På spaning efter världens mest misslyckade bil

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 sep 2003 02:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 16 apr 2007 22:01

Världens mest misslyckade bil måste vara cykelbilen "Fantom".

Som ritning från Hobbyförlaget och senare Hobbex.

100.000 ritningar sålda; jag tror att få av det minimala fåtal som de facto byggdes någonsin fungerade på väg.

Bygger man efter ritningarna går t.ex. inte dörrarna att öppna, och fjädringen bak är felvänd.

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 07 dec 2006 22:41
Ort: Fjollträsk

Inlägg av spett » 16 apr 2007 23:20

Fantom sålde inte bilar.
Fantom sålde pornografi.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3586
Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 17 apr 2007 05:43

Tidningen Teknikens Värld byggde cykelbilen Fantom och lät den genomgå ett test i tidningens vanliga stil - givetvis som en kul grej, detta hände i början/mitten av 1990-talet. Fast om det skall räknas till trådens ämne är väl en annan sak.

Jag kom att tänka på en annan bil - Saab 600 (Lancia Delta) som var avsedd som instegsmodell i Saabprogrammet. Inte många såldes, färre finns kvar. Tvättäkta flopp trots att det var en bra bil egentligen.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem
Inlägg: 3027
Blev medlem: 10 apr 2007 05:02
Ort: Finland

Inlägg av G:son » 17 apr 2007 06:27

En annan tvättäkta flopp var "Euro-Samara", som skulle byggas av kontraktstillverkaren Valmet i Finland (tidigare delägt av Saab). Man investerade i början av 90-talet kanske 70 miljoner finska mark i en linje där man skulle bygga kosmetiskt "förbättrade" versioner av Lada Samara. Resultatet blev en bil av postsovjetisk kvalitet, byggd med finska kostnader. Det är väl nästan onödigt att konstatera, att inte många såldes, innan produktionen lades ner. :D

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 17 apr 2007 09:27

Stefan Lundgren skrev:Eftersom det inte såldes så många Mazda929 i Sverige så måste det var en mindre flopp. :) Iallafall i Sverige!!!!

Stefan
Min syster hade en ett tag, som efter många mil blev dödligt skadad (bilen, syster klarade sig utan en skråma) efter en 180-graders spinn ner i ett dike och närkontakt med några björkar. Vi kortade dess lidande ceremoniellt medelst en yxa genom motorhuven.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 sep 2003 02:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 17 apr 2007 10:47

Sämst försäljning bland större bilmärken, bortsett från lyxåk, måste vara Citroën GS Birotor (Wankelmotor) på 70-talet.
847 st sålda totalt.

varjag
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 46876
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 17 apr 2007 11:13

En annan 'flop' var Ferrari 250GT Berlinetta 'Lusso' av 1964. 'Vackraste Ferrarin' hade massvis med småfel som Ferrari i sin styvnackade attityd - som vanligt vägrade erkänna. Grejor funkade inte, grejor föll av.....en mardröm som amerikanska köpare snabbt vaknade upp till!, Varjag

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4121
Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 17 apr 2007 12:14

varjag skrev:En annan 'flop' var Ferrari 250GT Berlinetta 'Lusso' av 1964. 'Vackraste Ferrarin' hade massvis med småfel som Ferrari i sin styvnackade attityd - som vanligt vägrade erkänna. Grejor funkade inte, grejor föll av.....en mardröm som amerikanska köpare snabbt vaknade upp till!, Varjag
Det är väl i och för sig inte unikt för Lusson utan gäller många Ferrari-modeller.

En riktigt rejäl flopp får nog ändå VW 411/412 kallas.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3586
Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 17 apr 2007 12:23

Bagheera skrev:Sämst försäljning bland större bilmärken, bortsett från lyxåk, måste vara Citroën GS Birotor (Wankelmotor) på 70-talet.
847 st sålda totalt.
Det såldes inte fler eftersom fabriken drog tillbaka dem pga motorproblem.

GS i övrigt såldes det ju multum av. Mycket lyckad bil.



Ferrari har ju tyvärr aldrig haft särskilt hög kvalitet, inte heller var de storsäljare - snarare exponenter för "state-of-the-art" när det gäller supersportbilar. Ingen bryr sig om att blinkersspaken lossnar på en två år gammal bil eller att servicen vid 3.000 mil kostar 120.000kr eftersom pengar är inget, attityd allt.

411/412 var rymliga bilar av hög kvalitet, men dessvärre ett stickspår då de var hopplöst daterade redan när de kom. Ersattes av K70 (som lades ned innan 412) men framförallt Audi 80/Passat.

varjag
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 46876
Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 17 apr 2007 12:29

Roligt att bilkännare som Gutekrigaren och millgard är med på noterna att demolera Ferrari-myterna... Ett bilmärke som lever på myter. Och - individer med större plånbok än hjärna :lol: , Varjag

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3586
Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 17 apr 2007 12:42

Att punktera myter tillhör livets kryddor, oavsett vilket område det gäller. :D

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4121
Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 17 apr 2007 21:43

Jag vill dock inte punktera för mycket, för när det blir en 365 GT 2+2 till salu och min plånbok är vid god vigör är det nog ingen tvekan. När en Ferrari funkar är den ofta fantastisk (inte alla modeller förstås) och i viss mån förtjänas ryktet. Av exklusiva sportbilar är det få modeller förutom Porsches som är mycket tillförlitliga.

Volvo 480 var en vedervärdig bil. Ful, dålig och tråkig. Men framförallt av lägsta möjliga kvalitet.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 okt 2005 11:35
Ort: Goteborg

Inlägg av Matsan » 18 apr 2007 13:09

En kompis till mig hade en 480 så jag kan intyga att det verkligen var en helt förfärlig bil. Det som störde mig allra mest med den som kompisen hade var faktiskt att blinkreläet inte "klickade" som det brukar på de flesta bilar utan blinket indikerades med ett synnerliggen skärande syntetiskt pipande.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4121
Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 18 apr 2007 19:34

Min kompis har haft två, samtidigt. Men antingen fungerade inte pipandet, eller så märkte hon det inte alls...hon är den typen av bilförare. :) Båda bilarna (480 Turbo, den ena med kass generator och den andra med inkontinent kylare) är troligen avlidna nu, gudskelov.

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 19 apr 2007 08:30

Matsan skrev:En kompis till mig hade en 480 så jag kan intyga att det verkligen var en helt förfärlig bil. Det som störde mig allra mest med den som kompisen hade var faktiskt att blinkreläet inte "klickade" som det brukar på de flesta bilar utan blinket indikerades med ett synnerliggen skärande syntetiskt pipande.
Speaking of which... vad var det för nåt hjon som konstruerade blinkrelä-klicket till Saab 9-3?? Det handlar ju knappast om reläer på det sättet längre utan det är ju bara ett designat "klickljud" för att man ska veta att blinkersen är på. I de flesta nya bilar är det lagom diskret, men 9-3 dras med ett "KLACK KLACK KLACK KLACK". :roll: