På spaning efter världens mest misslyckade bil

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Inlägg av dc » 22 juni 2007, 11:42

Du måste ha en ytterst obetydlig traktor om du skall ersätta den med någon form av bil.

Om en bil är bra eller inte kan väl ses från både objektivt och subjektivt håll.

En bil kan vara bra på att lösa den uppgiften den är skapad för, då är den väl bra. Ta t ex en standardbil i Sverige som Volvo V70. Den klarar att lösa sina uppgifter och därutöver ge en komfortabel och säker transport med god driftsäkerhet.

Om en bil har fantastisk körkänsla och prestanda är den bra från de hållet sett, men om driftsäkerheten är dålig så är väl bilen ganska dålig objektivt sett.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 22 juni 2007, 12:03

ALFASUD skrev:Vad gör för Er att en bil är bra eller inte!?
För mig kommer först precis styrning, speciellt "rund i mitten känsla", (där är jag KOPMPROMISSLÖS), sätt att förmedla vägunderlag till mina händer genom ratten och till kroppen genom stolen/chassi, utan att offra för mycket bekvämligheten, att kunna ta sig för en snabb tur till Södra Europa mit i sommaren genom Stalvio Passet och Alperna med raskt tempo utan att motor protestera eller bromsarna fejda en enda gång!
Svar som: att kunna ta mig till Köpenhamn och lasta 25 backar öl eller 4 barnvagnar, eller använda som traktor när min ordinarje traktor är för service, undanbedes!
:lol: :lol: :lol: , jag var väldigt lik dig i unga år. Och spenderade smärre förmögenheter på bilar som gav 'känsla'. Ett bestående minne, var en känsla av rädsla...skall fanskapet starta när jag trycker på knappen/vrider om nyckeln?...skall det funka oklanderligt hela dagen - eller bör jag gardera med kortare resa/lägga den i trakten av Trattberga där enda generalagenten i Norden för min 'Philip-Morris' - disponerar 30 m2 av skitigt garage??
Ack ja - bilar med känsla...senare upptäckte jag att bilar utan 'känsla' i alla fall funkade för det mesta. Vilket för mig blev skillnaden mellan en bra - och en dålig bil, mvh Varjag

ALFASUD
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 24 maj 2007, 18:21
Ort: Skåne

Inlägg av ALFASUD » 22 juni 2007, 12:07

min tänkade var bil som en maskin, en länk mellan människan och asfalten!!!!!
V70 betraktar jag INTE som en bil, trots att uppfyller visa grund funktioner!
Dennes föregångarna, betraktar jag inte som pålitliga heller, eftersom mina kompisars 850 och 960 fick byta motorer, efter bara 16.000 mil, 960ans 6cylindrik motor sprack i miten(!!!) och den andra var så sliten som inte hade kompresion kvar!!!!!Och vi snackar inte för ...rost!
ADACs rapport föra året eller året därpå om jag minns rätt, påpekar Volvo som de mest opålitliga bilar på Tyska motovägar, de hade mest allvariga fel som ADAC gubbe förklarade att Vovlo är kanske bra till små ärende i lugn takt, men de var inte konstruerade för den hetsika Tyska autobahns stryck!
Jag skulle aldrig tänka mig att ge mig upp i Alperna med en Volvo, med den takt och rytm som jag gör med mina Alfasudar!(inga haverier hittils, trots att de är på rund 30 års sträcket nu!)

ALFASUD
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 24 maj 2007, 18:21
Ort: Skåne

Inlägg av ALFASUD » 22 juni 2007, 12:13

varjag
jag använder en 31 år gammal bil som min daily driver, även vinter och har ALLTID startar och tog mig där jag ville utan problem!
Det kan inte min fru postå samma sak med sin 90talets Honda! Ibland startade inte, verkstadn kunde inte hitta fellet, hon har en Yaris nu!
En detalj: Min bil är "Made in Italy" not "Made in England"!

ALFASUD
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 24 maj 2007, 18:21
Ort: Skåne

Inlägg av ALFASUD » 22 juni 2007, 12:15

hahahaha
glömde en sak
jag är 53 år gammal gubbe enl kalendern, 18 när jag kör min Alfasud!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 22 juni 2007, 12:26

ALFASUD skrev:hahahaha
glömde en sak
jag är 53 år gammal gubbe enl kalendern, 18 när jag kör min Alfasud!
Jag - var bara lite äldre (än 18) - när jag smärtsamt lärde mig Alfa-Romeo's temperament i en Guilietta Spider Veloce.......'Aldrig mera Alfa' :D , Varjag

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Inlägg av dc » 22 juni 2007, 13:22

Klaga inte på Volvo, har 4 st inom familjen och de flesta vänner och bekanta kör dem. Bilar som håller för det mesta och har en driftsäkerhet som inte engelsmän eller japaner kommer i närheten av. Har en bror som jobbar med Volvo, han kan intyga det. Visst kan du få byta motor någon gång om du har misskött bilen gravt. Men i normalfallet händer det 20 000 mil efter att motsvarande Toyota har stämplat in på skroten. Varför tror du att taxiåkare kör Volvo och MB, inte bara för traditionens skull utan för att de håller bäst i längden.

Det finns vissa skillnader bland Volvos modellutbud desvärre, speciellt de nya som byggs med Forddelar eller vissa typ gamla S/V 40 1,8i med Mitsubishimotor vilka inte lever upp till normal Volvostandard.

ALFASUD
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 24 maj 2007, 18:21
Ort: Skåne

Inlägg av ALFASUD » 22 juni 2007, 14:04

Neeej jag klagar inte på Volvo, jag vet att många taxi kör Volvo Mercedes, men andra märken också, min polare som började med mini taxi i Malmö, för 15 år sen nånting, började han med små Mazda 121 och en av dem lever fortfarande som privat bil, nästan ½ million Km och det ända som är bytt på den är 1 gång avgassystem och bromsar!!! Snacka om drivsäkerhet!
Taxi brukar göra många fler Km än vanliga bilar, tack vare mindre kallstart!
Ang 960an, alla service var gjorda på Volvo i Malmö, automatic och gubben körde mycket försiktigt!
Eftersom gubben är själv Italienaren och intresserat av teknik, kollade varför blev det så!
Hmmmmm, Volvo aplicerade nicasil(hetter så?) direkt på aluminium cylindrar!
När spaggeti Alfan och Fiat använder riktiga grejer, våta stålfoder till aluminiumblocket!
Här snackar jag om de klassiska Alfa Romeo och Fiat, de som kom på 50talet!
jaså, det ser man, om du hade idag kvar din Veloce, du skulle vara en rik man!
Jag har en kompis som renoverar en Giulietta Sprint, efter att han renoverat en Spider, han säger som dig, om man jamför plåtarbetet på den tiden Alfor med en Amazon tex, Alfan är ett skämt, det kan jag intygar själv, eftersom jag ser hans arbetet nästan varje dag, de bilar de konstruerades med tanke att de skulle användas i varma klimater och apsolute inte utsatts för regn! Så var då! Men, att säga idag "aldrig mer Alfa" är lite överdrivet, tänk bara de kvalitets-rost problem som "en av världens bästa bil, mercedes" har haft här i Norden!
Och för resten, hur många 144 eller 245or från den mörka 70talet har överlevt?

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 24 juni 2007, 19:59

Nu gällde topic "på spaning efter den mest misslyckade bilen" så vi kanske håller oss till det, OK? ;)


Bilar kan ju som sagt vara lyckade och misslyckade på många olika sätt, ett sätt kan ju vara AlfaSud, vars tillblivelse berodde på statliga stödprojekt till södra Italiens arbetslöshetsområden. De skumfyllda hålrummen beseglade ödet när de utsattes för skandinaviskt klimat och även om bilen som sådan var en mycket fin konstruktion (pastisch på Citroën GS) blev den tyvärr kortvarig i Alfas program och bidrog starkt till Alfas rykte i Sverige.

ALFASUD
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 24 maj 2007, 18:21
Ort: Skåne

Inlägg av ALFASUD » 24 juni 2007, 20:36

skumfyllda hålrum hade GSen, Audi 100, bmw 518, Golf/Passat för att nämna några!
De försvan lika fort från Norden! Men, varför just Alfa Romeo har så dålig rykte i Sverige?
I Danmark tex Alfa Romeo och Fiat är en mycket vanlig bil!
Alfasud tillverkades mellan 1972 och 1984, varianten Alfasud Sprint till 1989!
Totalt tillerkades 900835 Alfasud och 116552 Alfasud Sprint!
Min bidrog till ämnet: Mercedes 220 S
Motivering: direkt farlig på alla situationer, rostat snabbare än Alfasuden, inredningen var gjort av de sämsta materialen och sluckade mycket bensin utan att ge nån nåmnvärd effekt! En elefant kamouflerat som bil!

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Inlägg av millgard » 25 juni 2007, 07:33

ALFASUD skrev:skumfyllda hålrum hade GSen, Audi 100, bmw 518, Golf/Passat för att nämna några!
De försvan lika fort från Norden! Men, varför just Alfa Romeo har så dålig rykte i Sverige?
I Danmark tex Alfa Romeo och Fiat är en mycket vanlig bil!
Alfasud tillverkades mellan 1972 och 1984, varianten Alfasud Sprint till 1989!
Totalt tillerkades 900835 Alfasud och 116552 Alfasud Sprint!
Min bidrog till ämnet: Mercedes 220 S
Motivering: direkt farlig på alla situationer, rostat snabbare än Alfasuden, inredningen var gjort av de sämsta materialen och sluckade mycket bensin utan att ge nån nåmnvärd effekt! En elefant kamouflerat som bil!
Inga skumfyllda hålrum i GS...VAG-bilarna hade ju rostskyddsbehandling i alla fall och jag har då inte hittat skum i de Audi/VW-bilar jag har haft. Menmen, du kan säkert ha rätt i det.

MB 220S var definitivt en bil som kan diskuteras utifrån sina egenskaper, men att inredningen skulle vara gjord av de sämsta materialen bestrider jag på stuberten - under senare femtioe- och hela sextiotalet var Mercedes den bil som var absolut bäst ihopskruvad och mest gediget konstruerad. Om du tar en dörr från en fenmerca (höll i en lös senast i helgen faktiskt) så väger den nog dubbelt upp mot de flesta andra bilars. Dörrsidan och tyget är utfört i mycket hög kvalitet - kan se nytt ut efter 100.000 mil. Sätena är klädda i motsvarande tyg eller rentav skinn som inte lämnar mycket utrymme för kritik.

Bränsleförbrukningen på en 220S med rätt inställda förgasare är knappt mer än på en Volvo 144 och definitivt mindre än en 144 automatic. Jag har kört en del MB 250S aut -67 och den drog ca 1,2 vid blandad stads- och landsvägskörning.

Jag gillar AlfaSud och är väl medveten om det usla rykte som många bilar oförtjänt får i Sverige - dock fanns det ju visst fog i vissa fall - men tragiskt nog har svenska bilar (framförallt Volvo) undgått ens mild kritik.

ALFASUD
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 24 maj 2007, 18:21
Ort: Skåne

Inlägg av ALFASUD » 25 juni 2007, 09:48

Isf de gamla mercedes hade ojämn kvalitet! De som jag har sett, var det sämsta och bilarna hade stått mer eller mindre i villagarage med 5.000 mil nånting! Ägarna hade förtvivlat gjort allt som kunde för att renovera de, ställa in förgasare på specialister, men de gick inte bättre för det! En av de tom beställde nyreproducerat passade tyg från Tyskland och sydde nya säte, lagt ut 50.000 kr för rostlagning, gav upp till sist sålde bilen för 12.000!
Ingen som tvivlar att mercedes använde tjock plåt, men det var inte mer hållbart för det!
Jag har en hobby garage och min granne i det har sin pappas 280S om jag minns rätt, in i garaget, V8 med insprutning, Bilen har gått mycket lite eftersom det har alltid varit tråsig! Han minns som barn att när de skulle åka nånstans med merca, de kom aldrig fram och han skrattar! Bilen just nu kan inte startar, hahahahaha
Mitt förslag var någ rätt, fenmercor allmänt, representerar en sorts bil som hade inte ens de elementära dynamiska egenskaper för att kallas för bil, snarast en pråm på 4 hjul! Farlig var det också!
De bilar som jag nämnde med skum i balkarna, har jag sett själv!
Alfasuds extrem dålig plåtkvalitet varade de 2 första åren, mellan 1972 och 74. Från 75 plåtet blev som alla andra bilar, från 76 började de att galvanisera 20% som successiv äkade med åren! Min 76a och 78a går på besiktingen utan anmärkning, används på vinter också och de är original under!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 25 juni 2007, 12:56

Vår ALFASUD måste var den mest inbitna 'Alfist' jag träffat utanför Alfa-Romeo's egna lovsångare i 'annonslitteraturen'.
I fyrtio år - har varenda ny Alfa-modell av motorjournalisterna 'recenserats' med orden "de tidigare kvalitetsproblemen - har man nu bemästrat...". Då dom inte vill vara alltför stygga, efter upplevelsen av en helt fungerande Alfa i några dagar. Men ännu - läser jag om dagens modeller - precis samma bevingade ord :), Varjag

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Inlägg av spett » 25 juni 2007, 14:15

Jag initierade denna tråd en gång och vill gärna berätta att "körkänsla" är jag massivt ointresserad av.
Jag är fanatisk cyklist och gammal flygbög. Körkänsla upplever man i en Avro Vulcan som flyger i Grand Canyon. Eller i en Yokosuka Suisei som störtbombar ett hangarfartyg. Inte i en markbunden fyrhjuling.
Men jag är inte arg på något vis.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 25 juni 2007, 14:38

spett skrev:Jag initierade denna tråd en gång och vill gärna berätta att "körkänsla" är jag massivt ointresserad av.
Jag är fanatisk cyklist och gammal flygbög. Körkänsla upplever man i en Avro Vulcan som flyger i Grand Canyon. Eller i en Yokosuka Suisei som störtbombar ett hangarfartyg. Inte i en markbunden fyrhjuling.
Men jag är inte arg på något vis.
Att flyga Avro Vulcan genom Grand Canyon får vi nog betrakta som 'extremsport' - då en del av passagerna är ganska tvära och ingen RAF-pilot kan förväntas spaka...vad beträffar 'störtbombning' i en 'Suisei' så erinrar vi oss Amiral Ugaki - som efter att ha beordrat hundratals unga pojkar till självmord - själv 'följde deras exempel' - trots att fred kunde väntas inom timmar....

fullt så allvarligt, spett - tar vi kanske inte debatten på Skalman 8-) , Varjag

Skriv svar