertier och kvarter (eller vad de heter), vilket kan kännas en smula irriterande.
Dessa gamla tidsenheter har jag aldrig hört talas om. Kan du utveckla?
Jo, det är väldigt enkelt. Förr i tiden delades tiden in i sextiondelar, kanske ett arv från forntidens sumerer som använde 60 som bas för talsystemet. Vårt dygn delas in i två omgångar om 12 timmar vardera, och därefter delas allt med 60, så vi får de latinska benämningarna
pars minuta prima - första mindre del - minut = 60 sekunder
pars minuta secunda - andra mindre del - sekund
pars minuta tertia - tredje mindre del - tertie (?) = 1/60 sekund
pars minuta quarta - fjärde mindre del - kvart (?) = 1/(60*60) sekund
pars minuta quinta - femte mindre del - kvint (?) = 1/(60*60*60) sekund
och så fortsätter det hur långt som helst ...
Som synes är minut en inkonsekvent benämning, den borde kallas "prim" eller något liknande, men nu ser det ju ut som det gör. Jag vet inte om de här finare indelningarna av sekunden har förekommit i Sverige, men åtminstone tertien har förekommit i bruk i Polen, tercija tror jag den kallades där.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Måttsystem

Inlägg av Schwemppa » 21 juni 2009, 21:41

I Finland räknas avstånd i kilometer, ja, mil käns konstigt :)

Jag snickrar en del och talar nog om 4-tums, 5-tums, 6-tums spik. De flesta jag känner också.

Bräder och plank sågas också i tum. 2x2, 2x4, 4 tum breda, 5 tum breda osv. Annat skulle kännas märkvärdigt...

Aldrig tänkt att det är en kvarleva. Det är ju faktiskt en tid sedan det metriska systemet infördes :o

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Måttsystem

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 21 juni 2009, 23:10

En del saker i metersystemet är ju också föråldrade fast de fortfarande används. I det tidigare systemet användes tio och hundra som multipler av grundenheterna, med prefixen deka 10, hekto 100, deci 1/10, centi 1/100, som vi har i hekto(gram), decimeter och centimeter, men är avskaffade i teorin. Nu skall det enbart vara tusental som räknas, millimeter och kilometer, osv.

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem
Inlägg: 551
Blev medlem: 15 mars 2005, 01:48
Ort: Uppsala, Sverige

Re: Måttsystem

Inlägg av MoparMadness » 22 juni 2009, 11:58

Ett fenomen som jag tycker mig ha märkt vad gäller spik, brädor och plank är att du och jag och Bengt från Stynsboskogen använder tum (2 tum 4, 4-tumsspik), men "proffs" (=hantverkare) använder millimeter. Visst, det finns ingen som inte förstår om du frågar efter en 2 tum 4, men du kommer likförbannat att få en 45*95-regel, inte en 50,8*101,6. :)
"Anyone who runs, is a VC. Anyone who stands still, is a well disciplined VC."

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Måttsystem

Inlägg av varjag » 22 juni 2009, 12:20

Nu skall det enbart vara tusental som räknas, millimeter och kilometer, osv.
Det är alldeles riktigt också vad beträffar mycket 'unga' länder i det metriska systemet, som Australien - som 'omvändes' så sent som 1966. Och ytterst tveksamt!
Idag känner man meter och millimeter, liter och milliliter - men inget däremellan :roll: , Varjag

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Måttsystem

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 22 juni 2009, 21:04

varjag skrev:
Nu skall det enbart vara tusental som räknas, millimeter och kilometer, osv.
Det är alldeles riktigt också vad beträffar mycket 'unga' länder i det metriska systemet, som Australien - som 'omvändes' så sent som 1966. Och ytterst tveksamt!
Idag känner man meter och millimeter, liter och milliliter - men inget däremellan :roll: , Varjag
I brittiska tv-serier brukar de dock använda centimeter, när de käbblar om tum och centimetrar, och om meter och fot.

Våra svenska metriska tumstockar är numrerade i centimeter, inte i millimeter. Hur ser de australiska metriska tumstockarna ut?

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Re: Måttsystem

Inlägg av G:son » 22 juni 2009, 21:14

Tidningen Mad (den amerikanska) förde på 70- eller 80-talet en kampanj mot metersystemet under devisen "We don't want no foreign ruler". :)

/G:son

Skriv svar