Vad är det här för pryl?

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Användarvisningsbild
Franq
Medlem

Vad är det här för pryl?

Inlägg av Franq » 10 apr 2007 13:40

Jag håller på och fixar iordning en gammal kaptensbostad (Ryttmästaregård) och bland en massa verktyg i köket hittade jag en "Mojj" som jag har riktigt lösa teorier om vad det kan vara för något...

Någon som känner igen prylen? Även om jag hittade den tillsammans med andra verktyg så känns det snarare som något säsongsbetonat köksredskap?
Bilder och en liten filmsnutt på "mojjen" på:
http://ryttmastaregarden.blogspot.com/

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 apr 2007 13:48

En tidig variant av multiverktyg är min första tanke.
Det är någon form av ett verktyg.

Stefan

Någon annan som vet bättre kanske.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †

Inlägg av Hexmaster » 10 apr 2007 13:56

Det är bestämt någon form av mackapär, kanske en grunka eller rentav en mojäng. :D

Ärligt talat, absolut ingen aning. Någon liten röst signalerar "trädgårdsredskap" åt mig, vet inte varför. Nämen titta en film, verry nice...

...Och efter att ha sett den så känns det ännu tydligare: Man fångar in [frukten, nöten, whatever] i klykan, varefter den rörliga delen knipsar av den. Borde gå med automatik? Kanske med ett käckt knixande när klykan "sitter fast".

Användarvisningsbild
Hans
Redaktionen

Inlägg av Hans » 10 apr 2007 13:59

En typisk rullfockstågdurksbetingspållare.

Varför tror jag att det har med repslageri att göra?

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 apr 2007 14:08

Ett tips är antingen att du ställer frågan på Skalmans systeravdelning Samlarforum eller tar kontakt med en som kan prylar. Har du någon kvinnlig släkting som läser Året Runt eller Hemmets Veckotidning så finns det en spalt för frågor kring äldre prylar där.
Eller tar upp frågan på en auktionsfirma på nätet.

Stefan

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 10 apr 2007 14:19

Har aldrig sett en sådan, men jag tycker att det ser ut som ett gripverktyg som använts till att bära eller dra någonting, kanske tunga säckar (den lilla klon trycks mot den stora och låser hårdare ju mera belastning det blir).

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 10 apr 2007 15:32

Stefan Lundgren skrev:Ett tips är antingen att du ställer frågan på Skalmans systeravdelning Samlarforum eller tar kontakt med en som kan prylar. Har du någon kvinnlig släkting som läser Året Runt eller Hemmets Veckotidning så finns det en spalt för frågor kring äldre prylar där.

Stefan
Så Stefan menar att man måste vara kvinna för att läsa Året Runt eller Hemmets Veckotidning? :P

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 apr 2007 15:42

Wooster skrev:
Stefan Lundgren skrev:Ett tips är antingen att du ställer frågan på Skalmans systeravdelning Samlarforum eller tar kontakt med en som kan prylar. Har du någon kvinnlig släkting som läser Året Runt eller Hemmets Veckotidning så finns det en spalt för frågor kring äldre prylar där.
Så Stefan menar att man måste vara kvinna för att läsa Året Runt eller Hemmets Veckotidning? :P
Varför inte? :D :P
Jag menar förstås om han har en kvinnlig släkting som läser dessa tidningar, det enda som jag bryr mig om att läsa i dessa tidningar är förstås om de gamla sakerna.

Stefan

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 10 apr 2007 15:55

Är inne på att det kanske är nåt en hovslagare skulle känna igen?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 10 apr 2007 18:58

Nej, inget hovslagarverktyg.

Jag tänker emellertid att det kanske kan användas att lyfta saker in och ut ur den öppna spisen? Typ kakformar, grytor mm.

Användarvisningsbild
G:son
Medlem

Inlägg av G:son » 10 apr 2007 20:03

Markus Holst skrev:Nej, inget hovslagarverktyg.

Jag tänker emellertid att det kanske kan användas att lyfta saker in och ut ur den öppna spisen? Typ kakformar, grytor mm.
Ja, du har sannolikt rätt, de långa klorna kommer under kärlet, så att inte hela tyngden hänger på kanten.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 10 apr 2007 20:24

Jag ser det som att att man skall hålla isär ngt i framåtrörelse för att samtidigt få slitsar med ett visst avstånd i materialet?

Användarvisningsbild
Franq
Medlem

Inlägg av Franq » 10 apr 2007 21:35

Intressanta teorier! På Historiska världar föreslog någon att det skulle vara en fiskskinnsavdragare, men det faller nog på att det knappt finns fiskevatten i närheten.
Bagheeras och Holsts teorier ligger mig närmast i smaken, mitt eget förstaintryck var att det skulle kunna vara en mackapär för att sätta på locket/vackuumgrejjen på sylt/inläggsburkar... men vad vet jag om sånt? Låt gärna teorierna fortsätta flöda tills vi når resultat.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 11 apr 2007 08:34

Att sätta på locket på en vacuumgrej är myckte enkelt. Man bara sätter på det för hand. Det görs ju utan undertrycktryck och så vidare. vacuumet uppkommer ju när burkarna sedan kokas

Användarvisningsbild
Franq
Medlem

Inlägg av Franq » 11 apr 2007 20:10

Det verkar som att jag har hittat rätt till slut. På Historiska Världars forum fick jag följande svar:
Originally posted by Lasse C
[br]Jag dristar mig att påstå att jag vet vad det är! Jag har nämligen sett en mackapär av likartat utförande i bruk. Det var kommentaren om att mojjen hittats i storköket som kickade igång mitt dammiga minne. (Mitt minne är som en stor gammal magasinslokal: Det finns massor av pryttlar överallt därinne - problemet är inventeringslistan... [;)])

Hur som helst: Det är ett handtag för att hantera varma plåtar, formar, etc i & ur ugnen.

De båda ”spröten” sticks in under plåten (eller vad det nu är) som stöd, den nedåtriktade ”tappen” sätts innanför kanten och så lyfter man. Haken på tappens utsida har rimligen använts över kanten på formar och liknande. Plåtens/formens tyngd gör att mojjen håller ett fast grepp om den tills den placerats så att tyngden släpper. Voilá!

Har inte en susning om hur gammal konstruktionen är, dock.

Visst, trepaneringinstrument, kastrationstång eller liknande hade kanske låtit häftigare och mer exotiskt, men ett smart köksredskap är väl inte fel, det heller? (Är för övrigt osäker på om såna där finns att få tag på idag.) Jag skulle nästan tro att det finns en murad ugn i huset (det borde det nästan göra i ett kök av den kalibern) som ni givetvis skall använda (?). I ert ställe skulle jag putsa upp mojjen, olja den och använda den!

Lasse C
Så nu är det väl bara att sätta igång och börja baka bullar på varma plåtar antar jag, undrar vad det är för fel på gamla hederliga grytlappar?

Tack alla som hjälpt till att lösa mysteriet, om folk är intresserade så kanske det möjligtvis kommer fler "quiz" i framtiden att lösa.