Vad är det här för pryl?
-
- Medlem
Vad är det här för pryl?
Jag håller på och fixar iordning en gammal kaptensbostad (Ryttmästaregård) och bland en massa verktyg i köket hittade jag en "Mojj" som jag har riktigt lösa teorier om vad det kan vara för något...
Någon som känner igen prylen? Även om jag hittade den tillsammans med andra verktyg så känns det snarare som något säsongsbetonat köksredskap?
Bilder och en liten filmsnutt på "mojjen" på:
http://ryttmastaregarden.blogspot.com/
Någon som känner igen prylen? Även om jag hittade den tillsammans med andra verktyg så känns det snarare som något säsongsbetonat köksredskap?
Bilder och en liten filmsnutt på "mojjen" på:
http://ryttmastaregarden.blogspot.com/
-
- Stödjande medlem 2022
-
- Saknad medlem †
Det är bestämt någon form av mackapär, kanske en grunka eller rentav en mojäng. 
Ärligt talat, absolut ingen aning. Någon liten röst signalerar "trädgårdsredskap" åt mig, vet inte varför. Nämen titta en film, verry nice...
...Och efter att ha sett den så känns det ännu tydligare: Man fångar in [frukten, nöten, whatever] i klykan, varefter den rörliga delen knipsar av den. Borde gå med automatik? Kanske med ett käckt knixande när klykan "sitter fast".

Ärligt talat, absolut ingen aning. Någon liten röst signalerar "trädgårdsredskap" åt mig, vet inte varför. Nämen titta en film, verry nice...
...Och efter att ha sett den så känns det ännu tydligare: Man fångar in [frukten, nöten, whatever] i klykan, varefter den rörliga delen knipsar av den. Borde gå med automatik? Kanske med ett käckt knixande när klykan "sitter fast".
-
- Redaktionen
-
- Stödjande medlem 2022
Ett tips är antingen att du ställer frågan på Skalmans systeravdelning Samlarforum eller tar kontakt med en som kan prylar. Har du någon kvinnlig släkting som läser Året Runt eller Hemmets Veckotidning så finns det en spalt för frågor kring äldre prylar där.
Eller tar upp frågan på en auktionsfirma på nätet.
Stefan
Stefan
-
- Medlem
-
- Medlem
Så Stefan menar att man måste vara kvinna för att läsa Året Runt eller Hemmets Veckotidning?Stefan Lundgren skrev:Ett tips är antingen att du ställer frågan på Skalmans systeravdelning Samlarforum eller tar kontakt med en som kan prylar. Har du någon kvinnlig släkting som läser Året Runt eller Hemmets Veckotidning så finns det en spalt för frågor kring äldre prylar där.
Stefan

-
- Stödjande medlem 2022
Varför inte?Wooster skrev:Så Stefan menar att man måste vara kvinna för att läsa Året Runt eller Hemmets Veckotidning?Stefan Lundgren skrev:Ett tips är antingen att du ställer frågan på Skalmans systeravdelning Samlarforum eller tar kontakt med en som kan prylar. Har du någon kvinnlig släkting som läser Året Runt eller Hemmets Veckotidning så finns det en spalt för frågor kring äldre prylar där.

Jag menar förstås om han har en kvinnlig släkting som läser dessa tidningar, det enda som jag bryr mig om att läsa i dessa tidningar är förstås om de gamla sakerna.
Stefan
-
- Medlem
-
- C Skalman
-
- Medlem
-
- Medlem
-
- Medlem
Intressanta teorier! På Historiska världar föreslog någon att det skulle vara en fiskskinnsavdragare, men det faller nog på att det knappt finns fiskevatten i närheten.
Bagheeras och Holsts teorier ligger mig närmast i smaken, mitt eget förstaintryck var att det skulle kunna vara en mackapär för att sätta på locket/vackuumgrejjen på sylt/inläggsburkar... men vad vet jag om sånt? Låt gärna teorierna fortsätta flöda tills vi når resultat.
Bagheeras och Holsts teorier ligger mig närmast i smaken, mitt eget förstaintryck var att det skulle kunna vara en mackapär för att sätta på locket/vackuumgrejjen på sylt/inläggsburkar... men vad vet jag om sånt? Låt gärna teorierna fortsätta flöda tills vi når resultat.
-
- C Skalman
-
- Medlem
Det verkar som att jag har hittat rätt till slut. På Historiska Världars forum fick jag följande svar:
Tack alla som hjälpt till att lösa mysteriet, om folk är intresserade så kanske det möjligtvis kommer fler "quiz" i framtiden att lösa.
Så nu är det väl bara att sätta igång och börja baka bullar på varma plåtar antar jag, undrar vad det är för fel på gamla hederliga grytlappar?Originally posted by Lasse C
[br]Jag dristar mig att påstå att jag vet vad det är! Jag har nämligen sett en mackapär av likartat utförande i bruk. Det var kommentaren om att mojjen hittats i storköket som kickade igång mitt dammiga minne. (Mitt minne är som en stor gammal magasinslokal: Det finns massor av pryttlar överallt därinne - problemet är inventeringslistan... [;)])
Hur som helst: Det är ett handtag för att hantera varma plåtar, formar, etc i & ur ugnen.
De båda ”spröten” sticks in under plåten (eller vad det nu är) som stöd, den nedåtriktade ”tappen” sätts innanför kanten och så lyfter man. Haken på tappens utsida har rimligen använts över kanten på formar och liknande. Plåtens/formens tyngd gör att mojjen håller ett fast grepp om den tills den placerats så att tyngden släpper. Voilá!
Har inte en susning om hur gammal konstruktionen är, dock.
Visst, trepaneringinstrument, kastrationstång eller liknande hade kanske låtit häftigare och mer exotiskt, men ett smart köksredskap är väl inte fel, det heller? (Är för övrigt osäker på om såna där finns att få tag på idag.) Jag skulle nästan tro att det finns en murad ugn i huset (det borde det nästan göra i ett kök av den kalibern) som ni givetvis skall använda (?). I ert ställe skulle jag putsa upp mojjen, olja den och använda den!
Lasse C
Tack alla som hjälpt till att lösa mysteriet, om folk är intresserade så kanske det möjligtvis kommer fler "quiz" i framtiden att lösa.