På spaning efter världens mest misslyckade bil

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Inlägg av spett » 21 april 2007, 15:04

Tack för Moskvovit-Opel historien !
Den här el-bilen lanserades 1939 i Storbritannien.
Trots bensinransonering såldes den i bara sex exemplar.
Den kostade tre gånger mer än en Morris 8.
Bilagor
clecocoupesg.jpg
clecocoupesg.jpg (19.36 KiB) Visad 1122 gånger

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 21 april 2007, 18:30

Den Moskvitch-modell som såldes runt 1970 i bl a Sverige var visserligen just på öststatsnivå vad gäller standard och modernitet, men den såg inte illa ut (det fanns åtminstone lika fula västbilar) och tålde tuffa tag eftersom den var utvecklad för ryska "vägar". Så lite utveckling skedde allt.

Motorn framför framaxeln? Det låter som en Audi, det... :D

Vad säger vi om Volvo 343 egentligen?

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5932
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 21 april 2007, 18:49

Gutekrigaren skrev:Vad säger vi om Volvo 343 egentligen?
Ingenting, den har vi förträngt. ;)

Torbjörn J
Medlem
Inlägg: 968
Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
Ort: Göteborg

Volvo 66

Inlägg av Torbjörn J » 21 april 2007, 19:20

Hur är det med den här modellen då? Kommer ihåg att jag såg några exemplar som rullade omkring när jag var liten, men jag vet inte hur den sålde?
Bild
Volvo 66

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 21 april 2007, 20:06

Sarvi skrev:
Gutekrigaren skrev:Vad säger vi om Volvo 343 egentligen?
Ingenting, den har vi förträngt. ;)
Om man tillbringade sin tidiga barndom i en är man för präglad för att helt glömma den helt igenom bruna inredningen (allt, t o m växelväljare, fönstervevar och ratt var brunt) med säten i nåt slags raggigt sofftyg... Fin färg, men på fula grejer.

Torbjörn, Volvo 66 sålde endast för att det stod Volvo på den. Ett känt fenomen i bil-Sverige. :)

Mvh Petter

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 22 april 2007, 06:51

'sålde enbart för att det stod Volvo på den.....' :lol:
Fransmännen var inte olika svenskarna i det kapitlet. Rovin 'Motocar' såldes där i några år - men det fåtal som kom till Sverige floppade helt. Den var 3 meter lång, 1,13 m bred och vägde 356 kg. Motorn var en 2-cylindrig 425-kubikare på modiga 11 hästkrafter. 'Bilen' saknade bl.a. värme så på vinterbruk vare inte en tanke - om inte förare och passagerare värmde varandra, dom satt i alla fall nära :roll: Varjag

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 22 april 2007, 21:11

Vilka år tillverkades Rovin? Den ser 50-talsaktigt ut och det innebär att avsaknad av värme inte var ovanligt alls, i synnerhet i mindre bilar.

Daf/Volvo var inte helt bort i tok egentligen. Vad jag vet rasade de inte ihop och för kundkretsen (typ frikyrkliga tanter som inte kunde växla och inte ville köpa ett av de slagskepp till bilar som förutom Daf fanns med automatlåda) passade de utmärkt.

Mvh Petter

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 22 april 2007, 21:57

Gutekrigaren skrev:Vilka år tillverkades Rovin? Den ser 50-talsaktigt ut och det innebär att avsaknad av värme inte var ovanligt alls, i synnerhet i mindre bilar.

Daf/Volvo var inte helt bort i tok egentligen. Vad jag vet rasade de inte ihop och för kundkretsen (typ frikyrkliga tanter som inte kunde växla och inte ville köpa ett av de slagskepp till bilar som förutom Daf fanns med automatlåda) passade de utmärkt.

Mvh Petter
Jag tror den tillverkades c:a 1949-52. Den var ovanlig även i Frankrike - i Sverige var den en raritet, jag tror jag har sett två stycken. Men åtminstone i gladare färger än Moskoviten :) , Varjag

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Inlägg av gunship » 26 april 2007, 21:38

jag tror nog att ford edsel är dne mest misslyckade.

företaget lade ner millioner på att den skull eslåt ut allt, man kontaktade psykologer, marknadsanalytiker, gjorde intervjuver, ALLT, och sedan klassas den som världens fulaste bil.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 26 april 2007, 21:46

VW Phaeton
Maybach


är två tyska floppar från senare år. Phaeton säljs idag för en spottstyver trots att det är en otrolig bil, Maybachs förestående nedläggning är föremål för vadslagning redan något år efter lanseringen.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Tucker 'Torpedo'

Inlägg av varjag » 27 april 2007, 12:13

En väldig flop på fyrtiotalet - var den amerikanska Tucker-bilen. En mycket avancerad konstruktion, svansmotor, framhjulsdrift via 'hydramatic, cyclopögat följde rattrörelserna m.m. m.m. - tillverkades bilen i bara 51 exemplar innan konkurs stoppade alltsammans - och bankruptadvokaterna började undra vart miljonerna tagit vägen. Som alla 'floppar' blev Tucker's kultbilar - och många lever än i USA, Varjag

http://en.wikipedia.org/wiki/1948_Tucker_Sedan

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 27 april 2007, 12:16

millgard skrev:VW Phaeton
Maybach


är två tyska floppar från senare år. Phaeton säljs idag för en spottstyver trots att det är en otrolig bil, Maybachs förestående nedläggning är föremål för vadslagning redan något år efter lanseringen.
Men vad säger du? Flop? Dags att köpa en kanske - hur många har tillverkats? Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28585
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 27 april 2007, 12:30

varjag skrev:
Men vad säger du? Flop? Dags att köpa en kanske - hur många har tillverkats? Varjag
The 25,000th Phaeton was built in early September 2006; half of all Phaetons are sold in Germany, (13,108 up to November 2006).
Wikipedia

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 27 april 2007, 12:52

Hans skrev:
varjag skrev:
Men vad säger du? Flop? Dags att köpa en kanske - hur många har tillverkats? Varjag
The 25,000th Phaeton was built in early September 2006; half of all Phaetons are sold in Germany, (13,108 up to November 2006).
Wikipedia

MVH

Hans
Jag tackar Hans.....har di månne många osäljbara kvar...... :roll: Med 25000 sålda blir det aldrig en 'samlarbil' å då skulle jag enbart fundera på'n för bekvämlighetens skull :)
Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28585
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 27 april 2007, 14:04

Bild

MVH

Hans

Skriv svar