Vem mördade elbilen?

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 09 jan 2006 01:53
Ort: Lund

Vem mördade elbilen?

Inlägg av Giancarlo » 21 apr 2007 12:53

Se gärna filmen nedan:

https://www.youtube.com/watch?v=MSBykAngDpY

Då kommer min fråga, till nån som har lite koll på teknikhistorien.
Var elbilen "the electric car" så himla bra som de försöker utmåla i den här filmen?

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 07 dec 2006 22:41
Ort: Fjollträsk

Inlägg av spett » 21 apr 2007 13:49

Den filmen vill jag nog se !

De ursprungliga el- och hybrid-bilarna sålde inte för att de var dyra och dåliga.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mar 2003 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 22 apr 2007 10:01

Problemet är att det finns så lite infrastruktur (tankställen) för alternativa bränslen och stationerna vill inte investera eftersom de är så få bilar så det blir moment 22.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 09 jan 2006 01:53
Ort: Lund

Inlägg av Giancarlo » 23 apr 2007 22:50

Ja77 skrev:Problemet är att det finns så lite infrastruktur (tankställen) för alternativa bränslen och stationerna vill inte investera eftersom de är så få bilar så det blir moment 22.
vad tankar man en elbil med? sätter man i en sladd och låter den ladda upp i några dagar? :lol:

Användarvisningsbild
Franq
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 12 aug 2003 17:20
Ort: Ryttmästargården

Inlägg av Franq » 23 apr 2007 23:36

Ja, men inte dagar, timmar...

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1853
Blev medlem: 31 jul 2005 20:48
Ort: Amsterdam

Inlägg av masase » 24 apr 2007 02:04

Gwiz börjar bli riktigt vanlig i London. Det fanns två i grannskapet när jag bodde i Queens Park förra året och ägarna var nöjda med dem.

Uppladdning skedde över natten och räckte till att pendla in till City eller West End.

http://www.goingreen.co.uk/

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 24 apr 2007 04:18

Jag tror el-bilen begått självmord flera gånger än jag orkar minnas.....Den är helt enkelt underlägsen standardtypen. Bil/Teknik-pressen brukar sådär vart eller vartannat år utbrista i lyriska floskler om 'en ny revolutionerande el-bil' - som alla har glömt, när 'nästa' dyker upp i spalterna. De nya och svindyra hybrid-bilarna kan möjligen ha en framtid - men jag tror de mest är en modefluga för bemedlade grönisar :P . Som ett exempel på hur 'gammal' idén är använde bryggeriet i min hemstad omkring 1944-45, en liten eldriven lastbil för distribution av svagdricka. Svagdrickan stod på flaket, under det satt en massa batterier. Batterierna vägde mer än svagdrickan som var nyttolasten :roll: , Varjag

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mar 2003 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 24 apr 2007 09:43

Giancarlo skrev:
Ja77 skrev:Problemet är att det finns så lite infrastruktur (tankställen) för alternativa bränslen och stationerna vill inte investera eftersom de är så få bilar så det blir moment 22.
vad tankar man en elbil med? sätter man i en sladd och låter den ladda upp i några dagar? :lol:
Om el infrastruktur är så enkel, varför finns det inte utag till motervärmare överallt?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 02 jul 2003 16:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 24 apr 2007 09:53

Elbilens historia är väl lång? Före förbränningsmotorerna så fanns det elbilar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car#History

Men den kommer tillbaka, var så säker. Oljan kommer till slut att bli för dyr, och det finns inte en chans i världen att vi kan driva alla bilar med etanol...

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 04 jan 2006 08:16
Ort: Skaraborg

Inlägg av Bulldog » 01 maj 2007 07:26

Jag har ofta funderat på varför man inte kan spänna upp ett strömförande nät över tex en motorväg och sen har man en strömnedtagare på bilen som man fäller upp (typ tåg eller radio bil) Sen måste förstås bilen jordas i väg banan oxå så helt okomplicerat är det inte. En liten batteri bank behöver man naturligtvis om man lämnar den strömförande vägen.

Användarvisningsbild
Olof Trätälja
Utsparkad
Inlägg: 1456
Blev medlem: 16 apr 2006 08:36
Ort: Sverige

Inlägg av Olof Trätälja » 01 maj 2007 10:30

Bulldog skrev:Jag har ofta funderat på varför man inte kan spänna upp ett strömförande nät över tex en motorväg och sen har man en strömnedtagare på bilen som man fäller upp (typ tåg eller radio bil) Sen måste förstås bilen jordas i väg banan oxå så helt okomplicerat är det inte. En liten batteri bank behöver man naturligtvis om man lämnar den strömförande vägen.
Du menar så här ungefär:
Bild
http://stockholms.lans.museum/industri/ ... n_serie=10

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3712
Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 01 maj 2007 11:36

Finns massor av "trolleibus" i exempelvis Budapest. Vad jag har sett så är de inte alls jordade i vägbanan, de har bägge polerna i strömtagaren på taket.

Bild

En kommersiellt gångbar elbil måste fungera oberoende av strömkablar. Idag är nog elbilen i sig fullt fungerande för de flesta i 90% av resorna (kortare än 100km) men för exempelvis en familj som har behov av längre resor ibland går den bort. Batterikapaciteten idag är betydligt bättre än de gamla bryggeribilarna eller för den delen eltruckarna på de stora lagercentralerna.

En Toyota Prius (hybrid) skulle absolut fungera för mig på enbart eldrift till/från jobbet. På längre resor med förbränningsmotorn. Det är väl bara priset som gör att jag inte har en redan. Och förbränningsmotorn borde vara en liten turbodiesel.

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 04 jan 2006 08:16
Ort: Skaraborg

Inlägg av Bulldog » 01 maj 2007 17:16

Visst trådbussar finns. Problemet är bara att en trådbuss ju inte kan köra om en annan. Det är därför jag vill spänna ett nät över hela körbanan så man kan ligga i vilken fil som helst och köra om varandra utan problem.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2019
Inlägg: 1873
Blev medlem: 07 feb 2007 21:02

Inlägg av Blixten » 01 maj 2007 17:43

Filmen verkar spontant vara en variant av den gamla konspirationsteorin om att oljebolagen stoppar utvecklingen.

Det är ju inte det att det inte finns andra sätt än de traditionella att bygga bilar, som diskussionen i tråden visat. Problemet för alternativa tekniker är att bensibilen är så otroligt bra och ekonomisk. Räknar man vad det kostar i ren produktionskostnad att få oljan från källan i öknen till pumpen så är det väldigt nära noll. Det man betalar för är vinster och skatt.

En lustig sak i sammanhanget är att geometrins grundlagar är på storföretagens sida. För att tex göra en dubbelt så stor oljetanker (eller rör i ett raffinaderi) behövs inte dubbelt så mycket stål. Branschen har skalfördelar som ekonomerna säger.

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 07 dec 2006 22:41
Ort: Fjollträsk

Inlägg av spett » 02 maj 2007 22:48

Igår fanns det mängder av G-Wiz i London.

Men den är ju inte avsedd som familje-fordon.