På spaning efter världens mest misslyckade bil

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4127
Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 25 aug 2007 20:18

millgard skrev:Såg en RIKTIG kalkon idag:


Volvo 262C.

Iteracykeln i biltappning, bara så mycket fulare.
Man skalperar en 262 och trycker en för trång basker på den... :) Men en riktig 262 är en extremt sällsynt fläskbit, trots min Volvo-allergi är den intressant eftersom jag aldrig sett någon (däremot två 262C den senaste veckan!).

Mvh Petter

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3575
Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 25 aug 2007 21:43

Gutekrigaren skrev:
millgard skrev:Såg en RIKTIG kalkon idag:


Volvo 262C.

Iteracykeln i biltappning, bara så mycket fulare.
Man skalperar en 262 och trycker en för trång basker på den... :) Men en riktig 262 är en extremt sällsynt fläskbit, trots min Volvo-allergi är den intressant eftersom jag aldrig sett någon (däremot två 262C den senaste veckan!).

Mvh Petter
Vadå riktig 262? Den enda 262 som finns är just den Bertonebyggda (ej ritade) 262C.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4127
Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 26 aug 2007 11:47

Näpp serru. ;) Det tillverkades 3 329 exemplar av 262, dvs en tvådörrars sedan med samma kaross som 242 (plus 260-attributen som grill och så). Såldes bara i USA och möjligen Kanada. Se här:

http://www.marathos.de/volvo/oldtimer/s ... 1_maxi.jpg

Mvh Petter

varjag
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 46657
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 26 aug 2007 12:06

Mer ur den 'glömda' bilhistorien...en Du Pont 'Merrimac' från 1930.

Trots Du Pont koncernens obottneliga resurser - byggdes bara 200 stycken :roll: Få har överlevt - men en, visades nyligen vid Pebble Beach Concours - den var inte till salu! Varjag

varjag
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 46657
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Att ' Top The Double ton...'

Inlägg av varjag » 02 sep 2007 11:41

dc skrev:
SNYGGT,det är alltid kul att maxa bilar (på säker bana)
Att göra 'the double ton' - klarar bara mycket få bilar. Förklaring: 'The ton' på amerikanska, är 100 miles/timmen eller 160 km/t. The Double Ton - är 320 km/t! Alla publicerade accelerationssiffror för superbilar tjatar om 1-100 km/t eller ibland 0-100 Miles per hour. Så amerikanska Road & Track Magazine testade några till 'The Double Ton'... :wink:

http://www.roadandtrack.com/article.asp ... le_id=5680

Lamborghini Murcielago ...... nådde aldrig the Double-ton

Mercedes-Benz SLR Mc Laren...... nådde aldrig the Double-ton

Ruf 12 (Porsche Turbo på steroider)..... 35,5 sekunder

Lingenfelter C6 'Corvette' ...... 26,5 sekunder

Bugatti Veyron....... 24,2 sekunder

och Vinnaren:

Dodge Viper V 10 (i John Hennessy-trim)....... 20,3 sekunder

http://www.allpar.com/cars/viper/

Full testrapport i länken med bilder och videos, njut!, Varjag

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 07 dec 2006 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av spett » 14 jan 2009 19:50

Ny kandidat till världens mest misslyckade bil.
När Jom Bede under 10 inte fick göra katastrofala flygplan så gjorde han istället katastrofala markfordon. Först ut 1979 kom Bedecar som drevs med en stor fläkt !
Vridmoment och back fanns det liksom inte så den behövde elmotorer för att komma över trösklar till garage, backa etc.
Alla beräkningar var i vanlig ordning glädjekalkyler. Den fantastiskt låga bränsleförbrukningen var beräknad utifrån en motor på tomgång på en testbänk. Stämde inte med verkligheten. Etc... etc...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 2271
Blev medlem: 14 jun 2005 15:31
Ort: Uppsala

Re:

Inlägg av a81 » 19 feb 2009 23:20

Gutekrigaren skrev:
Matsan skrev:Från det ena till det andra så höll väl saab 99 och 900 från slutet av sjuttiotalet också rätt låg kvallitet. Jag vill minas att min barndoms (tidigt åttiotal) saabar nästan var mer rost än lack.
Oh nej... :) Enligt en nisse på bilprovningen jag snackat med är det vanligare med 900 från tidigt 80-tal än Volvo 200, trots att 900 sålde mindre. Fler som lever med andra ord.

Men ja, plåten var sämre runt 1980 och Saabarna rostade mer då. Annars är Saab nte så rostiga som det sägs, de flesta märken rostar mer. Och i övrigt stoppar 99/900 för många många mil.

För övrigt tycker (dvs uppmanar alla) jag att vi tar det lugnt här i tråden...det är inte blodigt allvar.

Mvh Petter
Kör själv ibland en över 20 år gammal Saab 900 som gått 30 000 mil. Det är nästan ingen rost på den och den går utmärkt. Största problemet är att innertaket hänger ner. Saab 900 är definitivt inte en misslyckad bil. Möjligen var den för dyr att tillverka. Saab har väl inte skötts så bra som företag, men bilarna har nästan alltid varit riktigt bra. Dessutom är Saab 900 (anser jag) en av de vackraste svenska bilarna genom tiderna, se: http://www.tugboatlars.se/Saab900Turbo2.jpg och http://hem.bredband.net/saabsidan/image ... 01_512.jpg.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4127
Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
Ort: Rom

Re: Re:

Inlägg av Gutekrigaren » 26 feb 2009 20:17

a81 skrev:
Gutekrigaren skrev:
Matsan skrev:Från det ena till det andra så höll väl saab 99 och 900 från slutet av sjuttiotalet också rätt låg kvallitet. Jag vill minas att min barndoms (tidigt åttiotal) saabar nästan var mer rost än lack.
Oh nej... :) Enligt en nisse på bilprovningen jag snackat med är det vanligare med 900 från tidigt 80-tal än Volvo 200, trots att 900 sålde mindre. Fler som lever med andra ord.

Men ja, plåten var sämre runt 1980 och Saabarna rostade mer då. Annars är Saab nte så rostiga som det sägs, de flesta märken rostar mer. Och i övrigt stoppar 99/900 för många många mil.

För övrigt tycker (dvs uppmanar alla) jag att vi tar det lugnt här i tråden...det är inte blodigt allvar.

Mvh Petter
Kör själv ibland en över 20 år gammal Saab 900 som gått 30 000 mil. Det är nästan ingen rost på den och den går utmärkt. Största problemet är att innertaket hänger ner. Saab 900 är definitivt inte en misslyckad bil. Möjligen var den för dyr att tillverka. Saab har väl inte skötts så bra som företag, men bilarna har nästan alltid varit riktigt bra. Dessutom är Saab 900 (anser jag) en av de vackraste svenska bilarna genom tiderna, se: http://www.tugboatlars.se/Saab900Turbo2.jpg och http://hem.bredband.net/saabsidan/image ... 01_512.jpg.
Så sant så. Min 900 -97 har 27 500 på nacken och rosten har börjat i hundbenen nu. Mekaniskt är det inga problem alls. Förarstolen är så skön så skön, trots alla milen.

Innertak fixas så här, om du vill fixa: http://www.saabklubben.com/saabfacts/saabfacts.php

Klicka på Saab 99 och "Byta innertak". Har du en kombikupé är det enklast.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 2271
Blev medlem: 14 jun 2005 15:31
Ort: Uppsala

Re: Re:

Inlägg av a81 » 27 feb 2009 23:09

Gutekrigaren skrev:Så sant så. Min 900 -97 har 27 500 på nacken och rosten har börjat i hundbenen nu. Mekaniskt är det inga problem alls. Förarstolen är så skön så skön, trots alla milen.

Innertak fixas så här, om du vill fixa: http://www.saabklubben.com/saabfacts/saabfacts.php

Klicka på Saab 99 och "Byta innertak". Har du en kombikupé är det enklast.

Mvh Petter
Har faktiskt funderat på att göra det. Kör oftast en Saab 9-5 (av första årsmodellen) som gå 25 000 mil. I och med att Saab 9-5 fortfarande tillverkas känns den relativt ny. Dessutom är den ganska bränslesnål, i alla fall på landsväg.

masase
Medlem
Inlägg: 1220
Blev medlem: 31 jul 2005 20:48
Ort: Amsterdam

Re: Re:

Inlägg av masase » 27 feb 2009 23:29

a81 skrev: Dessutom är Saab 900 (anser jag) en av de vackraste svenska bilarna genom tiderna
Utanfor Sverige sa finns det manga Saab 900 entusiaster. Nar jag jobbade i Duesseldorf (Tyskland) 2003-2004 sa hade en av cheferna en gammal 900 Turbo cab som han alskade over allt annat. En av mina f.d kolleger i New Jersey kor fortfarande en 900 fran mitten av 80-talet.

En annan 900 hyllning fran Wall Street Journal:
The Saab nuts among our readers will appreciate Isaac's dilemma; in fact, they will be salivating. This model is the pinnacle of Swedish engineering and design -- a beauty to the eye, to the ear and to the gas-pedal foot.


http://online.wsj.com/article/SB123525949268841181.html

Saab 900 turbo var en riktig hit bland yuppies i USA under 80-talet men sedan dess har Saab inte lyckats fa till nagon riktigt stark modell pa den amerikanska marknaden.

varjag
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 46657
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av varjag » 28 feb 2009 12:42

Det ar lite ovanligt att hitta annonser for bilar med ytterst laaga miltal och till 'starkt reducerade' priser. Men i dessa, den finansiella 'haerdsmaeltans tider' ar tydligen allt mojligt...

en 2006:a med 240 mil paa klockan, en 2008 med 86 mil.....ja en 2007:a med hela 46 mil! Och sen ett par 'demonstrationsvagnar' .....en 2006 aars modell med 50 mil paa klockan och en 2007:a med hela sextio mil...

For omtaaliga for att overhuvud taget koras? Troligen! Vilket marke?

Lamborghini! :lol:

Användarvisningsbild
diravi
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 06 okt 2008 15:18

Re:

Inlägg av diravi » 25 nov 2009 13:19

Gutekrigaren skrev:
Matsan skrev:Från det ena till det andra så höll väl saab 99 och 900 från slutet av sjuttiotalet också rätt låg kvallitet. Jag vill minas att min barndoms (tidigt åttiotal) saabar nästan var mer rost än lack.
Oh nej... :) Enligt en nisse på bilprovningen jag snackat med är det vanligare med 900 från tidigt 80-tal än Volvo 200, trots att 900 sålde mindre. Fler som lever med andra ord.
Framförallt är 900 och 99 ett par av få bilar som faktiskt går att roslaga på ett vättigt sätt, så det inte blir sämre av lagningen.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 feb 2004 23:18
Ort: Frösön

Re: Re:

Inlägg av J.K Nilsson » 12 dec 2009 16:25

Gutekrigaren skrev:Innertak fixas så här, om du vill fixa: http://www.saabklubben.com/saabfacts/saabfacts.php

Klicka på Saab 99 och "Byta innertak". Har du en kombikupé är det enklast.

Mvh Petter
Innertaket fixas med en häftpistol, ger en skön knappstoppad känsla. 8-)

J.K Nilsson

masase
Medlem
Inlägg: 1220
Blev medlem: 31 jul 2005 20:48
Ort: Amsterdam

Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av masase » 12 dec 2009 16:41


varjag
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 46657
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil

Inlägg av varjag » 12 dec 2009 22:58

masase skrev:Svenska bilar i BostonÖ http://www.boston.com/cars/gallery/swedish_car_day/
Thanks for the memories masase!
SAAB förefaller vara på väg mot utplåning tyvärr :roll:

http://www.wheels.ca/reviews/article/783188