Fransk kontra engelsk teknik
-
- Stödjande medlem 2020
- Inlägg: 3751
- Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
- Ort: Luleå
Fransk kontra engelsk teknik
Eftersom frågan uppstod i en annan tråd kan man väl skapa en egen för denna intressanta diskussion.
Ett land vars mätsystem härstammar från jordens beräknade omkrets måste väl frambringa bättre tekniska landvinningar än ett land vars mätsystem härstammar från en sedan länge död kungs högra tumme - det kan vi väl vara överens om.
På rak arm kan jag inte komma på en enda teknisk apparat från öriket som är värd att minnas medan fransk teknik alltid gått segertåg världen över. Ångmaskinen var väl det sista som öriket lyckades med.
Tyskarna hade sin kemiindustri och optiska överlägsenhet förutom mekanindustrin och kruppstålet. Tjeckerna hade mycket framstående industri. Fransmännens fordonsindustri saknar motstycke tekniskt sett under efterkrigstiden, givetvis mycket tack vare Citroëns ingenjörer och Michelins inkomster.
Engelsmännen hade...ja vad hade de? Några halvbra flygplan kanske. En och annan "båt" (nu skriker skalmans sjöbyxor) eller möjligen någon motorcykel som visserligen gick fort när den gick men som drällde olja och aldrig var riktigt hel - precis som Land Rover.
Skämt åsido, hur ser skalmaniterna på förhållandet mellan fransk och engelsk teknikutveckling. Vilka skillnader fanns/finns och vad beror de på?
(Jag kör Citroën DS och Daimler (Jaguar) själv - goda exponenter för respektive filosofier även om kissen skulle kunna ha varit fransk. Citroën DS kunde aldrig ha varit engelsk.)
Ett land vars mätsystem härstammar från jordens beräknade omkrets måste väl frambringa bättre tekniska landvinningar än ett land vars mätsystem härstammar från en sedan länge död kungs högra tumme - det kan vi väl vara överens om.
På rak arm kan jag inte komma på en enda teknisk apparat från öriket som är värd att minnas medan fransk teknik alltid gått segertåg världen över. Ångmaskinen var väl det sista som öriket lyckades med.
Tyskarna hade sin kemiindustri och optiska överlägsenhet förutom mekanindustrin och kruppstålet. Tjeckerna hade mycket framstående industri. Fransmännens fordonsindustri saknar motstycke tekniskt sett under efterkrigstiden, givetvis mycket tack vare Citroëns ingenjörer och Michelins inkomster.
Engelsmännen hade...ja vad hade de? Några halvbra flygplan kanske. En och annan "båt" (nu skriker skalmans sjöbyxor) eller möjligen någon motorcykel som visserligen gick fort när den gick men som drällde olja och aldrig var riktigt hel - precis som Land Rover.
Skämt åsido, hur ser skalmaniterna på förhållandet mellan fransk och engelsk teknikutveckling. Vilka skillnader fanns/finns och vad beror de på?
(Jag kör Citroën DS och Daimler (Jaguar) själv - goda exponenter för respektive filosofier även om kissen skulle kunna ha varit fransk. Citroën DS kunde aldrig ha varit engelsk.)
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
-
- Medlem
- Inlägg: 3027
- Blev medlem: 10 apr 2007 05:02
- Ort: Finland
Millgard har naturligtvis alldeles rätt, den brittiska teknologin är klumpig och opålitlig i jämförelse med den franska. En bidragande orsak är nog, att statusen för ingenjörsyrket är mycket högre i Frankrike. Själv blir jag alltid förvånad när jag besöker England, och ser att man fortfarande drar vattenrören på utsidan av väggen, när man bygger småhus. Visserligen är det praktiskt när man skall tina upp dem, men...
Den franska teknologins oförtjänligt dåliga rykte i Norden beror nog på att vissa franska bilar upplevdes som rostbenägna på 60- och 70-talet.

Den franska teknologins oförtjänligt dåliga rykte i Norden beror nog på att vissa franska bilar upplevdes som rostbenägna på 60- och 70-talet.
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
millgards tråd fick mig att tänka efter - och efter lite mjällförluster....kom jag på att besöka Mr. Google.....
http://www.historic-uk.com/CultureUK/BestifBrits.htm
Det visar sig att öländarna minsann inte ligger 40-talsryss..förlåt - sovjeterna, skall det vara - efter, när det gäller att 'kapa' uppfinningsrikedomen åt sig själva!
Men som påpekat, kan det minsann inte vara lätt att skapa teknologi - när man är bunden vid hälfter, kvarter, åttondelar, sextondelar, trettiotvåondelar, sextiofjärdedelar och etthundratjugoåttondelar av en 'kunglig tumme' som genom dekret befunnits vara 25,399959 millimeter! (Det var förstås - efter - att halsstarriga britter gått med på att avrunda 'tummen' till 25,4 mm)
Varjag
http://www.historic-uk.com/CultureUK/BestifBrits.htm
Det visar sig att öländarna minsann inte ligger 40-talsryss..förlåt - sovjeterna, skall det vara - efter, när det gäller att 'kapa' uppfinningsrikedomen åt sig själva!
Men som påpekat, kan det minsann inte vara lätt att skapa teknologi - när man är bunden vid hälfter, kvarter, åttondelar, sextondelar, trettiotvåondelar, sextiofjärdedelar och etthundratjugoåttondelar av en 'kunglig tumme' som genom dekret befunnits vara 25,399959 millimeter! (Det var förstås - efter - att halsstarriga britter gått med på att avrunda 'tummen' till 25,4 mm)
Varjag
-
- Medlem
- Inlägg: 5022
- Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
- Ort: Luleå
Folkets dom, nyregistrerade personbilar - Juli 2007
Fransmännen leder med hästl...billängder
http://www.mrf.se/statwindow.asp?id=711
MVH
Fransmännen leder med hästl...billängder
http://www.mrf.se/statwindow.asp?id=711
MVH
-
- Medlem
- Inlägg: 551
- Blev medlem: 15 mar 2005 01:48
- Ort: Uppsala, Sverige
Re: Fransk kontra engelsk teknik
Leyland Princess!millgard skrev:Engelsmännen hade...ja vad hade de?
Själv åker jag Peugeot till vardags...
-
- Medlem
- Inlägg: 718
- Blev medlem: 03 mar 2006 01:57
- Ort: Umeå, Västerbotten
Nu vet jag inte hur relavant det här är jämnfört med till exempel ångmaskinen. Men var det nu inte så att de där britterna lyckades med att industrialisera bomullstillverkningen också, några decennier innan Leyland Princess slog igenom. Vilket lyckades tränga undan den franska linframställandet rätt duktigt.
-
- Medlem
- Inlägg: 5916
- Blev medlem: 25 mar 2002 09:00
- Ort: Sverige
Re: Fransk kontra engelsk teknik
Mini Cooper S! Jag refererar till Monte Carlo-rallyt 1964-1967. (Ok, 1966 blev dom diskade för att ha använt fel glödlampor, annars hade hela prispallen ockuperats av Minis det året).millgard skrev:Engelsmännen hade...ja vad hade de?

-
- Stödjande medlem 2020
- Inlägg: 3751
- Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
- Ort: Luleå
Re: Fransk kontra engelsk teknik
Av de tio första platserna var fem Citroën DS....Sarvi skrev:Mini Cooper S! Jag refererar till Monte Carlo-rallyt 1964-1967. (Ok, 1966 blev dom diskade för att ha använt fel glödlampor, annars hade hela prispallen ockuperats av Minis det året).millgard skrev:Engelsmännen hade...ja vad hade de?

http://www.citroenet.org.uk/sport/ds-rally-cars-01.html
Sedan kan vi prata Panhard, Renault osv som sopade banorna i många klasser även om Mini förstås var väldigt framgångsrik.
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 10194
- Blev medlem: 12 jun 2004 17:41
- Ort: Tjörn
Re: Fransk kontra engelsk teknik
Nej. Vad har det med saken att göra?millgard skrev:Ett land vars mätsystem härstammar från jordens beräknade omkrets måste väl frambringa bättre tekniska landvinningar än ett land vars mätsystem härstammar från en sedan länge död kungs högra tumme - det kan vi väl vara överens om.
Problemet är snarare att tum-systemet bygger på ett evinnerligt räknande med bråk. (Att det finns ett litet men dock räknefel i den framräknade metern är en intressant bisak.)
Men om ni skall kritisera brittisk teknik p.g.a. måttsystemet så måste väl amerikanerna komma med, eftersom deras ingenjörer och verkstäder också kört med tum i alla år (osäker på hur det är nuförtiden). Kan man genomföra projekt som Manhattan och Apollo i tummar så kan det ju inte vara helt värdelöst..?
-
- Medlem
- Inlägg: 2236
- Blev medlem: 10 apr 2002 10:25
- Ort: Torde framgå
Ni har glömt bort mörkret?
Ang. bilar så är det väl så att franska bilar väl alltid varit intressanta, men har alltför ofta haft ointressanta/ dåliga motorer. PSA 1.9, PRV och stötstångsmotor med turbo får iaf mej att börja kallsvettas. I britternas fall är det nästan tvärtom, mycket traditionella konstruktioner, men med ganska intressanta motorer. Jaguarmotorerna, Triumph Slant mfl.
Harrier och V- bombarna tycker jag är ganska hyggligt innovativa.
(Jag har ägt ett antal vardagscittror, men har gått över till Sosse-container, men har dock en Triumph (Spitfire) som gör vägarna värda att köra)
Ang. bilar så är det väl så att franska bilar väl alltid varit intressanta, men har alltför ofta haft ointressanta/ dåliga motorer. PSA 1.9, PRV och stötstångsmotor med turbo får iaf mej att börja kallsvettas. I britternas fall är det nästan tvärtom, mycket traditionella konstruktioner, men med ganska intressanta motorer. Jaguarmotorerna, Triumph Slant mfl.
Harrier och V- bombarna tycker jag är ganska hyggligt innovativa.
(Jag har ägt ett antal vardagscittror, men har gått över till Sosse-container, men har dock en Triumph (Spitfire) som gör vägarna värda att köra)
-
- Medlem
- Inlägg: 2001
- Blev medlem: 17 sep 2003 02:16
- Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå
Lucas spökar alltid.Ni har glömt bort mörkret?
Jag har ägt ett antal vardagscittror, men har gått över till Sosse-container, men har dock en Triumph (Spitfire) som gör vägarna värda att köra
Nåväl, en till som haft vardagscittror, 2CV, brand new som import -87 från Frankrike, en CX Break, samt en BX, som iofs var min sambos.
Vill du byta från din Spitfire till en TR6:a PI i mint condition så hör av dig.
Det enda kvar av Lucas i bilen är den mekaniska insprutningen.
-
- Medlem
- Inlägg: 595
- Blev medlem: 22 aug 2002 07:49
- Ort: Karlshamn
UK
Sinclair ZX80, ZX81, ZX Spectrum och QL (datorn som Linus "Linux" Torvalds började programmera med)
Amstrad CPC och PCW
Oric-1
Jupiter ACE (använde programmeringsspråket FORTH i stället för BASIC)
Acorn Archimedes (världens enda hemdator med RISC-processor)
BBC Micro A, B, B+64 och B+128 (alla byggda och designade av Acorn Computers)
Frankrike
Minitel

Britterna har också vett att använda PAL där fransoserna var tvungna att hitta på sitt alldeles egna SECAM.
Sinclair ZX80, ZX81, ZX Spectrum och QL (datorn som Linus "Linux" Torvalds började programmera med)
Amstrad CPC och PCW
Oric-1
Jupiter ACE (använde programmeringsspråket FORTH i stället för BASIC)
Acorn Archimedes (världens enda hemdator med RISC-processor)
BBC Micro A, B, B+64 och B+128 (alla byggda och designade av Acorn Computers)
Frankrike
Minitel


Britterna har också vett att använda PAL där fransoserna var tvungna att hitta på sitt alldeles egna SECAM.
Figaro - Anglofil och gallofob, "and bloody proud of it!"Wikipedia skrev:Unlike PAL or NTSC, analog SECAM television cannot easily be edited in its native analog form. Because it uses frequency modulation, SECAM is not linear with respect to the input image (this is also what protects it against signal distortion), so electrically mixing two (synchronized) SECAM signals does not yield a valid SECAM signal, unlike with analog PAL or NTSC. For this reason, to mix two SECAM signals, they must be demodulated, the demodulated signals mixed, and are remodulated again. Hence, post-production is often done in PAL, or in component formats, with the result encoded or transcoded into SECAM at the point of transmission. Reducing the costs of running television stations is one reason for some countries' recent switchovers to PAL.
-
- Stödjande medlem 2020
- Inlägg: 3751
- Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
- Ort: Luleå
Fransoserna har ofta bättre - men okompatibla - lösningar. Detta för att ingenjörerna bestämmer mer än ekonomerna. Man vågar ta ut svängarna och tänka nytt.
Bland annat därför högaktar jag den franska tekniken. Jag vill ha det som är bäst, inte det som flest vill ha.
När Citroën konstruerade DS så var det inte utifrån konsumenternas krav, man byggde den bästa bil som var möjlig, dvs den bil konsumenterna BORDE ha och inte nödvändigtvis vad de VILLE ha. 1,5 milj sålda exemplar visade att de inte var helt ute och cyklade i alla fall även om skitbilen VW typ 1 sålde dryga 10 ggr mer.
En Soccata Rallye flyger otroligt mycket bättre än en Piper Cherokee.
Bland annat därför högaktar jag den franska tekniken. Jag vill ha det som är bäst, inte det som flest vill ha.
När Citroën konstruerade DS så var det inte utifrån konsumenternas krav, man byggde den bästa bil som var möjlig, dvs den bil konsumenterna BORDE ha och inte nödvändigtvis vad de VILLE ha. 1,5 milj sålda exemplar visade att de inte var helt ute och cyklade i alla fall även om skitbilen VW typ 1 sålde dryga 10 ggr mer.
En Soccata Rallye flyger otroligt mycket bättre än en Piper Cherokee.
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Fransoserna har alltid 'seglat i lite motvind' med exportvaror till världen utanför det franska språkområdet. Dels - med nytänkande som konsumenterna inte varit mogna för, dels för att de fortfarande lever i en språkisolering som Academie Francaise betraktar som helig. Bland deras produkter som imponerat på mig är - faktiskt Citroenbilarna och inte minst, Sud-Aviation 'Caravelle' - ett av jetpassagerarflygets banbrytare och ett härligt, mjukt och tyst plan att flyga i. Som klart utläst i tråden - är oftast det närmaste vi kommit den franska teknologin - i franska bilar. Jag - ägde en gång en bättre begagnad Simca Arondé, frugan en Renault Dauphine. Bägge rostade snabbt och ivrigt - veckovis kunde man konstatera att 'bitar hade försvunnit...' - men, dom startade och gick som klockor
.
Det sagt - har franska bilar åkt berg-och-dalbana i fjärran länder som USA och Australien. Dom kommer - dom försvinner, då köparna sviker...sen kommer dom igen - och försvinner igen. Av samma orsak. I Australien åtnjuter vi just nu en 'fransk offensiv' av Peugeot, Citroen och Renault. Citroen håller bäst, Renault är inte populära - men Peugeot har blivit en katastrof som 'krångelbil'.
Dom har jättefräsiga hajgap - men vad hjälper det när man står och väntar på bärgningsbil.....
Dom kämpar mot japanska och koreanska tre-till-femårs- och 10 000 mil
garantier - det klarar inte den franska teknologin. Varjag

Det sagt - har franska bilar åkt berg-och-dalbana i fjärran länder som USA och Australien. Dom kommer - dom försvinner, då köparna sviker...sen kommer dom igen - och försvinner igen. Av samma orsak. I Australien åtnjuter vi just nu en 'fransk offensiv' av Peugeot, Citroen och Renault. Citroen håller bäst, Renault är inte populära - men Peugeot har blivit en katastrof som 'krångelbil'.
Dom har jättefräsiga hajgap - men vad hjälper det när man står och väntar på bärgningsbil.....
Dom kämpar mot japanska och koreanska tre-till-femårs- och 10 000 mil
garantier - det klarar inte den franska teknologin. Varjag