Fransk kontra engelsk teknik

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Fransk kontra engelsk teknik

Inlägg av millgard » 5 augusti 2007, 01:10

Eftersom frågan uppstod i en annan tråd kan man väl skapa en egen för denna intressanta diskussion.

Ett land vars mätsystem härstammar från jordens beräknade omkrets måste väl frambringa bättre tekniska landvinningar än ett land vars mätsystem härstammar från en sedan länge död kungs högra tumme - det kan vi väl vara överens om.

På rak arm kan jag inte komma på en enda teknisk apparat från öriket som är värd att minnas medan fransk teknik alltid gått segertåg världen över. Ångmaskinen var väl det sista som öriket lyckades med.

Tyskarna hade sin kemiindustri och optiska överlägsenhet förutom mekanindustrin och kruppstålet. Tjeckerna hade mycket framstående industri. Fransmännens fordonsindustri saknar motstycke tekniskt sett under efterkrigstiden, givetvis mycket tack vare Citroëns ingenjörer och Michelins inkomster.

Engelsmännen hade...ja vad hade de? Några halvbra flygplan kanske. En och annan "båt" (nu skriker skalmans sjöbyxor) eller möjligen någon motorcykel som visserligen gick fort när den gick men som drällde olja och aldrig var riktigt hel - precis som Land Rover.



Skämt åsido, hur ser skalmaniterna på förhållandet mellan fransk och engelsk teknikutveckling. Vilka skillnader fanns/finns och vad beror de på?



(Jag kör Citroën DS och Daimler (Jaguar) själv - goda exponenter för respektive filosofier även om kissen skulle kunna ha varit fransk. Citroën DS kunde aldrig ha varit engelsk.)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 5 augusti 2007, 04:33

Låt mig bara anföra ett exempel - ur den enbladiga 'Engelska Gourmet-kokboken' .....

Fish & Chips..... :lol: - högteknologi i oljebad, Varjag

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 5 augusti 2007, 06:07

Millgard har naturligtvis alldeles rätt, den brittiska teknologin är klumpig och opålitlig i jämförelse med den franska. En bidragande orsak är nog, att statusen för ingenjörsyrket är mycket högre i Frankrike. Själv blir jag alltid förvånad när jag besöker England, och ser att man fortfarande drar vattenrören på utsidan av väggen, när man bygger småhus. Visserligen är det praktiskt när man skall tina upp dem, men... :D

Den franska teknologins oförtjänligt dåliga rykte i Norden beror nog på att vissa franska bilar upplevdes som rostbenägna på 60- och 70-talet.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 5 augusti 2007, 13:45

millgards tråd fick mig att tänka efter - och efter lite mjällförluster....kom jag på att besöka Mr. Google.....

http://www.historic-uk.com/CultureUK/BestifBrits.htm

Det visar sig att öländarna minsann inte ligger 40-talsryss..förlåt - sovjeterna, skall det vara - efter, när det gäller att 'kapa' uppfinningsrikedomen åt sig själva!
Men som påpekat, kan det minsann inte vara lätt att skapa teknologi - när man är bunden vid hälfter, kvarter, åttondelar, sextondelar, trettiotvåondelar, sextiofjärdedelar och etthundratjugoåttondelar av en 'kunglig tumme' som genom dekret befunnits vara 25,399959 millimeter! (Det var förstås - efter - att halsstarriga britter gått med på att avrunda 'tummen' till 25,4 mm)

Varjag

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5047
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 5 augusti 2007, 13:58

Folkets dom, nyregistrerade personbilar - Juli 2007
Fransmännen leder med hästl...billängder
http://www.mrf.se/statwindow.asp?id=711

MVH

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem
Inlägg: 551
Blev medlem: 15 mars 2005, 01:48
Ort: Uppsala, Sverige

Re: Fransk kontra engelsk teknik

Inlägg av MoparMadness » 5 augusti 2007, 20:34

millgard skrev:Engelsmännen hade...ja vad hade de?
Leyland Princess!

Själv åker jag Peugeot till vardags...

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Inlägg av Vargas » 5 augusti 2007, 21:20

Nu vet jag inte hur relavant det här är jämnfört med till exempel ångmaskinen. Men var det nu inte så att de där britterna lyckades med att industrialisera bomullstillverkningen också, några decennier innan Leyland Princess slog igenom. Vilket lyckades tränga undan den franska linframställandet rätt duktigt.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Fransk kontra engelsk teknik

Inlägg av Sarvi » 5 augusti 2007, 21:38

millgard skrev:Engelsmännen hade...ja vad hade de?
Mini Cooper S! Jag refererar till Monte Carlo-rallyt 1964-1967. (Ok, 1966 blev dom diskade för att ha använt fel glödlampor, annars hade hela prispallen ockuperats av Minis det året).

:wink:

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Fransk kontra engelsk teknik

Inlägg av millgard » 5 augusti 2007, 22:29

Sarvi skrev:
millgard skrev:Engelsmännen hade...ja vad hade de?
Mini Cooper S! Jag refererar till Monte Carlo-rallyt 1964-1967. (Ok, 1966 blev dom diskade för att ha använt fel glödlampor, annars hade hela prispallen ockuperats av Minis det året).

:wink:
Av de tio första platserna var fem Citroën DS.... :lol:

http://www.citroenet.org.uk/sport/ds-rally-cars-01.html


Sedan kan vi prata Panhard, Renault osv som sopade banorna i många klasser även om Mini förstås var väldigt framgångsrik.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Fransk kontra engelsk teknik

Inlägg av Hexmaster » 5 augusti 2007, 23:42

millgard skrev:Ett land vars mätsystem härstammar från jordens beräknade omkrets måste väl frambringa bättre tekniska landvinningar än ett land vars mätsystem härstammar från en sedan länge död kungs högra tumme - det kan vi väl vara överens om.
Nej. Vad har det med saken att göra?

Problemet är snarare att tum-systemet bygger på ett evinnerligt räknande med bråk. (Att det finns ett litet men dock räknefel i den framräknade metern är en intressant bisak.)

Men om ni skall kritisera brittisk teknik p.g.a. måttsystemet så måste väl amerikanerna komma med, eftersom deras ingenjörer och verkstäder också kört med tum i alla år (osäker på hur det är nuförtiden). Kan man genomföra projekt som Manhattan och Apollo i tummar så kan det ju inte vara helt värdelöst..?

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 5 augusti 2007, 23:55

Ni har glömt bort mörkret?

Ang. bilar så är det väl så att franska bilar väl alltid varit intressanta, men har alltför ofta haft ointressanta/ dåliga motorer. PSA 1.9, PRV och stötstångsmotor med turbo får iaf mej att börja kallsvettas. I britternas fall är det nästan tvärtom, mycket traditionella konstruktioner, men med ganska intressanta motorer. Jaguarmotorerna, Triumph Slant mfl.

Harrier och V- bombarna tycker jag är ganska hyggligt innovativa.

(Jag har ägt ett antal vardagscittror, men har gått över till Sosse-container, men har dock en Triumph (Spitfire) som gör vägarna värda att köra)

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 6 augusti 2007, 05:50

Ni har glömt bort mörkret?
Jag har ägt ett antal vardagscittror, men har gått över till Sosse-container, men har dock en Triumph (Spitfire) som gör vägarna värda att köra
Lucas spökar alltid.

Nåväl, en till som haft vardagscittror, 2CV, brand new som import -87 från Frankrike, en CX Break, samt en BX, som iofs var min sambos.

Vill du byta från din Spitfire till en TR6:a PI i mint condition så hör av dig.
Det enda kvar av Lucas i bilen är den mekaniska insprutningen.

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Inlägg av Figaro » 6 augusti 2007, 08:37

UK
Sinclair ZX80, ZX81, ZX Spectrum och QL (datorn som Linus "Linux" Torvalds började programmera med)
Amstrad CPC och PCW
Oric-1
Jupiter ACE (använde programmeringsspråket FORTH i stället för BASIC)
Acorn Archimedes (världens enda hemdator med RISC-processor)
BBC Micro A, B, B+64 och B+128 (alla byggda och designade av Acorn Computers)

Frankrike
Minitel :lol: Bild

Britterna har också vett att använda PAL där fransoserna var tvungna att hitta på sitt alldeles egna SECAM.
Wikipedia skrev:Unlike PAL or NTSC, analog SECAM television cannot easily be edited in its native analog form. Because it uses frequency modulation, SECAM is not linear with respect to the input image (this is also what protects it against signal distortion), so electrically mixing two (synchronized) SECAM signals does not yield a valid SECAM signal, unlike with analog PAL or NTSC. For this reason, to mix two SECAM signals, they must be demodulated, the demodulated signals mixed, and are remodulated again. Hence, post-production is often done in PAL, or in component formats, with the result encoded or transcoded into SECAM at the point of transmission. Reducing the costs of running television stations is one reason for some countries' recent switchovers to PAL.
Figaro - Anglofil och gallofob, "and bloody proud of it!"

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 6 augusti 2007, 09:11

Fransoserna har ofta bättre - men okompatibla - lösningar. Detta för att ingenjörerna bestämmer mer än ekonomerna. Man vågar ta ut svängarna och tänka nytt.

Bland annat därför högaktar jag den franska tekniken. Jag vill ha det som är bäst, inte det som flest vill ha.

När Citroën konstruerade DS så var det inte utifrån konsumenternas krav, man byggde den bästa bil som var möjlig, dvs den bil konsumenterna BORDE ha och inte nödvändigtvis vad de VILLE ha. 1,5 milj sålda exemplar visade att de inte var helt ute och cyklade i alla fall även om skitbilen VW typ 1 sålde dryga 10 ggr mer.

En Soccata Rallye flyger otroligt mycket bättre än en Piper Cherokee.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 6 augusti 2007, 13:24

Fransoserna har alltid 'seglat i lite motvind' med exportvaror till världen utanför det franska språkområdet. Dels - med nytänkande som konsumenterna inte varit mogna för, dels för att de fortfarande lever i en språkisolering som Academie Francaise betraktar som helig. Bland deras produkter som imponerat på mig är - faktiskt Citroenbilarna och inte minst, Sud-Aviation 'Caravelle' - ett av jetpassagerarflygets banbrytare och ett härligt, mjukt och tyst plan att flyga i. Som klart utläst i tråden - är oftast det närmaste vi kommit den franska teknologin - i franska bilar. Jag - ägde en gång en bättre begagnad Simca Arondé, frugan en Renault Dauphine. Bägge rostade snabbt och ivrigt - veckovis kunde man konstatera att 'bitar hade försvunnit...' - men, dom startade och gick som klockor :roll: .
Det sagt - har franska bilar åkt berg-och-dalbana i fjärran länder som USA och Australien. Dom kommer - dom försvinner, då köparna sviker...sen kommer dom igen - och försvinner igen. Av samma orsak. I Australien åtnjuter vi just nu en 'fransk offensiv' av Peugeot, Citroen och Renault. Citroen håller bäst, Renault är inte populära - men Peugeot har blivit en katastrof som 'krångelbil'.
Dom har jättefräsiga hajgap - men vad hjälper det när man står och väntar på bärgningsbil.....
Dom kämpar mot japanska och koreanska tre-till-femårs- och 10 000 mil
garantier - det klarar inte den franska teknologin. Varjag

Skriv svar