På spaning efter världens mest misslyckade bil
-
- Medlem
- Inlägg: 3639
- Blev medlem: 07 dec 2006 22:41
- Ort: Fjollträsk
-
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
- Ort: Rom
-
- Medlem
- Inlägg: 3639
- Blev medlem: 07 dec 2006 22:41
- Ort: Fjollträsk
-
- Medlem
- Inlägg: 306
- Blev medlem: 23 nov 2006 13:46
- Ort: Stockholm
-
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
- Ort: Utrikes
Njaaa...det tar ju emot. Men OK, nån lysande försäljningssuccé var det väl inte. Ett riktigt rallyjärn är det dock, kollegan berättade igår om en episod när han blev frånåkt i sin M3 av en Alfasud... Man kan ju hoppas Alfa Romeo får lite hybris och gör en ny Alfasud på 147 (eller 149 som ju borde komma?).peter bjurman skrev:Borde inte Alfasud platsa i den här tråden? mvhPeter
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
-
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
- Ort: Utrikes
-
- Stödjande medlem 2020
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
- Ort: Luleå
Belisarius skrev:Då ska vi väl ha in Jaguar i tråden också. Sådeså. Thbbbt!varjag skrev:Vad pålitlighet beträffar - platsar 'ALLTING Alfa-Romeo' i alla trådar om 'Citroner' (Lemons på engelska) , Varjagpeter bjurman skrev:Borde inte Alfasud platsa i den här tråden? mvhPeter
Appappappappapp..... Jaguar hade liksom andra engelska bilmärken sällsynt usel kvalitet på sjuttiotalet men från 1985 och framåt är de bra och från 1994 är de i vart fall bättre kvalitetsmässigt än Mercedes och BMW, om vi nu jämför lyxlimousiner. Säljer rätt bra gör de också.
Alfasud är ett bra exempel på lysande konstruktion och usel tillverkning. Som statlig hjälpinsats byggdes en ny bilindustri upp i södra Italien (Alfa Sud) och bilarna var körglada, smidiga och ytterst fina vägvagnar (som Citroën GS) men byggdes i tunn plåt och hade hålrummen fyllda med skum, som i nordiskt klimat innebar rostangrepp i hastighet synlig med blotta ögat från dag till annan.
Nutida Alfor är rätt OK i tillförlitlighet, liksom äldre Alfor från sextiotalet.
Citron heter Citroën, undrar om det är en tillfällighet? Britterna har genom åren varit snara att lägga epitetet "lemon" på många bilar (alltid av utländsk härkomst) och det är väl örikets sätt att slå tillbaka på verklighetens skadeglädje över den brittiska bilindustrins sammanbrott på 1980-talet... eller nåt.
-
- Medlem
- Inlägg: 2337
- Blev medlem: 08 jan 2007 15:26
- Ort: cats
-
- Stödjande medlem 2020
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
- Ort: Luleå
Nja det var nog samma där, stora strejker var en viktig orsak. Dock hade väl RangeRover en konstruktion som medgav lite slarv utan att det märktes...cats skrev:Undantaget Range-Rovermillgard skrev: Appappappappapp..... Jaguar hade liksom andra engelska bilmärken sällsynt usel kvalitet på sjuttiotalet
-
- Medlem
- Inlägg: 2337
- Blev medlem: 08 jan 2007 15:26
- Ort: cats
-
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
- Ort: Rom
-
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
- Ort: Rom
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 10194
- Blev medlem: 12 jun 2004 17:41
- Ort: Tjörn
Kan påminna om en av annonserna i en berömd serie:
Att kalla sin egen bil för "Lemon" (= kass) var ett ytterst nyskapande grepp på den tiden. Läser man det finstilta inser man att bilen på bilden kasserades p.g.a. en petitess:
Att kalla sin egen bil för "Lemon" (= kass) var ett ytterst nyskapande grepp på den tiden. Läser man det finstilta inser man att bilen på bilden kasserades p.g.a. en petitess:
Fast det har mer med reklamhistoria än kassa bilar att göra. Bubblan var knappast en citron.The chrome strip on the glove compartment is blemished and must be replaced. Chances are you wouldn't have noticed it; Inspector Kurt Kroner did.
[...]
This preoccupation with detail means the VW lasts longer and requires less maintenance, by and large, than other cars. (It also means a used VW depreciates less than any other car.)
We pluck the lemons; you get the plums.
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Omkring 1949/50 - 'drabbades' Sverige av ett par 'östbilar' - troligen som gäld för handelsminister Myrdahls generösa behandling/beundran av Sovjetstaten.....
Den ena var 'Moskvitch' - en kopia av tyska Opel Olympia - byggd med den fabrik ryssarna stulit (på hundratals järnvägsvagnar...) 1946. I tjuvgodset ingick troligen tusentals liter av 'orignal tysk Wehrmachtfärg' - för alla bilarna var strikt gråmålade - utan, som innan. Bara det att av tysk 'kvalité' fanns intet kvar.....dom krånglade redan från början! Och fortsatte krångla....Kommunistiska Norrskensflamman i Luleå hade (fick?) en - och vi garvade glatt, varje gång den blev stående i stan...Dom köptes mest av 'troende' - och då deras antal var litet - blev Moskvitchens svenska saga kort.
Sen - kom det en tjeckisk bil - kallad 'Minor' - en 2-cyl. tvåtaktaktsmotor framför framaxeln och med framhjulsdrift - efter 1000 mil fanns det ingen kompression kvar i motorn - och inga reservdelar heller - alla som dragits vid näsan fick skrota skräpet...
Här en 'grå Moskvitch'.....Varjag
Den ena var 'Moskvitch' - en kopia av tyska Opel Olympia - byggd med den fabrik ryssarna stulit (på hundratals järnvägsvagnar...) 1946. I tjuvgodset ingick troligen tusentals liter av 'orignal tysk Wehrmachtfärg' - för alla bilarna var strikt gråmålade - utan, som innan. Bara det att av tysk 'kvalité' fanns intet kvar.....dom krånglade redan från början! Och fortsatte krångla....Kommunistiska Norrskensflamman i Luleå hade (fick?) en - och vi garvade glatt, varje gång den blev stående i stan...Dom köptes mest av 'troende' - och då deras antal var litet - blev Moskvitchens svenska saga kort.
Sen - kom det en tjeckisk bil - kallad 'Minor' - en 2-cyl. tvåtaktaktsmotor framför framaxeln och med framhjulsdrift - efter 1000 mil fanns det ingen kompression kvar i motorn - och inga reservdelar heller - alla som dragits vid näsan fick skrota skräpet...
Här en 'grå Moskvitch'.....Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.