Fransk kontra engelsk teknik

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 8 augusti 2007, 15:10

Rover P6, som kom 1964. Till skillnad från DS fick ju dessutom P6an såsmåningom en riktig motor. Inte att förvånas över att Rover är det engelska märke som klarat sig längst.

Det är faktiskt mer relevant och fråga vad andra europeiska länder producerade vid samma tid: VW? BMW? AUDI/ DKW? SAAB? osv Tycker att på 60-talet var britterna helt ok jämfört med vad andra länder hade:

e-type
xj6
mini
spitfire
2000/2500
tr4/6
p5/p6
Range Rover
MGB/C
osv

det blev värre under 70-talet.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 8 augusti 2007, 15:20

Range Rover kom ju inte förrän på 1970-talet den heller.

De engelska bilar du räknar upp är ju många eftertraktade samlarbilar idag - inte minst sportvagnarna - men var de bra?

De tyska och svenska bilarna vid samma tid utklassades på samma vis av Peugeot, Renault och Citroën men skillnaden mot de engelska konstruktionerna var att fastlandsprodukterna fungerade och lämnade inte oljefläckar som nya.

Renault Floride
Citroën SM
Peugeot 404 Cabriolet

är exempel på franska sportvagnar som klarat sig väl så bra genom decennierna. Dessutom bättre bilar kvalitetsmässigt.

MB 230 SL
BMW 2000 CS
Volvo 1800S

är några tyska/svenska.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 9 augusti 2007, 03:48

Då du nämner den vackra BMW 2000 CS:

Min gamla BMW 2500 -69:a, DFN 635, med den fina sexan var inte helt fel.
Min far köpte nr 2 från Förenade Bil i GBG.Har för mig att den var på 150 DIN, den senare 2800 hade väl 170 DIN.

När jag blev med körkort var den rolig att köra, lätt i baken, gick att styra runt med gasen.
Som dum 19-åring vek jag en ventilstake pga övervarvning...

Mkt senare fick jag ta över BMW:n till priset för reparationerna efter att ha lyckats sätta bilen mellan två "betonggrisar" , framhjulen stod år var sitt håll, nota bene: gatan i 90graders-kurvan var mig ovetandes ombyggd som smal med breda trottoarer, mitt normala körsätt just där sket sig mao...

Nåväl, bilen hade jag kvar rätt länge, enda rosten var i skufffen under reservhjulet.

Sen blev det en ny 2CV Charleston röd/svart som privatimport från CPH. En 87:a, sista året.

Dalmas:
Tr 6:a PI är ingen riktig bra hit i mitt fall, visserligen utan all rost, men det mekaniska kostade mkt för att få den mint, nu spökar bränslesystemet.. igen, men jag vet åtminstonde varför, tanken på insidan är uppenbarligen tätad med silikon av säljaren..... han är lärare på bilmekanikerskola...

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 9 augusti 2007, 09:00

Bagheera skrev:Då du nämner den vackra BMW 2000 CS:

Min gamla BMW 2500 -69:a, DFN 635, med den fina sexan var inte helt fel.
Min far köpte nr 2 från Förenade Bil i GBG.Har för mig att den var på 150 DIN, den senare 2800 hade väl 170 DIN.

När jag blev med körkort var den rolig att köra, lätt i baken, gick att styra runt med gasen.
Som dum 19-åring vek jag en ventilstake pga övervarvning...

Mkt senare fick jag ta över BMW:n till priset för reparationerna efter att ha lyckats sätta bilen mellan två "betonggrisar" , framhjulen stod år var sitt håll, nota bene: gatan i 90graders-kurvan var mig ovetandes ombyggd som smal med breda trottoarer, mitt normala körsätt just där sket sig mao...

Nåväl, bilen hade jag kvar rätt länge, enda rosten var i skufffen under reservhjulet.

Sen blev det en ny 2CV Charleston röd/svart som privatimport från CPH. En 87:a, sista året.

Dalmas:
Tr 6:a PI är ingen riktig bra hit i mitt fall, visserligen utan all rost, men det mekaniska kostade mkt för att få den mint, nu spökar bränslesystemet.. igen, men jag vet åtminstonde varför, tanken på insidan är uppenbarligen tätad med silikon av säljaren..... han är lärare på bilmekanikerskola...
http://www.ppc.au.com/coatings_sealer.htm

Vi kan dela... en av mina paddor sätter igen bränslefiltret på 50 mil - ännu efter snart 2.000 mils körning. :oops: Dock inget utslag av fransk teknik utan snarare av hederlig svensk misskötsel av tidigare ägare.

TR6 ja...trevlig bil det med (här på engelsk bilträff förra söndagen):
Bilagor
DSC_5760.JPG
TR6 bland kamrater
DSC_5760.JPG (182.1 KiB) Visad 1311 gånger

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 9 augusti 2007, 12:33

När blev "helt ok" detsamma som "bra"? :wink:

Jag tycker att t ex P6an är ett exempel på en bra bil, relativt många har överlevt till idag, trots att den inte var en två-sitsig öppen sportbil, och den var relativt innovativ med sitt säkerhetstänkande/ modultänkande. Rover försökte väl t o m att sätta in en turbinmotor i den .

Övriga bilar är inte mer än helt ok, precis som alla 60-talsbilar, så saknar de en eller flera egenskaper för att vara bra:

Range Rover skapade SUVen (var väl dessutom första tgb:n med spiralfjädring?) och bilen var tänkt att lanseras -69, men man väntade till -70 liksom SM väl?)
Minin skapade också en egen klass, tvärställd motor ett hjul i varje hörn.
XJ6 vad fanns det som kunde tävla med den bilens prestanda och skönhet när den kom?

Övriga bilar var konurrenskraftiga och helt ok på 60-talet trots oljefläckar på golvet och Lucas, de hade ju iaf 12v system. När sedan 70-talet kom var de hopplöst ifrånsprungna av modet och tekniken. Andra biltillverkare klarade överleva 70-talet, britterna gjorde det inte.

Har 38.9 i feber, hoppas att jag håller ihop trådarna. :?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 9 augusti 2007, 13:11

Tack för engelska bilträffsbilden millgard! 'Eye-Candy' för oss som räknat ringbyten och lagerrenoveringar som naturliga inslag i månadsbudgeten :P , Varjag

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 9 augusti 2007, 13:20

Är det så illa om man har en TR4? och den skulle du byta med mig ;)

Har haft min spit i tre år och 1300 mil. Det största ingreppet under mitt ägande är att jag byt bort Lucasdynamon till en Lucasgenerator från 80-talet.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 9 augusti 2007, 14:01

Dalmas skrev:När blev "helt ok" detsamma som "bra"? :wink:

Jag tycker att t ex P6an är ett exempel på en bra bil, relativt många har överlevt till idag, trots att den inte var en två-sitsig öppen sportbil, och den var relativt innovativ med sitt säkerhetstänkande/ modultänkande. Rover försökte väl t o m att sätta in en turbinmotor i den .
P6 var Rovers "rip-off" på DS, där man stal idén med lösa karossplåtar på en självbärande struktur. Dock skall den inte sågas för det, den var relativt high-tech, liksom XJ6 som absolut slog det mesta i sin klass ända fram till dags dato - både till utseendet och egenskaperna.
Övriga bilar är inte mer än helt ok, precis som alla 60-talsbilar, så saknar de en eller flera egenskaper för att vara bra:

Range Rover skapade SUVen (var väl dessutom första tgb:n med spiralfjädring?) och bilen var tänkt att lanseras -69, men man väntade till -70 liksom SM väl?)
Nog var Jeep Cherokee nästan ett decennium före Range Rover, däremot var Range Rover överlägsen både när det gällde väghållning och terrängegenskaper.
Minin skapade också en egen klass, tvärställd motor ett hjul i varje hörn.
Absolut - nytänkande och "smartness" men Simca 1100 och Fiat 127/128 var betydligt bättre bilar...men Minin var först - heder för det!
XJ6 vad fanns det som kunde tävla med den bilens prestanda och skönhet när den kom?
Ingenting. Jag har en själv.
Övriga bilar var konurrenskraftiga och helt ok på 60-talet trots oljefläckar på golvet och Lucas, de hade ju iaf 12v system. När sedan 70-talet kom var de hopplöst ifrånsprungna av modet och tekniken. Andra biltillverkare klarade överleva 70-talet, britterna gjorde det inte.
Britterna har sämre rykte än vad de förtjänar, det är sant. Många vettiga vardagsbilar men hopplöst föråldrade i det stora hela om man nu jämför med franska konstruktioner. Titta på en Ford Corsair och jämför med franska bilar från samma år.... Renault 16, Peugeot 404, Citroën DS... :lol:

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 9 augusti 2007, 14:47

Jag är inne på att byta bort min spit till en xj6a om ett eller två år. Vill bara bli "klar" med spiten som är en rullande renovering. Ska dit med ny stolklädsel, säkerhetsbälten, styrväxel med högre utväxling och krängningshämmare bak. Och sedan gärna köra den en säsong. :)

Jfr man vilken bil som helst med Ford så kommer Forden att förlora.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 10 augusti 2007, 12:50

Detta hör egentligen inte till vurmen för/mot engelska/franska bilar - men i avdelningen militär teknik. Dock måste man säga att vad gäller, speciellt eldhandvapen under de 65 åren c:a 1885 till 1950 - intog Frankrike en hedrande bottenplats - bara marginellt sämre än England. Vari Frankrike ledde 'bottenligan' med de mest groteska lösningar på enkla problem. Och - i stort sett centrerat runt det franska navelskådandet att ingenting kan vara bättre än en inhemsk fransk konstruktion :lol: . Vilket faktiskt det mesta från 'utrikes' var. Men att underkänna fransk genialitet - gick för långt :lol: Varjag

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 10 augusti 2007, 19:23

varjag skrev:Detta hör egentligen inte till vurmen för/mot engelska/franska bilar - men i avdelningen militär teknik. Dock måste man säga att vad gäller, speciellt eldhandvapen under de 65 åren c:a 1885 till 1950 - intog Frankrike en hedrande bottenplats - bara marginellt sämre än England. Vari Frankrike ledde 'bottenligan' med de mest groteska lösningar på enkla problem. Och - i stort sett centrerat runt det franska navelskådandet att ingenting kan vara bättre än en inhemsk fransk konstruktion :lol: . Vilket faktiskt det mesta från 'utrikes' var. Men att underkänna fransk genialitet - gick för långt :lol: Varjag
Darne och Lefacheux. Två franska system med elegans och kvalitet.

Men Mauser 98 är oöverträffat sedan 110år,och därför har jag två M98 då det är det bästa som konstruerats.

Av samma anledning har jag åtta Citroën DS. :D

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Inlägg av Blixten » 12 augusti 2007, 22:33

millgard skrev: En Soccata Rallye flyger otroligt mycket bättre än en Piper Cherokee.
Handler inte detta egentligen om franskt kontra amerikanskt rättssystem?

Eftersom amerikanska flygplanstillverkare är livrädda för amerikanska advokater så vågar de inte ändra en skruv på de flygplan som redan är typgodkända utan fortsätter att tillverka 1950-talsmodeller om de vågar tillverka något alls!

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Re:

Inlägg av Bagheera » 3 januari 2009, 15:26

Blixten skrev:
millgard skrev: En Soccata Rallye flyger otroligt mycket bättre än en Piper Cherokee.
http://video.google.com/videoplay?docid ... 45249&hl=s

Givetvis rätt millgard, en ny Soccata kostar en hel del, våra plan är finansiellt avskrivna till noll.

Skälet till att vi flyger med motorer från, de facto 30-talet, beror på att motorerna går i evighet med rätt mek.
50 timmar och 100 är default.
Vi tar nu in Ultralätt i klubben. Provat på, men det känns lite fel i luften i mitt fall då man flyger..

Well, diskussionen i min styrelse för nästa plan är en Cessna 182:a RT turbo, där ligger vi nu nära till köp från Norge.

Användarvisningsbild
diravi
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 6 oktober 2008, 16:18

Re:

Inlägg av diravi » 4 januari 2009, 02:35

Dalmas skrev:Ni har glömt bort mörkret?

Ang. bilar så är det väl så att franska bilar väl alltid varit intressanta, men har alltför ofta haft ointressanta/ dåliga motorer. PSA 1.9, PRV och stötstångsmotor med turbo får iaf mej att börja kallsvettas. I britternas fall är det nästan tvärtom, mycket traditionella konstruktioner, men med ganska intressanta motorer. Jaguarmotorerna, Triumph Slant mfl.

Måste tillstå att min erfarenhet av brittiska maskiner är relativt liten, men de franska motorer jag kommit i kontakt med har samtliga varit väldigt bra, intressant är att de 'problem' som PRV-sexan är befryntad med tycks vara enbart när man monterar den på längden fram och har drivningen bak. I samtliga andra konfigurationer tycks den fungera ypperligt ;)

Titta bara på Volvo B14, förmodligen den pålitligaste maskin som suttit i en bil med volvoemblem, men nog har den tydliga renaultrötter?

Och sen en XU9J4, vilken maskin, magnefik.

Användarvisningsbild
diravi
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 6 oktober 2008, 16:18

Re:

Inlägg av diravi » 4 januari 2009, 02:45

millgard skrev: Ferguson var engelsman, och där är jag beredd att strida i Englands färger - dvs traktorer.

Skall man ratta fyrhjulsdriven bil, ej avsedd för terängkörning, så får man väll ändå tillstå att Ferguson gjort ett och annat.

Finns inget annat system med äkta assymetrisk fördelning mellan fram och bakaxel.

Skriv svar