Speciella lok

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Speciella lok

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 juli 2007, 18:44

Citat från "Tjocka Bertha-tråden".

Wikipedia har ett antal tjocka Berthor, bl.a. ånglok:
http://en.wikipedia.org/wiki/Big_Bertha ... biguation)
Finns det utrymme att diskutera denna version av Tjocka Berthor också förresten?
Det lok som fanns på Hallstaviks pappersbruk finns numera på museibanan "Lännakatten" i Uppland.

P g a svaret av Hexmaster öppnar jag en tråd om "speciella lok".

Jag nämnde att det fanns ett ånglok som kallades för "Tjocka Bertha" som tjänstgjorde på pappersbruket i Hallstavik, har för mig att det var en speciell typ av ånglok. Uppgifter kring detta lok finns i Mats Fredings bok "Industrilok i Uppland" som jag har själv. Den hamnade sedan på en sidobana i Faringe som dessutom också är Lännakattens garage.

Valde att göra denna tråd allmän, i Länna järnbruk(även det utanför Uppsala) hade också ett speciell lok som var tillverkarens enda upplaga och det var ett motorlok på 50 hästkrafter.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 november 2007, 15:39

Tjocka Bertha, loket har jag publicerat en artikel om.

http://stephannium.blogspot.com/2007/11 ... t-lok.html

Med lite hänvisningar till andra "Tjocka Bertha".

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Inlägg av Anders Nyman » 18 november 2007, 19:07

Det som var skrivet på stephannium, artikeln om Tjocka Bertha det tyckte jag väldigt mycket om att läsa.. För jag har många gånger hört om tjocka berta, men det var roligt att få lite mer fakta bakom henne.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 18 november 2007, 19:10

Anders Nyman skrev:Det som var skrivet på stephannium, artikeln om Tjocka Bertha det tyckte jag väldigt mycket om att läsa.. För jag har många gånger hört om tjocka berta, men det var roligt att få lite mer fakta bakom henne.
Ett alternativ är att fråga på "Lennakatten", men såvitt vad jag vet så är det inte så många milstolpar om loket "Tjocka Bertha" som jag vet. Stephannium är mitt artistnamn på nätet. Det som jag känner till om detta lok finns skrivet i min artikel.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Speciella lok

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 augusti 2009, 22:04

Någonting som slog mig nyligen, hur kan ett ånglok med spårvidden 1435 har axelföljden 1 A(alltså ett drivhjul och ett löphjul).

Loket tillverkades på Motala Verkstad med tillv-nr 36/1880 och jag har följande uppgifter om detta lok.

Spårvidd: 1435 mm
Tillhörde från början Stockholm-Vestmanland-Bergslagen och blev sedan ett industrilok på Svanå bruk i Västmanland, skrotades 1932 i Surahammar efter hade varit avställt i fyra år.

Stefan

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re:

Inlägg av predator » 27 augusti 2009, 09:08

Stefan Lundgren skrev:Tjocka Bertha, loket har jag publicerat en artikel om.

http://stephannium.blogspot.com/2007/11 ... t-lok.html

Med lite hänvisningar till andra "Tjocka Bertha".

Stefan
Den länken funkar inte.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Speciella lok

Inlägg av Stefan Lundgren » 27 augusti 2009, 13:42

Jo, jag ändrade om länken en gång till min historiska blogg.

http://okandahandelser.blogspot.com/200 ... t-lok.html

Nu skall det iallafall funka!!!

Stefan

mattias i eklandet
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 18 september 2009, 02:46

Re: Speciella lok

Inlägg av mattias i eklandet » 18 september 2009, 02:56

Stefan Lundgren skrev:Någonting som slog mig nyligen, hur kan ett ånglok med spårvidden 1435 har axelföljden 1 A(alltså ett drivhjul och ett löphjul).
Det är ganska enkelt. I svensk/tysk axelföljdsnotering så representerar man hjulaxlar, inte hjul. Så en löpaxel och en drivaxel blir fyra hjul, stabilt och bra :)

I amerikansk notering (för ånglok) så räknar man hjulen och använder inte bokstäver för drivhjulen, utan de förväntas finnas i mitten, med antalet löpaxlar angivna först och sist. Saknas det, anger man 0. Så det här loket är ett 2-2-0, rentav 2-2-0T om det saknar separat tender.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Speciella lok

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 september 2009, 20:33

Det kände jag till tidigare; :)
Det är ganska enkelt. I svensk/tysk axelföljdsnotering så representerar man hjulaxlar, inte hjul.
Om du känner till normalspåriga ånglok så brukar axelföljden bl a vara C1, B2, B-3, C2 och knappast inte A 1 som frågan var. Det var frågan på mitt senaste inlägg, med axelföljden 1 A eller med fyra hjul var knappast någon linjelok utan troligen användes loket på bangårdar eller frakta någonting 100 meter, en del sådana där användningsområden var förut vanligt på järnvägsstationer.

Så frågan kvarstår lite grann. :D

Få kolla igenom samlingen med loklistor för att ta reda på lite mer om detta lok.

Stefan

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Speciella lok

Inlägg av Stellan Bojerud » 21 september 2009, 02:26

Stefan Lundgren skrev:Någonting som slog mig nyligen, hur kan ett ånglok med spårvidden 1435 har axelföljden 1 A(alltså ett drivhjul och ett löphjul).

Loket tillverkades på Motala Verkstad med tillv-nr 36/1880 och jag har följande uppgifter om detta lok.

Spårvidd: 1435 mm
Tillhörde från början Stockholm-Vestmanland-Bergslagen och blev sedan ett industrilok på Svanå bruk i Västmanland, skrotades 1932 i Surahammar efter hade varit avställt i fyra år.

Stefan
Gick det där inte för snabbt?

Loket SUNDBYBERG, 1 A, ett löphjul följt av ett drivhjul. Inte tvärt om.

BOJ

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Speciella lok

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 september 2009, 16:19

Jo, det var skillnaden med axelföljden.

Är det någon skalmanit som är införstådd med detta?

http://okandahandelser.blogspot.com/200 ... tycke.html

Om industrilok och lokala industrier bl a, det var ganska många udda lok som tjänstgjorde på alla möjliga industrier förr i tiden.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Speciella lok

Inlägg av Anders Nyman » 30 juni 2011, 18:54

Finns verkligen speciella lok och vagnar,, jag har en vän som jobbar på Trafikverkets Enhet för Tunga Järnvägstransporter, å jag var in till hennes kontor här om dagen, å hon visa vilka otroliga lok å vagnar det finns för å kunna transportera udda transporter,, synd att jag inte kommer åt deras Datasystem, för då har jag kunnat lägga ut bilder på helt otroliga Transporter man inte tror kan existera. :wink:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Speciella lok

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 juli 2011, 23:56

Det är lite udda lok som har bl a tjänstgjort på olika industrier runt om i landet och de hade olika utseende. Om någon har vägarna förbi Frövi (Blixterboda) så finns det ett museum över industrilok där.

Eller går in på den länken nedanför, om du vill så kan du åka dit för att titta.

http://medlem.spray.se/ngj/

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Speciella lok

Inlägg av Anders Nyman » 11 juli 2011, 18:50

Stefan Lundgren skrev:Det är lite udda lok som har bl a tjänstgjort på olika industrier runt om i landet och de hade olika utseende. Om någon har vägarna förbi Frövi (Blixterboda) så finns det ett museum över industrilok där.

Eller går in på den länken nedanför, om du vill så kan du åka dit för att titta.

http://medlem.spray.se/ngj/

Stefan
Detta Tackar jag för,, då ska jag nog framöver leta mej dit,, ska ju neråt Örebrotrakten snart, men den vändan, så hinner jag nog inte förbi Frövi (Blixterboda). Ha det gott. :wink:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Speciella lok

Inlägg av Stefan Lundgren » 21 september 2011, 22:15

Anders, har du varit i Blixterboda nu???

Sevärt med sådana där speciella lok.
Om du vill kan du också gå med i Industribaneföreningen (www.industribanor.se) och jag är själv med där.
Medlemskapet kostar 100 kronor.

Stefan

Skriv svar