Citroën DS är samlarbil, tillverkad i 1.500.000 exemplar... Ford Mustang, VW Typ 1, T-Ford.... antalet tillverkade är inte alltid det avgörande.varjag skrev:Jag tackar Hans.....har di månne många osäljbara kvar...... Med 25000 sålda blir det aldrig en 'samlarbil' å då skulle jag enbart fundera på'n för bekvämlighetens skullHans skrev:The 25,000th Phaeton was built in early September 2006; half of all Phaetons are sold in Germany, (13,108 up to November 2006).varjag skrev:
Men vad säger du? Flop? Dags att köpa en kanske - hur många har tillverkats? Varjag
Wikipedia
MVH
Hans
Varjag
En Phaeton hittar man några år begagnade för ca 300.000kr idag, nypris dryga miljonen och det är ett fyndpris för en bil som VW lagt ned all the bells and whistles i, liksom all kvalitet de orkade med. Piëch's ultimata demonstration om VW-s kapacitet som företag - från Lupo 3l (som drog 0,29l/mil blandad körning) till Phaeton, bilen som utklassade Rolls Royce, Mercedes etc.
Tyvärr är status viktigare än fundamenta även i bilbranschen och försäljningen var en bråkdel av den väntade/önskade.
Vill du ha bekvämlighet rekommenderar jag just nämnda DS, som exporterades i inte så få exemplar till "the land down under" - till yttermera visso i Grand Exportation-utförande tillsammans med marknaderna Sverige, Finland och Kanada: dvs förstärkt chassi, extra dammskydd och polarvärme - det senare kanske en aning malplacé på Australiensiska ökenvägar...
Vänliga hälsningar