På spaning efter världens mest misslyckade bil

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
ALFASUD
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 24 maj 2007 17:21
Ort: Skåne

Inlägg av ALFASUD » 25 jun 2007 17:16

varjag
motorjournalisterna struntar jag i, precis som hifi journalisterna och andra inkompetenta!
De flesra av de kunde skriva om potatisgratäng eller höns!
Fakta: Alforna har haft många problem mellan 197X till 198X!
Sakta men säkert Alfa fixade de problemen!
Vi som har haft Alfor mit i den svartan perioden har överlevd både ekonomiskt, psykiskt och fysiskt!
Tom skojat med mercedes, volvo och andra ägare med deras problem, inte minst deras rost problem!
Nyare mercedes(ett par, tre år) har lackeras om på garanti, bytt dörrar och luckor, bärgning tack vare krånglande elektronik var och är vardagsmat, inte mins på volvo och bmw! Annars kvalitets bilar i medel medborgargens ögon!
Det är lätt att kalla en fanatiker, speciell om man inte vet fakta!
Mina 30åriga original Alfasudar är tillgängliga för inspektion om en eller flera av er så vill!
spett, vi tycker diametral motsats vad ska en bil ska ha för egenskaper!
Tyvärr, jag kan INTE cykla, aldrig satt mig på en cykel, så jag kan inte uppleva dina fantastiska erfarenheter i cykeln!
Men, nästa gång du flyger dina fantastiska maskiner, jag vill apsolut vara med!

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3586
Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 25 jun 2007 18:17

varjag skrev:Vår ALFASUD måste var den mest inbitna 'Alfist' jag träffat utanför Alfa-Romeo's egna lovsångare i 'annonslitteraturen'.
I fyrtio år - har varenda ny Alfa-modell av motorjournalisterna 'recenserats' med orden "de tidigare kvalitetsproblemen - har man nu bemästrat...". Då dom inte vill vara alltför stygga, efter upplevelsen av en helt fungerande Alfa i några dagar. Men ännu - läser jag om dagens modeller - precis samma bevingade ord :), Varjag
Dagens Alfor är inte alls så dåliga, sedan 1985 ungefär är det betydligt bättre än vad ryktet förtäljer. De var inte dåliga då heller, men krävde en annan omsorg än vardagsbilar - detta eftersom de inte alls ÄR vardagsbilar.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3586
Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 25 jun 2007 18:27

spett skrev:Jag initierade denna tråd en gång och vill gärna berätta att "körkänsla" är jag massivt ointresserad av.
Jag är fanatisk cyklist och gammal flygbög. Körkänsla upplever man i en Avro Vulcan som flyger i Grand Canyon. Eller i en Yokosuka Suisei som störtbombar ett hangarfartyg. Inte i en markbunden fyrhjuling.
Men jag är inte arg på något vis.
Då, min gode man, har du missat mycket här i världen. Jag kan bara beklaga.

Flygkänsla är något annat och kan naturligtvis vara fantastiskt det med, men en störtbombare tror jag inte tillhör höjdpunkterna direkt. Som en lastbil på väg utför ett stup, nej tack.

Sätt dig däremot i en hederlig Alfa Guilietta/Alfetta/GTV eller varför inte en Citroën GS (eller givetvis Alfasuden) och åk längs en vindlande asfaltsväg en sommarkväll. Det finns massor att uppleva där som inte har med antalet hästkrafter att göra utan med den berömda "känslan" som bara kommunikativ styrning och perfekt balans kan uppnå. Det finns naturligtvis inga gränser uppåt prismässigt om man vill hitta snabbare bilar, men roligare, njaaa det vete fasen. Min Jaguar XJ40 är mycket fin på vägen för att vara så tung. Fiat Sport Coupé är också en höjdare att köra.

Jag har 37 minuter avance bakom spakarna på sk60 och det är en helt annan sak förstås, men den blir slagen med hästlängder av Piper Cub om vi pratar "känsla" - ett begrepp som är svårdefinierat, men de invigda verkar alltid förstå utan åthävor vad det handlar om.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3586
Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 25 jun 2007 18:31

ALFASUD skrev:varjag
motorjournalisterna struntar jag i, precis som hifi journalisterna och andra inkompetenta!
De flesra av de kunde skriva om potatisgratäng eller höns!
Fakta: Alforna har haft många problem mellan 197X till 198X!
Sakta men säkert Alfa fixade de problemen!
Vi som har haft Alfor mit i den svartan perioden har överlevd både ekonomiskt, psykiskt och fysiskt!
Tom skojat med mercedes, volvo och andra ägare med deras problem, inte minst deras rost problem!
Nyare mercedes(ett par, tre år) har lackeras om på garanti, bytt dörrar och luckor, bärgning tack vare krånglande elektronik var och är vardagsmat, inte mins på volvo och bmw! Annars kvalitets bilar i medel medborgargens ögon!
Det är lätt att kalla en fanatiker, speciell om man inte vet fakta!
Mina 30åriga original Alfasudar är tillgängliga för inspektion om en eller flera av er så vill!
spett, vi tycker diametral motsats vad ska en bil ska ha för egenskaper!
Tyvärr, jag kan INTE cykla, aldrig satt mig på en cykel, så jag kan inte uppleva dina fantastiska erfarenheter i cykeln!
Men, nästa gång du flyger dina fantastiska maskiner, jag vill apsolut vara med!

Jag känner igen det där med njugga journalister utan kunskaper och jag håller med om att "kvalitetskrav" gärna får en tendens till "grupptryck" snarare än "kunskaper".

De flesta elproblem på Alfa 75/90 berodde exempelvis på att en jordpunkt belägen på torpedväggen råkade lackeras innan montering vilket betydde bristade jordning och följdaktligen mystiska elporblem då strömmen gick bakvägen för att jorda någon annanstans. Kännarna tar loss jordkablarna, slipar bort färgen och återmonterar och slipper elproblemen.

Mekaniskt har Alforna alltid varit mycket tillförlitliga om man har vett att låta dem bli genomvarma innan belastning.

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 07 dec 2006 22:41
Ort: Fjollträsk

Inlägg av spett » 25 jun 2007 18:34

ALFASUD har aldrig cyklat.
spett har inte kört bil på sju år.
Kommunikationsproblem...


När vi pratar om känsla kan vi också tala om 70 knyck i långa nedförsbackar under min cykelsemester i Wales.
Får medge att jag började fantisera om skivbromsar.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2134
Blev medlem: 03 feb 2007 23:21
Ort: Nättraby

Inlägg av dc » 25 jun 2007 19:02

Körkänslan är väldigt subjektiv. Jag kan tycka det är underbart att köra på ganska små smala vägar med i princip vilken bil som helst. Vissa har naturligtvis inte väghållning som uppmanar till något sådant eller har en stryrning vilken helt tar bort vägkänslan.

Ibland är allt nästan perfekt, i lagom fart för vägen (hastighetsgränsen har inget med vad som är lagom fart att göra) så infinner sig hos mig en känsla av vällust, lycka. Är det någon annan som har liknande upplevelser?

ALFASUD
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 24 maj 2007 17:21
Ort: Skåne

Inlägg av ALFASUD » 26 jun 2007 11:11

Körkänslan är väldigt subjektiv. Jag kan tycka det är underbart att köra på ganska små smala vägar med i princip vilken bil som helst. Vissa har naturligtvis inte väghållning som uppmanar till något sådant eller har en stryrning vilken helt tar bort vägkänslan. (skrev dc)

Det stämmer, som millgard skrev, det har ingeting att göra med maskinen/hästkrafter eller nåt annat! Det gäller att njuta vad som bjuds för tillfället! Men, njutningen kan varjera bero av maskinen!
Jag kan instämma med millgard till 120%! Jag känner igen den berömda jordningspunk från min Alfa 90 V6 från 1985 som jag hade haft en gång i tiden, det var ren disko på lamporna och de digitala mätare(!) kunde visa att jag körde med 220, in i garaget!!!
Det fixades sig genom att klippa alla de 20 svarta gjordnings kablar som var och en gick med sin flatstifthona på en motsvarade flatstifthane på en multikontakt som var skruvat direkt på front balken!
Utsatt för allt salt och regn! Förstås, färgen under var inte bortagen som millgard skrev!
Alla kablar rensades vid anslutning, och stoppades in i en stor batterykontakt, lödes med 200W lödkov och skruvades med en M10 mässingsskruv i en perfekt rensade plåt! Och vips, alla elektriska problem var borta med vinden och Italiens ingenjörs dålika ryckte var återställt! För att göra en lite parentes om Alfa 90, en mycket sällsynt bil i Sverige och i andra länder, tyvärr! En riktig lyxkryssare, bekväm, snabb och mycket välutrustat och ihoppskruvat! Klassik transaxel konstruktion, 2cm bräddare än Alfetta/Giulietta, progresiv servostyrning(!), ABS, A/C, automatiskt uppfällbar fram spoiler(!), en av de finaste V6or som fanns/finns! 40% diffspärr, original från fabriken, perfekt viktfördelning 54% fram, 46% bak, kunde klara is och snö på ett perfekt sätt, jag minns att en gång öppnade spår på 40cm snö för att min kompis med den 960 som jag nämnde innan, kunde komma till sin parkerings plats! Då skojade vi vild med honom om den Svenska ingenjörens konst och "till våran klimat anpassade konstruktioner"!
Efter 10 år och över 30.000mil, fanns ingen antydan till rost eller nåt missljud, varken från motor eller transmisionen!
Ang journalister, de flesta vet inte vad de sysslar med, eller de anpassar sina skriftelser bero av reklam intänkter! De hifi nissar som skriver om musik, utan att ha lyssnat live på klassiskt live in en enda tillfälle! Är det nån som ska till Båstads kammarmusik festival ikväll för resten?(lite OT här)
spett,
kolla denna bild, det är i Tyskland för 4-5 år sen, fina snabba kurvor, inte allt för skarpa, men de kändes väl i kroppen, Alfasuden är ordendlig klistrat på vägen! Det är känsla....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2134
Blev medlem: 03 feb 2007 23:21
Ort: Nättraby

Inlägg av dc » 26 jun 2007 12:35

SNYGGT,det är alltid kul att maxa bilar (på säker bana)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3586
Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 26 jun 2007 13:53

Det skulle vara roligt att ställa GS och Alfasud bredvid varandra och jämföra dem. I ett test under tidigt sjuttiotal jämfördes det och de befanns vara jämna i det mesta, mer drag i Alfan och ännu bättre väghållning i Citroënen (vilket inte säger lite).

Två "skitbilar" enligt Volvomaffian men för oss som vet....mmmmm :P




En nominering till:

Ford Mustang II, 1975 års modell. :x

ALFASUD
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 24 maj 2007 17:21
Ort: Skåne

Inlägg av ALFASUD » 27 jun 2007 11:43

millgard
Jag har en test Alfasud vs GS, gjort från en Engelsk tidning för något år sen!
Om du vill läsa den, skicka per pm din email adress!
Jag ska börja redan nu att läta bland mina 4 diskar!
Cool med bilden, men är det en volvo som millgard antydde?
I hate turbos, de är fuskmotorer, de riktig-riktig-rikrig kunniga jobbar med NA motorer ist!
Aaaa, vad jag fick lust nu att råna Länsbanken i byn och köpa en 33 stradale, 250 Italienska cavalli från 2 liters V8! 1966 års model, utan sk#"%&/ga turbos!

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3586
Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 27 jun 2007 14:12

Det bilderna ovan inte förmedlar är ljudet - jag vågar påstå att en högvarvig boxerfyra fullkomligt krossar en Torslandaturbo (Skövde rentav) därvidlag.

Den turbinliknande gång en 1220-kubikare i GS har blir än mer turbinlik uppåt 7000 varv/min och en Alfa är som alltid njutbar på arbetsvarv (5000-)... Jag var nära att köpa en GTV6 2,5 för några år sedan, den chansen kanske återkommer... :D

Användarvisningsbild
Matsan
Medlem
Inlägg: 178
Blev medlem: 18 okt 2005 11:35
Ort: Goteborg

Inlägg av Matsan » 27 jun 2007 17:46

Min mor hade en T4 ett tag, jag tyckte det var en rätt tråkig bil. Lättkörd, lagom storlek och praktisk på massa sätt, men inte särkilt rolig att köra. Fast det skall tilläggas att jag aldrig körde den i +260 km/h, är bilden verkligen på riktigt?

Från det ena till det andra så höll väl saab 99 och 900 från slutet av sjuttiotalet också rätt låg kvallitet. Jag vill minas att min barndoms (tidigt åttiotal) saabar nästan var mer rost än lack.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2134
Blev medlem: 03 feb 2007 23:21
Ort: Nättraby

Inlägg av dc » 27 jun 2007 18:50

Bilden är på riktigt och farten mätt med laser...

Bilen är något moddad, men slutstasen är att både motor, transmission och chassie håller väl för högre effekter. Toppfarten är ca 300.

Men jag rekomenderar ingen att testa detta på allmänn väg utan bara på avsedd sträcka...
Och modda bara bilar som håller för det, dvs inte en gammal Lada

ALFASUD
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 24 maj 2007 17:21
Ort: Skåne

Inlägg av ALFASUD » 27 jun 2007 21:17

Alltså
på med 4st turbo i en motor och 780 arbetshästar med 300+ Km .......... och 220.000 Svenska Kr senare har jag nytta av de bara i en inhängd bana!
är det verkligen nån njutning?
Hmmmm, tackar mina 63 Italienska Cavalli och kör laglig för nästan inga pengar alls!(inköpspris 1 tusenlapp, 2200mil senare har kostat mig bara oljebyte och 2 bensinslangar!)

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3586
Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 27 jun 2007 22:07

dc skrev:Bilden är på riktigt och farten mätt med laser...

Bilen är något moddad, men slutstasen är att både motor, transmission och chassie håller väl för högre effekter. Toppfarten är ca 300.

Men jag rekomenderar ingen att testa detta på allmänn väg utan bara på avsedd sträcka...
Och modda bara bilar som håller för det, dvs inte en gammal Lada
Toppfart 300? Knappast... 260 på mätaren i en Volvo är ungefär 240-245 i verkligheten vilket är bra nog för en bil med det chassit och den väghållningen.

För att få upp en S40 i 300 knyck då skall man nog ha 600hk på drivhjulen samt omväxlad växellåda och säkert också livlig fantasi... ;)