Måttsystem

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 11 september 2007, 11:54

Hur är med spik i Sverige idag? Tum-måtten hängde länge med på spikpaketen. Ännu så sent som 60-talet köpte man Tre- och Fyratums-spik, Entums 'pappspik' o.s.v., Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 11 september 2007, 17:17

Tummen är kvar vad gäller spik. Tummen mitt handen så att säga ;)

/CvD

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 12 september 2007, 12:27

Vi ser att självaste EU inte lyckats övervinna brittisk konservatism - UK och Irland får behålla sina Medeltidsmått....

http://www.iht.com/articles/2007/09/11/style/metric.php

samt att öländarna tillsamman med bl.a. Myanmar och Liberia (och naturligtvis USA) får fortsätta att koncentrera skolutbildningen på sortförvandlingar :)

'There will always be an England.......' , Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 23 september 2007, 11:29

Inte direkt mått - men nu har Mother England kapitulerat på ännu en front...
Shorter Oxford English Directory dumpar Bindestrecken!

Bumble-bee blir Bumblebee, Ice-cream blir Icecream o.s.v.

I andra 'bindestrecksord' har man helt enkelt brutit dem i två utan bindestreck....

Fig-leaf blir Fig leaf, Hobby-horse blir Hobby horse, Test-tube blir Test tube o.s.v.
Det rör sig om inte mindre än c:a 16000 ord där ändringar skett.
MEN - vissa ord har man inte vågat röra.......som 'odd-people'.

"Fifteen odd-people came to the meeting....." skulle då bli -

Fifteen odd people came to the meeting 8O
Kanske en samling Skalmaniter som träffas :D , Varjag

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Re: Måttsystem

Inlägg av Bagheera » 20 juni 2009, 04:37

Aj ja.

Lärt min son att inte särskriva på det svenska språket.
Ngt som inte ens fungerar bland lärare o lärarinnor..... på skolor.
Exempel kan vara; potatis mos.

"Stackars barn" är dock giltigt

:D :roll:

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re:

Inlägg av Blixten » 20 juni 2009, 19:04

varjag skrev:Hur är med spik i Sverige idag? Tum-måtten hängde länge med på spikpaketen. Ännu så sent som 60-talet köpte man Tre- och Fyratums-spik, Entums 'pappspik' o.s.v., Varjag
Min uppfattning är att proffsen kalllar en 75 mm lång spik för just 75 mm. Samma på brädgårdar, det är millimeter som gäller. Här är en större krånglighet att mått på brädor och liknande inte alltid är det man läser av när man lägger tumstocket emot.

En annan lustighet i en annan bransh: Svarvstål heter i katalogen ofta 12 mm. Detta är inte 12 mm om man mäter med skjutmåttet utan 12,7 mm dvs 1/2 tum. 12 mm låter väl häftigare än tex 13.

Sedan tycker jag att vi svenskar är så logiska heller, vem snackar bilar och slänger sig med kW utanför jobbet? Ochvarför står det i kilometer på vägskyltarna men vi pratar i mil? (Finlandssvenskar både skriver och säger km tror jag.) Och bensinförbrukning skrivs i km/10l (har jag för mig) men uttalas i liter per mil.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Måttsystem

Inlägg av Hexmaster » 20 juni 2009, 19:51

Bensinförbrukning skall sedan några år anges i liter per 100 km. Såvitt jag vet har det ännu inte slagit igenom i de breda lagren.

Spik-proffsen känner jag inte riktigt till. Om inte annat så är åtminstone tretum betydligt enklare att säga än "sjuttiofem millimeter".

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Måttsystem

Inlägg av Blixten » 20 juni 2009, 20:40

Du har nog rätt, ja, det är bara en faktor tio som skiljer talspråk och skriftspråk när det gäller bensinförbrukning nuförtiden.

Jag säger också tretum om den där spiken som är mitt emellan tvåtum och fyrtum i längd och har lärt mig att det står 75 mm på spiklådan.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Måttsystem

Inlägg av lampros » 21 juni 2009, 07:14

Engelsmännen har av EU fått dispens att behålla de gamla måtten. Inte för eget bruk, utan för att man handlar så mycket med USA. Det är vad jag har hört.

Och att vi ännu mätar i fot i flyget; generellt tycks dock anglo-amerikaner ha insett att metersystemet är det enda rätta. I diverse engelska texter jag läser idag är det f-n så mycket mer meter och kilometer än yards och miles.

Den dagen trodde man aldrig skulle komma: att jänkarna skulle anpassa sig efter oss och inte tvärtom. Som det alltid varit tidigare: "vad USA gör är alltid det rätta"...

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Måttsystem

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 21 juni 2009, 09:21

Det här med tum är mer invecklat än man kan tro. Jag fick för en tid sedan höra att det inte var så att svenskarna övergick från diverse äldre tum till verktum, decimaltum och meter, som man kan läsa i redogörelser för detta. I stället infördes engelska tum under någon senare period, så under 1950- och 1960-talen var engelska tum det normala för spik och skruv i svenska verkstäder.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Måttsystem

Inlägg av lampros » 21 juni 2009, 09:26

Kul också hur KILOWATT (kWh) har svårt att etablera sig.

Ända sedan tidigt 80-tal har biltidningar osv försökt lansera kWh, men man tar ändå med hästkrafter i parentes.

Och så är det kanske fortfarande? Någon som läser Auto Motor och Sport, Teknikens värld som vet?

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Måttsystem

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 21 juni 2009, 09:30

lampros skrev:Den dagen trodde man aldrig skulle komma: att jänkarna skulle anpassa sig efter oss och inte tvärtom. Som det alltid varit tidigare: "vad USA gör är alltid det rätta"...
I skolan för länge sedan hette det alltid att amerikaner och engelsmän gör allt tvärtom mot vad vi gör, i fråga om ritningsprinciper och hållfasthetsmetoder och sådant, så vi skulle inte göra som de gjorde.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Måttsystem

Inlägg av Hexmaster » 21 juni 2009, 10:07

lampros skrev:Engelsmännen har av EU fått dispens att behålla de gamla måtten. Inte för eget bruk, utan för att man handlar så mycket med USA. Det är vad jag har hört.
Hörsägen och EU låter som en riskabel kombination. :)

Här en artikel vari beskrivs att "European Union commissioners have ruled that Britain can carry on using imperial measurements such as pints, pounds and miles":
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/6988521.stm

Något annat skäl än att Britannien inte vill ges inte. Att det skulle bero på USA-handel har jag svårt att tro.

I de sammanhang jag sett använder forskarsidan meter, ingenjörssidan fot. Vad som är det "enda rätta" är naturligtvis en helt annan fråga; kan man skicka folk till månen med fötter och tummar så kan det inte vara helt kass.

Jurgen Wullenwever
Medlem
Inlägg: 1216
Blev medlem: 12 november 2006, 00:46
Ort: Närke

Re: Måttsystem

Inlägg av Jurgen Wullenwever » 21 juni 2009, 11:53

I SI-systemet är sekunden tidsenheten, men när (och varför) skulle vi övergå till att tala om kilosekunder och megasekunder i stället för de gamla måtten timmar och dygn och veckor och månader och år och ... ? I sportsammanhang förekommer dock tiondelar, hundradelar och tusendelar i stället för de tidigare tertier och kvarter (eller vad de heter), vilket kan kännas en smula irriterande.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Måttsystem

Inlägg av Hexmaster » 21 juni 2009, 14:29

Jurgen Wullenwever skrev:I sportsammanhang förekommer dock tiondelar, hundradelar och tusendelar i stället för de tidigare tertier och kvarter (eller vad de heter), vilket kan kännas en smula irriterande.
Dessa gamla tidsenheter har jag aldrig hört talas om. Kan du utveckla?

Skriv svar