På spaning efter världens mest misslyckade bil
Fångarna körde kanske hårdare än den genomsnittlige soldaten
Nej letar du efter driftsäkerhet så kan jag väl säga Landrover, tror att 4/5 av alla tillverkade sedan starten på 40-talet är i drift än. Eller gamla Fordtraktorer, har en 4000 från 69, den går ca 100 timmar om året med strängläggare. Effekten är mer än tillräckligt (stegrar lite vid acceleration) och drar bara en tredjedel dielsel jämfört med våra nya miljögodkända maskiner.
Volvo 240 måste väl också falla inom driftsäkerhetskategorien.
Jag har en liten tes, mekaniken har blivit bättre men ny elektronik skapar hela tiden nya härliga felkällor.
Nej letar du efter driftsäkerhet så kan jag väl säga Landrover, tror att 4/5 av alla tillverkade sedan starten på 40-talet är i drift än. Eller gamla Fordtraktorer, har en 4000 från 69, den går ca 100 timmar om året med strängläggare. Effekten är mer än tillräckligt (stegrar lite vid acceleration) och drar bara en tredjedel dielsel jämfört med våra nya miljögodkända maskiner.
Volvo 240 måste väl också falla inom driftsäkerhetskategorien.
Jag har en liten tes, mekaniken har blivit bättre men ny elektronik skapar hela tiden nya härliga felkällor.
Land Rover är knappast i drift, de är bara inte skrotade (eftersom de har aluminiumkaross så brukar de stå kvar någonstans bakom ett uthus). En Land Rover är som bekant aldrig riktigt hel och aldrig riktigt trasig...dc skrev:Fångarna körde kanske hårdare än den genomsnittlige soldaten
Nej letar du efter driftsäkerhet så kan jag väl säga Landrover, tror att 4/5 av alla tillverkade sedan starten på 40-talet är i drift än. Eller gamla Fordtraktorer, har en 4000 från 69, den går ca 100 timmar om året med strängläggare. Effekten är mer än tillräckligt (stegrar lite vid acceleration) och drar bara en tredjedel dielsel jämfört med våra nya miljögodkända maskiner.
Volvo 240 måste väl också falla inom driftsäkerhetskategorien.
Jag har en liten tes, mekaniken har blivit bättre men ny elektronik skapar hela tiden nya härliga felkällor.
Traktorer är ju en annan sak och skall väl närmast jämföras med spett eller möjligen slipstenar om vi pratar motsvarande avancerad teknologi.
Volvo 240, tja jag säger då Toyota Land Cruiser. Inte är det väl en slump att alla institutioner som är beroende av bilen under värsta tänkbara förhållanden i länder utan servicenät väljer Land Cruiser?
Jag har hittat nya favoriter i skitbilskategorin: Alla amerikanska bilar tillverkade mellan 1987 och 1999 ungefär. Omställningsperiod för den hopplöst efterblivna amerikanska bilindustrin.
Nyss hemkommen är jag efter en paddaträff och 160 mils körning i hög hastighet - 39 år gammal bil klarar marschhastigheter kring 140 km/h utan att blinka. Och utvilad är man när man kliver ur.
Jodå Paddan skall vara fin att åka i, den var före sin tid. Förresten hur ser du att en bil är fransk? Jo den står ihopsjunken på gatan
Landrover och nu även Range Rover kanske inte alltid har haft den ultimata detaljkvalliten, men i fråga om livslängd och att lösa sina uppgifter är de i en särklass.
De gamla traktorerna var offtast ganska enkla och mycket robusta. Istället för att noga räkna ut hur mycket gods som minst behövdes för att det skulle hålla garantitiden ut så tog de till ordentligt. Ville du ha högre effekt så var det bara att skruva lite, och de höll även för det.
De nya traktorerna har en teknik som får den genomsnittliga bilen att se ganska gammalmodig ut. det plingar och tjuter hela tiden, varningar för allt från högt hjulspinn till smådjur på vägen. Felkodsbilagan är tjock som en bibel Och ibland så vill de inte gå framåt av någon anledning och du får starta om...
Men visst klimatkontroll, steglös transmission och luftfjädring överallt är skönt att ha, synd att priserna lätt sticker iväg till vad en genomsnittlig villa kostar.
När de maskiner som tillverkas idag har dött av datavirus kommer min gamla Ford att rulla...Det är kvallitet!
Landrover och nu även Range Rover kanske inte alltid har haft den ultimata detaljkvalliten, men i fråga om livslängd och att lösa sina uppgifter är de i en särklass.
De gamla traktorerna var offtast ganska enkla och mycket robusta. Istället för att noga räkna ut hur mycket gods som minst behövdes för att det skulle hålla garantitiden ut så tog de till ordentligt. Ville du ha högre effekt så var det bara att skruva lite, och de höll även för det.
De nya traktorerna har en teknik som får den genomsnittliga bilen att se ganska gammalmodig ut. det plingar och tjuter hela tiden, varningar för allt från högt hjulspinn till smådjur på vägen. Felkodsbilagan är tjock som en bibel Och ibland så vill de inte gå framåt av någon anledning och du får starta om...
Men visst klimatkontroll, steglös transmission och luftfjädring överallt är skönt att ha, synd att priserna lätt sticker iväg till vad en genomsnittlig villa kostar.
När de maskiner som tillverkas idag har dött av datavirus kommer min gamla Ford att rulla...Det är kvallitet!
En säregen uppfattning ur australisk synpunkt De flesta av dem har i mer än en generation, uppvisat 'typiska brittiska symptom', i klarspråk, grejorna håller inte! 'Fyrhjulsåkarnas' bästa dag - var när japanerna insåg att engelsmännen tillverkade skräp - och började göra RIKTIGA 4WD's. Så, när en Toyota var inkörd - var en 'Landie' slutkörd . Visst säljs Landrover fortfarande här - men dom köps bara av 'olärbara fanatiker' .Landrover och nu även Range Rover kanske inte alltid har haft den ultimata detaljkvalliten, men i fråga om livslängd och att lösa sina uppgifter är de i en särklass
Det sagt, när en Landrover råkar fungera oklanderligt, är den i terrängklättring svår att överträffa (om bara inte klättrandet varar för länge ), Varjag
Kör ni inte Holden i Känguruland? Hur är de?
Min erfarenhet är att Landrover håller, och den nya Range Rovern är en fantastisk klättrare. Men nu låter jag väl som den mest fanatiska gnällanglofil...
Om vi tar nya kassa bilar så finns det fina exemepel. En Svensk biltidning testade en ny Lada för ett tag sedan. Bilden i börja säger allt, testpiloten står och knuffar Ladan över en kajkant....
Min erfarenhet är att Landrover håller, och den nya Range Rovern är en fantastisk klättrare. Men nu låter jag väl som den mest fanatiska gnällanglofil...
Om vi tar nya kassa bilar så finns det fina exemepel. En Svensk biltidning testade en ny Lada för ett tag sedan. Bilden i börja säger allt, testpiloten står och knuffar Ladan över en kajkant....
Jovisst - det gjorde Landroveriterna oxå! Som jag skrev i en tidigare post - så fick man slänga bort Landrover-fyrorna efter något år....men Holden och Repco - fyllde bräschen. Bilskrotarna hade massvis med Holden-sexor som, via nya SPECIALUTVECKLADE 'bellhousings' från Repco, kunde förena de slitstarka Holdenmotorerna med växellåda/drivaxel i 'motorlösa' Landies. Vilket kanske ibland gav intrycket att Landroverna 'hängde med'....De initierade - visste bättre , VarjagKör ni inte Holden i Känguruland? Hur är de?
OK motorerna var kanske inte de mest lyckade (förr i tiden) men i övrigt håller nog Landrovern. Men som någon sa, de håller för att stapla elefantkadaver på takräcket.
Trabant måste även den tillhöra de mest misslyckade av alla bilar, även om de borde haft årtionden på sig att rätta till alla problem. Den roligaste modellen måste vara den atomdrivna, servicekillarnas halveringstid var förvisso kort.
Trabant måste även den tillhöra de mest misslyckade av alla bilar, även om de borde haft årtionden på sig att rätta till alla problem. Den roligaste modellen måste vara den atomdrivna, servicekillarnas halveringstid var förvisso kort.
Och med enkla meddel kunde bli en potentiell rolig bil!
Jag kommer ihåg deras officiell deltagande på Rally Akropolis på 70talet, det gick fort-fort med de modiga Öst Tyskarna vid ratten!
Legenden säger dock att de få Trabant som såldes till fattiga bönder, åts upp från åsnor! Deras plastkarots var en delikatess för de!
Som snart de uppfinningsrika Tyskar tillsatt nånting in i plasten och åsnorna tyckte inte längre den!!!
Jag kommer ihåg deras officiell deltagande på Rally Akropolis på 70talet, det gick fort-fort med de modiga Öst Tyskarna vid ratten!
Legenden säger dock att de få Trabant som såldes till fattiga bönder, åts upp från åsnor! Deras plastkarots var en delikatess för de!
Som snart de uppfinningsrika Tyskar tillsatt nånting in i plasten och åsnorna tyckte inte längre den!!!
App app app.... den licenstillverkade 128-an med annan bakdel heter Zastava, och tillverkades under sjuttiotalet och en bit in på åttiotalet (sista åren till Yugo). Det var en bra bil som var betydligt tillförlitligare än allt som engelsk bilindustri kunde prestera under samma tid, kanske därför som britterna har ett ont öga till dylika bilar?
Under mitten av 1980-talet lanserades Yugo 45 - en bil i samma stil som Fiat Panda och den exporterades till USA som "världens billigaste bil" och sågades följdaktligen jäms med fotknölarna av amerikanerna som äntligen fick importbilar att racka ned på som var sämre än de inhemska.
I Jugoslavien licenstillverkades eller sammansattes Citroën GS, Visa och Dyane, Renault 4, 5 och möjligen 18 samt även vissa Fiat-modeller som 128 och 600. Bra bilar alltihopa, och lämpade för både den inhemska trafiken och för export till länder i östblocket.
Jag har åkt runt halva Ungern i en östtysk Wartburg, en bil som var relativt snål och robust, dock givetvis konstruktionsmässigt föga modernare än en VW typ 3, en bil som var bra för sin tid men såklart daterad när 1970-talet inträdde.
Man skall ha klart för sig att målgruppen för dessa bilar var annorlunda än västproducenterna men att kalla dem för "skitbilar" är felaktigt och tyder på lågt utvecklad insikt om tingens ordning. Däremot brittiska bilar under perioden 1974-1981 kan utan vidare begåvas med epitetet, då strejker och utstuderad misskötsel körde sammansättningskvalitet och finish i botten - det kunde saknas delar på en spritt ny Jaguar som dessutom började rosta första året - och givetvis fungerade inte alla elkomponenter om de ens var monterade.
Under mitten av 1980-talet lanserades Yugo 45 - en bil i samma stil som Fiat Panda och den exporterades till USA som "världens billigaste bil" och sågades följdaktligen jäms med fotknölarna av amerikanerna som äntligen fick importbilar att racka ned på som var sämre än de inhemska.
I Jugoslavien licenstillverkades eller sammansattes Citroën GS, Visa och Dyane, Renault 4, 5 och möjligen 18 samt även vissa Fiat-modeller som 128 och 600. Bra bilar alltihopa, och lämpade för både den inhemska trafiken och för export till länder i östblocket.
Jag har åkt runt halva Ungern i en östtysk Wartburg, en bil som var relativt snål och robust, dock givetvis konstruktionsmässigt föga modernare än en VW typ 3, en bil som var bra för sin tid men såklart daterad när 1970-talet inträdde.
Man skall ha klart för sig att målgruppen för dessa bilar var annorlunda än västproducenterna men att kalla dem för "skitbilar" är felaktigt och tyder på lågt utvecklad insikt om tingens ordning. Däremot brittiska bilar under perioden 1974-1981 kan utan vidare begåvas med epitetet, då strejker och utstuderad misskötsel körde sammansättningskvalitet och finish i botten - det kunde saknas delar på en spritt ny Jaguar som dessutom började rosta första året - och givetvis fungerade inte alla elkomponenter om de ens var monterade.
Naturligtvis har du rätt om många engelska bilar, uttrycket Dagenham Dustbins kom inte som en slump. Och Top Gear klankar ner hårt på de brittiska bilarna. Visst ibland är de partiska, som vid terrängbilstestet USA vs England där de tar med en stycken Caddilac med extrema lågprofildäck och bling som hindrar all framkommlighet att möta en Range Rover, istället för något från Jeep.
- MoparMadness
- Medlem
- Inlägg: 551
- Blev medlem: 15 mars 2005, 01:48
- Ort: Uppsala, Sverige
Jag hade nöjet att åka med i en flång ny Jaguar XK (6 mil på mätaren) härom dagen. Underbart motorljud, väghållning utöver det vanliga, snabb och bekväm. Men handskfacket gick inte att stänga utan att hålla upp luckan med ena handen och slå på låset med den andra handen...
Kanske inte direkt världens mest misslyckade bil, men väl så brittisk...
Kanske inte direkt världens mest misslyckade bil, men väl så brittisk...
Fanns en sång en gång där refrängen löd;MoparMadness skrev:Jag hade nöjet att åka med i en flång ny Jaguar XK (6 mil på mätaren) härom dagen. Underbart motorljud, väghållning utöver det vanliga, snabb och bekväm. Men handskfacket gick inte att stänga utan att hålla upp luckan med ena handen och slå på låset med den andra handen...
Kanske inte direkt världens mest misslyckade bil, men väl så brittisk...
Det är dom små små detaljerna som gör 'et , Varjag
Vad gör för Er att en bil är bra eller inte!?
För mig kommer först precis styrning, speciellt "rund i mitten känsla", (där är jag KOPMPROMISSLÖS), sätt att förmedla vägunderlag till mina händer genom ratten och till kroppen genom stolen/chassi, utan att offra för mycket bekvämligheten, att kunna ta sig för en snabb tur till Södra Europa mit i sommaren genom Stalvio Passet och Alperna med raskt tempo utan att motor protestera eller bromsarna fejda en enda gång!
Svar som: att kunna ta mig till Köpenhamn och lasta 25 backar öl eller 4 barnvagnar, eller använda som traktor när min ordinarje traktor är för service, undanbedes!
För mig kommer först precis styrning, speciellt "rund i mitten känsla", (där är jag KOPMPROMISSLÖS), sätt att förmedla vägunderlag till mina händer genom ratten och till kroppen genom stolen/chassi, utan att offra för mycket bekvämligheten, att kunna ta sig för en snabb tur till Södra Europa mit i sommaren genom Stalvio Passet och Alperna med raskt tempo utan att motor protestera eller bromsarna fejda en enda gång!
Svar som: att kunna ta mig till Köpenhamn och lasta 25 backar öl eller 4 barnvagnar, eller använda som traktor när min ordinarje traktor är för service, undanbedes!