På spaning efter världens mest misslyckade bil

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av dc » 29 augusti 2013, 17:01

millgard skrev:Rent generellt är ju BMW-s bilar nischade mot amerikanska hemmafruar och folk utan smak och kunskaper, men nog tar fanimig X6 priset. Dyr, trång och dålig. Det är nog mest däcken och den "sportiga" fjädringen som gör den kass i sämre förhållanden, inte tekniken för fyrhjulsdrift (den är aldrig avgörande i sig).

Naturligtvis är däck och fjädring helt avgörande för framkomlighet. Allt annat lika så spelar dock driftsystemet mycket stor roll. Utan spärrar eller diffbromsar står man sig oftast slätt. Ta en Range Rover eller Jeep Grand Cherokee med samma däck som en X6 så kommer du att märka en stor skillnad vart än du kör utanför vägen. Men huvudsaken är just att X6 är precis som du skriver Dyr,trång och dålig.....
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av millgard » 29 augusti 2013, 19:26

Ta en Range Rover från 1973 och en Range Rover från 2013. Vilken tror du är bäst i terräng? Svar: Den som har stela axlar och enkel kraftöverföring med endast spärrbar differential i mitten. Elektroniskt hokus-pokus gör det enklare för mrs Smith att komma från parkeringen när det snöat, men i terräng gäller frigångsvinklar och fjädringsväg kombinerat med tillräckligt låg utväxling och grova däck.

Oaktat detta; X6 är vad engelsmännen kallar "a dog" på mer än ett sätt.

Kom förresten på en till BMW-kalkon, M3 cabriolet. Snordyr och obekväm och allt som var bra med den första M3-an (styv, låg vikt, rapp lätt motor och finfin balans) är helt borta och ersatt av vräkfaktorframräknade blingacessoirer.

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av Frogman » 22 november 2013, 17:48

Volvo 480, deras första framhjulsdrivna bil var inget vidare.
Sen har vi Austin Princess, det var inte heller nån vidare bil.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 december 2013, 18:28

Vad det inte en holländsk bilmodell som hade karosseri gjort av trä som inte blev så lyckat, såldes bara i några få exemplar och undrar om det är någon som känner till det bättre än jag.......Det var nog 15-20 år sedan som jag läste om det sist. Tidsperioden var troligen under mellankrigstiden och möjligen också på 1910-talet.

Stefan

Användarvisningsbild
Olays
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 2 juni 2009, 14:46
Ort: Addison NY-State

Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av Olays » 11 december 2013, 19:15

Stighult skrev:Finns lista på de 100:a sämsta bilarna
http://www.edmunds.com/car-reviews/feat ... -time.html
Vet inte om den är sämst, helt klart är det ingen skönhet.
Jag och frun hade Buick varianten av denna och den var inte dålig (och snyggare), oerhört rymlig, lastade bra och trevlig att köra. Hur Pontiacen var vet jag inte men de producerades på samma fabrik. Buick Rendezvous var i produktion 2002-2007, men Pontiacen var oerhört ful.
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av Varulv » 13 september 2014, 16:44

spett skrev:Har funderat på vilken som är världshistoriens mest misslyckade bil.

Citroen Bijou
Det märkliga är att några alls blev sålda.
Er ikke sikkert på at Bijou er en fiaskobil (norsk for misslyckade bil), bare 207 stykker var bygd - og det er høyst uvanlig at så sent som i 2013 har man fremdeles 150 biler av denne typen 50 år etter produksjonen ble avsluttet i 1964. Denne bilen kan feire femti års jubileum i dag. Bijou er ikke annet enn en forkledt 2CV i praksis beregnet på det britiske bilmarkedet, som den gang var spesielt prissensitivt mildt sagt. De fleste foretrakk tilsvarende bil for lavere pris som £494 for en Ford Popular med bedre kapasitet enn Bijou. Den var rett og slett for kostbart i produksjonsutgiftene og kjøpsutgiftene. (wikipedia)

Kandidatene for "verdens verste bil" er meget omdiskutert fordi det er meget forskjellige kriterier som varieres fra ethvert perspektiv verden rundt. Det finnes en mening for hver bilfanatiker om hvilken bil er verst, så en felles enighet er egentlig 100 % umulig å oppnå. Dette er en debatt uten ende.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av Stighult » 13 september 2014, 17:12

Citroën GS med wankelmotorn är svåra att hitta i dag. Citroën köpte tillbaka så många som möjligt av de levererade bilarna för att slippa kritiken över problemen. Det tillverkades uppemot 1000 exemplar av bilen.

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av Varulv » 13 september 2014, 19:38

En meget fascinerende bil som var en av Citroens beste biler som mislykket helt av en meget enkel årsak: Dårlig timing. Bilen ble presentert først i 1973, da Oljekrisen brøt ut med et voldsomt hopp i oljeprisene - og wankelmotorer er ekstra trøst i sammenligning med andre motorer. Dessuten hadde myndighetene i Frankrike innført hastighetsgrense på motorveiene bare en måned før presentasjonen, dermed kunne kundene ikke bruke bilens egenskapene helt ut. Det er ikke vanlig at et kjøretøy kunne bli en fiasko pga. elendig timing.
http://ranwhenparked.net/2012/08/12/sun ... s-birotor/

Produksjonen ble stoppet etter kort tid, og GS Birotor ble tatt ut av salgslistene i 1975, da hadde Citroen erklært seg konkurs som et resultat av ulike faktorer i første halvdel av 1970-årene, og blitt kjøpt opp av Peugeot. Det er ikke klart om motivene man hadde for å slette bilen ut av historien, for det gikk også utover data omkring produksjonen slik at man ikke vet hvor mange biler er bygd i 1973-1975. På ett og et halvt år fra høsten/vinteren 1973 til vinteren/våren 1975 var mellom 800 og 900 biler bygget, tall "873" og "847" går om igjen. Citroens forsøkene om å kjøpe tilbake bildene var en fiasko med maksimal tap for selskapet; og dette er aldri forklart for ettertiden. En lettvint forklaring var om å redde "ansiktet". Men bilen selv var ikke en farse for Citroen i bunn og grunn. Det var maksimal uflaks.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av varjag » 14 september 2014, 00:09

Misslyckade - eller svårsålda?

I Kina - världens största bilmarknad, har de inhemska produkterna svårt göra sig gällande.
...kinesiska bilmärken ger intryck av dålig kvalité.... sade Wang Huan vid nyligen timade Wuhan Motor Show.
Regeringen kritiserar marknadstrenden....
President Xi Jinping sade att...det ger ett dåligt intryck - att kineser kör utländska bilar....
I lyxklassen dominerar helt Audi, BMW och Mercedes-Benz.
Under de första sex månaderna 2014 - såldes 1 630 000 (!) personbilar i Kina.
Av dessa var bara 358 000 av inhemsk tillverkning. 1 272 000 - var utländska - 8O
Ligan leds överlägset av Volkswagen med VW och Audi, följda av General Motors, Ford och Nissan.
Största inhemska märket - Great Wall klarade ''bara'' 172 000 sålda vagnar.

Varjag

BOPE-RJ
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 16 juni 2014, 16:00
Ort: Rio de Janeiro

Re: Sv: På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av BOPE-RJ » 21 september 2014, 02:50

varjag skrev:Misslyckade - eller svårsålda?

I Kina - världens största bilmarknad, har de inhemska produkterna svårt göra sig gällande.
...kinesiska bilmärken ger intryck av dålig kvalité.... sade Wang Huan vid nyligen timade Wuhan Motor Show.
Regeringen kritiserar marknadstrenden....
President Xi Jinping sade att...det ger ett dåligt intryck - att kineser kör utländska bilar....
I lyxklassen dominerar helt Audi, BMW och Mercedes-Benz.
Under de första sex månaderna 2014 - såldes 1 630 000 (!) personbilar i Kina.
Av dessa var bara 358 000 av inhemsk tillverkning. 1 272 000 - var utländska - 8O
Ligan leds överlägset av Volkswagen med VW och Audi, följda av General Motors, Ford och Nissan.
Största inhemska märket - Great Wall klarade ''bara'' 172 000 sålda vagnar.

Varjag
Det är väl fortfarande inte någon som klarat kraven för att få säljas i Europa eller USA. Här i Brasilien säljer de mycket, men det beror på att de är billiga. Här bedöms de vara 20 år efter Europa vad gäller bilsäkerhet.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av varjag » 21 september 2014, 11:42

Det är väl fortfarande inte någon som klarat kraven för att få säljas i Europa eller USA. Här i Brasilien säljer de mycket, men det beror på att de är billiga. Här bedöms de vara 20 år efter Europa vad gäller bilsäkerhet.
I Australien säljer ''Great Wall'' pick-uptruckar (en mycket vanlig biltyp här) - bra. Just p.g.a. priset.
Men - inbytes/begagnade-priserna har ännu inte testats...... 8-)

Hur det ligger till med ''säkerheten'' - vet jag inte.\
Men - det faktum att Kina håller Australiens ekonomi flytande med kol-och järnmalmsexport - finns nog med ''i bilden'' .... :wink:

Varjag

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av Donkeyman » 21 september 2014, 11:59

Jag vill fördjupa mig lite i en bil som nämndes för sju år sedan i denna tråd. Ett av de största kommersiella fiaskon som någon bilfabrik någonsin gjort var när man år 1958 lanserade Ford Edsel. Lanseringen var dessutom den mest kostbara och omfattande som hade gjorts av ett Amerikanskt Bilmärke på 30 år.

Edsel var en så kallad "Medium Market" bil som i stort sett innehöll samma plattform som resten av Fords modeller. Men den innehöll också en hel del nyheter som borde ha tilltalat bilköparna. Det har skrivits mängder av artiklar och forskats kring detta misslyckande (läste alldeles nyss en). Huvudsakerna var nog detta:

- Man prisade bilen för högt. Priset låg i kontakt med prestigebilarna men riktade sig mot mellanmarknad.
- 1957 kom det en ekonomisk recession som dramatiskt minskade marknaden för dyrare bilar
- Det var en hel del problem med tekniken beroende på dålig kvalitetskontroll
- Designen var misslyckad. Fronten beskrevs som "Horsecollar", "Toilet Seat" eller diverse populära beteckningar på kvinnliga könsorgan.

Under -58 och -59 lyckades man bara sälja 110.000 bilar. Att jämföra med Ford Falcon som introducerades 1960 och sålde 400.000 första året. Även det en mellanmarknadsbil.

Den som däremot har en gammal Edsel stående i dag sitter på en guldklimp. I samlarkretsar är bilen högt värderad.

BOPE-RJ
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 16 juni 2014, 16:00
Ort: Rio de Janeiro

Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av BOPE-RJ » 23 september 2014, 02:50

Jag tänkte presentera ett svenskt fordon.

1996 presenterade Scania den nya 4-serien med pompa och ståt. Detta skulle bli en ny storsäljare.
Scania hade tidigare en tradition av att släppa nya modeller där en del var nytt och en del var beprövat. Men nu med 4-serien så skulle det bli ett uppsving. Det skulle bli ett helt nytt fordon med mycket nytt teknikinnehåll. (Detta genomfördes dessutom utan någon central projektledning!)

I ett slag hamnade garantikostnaderna på en ohälsosam nivå när bilen kom ut på marknaden. Modellen släpptes dessutom med en ny gulaktig färg som skulle göra att bilen syntes när den kom ut, och syntes gjorde den. Ofta stod den vid vägrenen så den fick smaknamnet "tussilagon" efter den gula färgen och placeringen.
Scania fick arbeta många år med att få garantikostnaderna på en rimlig nivå efter detta. Än idag så lyfts det ofta ett varningens finger på projektmöten för att påminna om hur fel det gick och att det inte skall upprepas.
Bild

Skriv svar