Europavägar(historisk)

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11941
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Europavägar(historisk)

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 juli 2007, 16:31

När jag växte upp så gick E4:an mellan Helsingfors och Lissabon genom hela Sverige, numera går den mellan Helsingborg och Torneå. Europavägnätet har blivit ändrat under de senaste tio åren(läste nånstans att E4:an har minst tio olika nummer längs med dess ursprungliga sträcka).

Historien kring gamla E3:an(nuv E20) så bytte vägen nummer någon gång under 1980-talet, t o m en vägkrog utanför Mariestad anammade det äldre numret. Vet någon om vägkrogen har blivit ändrad till E20 nu?

Lista över nuvarande Europavägsnätet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3% ... v%C3%A4gar

Lista över den gamla Europavägsnätet
http://www.arikah.net/encyklopedi/Lista ... v%C3%A4gar

Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28617
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Europavägar(historisk)

Inlägg av Hans » 17 juli 2007, 16:46

Här är grunden till Europavägarna:

http://www.unece.org/trans/conventn/legalinst.html

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Inlägg av Olof Trätälja » 17 juli 2007, 17:16

Vill minnas att man lade till dem succesivt. Från början så tror jag att det bara var E3/E4 och E6 i Sverige, möjligen hörde också E18 till de ursprungliga. Sedan när man lappat och lagat på systemet tillräckligt länge kom man på att det inte fanns något egentligt system utan man ville ordna det efter amerikansikt mönster. Jämna nummer på öst-västliga vägar med de lägsta numren i norr och udda för nord-sydliga med de lägsta numren i väster (detta dock i motsatts till USA). Sverige ville dock inte gå med på ändringen, främst tror jag eftersom flera näringsidkare döpt sin verksamhet efter vägnumren. Kompromissen blev att med de nummer som i alla fall främst skulle varit på vägar i Sverige, typiskt låga jämna nummer, fick vägverket göra som man ville. Man behöll då E4,E6 och E18 trots att de inte följde den nya ordning emedan övriga nummer byttes. Därför slutar nu E47 och E55 vid dansk-svenska gränsen och övergår till E4 och E6. E18 råkade faktisk passa ganska väl in i det nya systemet så den byggde man istället ut genom att byta ut E3 skyltarna från Bergshamra till Kapellskär och vidare genom Finland. Som en kurriositet kan nämnas att vägstumpen mellan Norrtull och Bergshamra, dvs vägen förbi Stockholms universitet på detta vis hamnade utanför systemet. Där sitter på sina håll ännu E3 skyltar kvar.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28617
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 17 juli 2007, 17:26

Jag tror det stämmer men för den som vill kolla så finns grundsträckningen angiven i Annex I till Declaration on the Construction of Main International Traffic Arteries, of 16 September 1950 enligt länken ovan.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Inlägg av Olof Trätälja » 17 juli 2007, 18:03

Hans skrev:Jag tror det stämmer men för den som vill kolla så finns grundsträckningen angiven i Annex I till Declaration on the Construction of Main International Traffic Arteries, of 16 September 1950 enligt länken ovan.

MVH

Hans
Tack, då kan vi konstatera att även E75 fanns från början. Det gjorde tydligen även E14, E66 och E79, men inte i Sverige. Anledningen att de här kom senare torde varit att de i senare skede förlängts. Detta verkar också gälla E3:s norra del vilken inte heller finns med i orginaldokumentet. Det vill säga den del som nu blivit E18 (förutom spökvägen förbi SU).

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11941
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 juli 2007, 06:20

Riksväg 15 mellan Malmö och Norrköping blev E22 någon gång på 1980-talet och minns detta nyhetsinslag.
På kartan slutar den i Norrköping, men enligt Wikipedia så slutar den först på en konstig plats i Ryssland. 8O

Stefan

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Inlägg av Solkungen » 19 juli 2007, 18:02

Om nu E66 blev till först på 1980 -talet, och bytte namn till E22 1993 ungeför, vet någon om orsakén till namnbytet?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11941
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 juli 2007, 20:24

Solkungen skrev:Om nu E66 blev till först på 1980 -talet, och bytte namn till E22 1993 ungeför, vet någon om orsakén till namnbytet?
Om jag kommer ihåg det rätt så skulle det vara mer "Europabetonat".
Skriver så ifall om någon kan utöka det där, men jag är faktiskt lite osäker på denna detalj.

Stefan

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Inlägg av Olof Trätälja » 3 augusti 2007, 13:09

Letade rätt på en gamal kartbok som jag visste hade dubbla numrereringar. Den var från januari 1992 och enligt kartboken så förväntade man sig att omnumereringen skulle vara klar sommaren 1992. Jag tror att det blev så också, om någon är intresserad av tidpunkten då det skedde. Men precis som med det gamla systemet har man ju nu börjat att tillföra europavägar genom förlägningar. E45 är väl helt ny i Sverige, likaså E8 i Finland?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11941
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 augusti 2007, 06:44

Olof Trätälja skrev:Jag tror att det blev så också, om någon är intresserad av tidpunkten då det skedde. Men precis som med det gamla systemet har man ju nu börjat att tillföra europavägar genom förlägningar. E45 är väl helt ny i Sverige, likaså E8 i Finland?
Jag tror att det var så också, tyckte att det skymtade nånstans med 1992 i de ovanstående länkarna.
E4:an genom/förbi Uppsala har även blivit kallat för riksettan om man dra till med lite historisk.

Anledningen att dom bytte numeringen i början av 1990-talet var att det inte stämde längre, E4:an hade minst tio olika numerringar.

Stefan

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 april 2006, 09:36
Ort: Sverige

Re: Europavägar(historisk)

Inlägg av Olof Trätälja » 11 juli 2008, 01:07

Nu verkar det vara dags för ytterligare en europaväg, E16.

http://www.regeringen.se/sb/d/10627/a/105705
http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/pre ... ?id=512609

Dock måste jag säga att vägen mellan Kongsvinger och Torsby faktiskt är urusel, jag har åkt den några gånger. Man får väl hoppas att de satsar några kronor på själva vägen också och inte bara på skyltarna....

En illustrativ bild finns på följande länk.

http://e16.se/files/media/Glamdalen080531.pdf :D
-----------
Ett enda är det visa, det vill och vill inte kallas vid namnet Zeus. -Herakleitos

Skriv svar