På spaning efter världens mest misslyckade bil
-
- Medlem
- Inlägg: 3639
- Blev medlem: 07 dec 2006 22:41
- Ort: Fjollträsk
Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil
Har hittat en ny kandidat för den illustra titeln . http://8w.forix.com/sefac.html
Jag tror inte riktigt på delar av historien som dryper av journalistslem men SEFAC var ett zimbabwiskt fiasko.
Jag tror inte riktigt på delar av historien som dryper av journalistslem men SEFAC var ett zimbabwiskt fiasko.
-
- Ny medlem
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 18 jun 2012 21:30
Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil
Norska Troll får väl anses som en kraftig flopp med....
-
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 feb 2004 23:18
- Ort: Frösön
Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil
Alla bilar som jag lyckats förvärva aspirerar på titeln eller så kanske man skall kalla dom "Skitbilar från Trollhättan" ...
J.K Nilsson
J.K Nilsson
-
- Medlem
- Inlägg: 3639
- Blev medlem: 07 dec 2006 22:41
- Ort: Fjollträsk
Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil
Det är väl också så att alla bilar blir skit i händerna på vissa ägare ?
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil
Det - påminner om en utmanande annons för Jaguar - CAR & DRIVER på sextiotalet......spett skrev:Det är väl också så att alla bilar blir skit i händerna på vissa ägare ?
If You think You can buy a Jaguar - and forget about it.........Forget about it!
Vilket i klartext betydde - köp minst två, en kommer alltid att stå på verkstan.....
Varjag
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 2414
- Blev medlem: 17 dec 2007 18:34
- Ort: Ute i skogen
Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil
Om det är den misslyckade bilen vet jag inte. Men lanseringen gick inte så bra.
http://wwwc.aftonbladet.se/bil/9801/27/lillen.html
http://wwwc.aftonbladet.se/bil/9801/27/lillen.html
-
- Medlem
- Inlägg: 1836
- Blev medlem: 02 apr 2008 12:52
- Ort: Härnösand
Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil
Misslyckade bilar av skilda slag...
. Ford Cougar 1998, en sportig sak som var större än en Mondeo men trängre inuti. Trots reklam med Dennis Hopper körande bilen till tonerna av "Born to Be Wild" gick det inte alls
. Lamborghini LM02 1986, ett slags proto-Hummer, beställd av USA:s armé, förkastad och sedan försökt att lanseras på den civila marknaden. Fail
. DeLorean 1976, väl tänkt och snygg, dock dåligt monterad på Irland (statsstöd). Och uselt servicenät
. Ford Cougar 1998, en sportig sak som var större än en Mondeo men trängre inuti. Trots reklam med Dennis Hopper körande bilen till tonerna av "Born to Be Wild" gick det inte alls
. Lamborghini LM02 1986, ett slags proto-Hummer, beställd av USA:s armé, förkastad och sedan försökt att lanseras på den civila marknaden. Fail
. DeLorean 1976, väl tänkt och snygg, dock dåligt monterad på Irland (statsstöd). Och uselt servicenät
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil
En värdig tävlande borde vara -
Det bästa som kunde sägas om den, var att den rostade fort - och försvann ur trafikbilden inom 3-4 år.
http://www.elevenhundred.com/marina/
Efter Marinan, försökte Leyland igen med den katastrofala P 76 - som jag beskrivit tidigare i tråden.
Därefter - lades Leyland Australia Ltd. - NED
Varjag
- hette Morris Marina, bortom den australiska kulturkretsen....I alla avseenden - en YTTERST MEDELMÅTTIG bil - och inte oväntat, flög försäljningen - som en blyballongIn the 1970s, the Leyland Group, in which the Leyland, Austin and Morris brands were all produced by, developed a consistent reputation for making bad cars. And those which werent bad, were usually worse...
Det bästa som kunde sägas om den, var att den rostade fort - och försvann ur trafikbilden inom 3-4 år.
http://www.elevenhundred.com/marina/
Efter Marinan, försökte Leyland igen med den katastrofala P 76 - som jag beskrivit tidigare i tråden.
Därefter - lades Leyland Australia Ltd. - NED
Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 2056
- Blev medlem: 31 jul 2005 20:48
- Ort: Amsterdam
Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil
DeLorean är ett intressant exempel på både extremt lyckad och extremt misslyckad.lampros skrev: . DeLorean 1976, väl tänkt och snygg, dock dåligt monterad på Irland (statsstöd). Och uselt servicenät
Bilen tillverkas fortfarande från överblivna delar och har väldigt dedikerade fans. Jag såg en i San Diego hösten 2011 utanför en exklusive resturang i sällskap med ett gäng Porschar.
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil
Vi har bara pratat om ''bilar'' - och tar för givet att bara personbilar är ''lemoner''.
Men det finns också lastbilarnas problembarn. varjagen har spenderat många år med att operera lastbilar så kanske dags presentera några rötägg på den sidan......(detta gäller mest Australien - 70-80-90-talen)
När man köper en lastbil, är den ju avsedd TJÄNA pengar - inte bara KOSTA mer än den tjänar Värst - är det för en
owner-driver, som köpt fel lastbil....Istället för att föda honom, familjen och avbetalningarna på trucken - är den oftare på verkstad än i trafik. Och varje verkstadsdag - är en förlorad inkomstdag. Förutom - att när garantitiden löpt ut - kostar verkstan grova pengar -
Först Bedford - ett ''ansikte'' som många äldre känner igen.... - dom var bensindrivna , billiga och engelska -
I svenska vinterförhållanden, var en Bedford näst intill omöjlig att starta.....minns dagar då fanskapet måste
''snapsas'' med några droppar ETER i förgasaren. Då hände en av två saker...det blev en helsickes smäll - inget mera.
Eller - startade motorn. Fick inte på villkor läggas i växel innan den blivit helt varm - sen töffade som regel snällt hela dagen.
I Australiens hetta - gick det åt andra hållet.....bensinen tenderade förgasa innan den nådde förgasaren - s.k. vaporisation - och motorn stannade helt enkelt. Men kunde igen startas efter ngn halvtimme - sen upprepades problemet efter några mil....Brittisk Skit
Nästa, en lastbil föga känd i Sverige (som tillverkade bättre grejor själva!) - Rootes-gruppens Rootes tillverkade ju även sådana höjdare som Hillman, Sunbeam och Humber - men deras Commer-lastbilar var försedda med en Tre-Cylindrig tvåtakts dieselmotor. Det kan kanske låta enkelt, men med britternas talang för att komplicera, även de enklaste saker - bortom förnuft var TS3-motorn en liggande boxerhistoria med Sex Motverkande
Kolvar i dom tre cylindrarna!
http://en.wikipedia.org/wiki/Commer_TS3
https://www.youtube.com/watch?v=fot_tyo ... re=related
- som synes och höres, en rökig och knackig historia. Och en - som var verklig ''verkstadsbil''
Mera Brittisk Skit
Min tredje nominering, blir 80- och 90-talets - den verkliga Sparbössan. Slank, elegant 6 - 8 tonnare, var $10 000 - 13 000 billigare än motsvarande japanska och tyska märken. Och - lovade en två-årsgaranti, gentemot dom andras 12 månader ☺
Många owner-drivers nappade på den kroken - dom kunde ''bli sina egna'' Tiotusen dollars innan den Nissan/MAN/Isuzu
de tänkt sig!
Det fick dom dyrt ångra. Ford Cargo's otaliga problem - började ofta redan på jungfruresan. Det var elsystem, växellåda, bromsar, koppling, insprutning.....U name it - Cargo had it!
Javisst - Ford ''fixade'' problemen - men, ägaren tjänade inte en cent - medan Ford gjorde det. Igen och igen och igen.
Vad värre var för ägaren-chauffören - var att få åkeriägare vågade anlita hans tjänster när dom fick se hans lastbil......
''Jaså en Cargo...näe tack du - den tar sig nog aldrig till Melbourne i tid....''
Brittisk Skit i Kubik!
Varjag
Men det finns också lastbilarnas problembarn. varjagen har spenderat många år med att operera lastbilar så kanske dags presentera några rötägg på den sidan......(detta gäller mest Australien - 70-80-90-talen)
När man köper en lastbil, är den ju avsedd TJÄNA pengar - inte bara KOSTA mer än den tjänar Värst - är det för en
owner-driver, som köpt fel lastbil....Istället för att föda honom, familjen och avbetalningarna på trucken - är den oftare på verkstad än i trafik. Och varje verkstadsdag - är en förlorad inkomstdag. Förutom - att när garantitiden löpt ut - kostar verkstan grova pengar -
Först Bedford - ett ''ansikte'' som många äldre känner igen.... - dom var bensindrivna , billiga och engelska -
I svenska vinterförhållanden, var en Bedford näst intill omöjlig att starta.....minns dagar då fanskapet måste
''snapsas'' med några droppar ETER i förgasaren. Då hände en av två saker...det blev en helsickes smäll - inget mera.
Eller - startade motorn. Fick inte på villkor läggas i växel innan den blivit helt varm - sen töffade som regel snällt hela dagen.
I Australiens hetta - gick det åt andra hållet.....bensinen tenderade förgasa innan den nådde förgasaren - s.k. vaporisation - och motorn stannade helt enkelt. Men kunde igen startas efter ngn halvtimme - sen upprepades problemet efter några mil....Brittisk Skit
Nästa, en lastbil föga känd i Sverige (som tillverkade bättre grejor själva!) - Rootes-gruppens Rootes tillverkade ju även sådana höjdare som Hillman, Sunbeam och Humber - men deras Commer-lastbilar var försedda med en Tre-Cylindrig tvåtakts dieselmotor. Det kan kanske låta enkelt, men med britternas talang för att komplicera, även de enklaste saker - bortom förnuft var TS3-motorn en liggande boxerhistoria med Sex Motverkande
Kolvar i dom tre cylindrarna!
http://en.wikipedia.org/wiki/Commer_TS3
https://www.youtube.com/watch?v=fot_tyo ... re=related
- som synes och höres, en rökig och knackig historia. Och en - som var verklig ''verkstadsbil''
Mera Brittisk Skit
Min tredje nominering, blir 80- och 90-talets - den verkliga Sparbössan. Slank, elegant 6 - 8 tonnare, var $10 000 - 13 000 billigare än motsvarande japanska och tyska märken. Och - lovade en två-årsgaranti, gentemot dom andras 12 månader ☺
Många owner-drivers nappade på den kroken - dom kunde ''bli sina egna'' Tiotusen dollars innan den Nissan/MAN/Isuzu
de tänkt sig!
Det fick dom dyrt ångra. Ford Cargo's otaliga problem - började ofta redan på jungfruresan. Det var elsystem, växellåda, bromsar, koppling, insprutning.....U name it - Cargo had it!
Javisst - Ford ''fixade'' problemen - men, ägaren tjänade inte en cent - medan Ford gjorde det. Igen och igen och igen.
Vad värre var för ägaren-chauffören - var att få åkeriägare vågade anlita hans tjänster när dom fick se hans lastbil......
''Jaså en Cargo...näe tack du - den tar sig nog aldrig till Melbourne i tid....''
Brittisk Skit i Kubik!
Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Stödjande medlem 2023
- Inlägg: 9800
- Blev medlem: 15 jun 2009 07:52
- Ort: Västerbotten
Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil
Indierna verkar toknöjda med gamla brittiska fordon eftersom man fortfarande tillverkar alla dessa gamla modeller.
Ska man åka ståndsmässig taxi i imperiets juvel så blir det oftast i en sån här gammal Morris, den indiska Ambassador. Apropå Australien så har jag fått för mig att de licenstillverkar många bilar, stämmer det?
Kommer ihåg att i Goa som är en stor malmexporthamn så är de smala vägarna från inlandet belamrade med dessa gamla Bedfordlastbilar som knappt har styrfart i uppförsbackarna.Ska man åka ståndsmässig taxi i imperiets juvel så blir det oftast i en sån här gammal Morris, den indiska Ambassador. Apropå Australien så har jag fått för mig att de licenstillverkar många bilar, stämmer det?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
- Inlägg: 2236
- Blev medlem: 10 apr 2002 10:25
- Ort: Torde framgå
Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil
Indierna väljer väl bort den engelska kreativiteten.
Håller fast vid att Delorean är den mest misslyckade bilen som någonsin byggts. Kom igen nu. Den hade inte bara usel byggkvalitet utan dessutom PRV- motorn... Vad kan gå rätt?
Av bilar som sålts i anständiga mängder vill jag nog lyfta fram bubblan som den allra uslaste.
Håller fast vid att Delorean är den mest misslyckade bilen som någonsin byggts. Kom igen nu. Den hade inte bara usel byggkvalitet utan dessutom PRV- motorn... Vad kan gå rätt?
Av bilar som sålts i anständiga mängder vill jag nog lyfta fram bubblan som den allra uslaste.
-
- Medlem
- Inlägg: 3639
- Blev medlem: 07 dec 2006 22:41
- Ort: Fjollträsk
Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil
Dalmas kriterier förvånar mig. Hur kan De Lorean anses sämre än SEFAC ?
http://8w.forix.com/sefac.html
http://8w.forix.com/sefac.html
-
- Stödjande medlem 2020
- Inlägg: 3821
- Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
- Ort: Luleå
Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil
Inget fel på PRV-motorn och bubblan var väl knappast dålig. Hur kan det komma sig att du utelämnar HELA den brittiska bilindustrins produkterPDalmas skrev:Indierna väljer väl bort den engelska kreativiteten.
Håller fast vid att Delorean är den mest misslyckade bilen som någonsin byggts. Kom igen nu. Den hade inte bara usel byggkvalitet utan dessutom PRV- motorn... Vad kan gå rätt?
Av bilar som sålts i anständiga mängder vill jag nog lyfta fram bubblan som den allra uslaste.
-
- Medlem
- Inlägg: 1166
- Blev medlem: 15 feb 2003 22:27
- Ort: Sverige
Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil
Austin Princess som hade samma oljesump för växellådan och motorn bör nämnas, även 6 varv på ratten. Blir mycket vevande när man skall svänga.