På spaning efter världens mest misslyckade bil
-
- Medlem
- Inlägg: 3639
- Blev medlem: 07 dec 2006 22:41
- Ort: Fjollträsk
På spaning efter världens mest misslyckade bil
Har funderat på vilken som är världshistoriens mest misslyckade bil.
Inte trots att det är så hopplöst att bestämma parametrarna utan tack vare.
Presenterar tre kandidater :
Ford Edsel.
Med anledning av det var mest pengar i sjön och att märket märket är ett klassiskt mobboffer.
Citroen Bijou
Det märkliga är att några alls blev sålda.
A.L.C.A Volpe
En italiensk mikrobil som tillverkades, lanserades, många annonser gjordes, men inte en enda byggdes färdig !
Inte trots att det är så hopplöst att bestämma parametrarna utan tack vare.
Presenterar tre kandidater :
Ford Edsel.
Med anledning av det var mest pengar i sjön och att märket märket är ett klassiskt mobboffer.
Citroen Bijou
Det märkliga är att några alls blev sålda.
A.L.C.A Volpe
En italiensk mikrobil som tillverkades, lanserades, många annonser gjordes, men inte en enda byggdes färdig !
Senast redigerad av 1 spett, redigerad totalt 16 gånger.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
- Inlägg: 30445
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: På spaning efter världens mest misslyckade bil

Enligt http://www.cartalk.com/content/features ... ults5.html - Yugo.
MVH
Hans
Freudiansk felskrivning

Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 16 gånger.
-
- Stödjande medlem 2020
- Inlägg: 3855
- Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
- Ort: Luleå
-
- Medlem
- Inlägg: 3639
- Blev medlem: 07 dec 2006 22:41
- Ort: Fjollträsk
-
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 nov 2004 14:43
- Ort: Utrikes
-
- Saknad medlem †
- Inlägg: 48101
- Blev medlem: 24 apr 2002 11:53
- Ort: Australien
Leyland P 76 måste vara en allvarlig medtävlare. British Leylands 'sista tärningskast' i Australien - blev också dess gravsten....P 76:an var rymlig (för att motsvara australiska krav) - hade en koffert av oöveträffade dimensioner (australierna vill kunna tippa in ett 200-liters bensinfat - när dom kör på semester....) men tyvärr läckte det olja i bara ngt mindre kvantiteter än regnet som droppade in här och där på ansikten och fötter och bitar ramlade av hela tiden....I ett desperat försök - att 'rädda' Britsh Leylands australiska tillverkning trädde Australiens skattebetalare generöst i bräschen...och regeringen KÖPTE
hela Leylands osäljbara restlager av P 76:or.
Leyland - tackade och lade ned fabriken. Statsverken skrotade diskret sina P 76:or och friden återvände till monopolisterna, GM och Ford.
Jag vill INTE missa en kommentar till Hans post om 'Yugo' från Jugoslavien....
1986 rommade jag mig med ett antal ungdomar i Slovenien - som var väl medvetna om de amerikanska medias kommentarer om 'Yugo' , Amerikas Billigaste Bil - var att den var tillverkad av slavarbetare.....Det är VI som är slavarbetarna!, Varjag

Leyland - tackade och lade ned fabriken. Statsverken skrotade diskret sina P 76:or och friden återvände till monopolisterna, GM och Ford.
Jag vill INTE missa en kommentar till Hans post om 'Yugo' från Jugoslavien....
1986 rommade jag mig med ett antal ungdomar i Slovenien - som var väl medvetna om de amerikanska medias kommentarer om 'Yugo' , Amerikas Billigaste Bil - var att den var tillverkad av slavarbetare.....Det är VI som är slavarbetarna!, Varjag
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 12281
- Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
- Ort: Uppland
Jag håller med Millgard om det, om jag skulle vilja definera en misslyckat bil så skulle det vara yvig redogörelse. Priset, om motorn hackade efter ett antal mil, om det lossnade någonting från bilen under färd, hur säkert bilen var och hur många som köpte varje bilmodell.millgard skrev:Vad är kriteriet för misslyckad?
Det finns många bilar genom historien som inte sålt särskilt bra, men de kan ha varit mycket lyckade bilar som konstruktion sett. Är de misslyckade då?
Eller tvärtom så finns det massor av rent usla konstruktioner som sålt massor, men räknas de som lyckade då?
Känner till hur det var med Mazda 929 i Sverige, när detta bilmärke lanserades i Sverige så skulle man få en gratis mobiltelefon. I Uppsala fanns det förutom mig fyra ägare till denna bilmodell och jag har träffat samtliga, en av dessa känner jag också personligen. Den där mannen har två Mazda929:or, varav en kombi(ovanligt i Sverige). Min Mazda blev påkörd, en annan som kom fram till hade krockat.
När 929:orna lanserades i Sverige så var det vid decennietskiftet 1980/90 och det var då mobiltelefonerna eller biltelefonerna var en raritet om jag minns rätt.
Stefan
-
- Stödjande medlem 2020
- Inlägg: 3855
- Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
- Ort: Luleå
Yugo var framförallt billig, om den var sämre än de bilar de amerikanska bilfabrikerna spottade ut sig under åttiotalet skall vi nog låta vara osagt.
Likaså skämtteckningen om Lada, som både rent hållbarhetsmässigt men också konstruktionsmässigt var betydligt bättre än engelsk bilproduktion... detta då grunden var Fiat - dvs både välkonstruerad och hållbar.
En bra bil som såldes oförklarligt lite är VW K70, en NSU-konstruktion som förebådade VW-s förnyelse och därmed överlevnad.
En skitbil som sålts i många exemplar är tex Morris Minor.
Ett amerikanskt exempel är väl volymbilen AMC Pacer...
Likaså skämtteckningen om Lada, som både rent hållbarhetsmässigt men också konstruktionsmässigt var betydligt bättre än engelsk bilproduktion... detta då grunden var Fiat - dvs både välkonstruerad och hållbar.
En bra bil som såldes oförklarligt lite är VW K70, en NSU-konstruktion som förebådade VW-s förnyelse och därmed överlevnad.
En skitbil som sålts i många exemplar är tex Morris Minor.
Ett amerikanskt exempel är väl volymbilen AMC Pacer...

-
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
- Ort: Rom
Mazda 929 lanserades i Sverige under tidigt 80-tal vill jag minnas, som absolut senast. Den versionen som såldes runt 1990 var en mycket lyckad bil (således OT här!) efterom den sålde bra (över världen) och höll hög kvalitet (min farbror körde 40 000 rätt hårda mil med sin utan större problem) samt var trevlig att åka i.
P76 är ju en klassisk flopp. Edsel sålde väl kasst pga fronten men resten var väl inte mer dålig än de andra pråmarna som kom från Detroit vid denna tid?
En misslyckad bil måste vara dålig, tycker jag, inte bara sälja kasst.
Mvh Petter
P76 är ju en klassisk flopp. Edsel sålde väl kasst pga fronten men resten var väl inte mer dålig än de andra pråmarna som kom från Detroit vid denna tid?
En misslyckad bil måste vara dålig, tycker jag, inte bara sälja kasst.
Mvh Petter
-
- Medlem
- Inlägg: 2461
- Blev medlem: 08 jan 2007 15:26
- Ort: cats
Peugeot 305. 1988 årsmodel.
Jag hade en sådan en gång och tappade räkningen på hur många gånger drivknutarna fram till måste bytas. Vi for till Italien med den och då pajade termostaten i en bilstockning utanför Hannover. Det var någon sorts termostatkoppling till fläkten vilken gav upp. Tejpade fläkten fast i axeln så den gick hela tiden, på så sätt tog vi oss till Venedig och tillbaks hem.
När vi kom hem sålde jag skräpet och svor på att aldrig köpa Peugeot igen. Den var dessutom i "blomman" av sin ålder...
Gissa vad jag köpte ifjol????
Jag hade en sådan en gång och tappade räkningen på hur många gånger drivknutarna fram till måste bytas. Vi for till Italien med den och då pajade termostaten i en bilstockning utanför Hannover. Det var någon sorts termostatkoppling till fläkten vilken gav upp. Tejpade fläkten fast i axeln så den gick hela tiden, på så sätt tog vi oss till Venedig och tillbaks hem.
När vi kom hem sålde jag skräpet och svor på att aldrig köpa Peugeot igen. Den var dessutom i "blomman" av sin ålder...
Gissa vad jag köpte ifjol????

-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 12281
- Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
- Ort: Uppland
Såvitt vad jag vet så gick försäljningen av Mazda929:or dåligt och därmed var det mer eller mindre en dålig satsning. Jovisst, vad dom bra att åka i, fadern och jag hann köra nästan 18000 mil innan den blev påkörd. Jag tyckte att det var en misslyckad satsning som dom gjorde.Gutekrigaren skrev:Mazda 929 lanserades i Sverige under tidigt 80-tal vill jag minnas, som absolut senast. Den versionen som såldes runt 1990 var en mycket lyckad bil (således OT här!) efterom den sålde bra (över världen) och höll hög kvalitet (min farbror körde 40 000 rätt hårda mil med sin utan större problem) samt var trevlig att åka i.
Mvh Petter
Stefan
-
- Stödjande medlem 2020
- Inlägg: 3855
- Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
- Ort: Luleå
Mazda 929 kom redan 1981 om jag minns rätt. 1988 kom en ny framhjulsdriven version med V6-motor. Mazda 929 var alltid avsedd för den amerikanska marknaden i första hand och den sålde nog rätt bra i USA. Toyota Camry säljs i enstaka exemplar i Sverige, men är sedan årtionden USA-s mest sålda importerade bil, med årlig försäljning överstigande Volvos totala produktion.Stefan Lundgren skrev:Såvitt vad jag vet så gick försäljningen av Mazda929:or dåligt och därmed var det mer eller mindre en dålig satsning. Jovisst, vad dom bra att åka i, fadern och jag hann köra nästan 18000 mil innan den blev påkörd. Jag tyckte att det var en misslyckad satsning som dom gjorde.Gutekrigaren skrev:Mazda 929 lanserades i Sverige under tidigt 80-tal vill jag minnas, som absolut senast. Den versionen som såldes runt 1990 var en mycket lyckad bil (således OT här!) efterom den sålde bra (över världen) och höll hög kvalitet (min farbror körde 40 000 rätt hårda mil med sin utan större problem) samt var trevlig att åka i.
Mvh Petter
Stefan
-
- Medlem
- Inlägg: 4120
- Blev medlem: 23 mar 2002 19:38
- Ort: Rom
Som sagt, 929 sålde bra världen över. Men den kom redan 1973 och var bakhjulsdriven fram till 1991 (möjligen även till 1998). Tack Wikipedia.millgard skrev:Mazda 929 kom redan 1981 om jag minns rätt. 1988 kom en ny framhjulsdriven version med V6-motor. Mazda 929 var alltid avsedd för den amerikanska marknaden i första hand och den sålde nog rätt bra i USA. Toyota Camry säljs i enstaka exemplar i Sverige, men är sedan årtionden USA-s mest sålda importerade bil, med årlig försäljning överstigande Volvos totala produktion.Stefan Lundgren skrev:Såvitt vad jag vet så gick försäljningen av Mazda929:or dåligt och därmed var det mer eller mindre en dålig satsning. Jovisst, vad dom bra att åka i, fadern och jag hann köra nästan 18000 mil innan den blev påkörd. Jag tyckte att det var en misslyckad satsning som dom gjorde.Gutekrigaren skrev:Mazda 929 lanserades i Sverige under tidigt 80-tal vill jag minnas, som absolut senast. Den versionen som såldes runt 1990 var en mycket lyckad bil (således OT här!) efterom den sålde bra (över världen) och höll hög kvalitet (min farbror körde 40 000 rätt hårda mil med sin utan större problem) samt var trevlig att åka i.
Mvh Petter
Stefan

Tillbaka till flopparna...
Mvh Petter
-
- Medlem
- Inlägg: 5179
- Blev medlem: 24 mar 2002 10:38
- Ort: Luleå
-
- Stödjande medlem 2022
- Inlägg: 12281
- Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
- Ort: Uppland