På spaning efter världens mest misslyckade bil

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 07 dec 2006 22:41
Ort: Fjollträsk

Inlägg av spett » 19 apr 2007 21:06

Bond Bug gjordes efter att Bond blivit uppköpt och har Reliant-motor etc.

Inte en kosher Bond !

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4121
Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 20 apr 2007 08:42

spett skrev:Bond Bug gjordes efter att Bond blivit uppköpt och har Reliant-motor etc.

Inte en kosher Bond !
Well, ber om ursäkt. Du behöver ju förstås inte följa mitt tips om du nu inte vill. ;)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 07 dec 2006 22:41
Ort: Fjollträsk

Inlägg av spett » 20 apr 2007 08:50

Ehm ! Mitt tonfall var mycket muntert men det kanske bara hördes i mitt huvud.
Så ta inte illa vid dig.

Användarvisningsbild
peter bjurman
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 23 nov 2006 13:46
Ort: Stockholm

Inlägg av peter bjurman » 20 apr 2007 10:19

Borde inte Alfasud platsa i den här tråden? mvhPeter

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 20 apr 2007 10:26

peter bjurman skrev:Borde inte Alfasud platsa i den här tråden? mvhPeter
Njaaa...det tar ju emot. Men OK, nån lysande försäljningssuccé var det väl inte. Ett riktigt rallyjärn är det dock, kollegan berättade igår om en episod när han blev frånåkt i sin M3 av en Alfasud... Man kan ju hoppas Alfa Romeo får lite hybris och gör en ny Alfasud på 147 (eller 149 som ju borde komma?).

varjag
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 46876
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 20 apr 2007 10:53

peter bjurman skrev:Borde inte Alfasud platsa i den här tråden? mvhPeter
Vad pålitlighet beträffar - platsar 'ALLTING Alfa-Romeo' i alla trådar om 'Citroner' (Lemons på engelska) :lol: , Varjag

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 20 apr 2007 13:06

varjag skrev:
peter bjurman skrev:Borde inte Alfasud platsa i den här tråden? mvhPeter
Vad pålitlighet beträffar - platsar 'ALLTING Alfa-Romeo' i alla trådar om 'Citroner' (Lemons på engelska) :lol: , Varjag
Då ska vi väl ha in Jaguar i tråden också. Sådeså. Thbbbt! :P

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3586
Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 20 apr 2007 14:39

Belisarius skrev:
varjag skrev:
peter bjurman skrev:Borde inte Alfasud platsa i den här tråden? mvhPeter
Vad pålitlighet beträffar - platsar 'ALLTING Alfa-Romeo' i alla trådar om 'Citroner' (Lemons på engelska) :lol: , Varjag
Då ska vi väl ha in Jaguar i tråden också. Sådeså. Thbbbt! :P

Appappappappapp..... Jaguar hade liksom andra engelska bilmärken sällsynt usel kvalitet på sjuttiotalet men från 1985 och framåt är de bra och från 1994 är de i vart fall bättre kvalitetsmässigt än Mercedes och BMW, om vi nu jämför lyxlimousiner. Säljer rätt bra gör de också.


Alfasud är ett bra exempel på lysande konstruktion och usel tillverkning. Som statlig hjälpinsats byggdes en ny bilindustri upp i södra Italien (Alfa Sud) och bilarna var körglada, smidiga och ytterst fina vägvagnar (som Citroën GS) men byggdes i tunn plåt och hade hålrummen fyllda med skum, som i nordiskt klimat innebar rostangrepp i hastighet synlig med blotta ögat från dag till annan.

Nutida Alfor är rätt OK i tillförlitlighet, liksom äldre Alfor från sextiotalet.

Citron heter Citroën, undrar om det är en tillfällighet? Britterna har genom åren varit snara att lägga epitetet "lemon" på många bilar (alltid av utländsk härkomst) och det är väl örikets sätt att slå tillbaka på verklighetens skadeglädje över den brittiska bilindustrins sammanbrott på 1980-talet... eller nåt. :D

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 1861
Blev medlem: 08 jan 2007 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 20 apr 2007 14:45

millgard skrev: Appappappappapp..... Jaguar hade liksom andra engelska bilmärken sällsynt usel kvalitet på sjuttiotalet
Undantaget Range-Rover

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3586
Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 20 apr 2007 15:19

cats skrev:
millgard skrev: Appappappappapp..... Jaguar hade liksom andra engelska bilmärken sällsynt usel kvalitet på sjuttiotalet
Undantaget Range-Rover
Nja det var nog samma där, stora strejker var en viktig orsak. Dock hade väl RangeRover en konstruktion som medgav lite slarv utan att det märktes... ;)

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 1861
Blev medlem: 08 jan 2007 15:26
Ort: cats

Inlägg av cats » 20 apr 2007 16:00

Du menar som bilden visar av en annan Rover -48? :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4121
Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 21 apr 2007 10:18

spett skrev:Ehm ! Mitt tonfall var mycket muntert men det kanske bara hördes i mitt huvud.
Så ta inte illa vid dig.
Ingen fara! Ibland går ironi inte fram så bra i skrift helt enkelt. :)

Mvh Petter

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4121
Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 21 apr 2007 10:21

Många bilar från sent 70-tal, oavsett ursprungsland, hade dålig kvalitet på plåt och ibland sammansättning.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hexmaster
Medlem
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 jun 2004 17:41
Ort: Tjörn

Inlägg av Hexmaster » 21 apr 2007 12:39

Kan påminna om en av annonserna i en berömd serie:
Bild
Att kalla sin egen bil för "Lemon" (= kass) var ett ytterst nyskapande grepp på den tiden. Läser man det finstilta inser man att bilen på bilden kasserades p.g.a. en petitess:
The chrome strip on the glove compartment is blemished and must be replaced. Chances are you wouldn't have noticed it; Inspector Kurt Kroner did.
[...]
This preoccupation with detail means the VW lasts longer and requires less maintenance, by and large, than other cars. (It also means a used VW depreciates less than any other car.)

We pluck the lemons; you get the plums.
Fast det har mer med reklamhistoria än kassa bilar att göra. :) Bubblan var knappast en citron.

varjag
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 46876
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 21 apr 2007 12:52

Omkring 1949/50 - 'drabbades' Sverige av ett par 'östbilar' - troligen som gäld för handelsminister Myrdahls generösa behandling/beundran av Sovjetstaten.....
Den ena var 'Moskvitch' - en kopia av tyska Opel Olympia - byggd med den fabrik ryssarna stulit (på hundratals järnvägsvagnar...) 1946. I tjuvgodset ingick troligen tusentals liter av 'orignal tysk Wehrmachtfärg' - för alla bilarna var strikt gråmålade - utan, som innan. Bara det att av tysk 'kvalité' fanns intet kvar.....dom krånglade redan från början! Och fortsatte krångla....Kommunistiska Norrskensflamman i Luleå hade (fick?) en - och vi garvade glatt, varje gång den blev stående i stan...Dom köptes mest av 'troende' - och då deras antal var litet - blev Moskvitchens svenska saga kort.

Sen - kom det en tjeckisk bil - kallad 'Minor' - en 2-cyl. tvåtaktaktsmotor framför framaxeln och med framhjulsdrift - efter 1000 mil fanns det ingen kompression kvar i motorn - och inga reservdelar heller - alla som dragits vid näsan fick skrota skräpet...
Här en 'grå Moskvitch'.....Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.