Broraset i Minneapolis
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11940
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Broraset i Minneapolis
När jag var och kollade in motorvägen på http://www.local.live.com så tyckte jag att floden heter Minnesota och inte Missisippi som det anges i media. I morse åkte jag bil hem ifrån jobbet och hade radion på, nu har jag sett bilderna och läst lite grann om det.
Broarna i USA är under luppen nu, hur säkra är dom egentligen och tänk er om någon av de långa broarna vid New Orleans skulle börja rasa samman. Vid Seattle för många år sedan så inträffade det ett broras när en bro vajade i två-tre timmar innan den störtade samman.
Mer eller mindre otäckta bilder har sköljt över oss.
Stefan
Broarna i USA är under luppen nu, hur säkra är dom egentligen och tänk er om någon av de långa broarna vid New Orleans skulle börja rasa samman. Vid Seattle för många år sedan så inträffade det ett broras när en bro vajade i två-tre timmar innan den störtade samman.
Mer eller mindre otäckta bilder har sköljt över oss.
Stefan
Re: Broraset i Minneapolis
Du tänker på Old Tacoma Narrows Bridge (jag har åkt över New Tacoma Narrows Bridge) - den rasade 1940, så om track-recorden är Old Tacoma Narrows och sen Minneapolis så tror jag inte amerikanerna behöver oroa sig. Måste dock finnas fler däremellan.Stefan Lundgren skrev: Vid Seattle för många år sedan så inträffade det ett broras när en bro vajade i två-tre timmar innan den störtade samman.
Tacoma Narrows är bron som på ett filmstycke studsar upp och ner som i vågor. Slarvigt brukar man säga att bron rasade för att den hamnade i självresonans - men tydligen var det snarare något slags aerodynamiskt fenomen som fick bron att "fladdra" än att den hamnade i resonans.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 11940
- Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
- Ort: Uppland
- Kontakt:
Med tanke på vilka konsekvenser det kan leda till för de ansvariga myndigheterna och personerna, anser jag att det är ytterst osannolikt, att det i USA skulle finnas broar öppna för trafik, om man vet att dessa broar är felkonstruerade, och därmed farliga.Stefan Lundgren skrev:
Men är inte ett flertal broar i USA felkonstrukterade, alltså
Stefan
Amerikanska skade-ersättningskrav blir ju lätt skyhöga, och tjänstemän som medvetet utsatt någon för fara, och därmed kan anses ha förorsakat en olycka, riskerar nog hårda fängelsestraff.
- Olof Trätälja
- Utsparkad
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
- Ort: Sverige
Man kommer osökt att tänka på evighetsdebatten om gamla lidingöbron, som har samma konstruktion, vilken kom igång sedan man bytt ansvarig ingenjör, tror jag det var, som upptäckte att uppföljningen inte varit var den borde och fick mycket kalla fötter. Därefter inkallade man först ett konsultbolag som dömde ut bron, varefter man skulle stänga spårvägen. Men sedan hittade man ett nytt konsultbolag som tyckte att bron var OK. Man undrar hur säkra man egentligen är, konsultbolag som dömmer ut broar torde ha svårare att få uppdrag än de som godkänner dem...
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Ja, Tjörnbron rasade efter att ett fartyg kolliderat med bron 1980 - http://sv.wikipedia.org/wiki/Tj%C3%B6rnbron
För bara något år sedan rasade ett stycke av Göta Älvbron när en bortmaskin körde över - som tur var rasade inte maskinen igenom utan föraren klarade sig. På tal om parallellen till Lidingöbron och att vänta med att reparera
För bara något år sedan rasade ett stycke av Göta Älvbron när en bortmaskin körde över - som tur var rasade inte maskinen igenom utan föraren klarade sig. På tal om parallellen till Lidingöbron och att vänta med att reparera
Dels var brotypen svag i konstruktionen, något om för mycket betong och för lite stål, eller tvärtom, jag är ingen ingenjör som ni kanske märker.
Men om det är brister i underhållet som är den egentliga orsaken är det brottsligt och oförlåtligt.
Dock lär inte de politiker som håller i pengarna få sitt straff utan som nämnts ovan några svaga tjänstemän.
Men om det är brister i underhållet som är den egentliga orsaken är det brottsligt och oförlåtligt.
Dock lär inte de politiker som håller i pengarna få sitt straff utan som nämnts ovan några svaga tjänstemän.
Själva konstruktionssättet, fackverk, används inte gärna idag när man byger broar för tung trafik, då hela bron kan rasa om endast en balk brister, synbarligen precis vad som hände i Minneapolis. En stålbalk utsattes för alltför mycket påfrestningar, eller kanske fanns det ett tillverknings- eller materialfel i balken. Raset kommer säkert att resultera i, att broar av den här typen kommer att ersättas med nya i en snabbare takt än planerat, världen över.
http://www.nytimes.com/2007/08/03/us/03safety.html
http://www.nytimes.com/2007/08/03/us/03safety.html
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
- Anders Nyman
- Medlem
- Inlägg: 3214
- Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
- Ort: Borlänge
Re: Broraset i Minneapolis
En av broarna i Stockholm som ingår i Essingeleden blev väl avstängd för ett tag sedan för att bilister upptäckte en stor spricka i Körbanan. Är det någon som hört hur det gått med det? För om ingen upptäckt detta i tid, så har väl denna bro också kunnat rasat samman.