På spaning efter världens mest misslyckade bil

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Matsan
Medlem

Inlägg av Matsan » 19 apr 2007 09:38

Belisarius skrev:Speaking of which... vad var det för nåt hjon som konstruerade blinkrelä-klicket till Saab 9-3?? Det handlar ju knappast om reläer på det sättet längre utan det är ju bara ett designat "klickljud" för att man ska veta att blinkersen är på. I de flesta nya bilar är det lagom diskret, men 9-3 dras med ett "KLACK KLACK KLACK KLACK". :roll:
Jo, även om man vet att ljudet så att säga bara är kosmetik så vill man ju att det skall låta ungefär som ett riktigt relä. Man vill höra "klick klick" inte "KLACK KLACK" och inte heller "PIIIP PIIP". Låter inte blinkljudet i 93an dessutom typ lite "plastigt" också, lite som om man bankar ihop två legobitar?

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 19 apr 2007 09:55

NG eller OG 9-3, dvs nya eller gamla. Körde NG för ett tag sen, tänkte inte nämnvärt på ljudet. I NG900 bör det ju vara samma ljud och det låter ok tycker jag. I Saab 93 satt det garanterat ett riktigt relä. :)

Mvh Petter

varjag
Stödjande medlem 2020

Inlägg av varjag » 19 apr 2007 12:27

En annan minnesvärd jätteflopp - var denna eleganta sportvagn, 'Sabra' - den israeliska sportbilen. Egentligen en engelsk 'Reliant' (betyder pålitlig - och bilarna var ALLT ANNAT än det.....) som tog New Yorks Bilsalong 1961 'med storm'. Men till och med New Yorks patriotiska judar fann snart att bilarna var rena skräpet - och bolaget försvann spårlöst i bilhistorien, Varjag

http://www.austin-rover.co.uk/index.htm?awisraelf.htm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 19 apr 2007 12:32

För att återgå till ordningen. Tråden har ännu en gång etablerat hat-kärleken mellan bil och förare.
Den intressantaste bil som har kommit upp var leyland P76 men den var ju inte misslyckad alls utan strypt i vaggan av en direktör som gjort kometkarriär på att lägga ned allt i sin väg.
Yugo är vidare en dålig bil men har den sålts med förlust för den Jugoslaviska staten ?? Det är en avgörande fråga.

Själv tycker jag att Hundkojan är historiens mest lyckade bil men för tillverkarna var det en plusminusnoll-affär fortfarande efter alla miljoner tillverkade.
Inräknas lönsamheten för företagen i kriterierna för bästa/värsta- listan så hamnar Hundkojan under många stadsjeepar.
Hmmmm...

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 19 apr 2007 12:41

Ja, Reliant har aldrig sålt tack vare sin tillförlitlighet.
Sabra var en brittisk bil monterad i Mellanöstern, go figure.

Själv är jag förtjust i Reliants gamla konkurrent Bond.

varjag
Stödjande medlem 2020

Inlägg av varjag » 19 apr 2007 12:50

Hur många har hört talas om märket Bucciali? Som jag läste en gång....
bröderna Angelo och Paul Albert Bucciali förintade på 30-talet ett ansenligt fadersarv genom att bygga lyxbilar....
Här en av dem (det blev inte många fler :roll: ) - en TAV 8-32 Saoutchik 'Fleche d'Or Berline - sen hördes bröderna inte mera av. Men snacka om vrålåk...../Varjag

bättre bild finns här....http://www.ultimatecarpage.com/pic.php? ... arnum=2925

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 19 apr 2007 12:57

Jag vet inte hur lyckad/misslyckad den här bilen är. Titta under den. Är det en båt eller bil? Och vilket märke?
Såg den på Höglandsspelen i Skottland på en parkering en gång för många år sedan. Vet ännu inte vad det är.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 19 apr 2007 13:04

Den sista är en Amphicar. Inte alls ovanlig men givetvis en kortlivad historia.

http://www.amphicar.com/

Jag vill lyfta Austin Montego i diskussionen. Nämn någonting som var bra med den bilen, då gör ni det bra. :D

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 19 apr 2007 13:11

millgard skrev:Den sista är en Amphicar. Inte alls ovanlig men givetvis en kortlivad historia.

http://www.amphicar.com/

Jag vill lyfta Austin Montego i diskussionen. Nämn någonting som var bra med den bilen, då gör ni det bra. :D
Tänka sig, det gick snabbt. :o
Inget att gå ut i hård vind med :)

Jag körde i diket med en Austin en gång, men det var inte bilens fel :D

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 19 apr 2007 13:17

Amphicar tillverkades i Väst-Berlin.
Konstruktören Trippels förra amfibiebil hade tillverkats under kriget i Bugatti-fabriken !

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 19 apr 2007 13:21

Tack för Bucciali-historien !
Underbart med de enorma Cicogne emblemen på ömse sidor en Voisin-motor !
Observera att Bucciali började som pianomakare. Jaguars skapare William Lyons var son till en pianoförsäljare.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 19 apr 2007 14:15

Om jag får avvika från lyxbil temat.
Ordet misslyckad kan tydligen betyda mycket i bilsammanhang, allt från priset, till hur de går på sjön :lol:
En misslyckad bil med en speciell uppgift.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Inlägg av millgard » 19 apr 2007 14:20

Varför anser du Polski-Fiat vara en misslyckad bil då? Förlagan - Fiat 125 - var en mycket lyckad bil med en motor som var konkurrenskraftig i trettio år.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 19 apr 2007 14:44

Själv kör jag franskt eftesom jag tycker om komfort, vilket kanske inte förknippas med Polski-Fiat.
Men det finns de som tycker att Peugeot är misslyckade bilar :) .

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 19 apr 2007 20:43

spett skrev:Själv är jag förtjust i Reliants gamla konkurrent Bond.
Då kan jag rekommendera senaste numret av Classic & Sports Car (dvs majnumret), där finns en köpguide om man är sugen på en Bug.

Mvh Petter