Fransk kontra engelsk teknik

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
diravi
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 06 okt 2008 15:18

Re:

Inlägg av diravi » 04 jan 2009 02:54

millgard skrev: Renault Floride
Citroën SM
Peugeot 404 Cabriolet

är exempel på franska sportvagnar som klarat sig väl så bra genom decennierna. Dessutom bättre bilar kvalitetsmässigt.
Nu blandar du ihop begreppen något, en SM har alldrig varit en sportbil, snarare en stor turistvagn, eller GT som man säger på utrikiska.

Såhär ser en sportbil ut ;)
053.jpg
Nu var ju min vagn inte brittiskbyggd, utan byggd i västerbotten, men hela grundiden är brittisk ;)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
diravi
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 06 okt 2008 15:18

Re:

Inlägg av diravi » 04 jan 2009 02:59

millgard skrev:
varjag skrev:Detta hör egentligen inte till vurmen för/mot engelska/franska bilar - men i avdelningen militär teknik. Dock måste man säga att vad gäller, speciellt eldhandvapen under de 65 åren c:a 1885 till 1950 - intog Frankrike en hedrande bottenplats - bara marginellt sämre än England. Vari Frankrike ledde 'bottenligan' med de mest groteska lösningar på enkla problem. Och - i stort sett centrerat runt det franska navelskådandet att ingenting kan vara bättre än en inhemsk fransk konstruktion :lol: . Vilket faktiskt det mesta från 'utrikes' var. Men att underkänna fransk genialitet - gick för långt :lol: Varjag
Darne och Lefacheux. Två franska system med elegans och kvalitet.

Visst, och en hel del annat kul, men de var som vanligt föregångare, så 1885 var de klara med utvecklingen ;)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Fransk kontra engelsk teknik

Inlägg av varjag » 04 jan 2009 04:22

Såhär ser en sportbil ut
Absolut! Den klassiska engelska sportbilen skall vara trång, dragig, iskall, ge minimalt (helst INGET) skydd mot väder och vind - och vara 'temperamentsfull'. Det sista betyder att den startar/strejkar - när den själv - inte ägaren vill :D

Användarvisningsbild
diravi
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 06 okt 2008 15:18

Re: Fransk kontra engelsk teknik

Inlägg av diravi » 04 jan 2009 15:23

Det där med temperamentet hade jag inga problem med. ;)

Iskall kan man ju inte heller påstå, med en tunn aluplåt som enda skydd mot motor och en het växellåda.

Skydd mot väder och vind får man från kläderna, själv körde jag en gång sträckan umeå-sundsvall i ösregn, när jag kom fram fanns det inte en gnutta textilier på min kropp som inte var genomblöta, och då körde jag ändå med skinluva, goretexjacka och regnbyxor.

De däringa lösa sidoplåtarna som gör det svårare att komma i och ur sittbrunnen gör vldigt mycket för att hålla dragigheten nere.

Trång vet jag inte heller, min röv rymdes då presis mellan kardantunneln och karossidan. fast fast var man två fullvuxna män, då fick passageraren vika undan axeln, men med fruntimmer gick det bra.

Men min var ju å andra sidan inte engelsk, utan äkta västerbottninsk :)

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem
Inlägg: 551
Blev medlem: 15 mar 2005 01:48
Ort: Uppsala, Sverige

Re: Re:

Inlägg av MoparMadness » 11 jan 2009 02:44

Överlag så tycker jag att franska motorer är fina grejer, jämfört med mycket annat.
diravi skrev:Och sen en XU9J4, vilken maskin, magnefik.
Har sett en sådan, visserligen med toppjobb, större ventiler, separata spjällhus och MS2, men ändå, lämna 228 hk @ 8100 rpm i bromsbänk. Ur 1,9 liter så är det inget annat än magiskt för en motor av den generationen.
"Anyone who runs, is a VC. Anyone who stands still, is a well disciplined VC."

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Fransk kontra engelsk teknik

Inlägg av varjag » 11 jan 2009 12:33

Fransk Teknologi - och ett värdigt försök, gissar man :lol: att kombinera utbildningen av flygmekaniker och brandsoldater... Det behövdes stegar för bägge kategorierna :P
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 sep 2003 02:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Re: Fransk kontra engelsk teknik

Inlägg av Bagheera » 17 jan 2009 00:58

Kan tänka mig ngt annat:
Min TR6:a PI 69:a in mint cond, 150 HP+ (högkomp kolvar m.m.), allt genomrenoverat i motorn o karossen. Splitter ny växellåda o OD, dvs inte utbytesvarianter.

Jodå, man fick lära sig att dubbeltrampa med nya lådan.

Galvad ram i bad, ny sydd inredning m.m.

Dags för en Bagheera som vill vad?

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3712
Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
Ort: Luleå

Re: Fransk kontra engelsk teknik

Inlägg av millgard » 17 jan 2009 09:55

Vill ha franskt?

I så fall har jag ett unikt erbjudande.... :wink:

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: Fransk kontra engelsk teknik

Inlägg av varjag » 17 jan 2009 11:07

Bagheera skrev:Kan tänka mig ngt annat:
Min TR6:a PI 69:a in mint cond, 150 HP+ (högkomp kolvar m.m.), allt genomrenoverat i motorn o karossen. Splitter ny växellåda o OD, dvs inte utbytesvarianter.

Jodå, man fick lära sig att dubbeltrampa med nya lådan.

Galvad ram i bad, ny sydd inredning m.m.

Dags för en Bagheera som vill vad?
Hmm...och elsystemet???

http://www.visordown.com/forum/forummes ... /v/1/cp/1/ :) ?

Lucas Evangeliet lyder:

1)get home before darkness
2) Lucas har patent på kortslutning
3) Lucas uppfann världens första 'intermittent windscreen-wiper'
4) Lucas uppfann s.k. 'self-dimming' headlights
5) Lucas reglagen har tre lägen...DIM, FLICKER och OFF
6) Lucas uppfann det ultimativa stöldskyddet - Lucas Electrics
7) Om Lucas hade tillverkat vapen - hade det aldrig blivit några krig :lol:

Patric Norrå
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 13 jul 2006 10:49
Ort: Gävle

Re: Fransk kontra engelsk teknik

Inlägg av Patric Norrå » 17 jan 2009 23:49

Och nr 8 Lucas uppfann mörkret! en kunskap jag matats med sedan barnsben.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3712
Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
Ort: Luleå

Re: Fransk kontra engelsk teknik

Inlägg av millgard » 18 jan 2009 09:20

Bygger inte Lucas på kortlutning? Jag menar, det har ju jordfelet inbyggt från början, då strömmen tar fel väg och då vet man ju aldrig var den går.

Användarvisningsbild
diravi
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 06 okt 2008 15:18

Re: Fransk kontra engelsk teknik

Inlägg av diravi » 19 jan 2009 07:36

:)

Som fd elektriker vet man ju att det inte spelar någon roll om man har possitiv eller negativ jord. rent funktionsmässig altså. strömen tar alltd den närmaste vägen ;)

Däremot finns det en teoretiskt skilnad i förutsättningarna för galvanisk korrosion, som skall vara mindre vid possitiv jord.

Så bilar med possitiv jord rostar mindre :)

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 sep 2003 02:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Re: Fransk kontra engelsk teknik

Inlägg av Bagheera » 21 jan 2009 01:01

Glömde uppenbarligen att berätta att Lucas är borta, ...såväl generator som bensinpumpen, dvs Bosch o all el är uppdaterad, med tjocka kablar och god jordning.

Men OK då, det står Lucas på strålkastarglasen..

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2235
Blev medlem: 10 apr 2002 10:25
Ort: Torde framgå

Re: Fransk kontra engelsk teknik

Inlägg av Dalmas » 13 maj 2009 08:13

Tycker att Lucas är underskattad. Hade en massa Lucas grejer i en SAAB jag hade utan att det var några särskilda problem med den. Fast å andra sidan bytte jag bort Lucas- dynamon i Spitifire till en modernare Lucas- generator från början av 80-talet, som efter två veckors användning sprack i godset. Blev en Bosch ist. :)

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 07 dec 2006 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Fransk kontra engelsk teknik

Inlägg av spett » 13 maj 2009 09:53

varjag skrev:Lucas Evangeliet lyder:

...7) Om Lucas hade tillverkat vapen - hade det aldrig blivit några krig :lol:

Lucas har tillverkat vapen.
Spike Bayonet Model 4, Mark III.
Den fulaste modellen av världens fulaste bajonett.
Kasserade 1946.