På spaning efter världens mest misslyckade bil

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av Frogman » 15 augusti 2013, 01:04

lampros skrev:Misslyckade bilar av skilda slag...

. Ford Cougar 1998, en sportig sak som var större än en Mondeo men trängre inuti. Trots reklam med Dennis Hopper körande bilen till tonerna av "Born to Be Wild" gick det inte alls

. Lamborghini LM02 1986, ett slags proto-Hummer, beställd av USA:s armé, förkastad och sedan försökt att lanseras på den civila marknaden. Fail

. DeLorean 1976, väl tänkt och snygg, dock dåligt monterad på Irland (statsstöd). Och uselt servicenät
Fel årtal på DeLorean, byggd på tidigt 1980-tal.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3723
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av a81 » 16 augusti 2013, 21:07

Hur lyckad eller misslyckad en bil är som jag ser det en fråga om prisvärdhet. Min 15 år gamla Saab 9-5 (värd ca 10 000 kr) är i nästan alla avseenden bättre än en ny lågprisbil för 100 000-120 000 kr. En "plåtig", obekväm, ful, tråkig, etc ny bil som kostar relativt mycket pengar (bara för att den är ny) är, oavsett märke, en misslyckad bil.

Det finns ett roligt inslag på Top Gear där de jämför vad man får för samma pris som Englands billigaste nya bil, en sju-åtta år gammal Mercedes S-klass var ett av alternativen om jag minns rätt.

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av Dalmas » 16 augusti 2013, 22:22

Frogman skrev:
lampros skrev:Misslyckade bilar av skilda slag...

. Ford Cougar 1998, en sportig sak som var större än en Mondeo men trängre inuti. Trots reklam med Dennis Hopper körande bilen till tonerna av "Born to Be Wild" gick det inte alls

. Lamborghini LM02 1986, ett slags proto-Hummer, beställd av USA:s armé, förkastad och sedan försökt att lanseras på den civila marknaden. Fail

. DeLorean 1976, väl tänkt och snygg, dock dåligt monterad på Irland (statsstöd). Och uselt servicenät
Fel årtal på DeLorean, byggd på tidigt 1980-tal.
DeLorean presenterades redan i mitten av sjuttiotalet.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av Stighult » 16 augusti 2013, 23:11

Finns lista på de 100:a sämsta bilarna
http://www.edmunds.com/car-reviews/feat ... -time.html
Vet inte om den är sämst, helt klart är det ingen skönhet.
sämst.jpg
sämst.jpg (69.1 KiB) Visad 4485 gånger

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av varjag » 17 augusti 2013, 00:14

Det finns ett roligt inslag på Top Gear där de jämför vad man får för samma pris som Englands billigaste nya bil, en sju-åtta år gammal Mercedes S-klass var ett av alternativen om jag minns rätt.....
Nu är det ju bara så, att om/när något ''rasar'' på en merca - har den monetärt utmanade - inte råd reparera den :(

Varjag

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av lampros » 17 augusti 2013, 08:48

Frogman skrev:
lampros skrev:. DeLorean 1976, väl tänkt och snygg, dock dåligt monterad på Irland (statsstöd). Och uselt servicenät
Fel årtal på DeLorean, byggd på tidigt 1980-tal.
Ja, en precisering kan behövas. Den första prototypen kom i oktober 1976. Serietillverkning började 1981.

http://en.wikipedia.org/wiki/DeLorean_DMC-12

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av Battler » 18 augusti 2013, 19:59

Ett fenomen som inte förekommer i Sverige, osålda bilar som har ett eller flera år på nacken, och säljs med kraftiga rabatter. Finns i de större länderna i Europa, kanske i andra världsdelar (pekar mot de utrikes boende). Har forumiterna stött på denna företelse ?
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av Per Andersson » 18 augusti 2013, 20:18

Stighult skrev: Vet inte om den är sämst, helt klart är det ingen skönhet.
Pontiac Aztec är, skrämmande nog, ännu fulare i verkligheten än på bild.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av millgard » 18 augusti 2013, 21:45

Post doublé
Senast redigerad av 1 millgard, redigerad totalt 18 gånger.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av millgard » 18 augusti 2013, 21:49

Battler skrev:Ett fenomen som inte förekommer i Sverige, osålda bilar som har ett eller flera år på nacken, och säljs med kraftiga rabatter. Finns i de större länderna i Europa, kanske i andra världsdelar (pekar mot de utrikes boende). Har forumiterna stött på denna företelse ?
Jag har vid två tillfällen köpt osålda fjolårsmodeller. Sommaren 2001 köpte jag en Opel Zafira 2001 med 35.000 rabatt, i höstas köpte jag en 2012 C4 Grand Picasso med 70.000 kr rabatt och min far köpte i vintras en 2012 Subaru Outback med 60.000 kr rabatt. Priser räknade utifrån listpris som ny+utrustning.

Håll korpgluggarna öppna så ser du när bilfirmorna rear...

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av varjag » 18 augusti 2013, 23:03

Battler skrev:Ett fenomen som inte förekommer i Sverige, osålda bilar som har ett eller flera år på nacken, och säljs med kraftiga rabatter. Finns i de större länderna i Europa, kanske i andra världsdelar (pekar mot de utrikes boende). Har forumiterna stött på denna företelse ?
För det mesta Battler, är bilhandeln här mästare i att hålla uppe priserna på sina varor. Och bli av med äldre modeller ganska prompt vid modellbyten.
Ordentliga rabatter, ses bara då något bilmärke - skall lämna den tuffa australiska marknaden - och bli av med restlagret.....
Hände med koreanska Daewoo (skräpbilar) och japanska Daihatsu (utmärkta slitvargar) - som såldes billigt i slutfasen.

Franska bilar, Renault, Citroën och Peugeot - har gästspelat i flera omgångar här. Tycks sluta med tårar varje gång. Just nu
i en period då dom slumpas bort. Då andrahandsvärdet på begagnat är uselt eller obefintligt.

En gång på 80-talet, gjorde franska Berliet (tunga dragbilar f. semi-trailers) ett försök bryta in på den hårda australiska marknaden. Ngt dussin prime-movers landades i Sydney.....ingen australisk owner-driver hade någonsin hört talas om Berliet :roll: - det fanns ingen efterfrågan alls.......

Dom gick BILLIGT. Jag kände en duktig O/D - som köpte en. För nåt i stil med halva priset av vad en Mersa/Volvo skulle kostat.

My tuppence

Varjag

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av Battler » 19 augusti 2013, 08:46

Battler skrev:Ett fenomen som inte förekommer i Sverige, osålda bilar som har ett eller flera år på nacken, och säljs med kraftiga rabatter. Finns i de större länderna i Europa, kanske i andra världsdelar (pekar mot de utrikes boende). Har forumiterna stött på denna företelse ?
Tänker inte på utgående modeller som säljs rabatterat hos märkeshandlare, innan nästa årsmodell kommer ut. Nej här gäller det tusentals bilar som häckar i lagerhus. Har för mig att de säljs via speciella bolag - men jag kan ha fel.
__________________________________
MVH

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2040
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av masase » 19 augusti 2013, 10:50

Battler skrev: Tänker inte på utgående modeller som säljs rabatterat hos märkeshandlare, innan nästa årsmodell kommer ut. Nej här gäller det tusentals bilar som häckar i lagerhus. Har för mig att de säljs via speciella bolag - men jag kan ha fel.
Biltillverkarna, distributörer och bilhandlarna har alla intresse av att såväl första som andrahandspriser hålls uppe så det är väldigt känsligt att rea ut restpartier alltför publikt.

I USA så går "nya" bilar med ett par år på nacken oftast via det normala återförsäljarnätverket via diverse halvskumma leasingdealar. Eller så dumpas de hos hyrbilsfirmor eller andra "fleet customers". De förekommer att tillverkningslinor hålls öppna i något eller några år för att bygga gamla modeller som enbart säljs till hyrbilsfirmor.

Nackdelen är att allmänheten som hyr bilar får intrycket att allt som GM, Ford och Chevy bygger är skrot. Det hjälper en del att vara guld/preferred kund men utan det så får man prova på en hel del mysko och halvtaskiga bilar om man hyr mycket bil i USA (vilket jag gjorde när jag var konsnylt).

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2150
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av dc » 29 augusti 2013, 12:59

Om vi tar bilar som är misslyckade i jämförelse med hur bra de kunde vara istället vill jag nominera BMW X6. SUV ? Coupe? Hur som helst fruktansvärt ful. Får bita mig i tungan för att inte tala om det för de jag känner som äger sådana missfoster. Dessutom verkar deras fyrhjulsdrift fungera dåligt. Volvos XC70/90 vilka inte har egentliga offroadambitioner går fram lätt där X6 står och tuggar...
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av millgard » 29 augusti 2013, 13:09

Rent generellt är ju BMW-s bilar nischade mot amerikanska hemmafruar och folk utan smak och kunskaper, men nog tar fanimig X6 priset. Dyr, trång och dålig. Det är nog mest däcken och den "sportiga" fjädringen som gör den kass i sämre förhållanden, inte tekniken för fyrhjulsdrift (den är aldrig avgörande i sig).

Skriv svar