När man har för många miljoner $$$$$$....?

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

När man har för många miljoner $$$$$$....?

Inlägg av varjag » 19 juli 2007, 13:28

Ha! Mitt problem - trodde ni :lol: Nehej - men det finns ju dom som har det problemet :roll:

En dellösning erbjudes här;

http://www.ussubs.com/submarines/luxury.php3

och för dom med l i t e magrare plånböcker;

http://www.ameinfo.com/56031.html

I dagens jäkt att 'göra som Svenssons gör...' - gäller det inte längre Bugatti Veyrons eller Lear-Jets, NIX - nu skall man ha en privat ubåt! Med utkiksfönster och alla moderniteter :P .

Flaggskeppet i flottan, 'Phoenix 1000' - förtjänar en visit på länken, Rikedom som tangerar vanvett. Eller total uttråkning? ...men vi får en oväntad bonuskännedom...
för den Dollarmiljardär som vill komma med i '100 feet under' - klubben och ha sex med sin hustru/älskarinna/floozie bakom ubåtens panoramafönster - finns det en risk...
"Delfiner blir lätt upphetsade när dom ser människor ha sex - och bangar nosarna mot fönstret.... :lol: "

Engelskan har ett uttryck för framgång; 'the sweet smell of success' Men vad har vi här?

The sour smell of excess? Uppenbarligen har vi föga lärt av den romerska historien :wink: , Varjag
Bilagor
Phoenix 1000 Lyxubåt!.jpg
Phoenix 1000 Lyxubåt!.jpg (9.18 KiB) Visad 1503 gånger

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 19 juli 2007, 13:39

Okey, så jag kollat in hemsidan och det ser ju trevligt ut.

Men var står priserna?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 19 juli 2007, 13:49

Wooster skrev:Okey, så jag kollat in hemsidan och det ser ju trevligt ut.

Men var står priserna?
Priserna....? Om du måste fråga om priserna tror jag inte 'dom' är intresserade... Deras 'kundkrets' beställer vad de vill ha - utan hänsyn till priset.....the sour smell of excess!
Senast redigerad av 1 varjag, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 19 juli 2007, 14:34

Varjag citerade
:"Delfiner blir lätt upphetsade när dom ser människor ha sex - och bangar nosarna mot fönstret.... "
Helt OT men jag har hört talas om en tjej på beachen i Australien som blev utsatt för ett våldtäkts försök av en delfin.
Det nämndes i ett naturprogram om delfiner men minns inte sammanhanget exakt. Jag tror de ville punktera myten om delfiners snällhet för det nämndes att de kunde döda artfränder m.m. (Unga hannar i gäng ställer till jävulskap låter det bekant. :wink: )

Jo förresten man vet om man inte har råd med en grej om man måste fråga om priset.

Sonderling

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem
Inlägg: 551
Blev medlem: 15 mars 2005, 01:48
Ort: Uppsala, Sverige

Inlägg av MoparMadness » 20 juli 2007, 00:13

Från http://www.ussubs.com/faq/allsubs_faqs.pdf:

"The price of the Seattle 1000 is $19.7 million."

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 20 juli 2007, 00:53

MoparMadness skrev:Från http://www.ussubs.com/faq/allsubs_faqs.pdf:

"The price of the Seattle 1000 is $19.7 million."
Bra länk MoparMadness!

Vet inte om jag skulle vilja följa med ned till 'testdjupet' - 1000 fot / 305 meter! :roll:
Det bör vara svart som i en kolsäck där nere - och känns nog lite ängsligt när det börjar 'knäppa i skrovet' under vattentrycket på vägen ned....Varjag

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Inlägg av Vargas » 20 juli 2007, 03:12

De där små undervattens yatcherna vore ett fint tidsfördriv.
Fast det gäller nog att ha en trygg ekonomi bakom sig. Det tar enligt utsago tre år för dom att bygga ubåten åt en. Och efter det ska man ha råd med de kommande försäkrings och bränslekostnaderna. Sådana där tillfällen man hoppas man inte gör några dåliga klipp på börsen :P.

Fast det vore bra trevligt att äta frukost med utsikt över det stora barriärrevet nere i Australien och hälsa på den australiensiska flottan när de försöker lista ut vad i håvete det är för okänd brummande ubåt som kränker deras vatten.
Att det dessutom på de större modellerna finns eventuella tillägg för en liten extra ubåt ombord på ubåten gör det hela inte sämre.
Små äventyrliga turer med en liten ubåt runt de artificiella rev som nuförtiden konstrueras vore inte dumt inte.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7144
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 20 juli 2007, 07:47

Okej nu har det med ämnet att göra: http://www.strategypage.com/htmw/htsub/ ... 70711.aspx
Verkar som om militären eller marinen heter det kanske är måttligt roade.

Sonderling

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 20 juli 2007, 12:26

Man kan förstå dom....ovana vid 'civil undervattenstrafik'. Gud Hulpe den lyxubåt som spanas in av eskorten runt en CVN - dom brukar skjuta först och aldrig fråga sen... :(

sonderlings länk - ger förresten den 'prisbild' som Wooster efterfrågade;
'ekonomimodeller' för fattiga... $11Miljoner - superlyx under vattnet... $200 Miljoner!

Jag - kan tänka mig ungefär 200 miljoner bättre sätt att blåsa dom pengarna på :lol:

Mera OT - jovisst delfiner skiljer mycket bra på män och kvinnor...en kvinnlig skötare i en delfinpark rapporterade att en hanne 'fick stånd' så fort hon steg i vattnet :roll: Dessutom bits dom - det näpna matandet av vilda delfiner världen över resulterar i många bett - med turistmagnaterna tystar ned den sidan...

Varjag

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Inlägg av Vargas » 20 juli 2007, 13:14

Apropå delfiner och ubåtar så skulle jag vilja passsa på att länka till denna lilla leksak.
Delfinubåt

Nästan som en motorcyckel under vatten har jag hört den liknas vid.
Den avhandlades i ett utav Discovery Channels "top ten" avsnitt där ägaren showades loss med ubåten.
Fast hur mycket ubåt det egentligen är vette tusan. Man kan inte befinna sig många sekunder under vatten då, i undervattensläge, motorn tar luften direkt från förarhytten.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 20 juli 2007, 13:32

Den - Vargas, tycker jag verkar trevligare...'submersible' = dykbar, men man är i alla fall nära friska luften om ngt går galet!
Vilka nya Galenskaper - skall tekniken hitta på? :lol: , Varjag

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 20 juli 2007, 17:45

Om ni funderar på en egen ubåt, men tycker att Varjags lyxmodell är något dyr, vill jag gärna föreslå att ni tar en titt på t.ex. SM 300/3, en finsk turist/forsknings ubåt för tre personer. Prisuppgifter har jag inte hittat, men ensiffriga tal av dollarmiljoner torde räcka. Endast fyra stycken har sålts enligt hemsidan, men får man igång riktig serieproduktion, så kan de ju inte bli särskilt dyra.

Själv föredrar jag flytande farkoster, skulle nog känna mig lite klaustrofobisk i en ubåt. :)

http://www.globalsubmarines.com/

Bild

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 20 juli 2007, 23:18

Heh... ser klaustrofobisk ut alla gånger. Om jag skulle åka i en sån skulle jag nog inte kunna låta bli att nynna på "Yellow submarine" hela tiden..

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 20 juli 2007, 23:34

Den som tycker att lyxmodellen är alldeles för dyr kan ju få lite inspiration av denna kinesiska konstruktion.
Bild
En kommentar är värd att återge: "I doubt it will even submerge". Det gör, faktiskt, inte jag. :)

(Hittad på http://www.kk.org/streetuse/ där det finns en ofantlig mängd med lika underbart knäppa och/eller påhittiga grejor. En del riktigt bra, som att ha pennhållare av silvertejp under skrivbordet.)

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 21 juli 2007, 13:19

Intressant länk Sonderling. Ganska stort antal byggda eller beställda båtar med hänsyn till priset...

Skriv svar