Måttsystem

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 9 augusti 2007, 16:42

Hur kommer man fram till mile då? Sitter och läser om top fual och dom kör ju en 1/8 mile eller 402,33 meter

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13604
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 9 augusti 2007, 17:48

Bagheera skrev:Famn är ett vackert namn på mått.
=6 fot = 3 alnar.
Famn relaterar jag till djup default, men det fanns även som ytmått och rymdmått.
Famn är väl avståndet mellen ens fingerspetsar när man sträcker armarna i sidled? Då stämmer det nog att en normalvuxen mann famnar sex fot. Det måste vara ett enkelt sätt att mäta upp ett lodrep.

En famn ved torde således ha en omkrets av dessa sex fot.
predator skrev:Hur kommer man fram till mile då? Sitter och läser om top fual och dom kör ju en 1/8 mile eller 402,33 meter
Vad tror du om förklaringen att anglosaxarna var längre och ståtligare än romarna och alltså tog längre kliv?

Och top fuel kör kvartsmilen =402,33 meter

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 1 september 2007, 12:23

Om famnar - och famnar... så läser man att det fanns minst fyra stycken olika;
En famn = 1,781 meter
- men bland skogshuggare och spisbrännare fanns det tre till;
En famn ved - skogsfamn = 2,83 kubikmeter
En famn ved - storfamn = 3,77 kubikmeter
En famn ved - kubikfamn = 5,65 kubikmeter
Det gällde veta vad sorts famnar ved man köpte när man 'la in för vintern', Varjag

Spaningsledaren
Tidigare medlem
Inlägg: 923
Blev medlem: 30 mars 2007, 18:58
Ort: Frankrike

Inlägg av Spaningsledaren » 1 september 2007, 21:21

Allmänt tror jag man kan sâga att man inledningsvis just "mätte".
Man hade helt enkelt mâtt att jämföra med.
Alnen kunde här vara en jârnstâng som satt fast pâ kyrkporten.
Dâr kunde alla sedan gâ och ta mâtt pâ egen medhavd pinne.
En nackdel med det hâr systemet var att mâtten kom att variera frân ort till ort. Nâr arbetsdagen varade i princip frân solens uppgâng till dess nedgâng, blev det mycket gjort under sommaren och motsv. mindre under vintern. (Häruppe hos oss pâ det norra halvklotet.)

Av skäl som dessa har man därför successivt övergâtt till det internationella SI-systemet. ( Fôregângaren kallades en tid MKSA-systemet efter meter, kilogram, sekunder och Ampère)
Här har man, sâ lângt det varit môjligt, infört i naturen förkommande kvantiter som enheter. (Tyvärr har man hâr pâ sista tiden strulat till det för sig genom en möjligen tveksam omdefinition av ljushastigheten.)

Det finns ânnu idag lânder som hâller fast vid sina gamla inhemska storheter. (Man anser att det skulle kosta fôr mycket att t.ex. överge inch och gallon till förmân för meter och liter.)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Om konstiga engelska mått

Inlägg av varjag » 4 september 2007, 13:11

predator skrev:Hur kommer man fram till mile då? Sitter och läser om top fual och dom kör ju en 1/8 mile eller 402,33 meter
Hmm..predator - en 1/8-dels Mile kallas 'Furlong' - så dom kör nog två Furlongs - eller 1/4 Mile.
Furlong är ett av de konstiga engelska engelska måtten man mest hör om på galoppbanor...Grand National Steeplechase är 4½ miles långt men INGEN kännare talar om annat än Four Miles and Four Furlongs :roll: .



Mile (1609,34 meter) = 1760 yards = 5280 fot
Furlong (201,16 meter) = 220 yards = 660 fot. 8 Furlongs per Mile
Chain (20,116 meter) = 66 fot = 80 chains per mile
Rod (5,029 meter) = 5½ yard = 350 rods per mile
Link (201,17 mm) = 2/3 av 1 fot. 100 links = 1 chain

Men vänta det blir bättre i Lantmäteriet....

Acre (4046,8 m2) = 4840 kvardratyards = 43560 kvadratfot

Rood (1011,17 m2) = 1/4 acre

Perch - eller -
Square Rod (25,279 m2)....40 Perches = 1 Rood

Lagfarten på min bostadstomt anger ytan till

29 perches AND Six AND Five Seventh of One perch
(att skriva 35 och 5/7-dels perch, hade varit alldeles för enkelt :lol: )

Engelsmännen är ju väl kända för att kunna komplicera de enklaste saker bortom förnuft.....som synes! :) , Varjag

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 4 september 2007, 13:25

Trådens ämne får mig att tänka på ett citat från Abraham Simpson:
"The metric system is the tool of the devil! My car gets 40 rods to the hogshead and that's the way I likes it."

(inte så effektiv, uppenbarligen...)
http://en.wikipedia.org/wiki/Hogshead

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28570
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 4 september 2007, 13:31

Har fått för mig att Flygvapnet har gått tillbaka till att mäta höjden i fot istället för meter. Detta p.g.a. någon NATO anpassning (dj*vla jänkare som inte kan anpassa sig :lol: ) - stämmer det?

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 4 september 2007, 13:58

Har fått för mig att Flygvapnet har gått tillbaka till att mäta höjden i fot istället för meter.
Jag tror Hans att i lufthafvet bortom - bortom Dufvemåla - har det alltid gällt höjder i fot sen Görings gossar lade ned verksamheten.
I denna GLOBALISERINGENS tid är det kanske rent av ett steg FRAMÅT?
Anpassning - var ditt eget ord :P , Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28570
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 4 september 2007, 14:50

:lol:

Får mig att tänka på:

Allegedly the German air controllers at Frankfurt Airport are renowned as a short-tempered lot. They, it is alleged, not only expect one to know one's gate parking location, but how to get there without any assistance from them. So it was with some amusement that we (a Pan Am 747) listened to the following exchange between Frankfurt ground control and a British Airways 747, call sign Speedbird 206.
Speedbird 206: "Frankfurt, Speedbird 206 clear of active runway."
Ground: "Speedbird 206. Taxi to gate Alpha One-Seven." The BA 747 pulled onto the main taxiway and slowed to a stop.
Ground: "Speedbird, do you not know where you are going?"
Speedbird 206: "Stand by, Ground, I'm looking up our gate location now."
Ground (with quite arrogant impatience): "Speedbird 206, have you not been to Frankfurt before?"
Speedbird 206 (coolly): "Yes, twice in 1944, but it was dark,... and I didn't land."

http://www.businessballs.com/airtraffic ... quotes.htm

Något OT - jag vet.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 4 september 2007, 15:10

Hans skrev:Har fått för mig att Flygvapnet har gått tillbaka till att mäta höjden i fot istället för meter. Detta p.g.a. någon NATO anpassning (dj*vla jänkare som inte kan anpassa sig :lol: ) - stämmer det?

MVH

Hans
Eftersom "fot" är global standard så underlättar det om alla pratar samma språk, särskilt vid samordnade operationer.

Man talar numer engelska även i svenska flygvapnet. Samt överallt annars i flygsammanhang.

Var glada att det inte är franska.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 4 september 2007, 15:14

Det finns en historisk överskikt om svenska måttsystem i pdf-fil, det finns även mått som kan anknytas till utlandet.

http://www.diva-portal.org/demo/reports ... ?dbid=2262

Författaren heter Mats Morell och är professor i ekonomisk historia på Uppsala universitet.

Sedan finns en äldre bok från 1937 av en som heter Jansson har jag för mig.

Stefan

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 4 september 2007, 15:23

Min favorit är den sorgligen avsomnade vindskalan Beaufort, som är empirisk, t.ex:

3 Beaufort = Måttlig vind el. god bris, 3,4-5,4 m/s.

Beskrivning av vindens verkningar:

Vimpel sträcks, flagga lyfts, löv vibrerar, tunna kvistar på lövklädda träd i oavbruten rörelse, vågkammar börjar brytas här och var

http://sv.wikipedia.org/wiki/Beauforts_skala

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28570
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 4 september 2007, 15:35

millgard skrev:Var glada att det inte är franska.
Pourquoi?
Hans skrev:Helt OT men jag skrev några kontrafaktiska rader för ett par år sedan. Vad hade hänt om Frankrike och Storbrittanien hade bytt plats, inte geografiskt men historiskt. Att det franskinfluerade EUA* hade brutit sig loss från Frankrike 1776, att solen aldrig att gått ner över det Franska Imperiet ~1900 och att Frankrike visserligen varit bland segrarmakterna efter vinsten i andra världskriget men förlorat sin ledande roll i världen till EUA. Hur EUA's kultur sprids över jorden, hur den kända musikern Jonny Hallyday startar ungdomskulturen med sin Secouer autour la horloge. Några år senare bildar fyra unga långhåriga herrar, som faktiskt inte kommer från EUA utan från Orléans, popgruppen Les Coléoptères som snart erövrar världen med låtar som Hier.
Brasseriekedjan LeClerc erövrar världen där man får en "steak frites" och ett gott rödtjut för en billig penning,inklusive en riktig kaffe, en plastmugg Calvados samt ett 10 pack Gauloise.

Vore det inte en underbar värld?

MVH

Hans

*États-Unis d'Amérique
Från: viewtopic.php?t=17289&start=30&postdays ... highlight=

MVH

Hans

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 4 september 2007, 17:57

Hans skrev:Har fått för mig att Flygvapnet har gått tillbaka till att mäta höjden i fot istället för meter. Detta p.g.a. någon NATO anpassning (dj*vla jänkare som inte kan anpassa sig :lol: ) - stämmer det?

MVH

Hans
Hmmm, ska jag tolka det där som att FV en gång tiden innan de blev upplysta, använde storleken av en engelsk kungs fot för höjdmätning? :P
När isåfall bytte dom till meter? Det som är mest tragiskt med den där NATO-anpassningen är svenskkulturhistoria slängs på komposten, dvs att gamla hederliga ADAM BERTIL fick rycka för ALFA BRAVO, inte riktigt samma klang på natoniska :roll: :lol:

/CvD

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 4 januari 2006, 08:16
Ort: Skaraborg

Inlägg av Bulldog » 11 september 2007, 09:10

Inom jordbruket används ibland tum och fot. En skördetröskas skärvidd anges ofta i fot. Plöjning är lite kul. Djupet på plöjningen anges ofta i cm medan bredden på fåran i tum, dvs "jag plöjer 16 tum brett och 20 cm djupt" :lol:

Skriv svar