På spaning efter världens mest misslyckade bil

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 27 april 2007, 15:02

varjag skrev:
Hans skrev:
varjag skrev:
Men vad säger du? Flop? Dags att köpa en kanske - hur många har tillverkats? Varjag
The 25,000th Phaeton was built in early September 2006; half of all Phaetons are sold in Germany, (13,108 up to November 2006).
Wikipedia

MVH

Hans
Jag tackar Hans.....har di månne många osäljbara kvar...... :roll: Med 25000 sålda blir det aldrig en 'samlarbil' å då skulle jag enbart fundera på'n för bekvämlighetens skull :)
Varjag
Citroën DS är samlarbil, tillverkad i 1.500.000 exemplar... Ford Mustang, VW Typ 1, T-Ford.... antalet tillverkade är inte alltid det avgörande.

En Phaeton hittar man några år begagnade för ca 300.000kr idag, nypris dryga miljonen och det är ett fyndpris för en bil som VW lagt ned all the bells and whistles i, liksom all kvalitet de orkade med. Piëch's ultimata demonstration om VW-s kapacitet som företag - från Lupo 3l (som drog 0,29l/mil blandad körning) till Phaeton, bilen som utklassade Rolls Royce, Mercedes etc.

Tyvärr är status viktigare än fundamenta även i bilbranschen och försäljningen var en bråkdel av den väntade/önskade.

Vill du ha bekvämlighet rekommenderar jag just nämnda DS, som exporterades i inte så få exemplar till "the land down under" - till yttermera visso i Grand Exportation-utförande tillsammans med marknaderna Sverige, Finland och Kanada: dvs förstärkt chassi, extra dammskydd och polarvärme - det senare kanske en aning malplacé på Australiensiska ökenvägar...

Vänliga hälsningar

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 30 april 2007, 13:39

Bagheera skrev:Sämst försäljning bland större bilmärken, bortsett från lyxåk, måste vara Citroën GS Birotor (Wankelmotor) på 70-talet.
847 st sålda totalt.
Den såldes aldrig på marknaden utan var endast provexemplar som senare såldes till anställda hos
Citroën.
Personligen säger jag NSU Ro80, den kostade NSU massor med pengar genom sina otaliga motorbyten.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 30 april 2007, 13:47

Frogman skrev:
Bagheera skrev:Sämst försäljning bland större bilmärken, bortsett från lyxåk, måste vara Citroën GS Birotor (Wankelmotor) på 70-talet.
847 st sålda totalt.
Den såldes aldrig på marknaden utan var endast provexemplar som senare såldes till anställda hos
Citroën.
Personligen säger jag NSU Ro80, den kostade NSU massor med pengar genom sina otaliga motorbyten.
Tyskarna månde ha varit pionjärer med Wankel-motorn, det blev japanerna som fulländade den hos Mazda - tyskarna var inte vuxna uppgiften :P , Varjag

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 30 april 2007, 16:22

Frogman skrev:
Bagheera skrev:Sämst försäljning bland större bilmärken, bortsett från lyxåk, måste vara Citroën GS Birotor (Wankelmotor) på 70-talet.
847 st sålda totalt.
Den såldes aldrig på marknaden utan var endast provexemplar som senare såldes till anställda hos
Citroën.
Personligen säger jag NSU Ro80, den kostade NSU massor med pengar genom sina otaliga motorbyten.
Hmmm, menar du inte M35? Det var en wankelförsedd AMI Super med ett slags coupékaross som såldes som "konsumentprototyper" under kontrakt med Citroën. Några få finns bevarade hos entusiaster.

Jag har en bekant som har en GS Birotor för övrigt - mycket fin bil på alla sätt. Dock led den av samma "sjuka" som NSU Ro80, vars drivlina den delade, nämligen att motorolja och växellåda delade olja. NSU och Citroën ägde för övrigt Wankelprojektet tillsammans, vilket sällan framgår i motormedia.

Hos NSU kan man spåra Audi 100L5E designmässigt, VAG fick genom köpet av NSU en rejäl skjuts in i framtiden.

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 30 april 2007, 19:21

Stämmer, träffat honom också. Jo, det är M35 jag tänkte på, dock så verkar Birotor blivit återköpt av
Citroën och skrotad precis som "Beechcraft starship".

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 30 april 2007, 19:26

varjag skrev:
Frogman skrev:
Bagheera skrev:Sämst försäljning bland större bilmärken, bortsett från lyxåk, måste vara Citroën GS Birotor (Wankelmotor) på 70-talet.
847 st sålda totalt.
Den såldes aldrig på marknaden utan var endast provexemplar som senare såldes till anställda hos
Citroën.
Personligen säger jag NSU Ro80, den kostade NSU massor med pengar genom sina otaliga motorbyten.
Tyskarna månde ha varit pionjärer med Wankel-motorn, det blev japanerna som fulländade den hos Mazda - tyskarna var inte vuxna uppgiften :P , Varjag
Snarare så att ett par små tillverkare försvann då dom inte hade ekonomiska uthålligheten, Borgward,
Glass och NSU, är dom jag kommer ihåg så här rakt upp och ner.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 1 maj 2007, 14:17

Skoj att 'Glas' - bilarna (inte Glass!) kom på tal. GLAS var ett ganska klassigt försök att erövra en lite 'finare' marknad på 60-talet. T.o.m. BMW köpte in sig i företaget efter tysken Hans Glas, försökte sina egna modeller. men, som en bilförsäljare sa när han tillfrågades om 'konkurrensen från Glas...'
Ja...man 'tycker den verkar fin'....sen berättar man att dom tillverkas av Goggomobilfabriken :roll: :roll: :roll: - DÅ ÄR DET FÄRDIGT...... :lol: , Varjag

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 2 maj 2007, 11:53

Hade verkligen Goggo/Glas kass kvalitet eller är det spekulation? Annars är det ju med Glas upmarket-försök precis som med VW Phaeton, en bra bil säljer dåligt för att fel märke sitter där fram. Intet nytt under den stora strålkastaren.

NSU Ro80 kördes I C&SC för ett tag sen, enligt uppgift kändes bilen mycket modern fortfarande. När motorproblemen avhjälpts var köparna avskräckta, tyvärr.

Mvh Petter

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 2 maj 2007, 12:00

Goggomobil - hade dåligt rykte....det räckte som jag skrev, antagligen för att 'sänka' även Glas men om den senares kvalité och problem vet jag ingenting. Vad jag minns - var att återförsäljarna av Glas var mindre firmor med mindre flotta lägen och showrooms, vilket inte hjälper. Varjag

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 2 maj 2007, 12:49

varjag skrev:Goggomobil - hade dåligt rykte....det räckte som jag skrev, antagligen för att 'sänka' även Glas men om den senares kvalité och problem vet jag ingenting. Vad jag minns - var att återförsäljarna av Glas var mindre firmor med mindre flotta lägen och showrooms, vilket inte hjälper. Varjag
Nutida BMW-fans verkar inte ha något problem med att deras bilar tillverkas i Goggomobil-fabriken i Dingolfing...

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Uslaste Bilarna

Inlägg av varjag » 17 juni 2007, 06:24

Ämnet 'usla bilar' är tydligen så populärt att Giles Chapman, en ledande bilskribent och historiker, skrivit en bok om 'lemons'

http://www.amazon.co.uk/Worst-Cars-Ever ... 0750947144

samt en årlig 'katalog' i samma ämne

http://dogandlemon.com/site/home/

Några notabla höjdare i statistiken;
Invicta 'Plack Prince' 1949, så avancerad att lite fungerade. Sexcylindriga aluminiummotorer med 3 förgasare och två tändstift per cylinder.Individuell fjädring på alla hjul, inbyggda domkrafter för alla hjulen och en 'hydro-kinetic' växellåda med variable steg....

så avancerad att den oftast låste sig i backläget - varefter Invictan bara kunde backa... Sexton byggdes sammanlagt.

AMC 'Pacer' anno 1970, ngt av det fulaste på hjul. Motor Magazine testade en och önskade att dom inte gjort det :)

Maserati Bi-Turbo 1980, Snabb: det var ordet att beskriva den fart med vilket allting rasade eller föll av....

Och Vinnaren;

1986 Rover 800 Mk I, 'en av de mest opålitliga bilar som någonsin byggts'. Man skulle trott att efter att ha lancerat dåliga bilar i femton år - skulle Rover lyckas. Det gjorde dom inte!'


The Dog & Lemon Guide nominerar vad som kallas 'Hillman Imp-Priset' till en del modernare produkter;
Landrover Freelander....knappast en enda klarade garantitiden utan reparationer, Renault Laguna (alla modeller)..'jag har träffat politiker som är pålitligare än den...', Peugeot 307,
splitternya bilar har startproblem, elfel, datorfel, pedalgummin faller av, skrammel...., Mercedes-Benz M-klass 1998-2005 där 'problemlistan' är för lång för att återges på forumet :roll: :roll: , Varjag

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 april 2007, 06:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 17 juni 2007, 08:31

Säkerheten är ju en viktig faktor i dagens bilar. Nedan finns en länk till en video av ett TÜV-krocktest med kinesiska billighets-"jeepen" Landwind. Resultatet torde vara det sämsta i "modern tid" (0 poäng) 8O .

http://www.youtube.com/watch?v=eDtBzIYVdhY

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Inlägg av dc » 17 juni 2007, 13:05

Landwind ser misstänkt lik en Opel frontera från 80-talet... Vill minnas att den är en dålig kopia. Om vi skall tala dåliga bilar så kan väl hela Sovjets produktion tillsammans med Trabanten.

Men som tidigare framkommit kan även premiummärken göra bort sig. Vi en provkörning av (då) nya MB Clk (om jag minns rätt) blev jag sittande med en lös (och mycket plastig) inställningsspak till förarstolen i handen. Pinsammt

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Inlägg av dc » 17 juni 2007, 13:09

Titta även på denna: 8O http://www.youtube.com/watch?v=lFr6vPMsTv0&NR=1
I framtiden skall jag bara köra Hummer eller traktor, för säkerhets skull.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 17 juni 2007, 13:46

dc skrev:Titta även på denna: 8O http://www.youtube.com/watch?v=lFr6vPMsTv0&NR=1
I framtiden skall jag bara köra Hummer eller traktor, för säkerhets skull.
Scratch Hummer! Queenslands Fängelsedepartement köpte 3-4 dussin av dom för sex år sedan. Det var så mycket krångel med dom så att dom åkte i malpåse tre år senare. Och gick billigt på auktion i slutet av förra året :P. Med MYCKET låga miltal! , Varjag

Skriv svar