Robotlagar och moral

Diskussioner kring teknikens utveckling genom tiderna och dess inverkan på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Robotlagar och moral

Inlägg av Cyber Joker » 5 april 2007, 20:26

Satt precis och såg reprisen på Vetenskapsmagasinet om det framtida robotsamhället. Man intervjuade där en italiensk expert på robotteknik som tyckte det var hög tid att införa regler och lagar som styrde förhållandet mellan människa och robot. Något i stil med Isac Asimovs tre robotlagar. Reportern gjorde även ett besök i Japan, robotteknikens förlovade land. Där går utvecklingen mot mer och mer humanoida robotar en sorts androider. Att denna teknik kommer att intressera sexindustrin när den är fullt utvecklad råder det nog ingen tvekan om. Det är där dillemat uppstår, var ska man sätta gränserna? Ska en pedofil tillåtas skaffa sig en barnrobot att tillfredställa sig med? 8O
Själv tycker jag det hela är sjukt, istället för att umgås med andra människor ska vi umgås med robotar programerade att tillfredställa alla våra drifter och nycker. Vara följsamma och tycka som vi. En nickedocka till samtalspartner. :lol:
Alla teknikdårar applåderar säkert denna utveckling, 1950-talets SF-drömmar förverkligade. I stället för att gifta sig med en människa av kött och blod gifter man sig med sin robot som kan se ut som en Marylin Monroe eller en Pamela Anderson och hon kommer att vara evigt ung och vacker. :P
1960-talets sjuka MAD humor har blivit verklighet.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 7 april 2007, 00:54

En petitess förvisso, men Asimov hade faktiskt fyra lagar:

De ursprungliga tre:
1. En robot får inte genom handling, eller underlåtelse att handla, orsaka att en människa skadas.
2. En robot måste lyda de order som ges av en människa, utom om detta skulle stå i strid med första lagen.
3. En robot måste skydda sig själv, utom om detta innebär brott mot första eller andra lagen.

En överordnad lag:
0. En robot får inte genom handling, eller underlåtelse att handla, orsaka att mänskligheten skadas.

/Marcus

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 7 april 2007, 10:02

Tror t o m att det finns en "-1 lag" för en del robotar.

A robot may not harm sentience or, through inaction, allow sentience to come to harm.

http://en.wikipedia.org/wiki/Three_Laws_of_Robotics

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Robotlagar och moral

Inlägg av Hexmaster » 7 april 2007, 10:18

Cyber Joker skrev:1950-talets SF-drömmar förverkligade
När då? Det har pratats om AI í ett halvt sekel och den förmänskligade maskinen har m.e.m. ständigt legat runt hörnet. Nu har vi robotar som kan spela boll men något som ens påminner om mänsklig konversation har då inte jag sett skymten av.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Re: Robotlagar och moral

Inlägg av Cyber Joker » 9 april 2007, 12:52

Hexmaster skrev:
Cyber Joker skrev:1950-talets SF-drömmar förverkligade
När då? Det har pratats om AI í ett halvt sekel och den förmänskligade maskinen har m.e.m. ständigt legat runt hörnet. Nu har vi robotar som kan spela boll men något som ens påminner om mänsklig konversation har då inte jag sett skymten av.
Var lugn, det kommer. Med tanke på fördumningen i dagens samhälle behöver inte den genomsnittlige androiden inte programmeras med några djupare andliga kunskaper, det räcker med att han/hon kan diskutera senaste dokussåpa programmet på TV. :lol:

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Robotlagar och moral

Inlägg av Hexmaster » 9 april 2007, 13:02

Cyber Joker skrev:Med tanke på fördumningen i dagens samhälle behöver inte den genomsnittlige androiden inte programmeras med några djupare andliga kunskaper, det räcker med att han/hon kan diskutera senaste dokussåpa programmet på TV.
...Vilket redan det kräver ofantligt mycket mer intelligens, världskunskap och språkförmåga än vad man hittills varit i närheten av. Det var underskattningar av den sort du gör som fick folk på 50-talet att resonera i stil med att "nu kan datorer spela schack, lösa ekvationer [och andra sysslor som kräver intelligens när de utförs av människor] - då har vi ju kommit jättelångt!"

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 9 april 2007, 13:04

Min kärnfråga i inlägget var annars; ska en pedofil tillåtas skaffa eller inneha en barnandroid för att tillfredställa sina behov?
Vilka regler ska gälla för det mer intima förhållandet mellan människa och robot?
Ska man även få tillverka soldatrobotar som inte lyder under de tre/fyra grundläggande robotlagarna?
Onekligen kommer det att uppstå en del frågor och problem den dagen då humanoida robotar typ Mr Data i Star Trek finns tillgängliga. Får inte människan annat att tänka på (klimatförändringar, nersmutsning, överbefolkning) så kommer den tänkande androiden att vara en realitet inom en inte allt för avlägsen framtid.

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 9 april 2007, 15:21

Cyber Joker skrev:Själv tycker jag det hela är sjukt, istället för att umgås med andra människor ska vi umgås med robotar programerade att tillfredställa alla våra drifter och nycker
Är du emot att kvinnor använder dildios, något som i väst är acepterat som "normalt" antingen i ensamhet eller som en extra grej med en partner. En sex-robot är bara en avancerad from av en dildo.
En nickedocka till samtalspartner. Alla teknikdårar applåderar säkert denna utveckling, 1950-talets SF-drömmar förverkligade. I stället för att gifta sig med en människa av kött och blod gifter man sig med sin robot som kan se ut som en Marylin Monroe eller en Pamela Anderson och hon kommer att vara evigt ung och vacker.
Vilka fördomar man kan ha, du ska verkligen läsa Friends, Robots and Countrymen av Isaca Asimov, vilket är nog den första? moderna berättelsen (tror den skrevs i slutet av 40 talet) där en person försöker bygga en idialisk robotfru. Även om roboten är den "perefekta" idialet för dåtidens hemmafru (vilket kännsk ganska föråldrat nu) är hon knappast en nickedocka eller evigt ung.
Min kärnfråga i inlägget var annars; ska en pedofil tillåtas skaffa eller inneha en barnandroid för att tillfredställa sina behov?
I en Utopisk värd har alla rätt att göra vad de vill så länge de inte skadar någon annan. Men som programet tog upp med exempelt med att slå en mänsklig andriod inför ovetende publik.....
Ska man även få tillverka soldatrobotar som inte lyder under de tre/fyra grundläggande robotlagarna?
Tyvär så kommer de att tillverkars, militärern vill ha dem. redan nu har vi data/vapensystem tex luftvärns system som själv väljer ut mål och skjuter ner dem utan mänsklig inblandning. Vilket är en sorts primitiv AI.

Får inte människan annat att tänka på (klimatförändringar, nersmutsning, överbefolkning) så kommer den tänkande androiden att vara en realitet inom en inte allt för avlägsen framtid.
Är dock inte lika optimistisk att (smarta) tänkande androiden kommer inom överskådlig framtid.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Inlägg av Cyber Joker » 9 april 2007, 19:55

Jag har säkert läst boken du rekomenderar Ja77. På 1970-talet läste jag ca 5 SF romaner i veckan. Det var i stort sett den enda skönlitteratur jag konsumerade under ett par års tid. Förutom detta bestod den litterära dieten av populärvetenskapliga böcker i astrofysik och kärnfysik samt tyngre facklitteratur i kemi och teoretiskfysik. Är rätt mätt på detta område idag.:D

Användarvisningsbild
Vargas
Medlem
Inlägg: 718
Blev medlem: 3 mars 2006, 01:57
Ort: Umeå, Västerbotten
Kontakt:

Re: Robotlagar och moral

Inlägg av Vargas » 7 februari 2010, 00:49

Jag kapar tråden med att lägga in följande klipp från Svenska Dagbladet.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/gm-oc ... 221835.svd

Tycker det är lite spännande med sådana här klipp även om detta till vardagen ligger minst 20-30 år fram i tiden att få till en radiostyrd robot som är ekonomiskt möjlig att producera i större mängder.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re:

Inlägg av Blixten » 7 februari 2010, 14:43

Cyber Joker skrev:Jag har säkert läst boken du rekomenderar Ja77. På 1970-talet läste jag ca 5 SF romaner i veckan. Det var i stort sett den enda skönlitteratur jag konsumerade under ett par års tid. Förutom detta bestod den litterära dieten av populärvetenskapliga böcker i astrofysik och kärnfysik samt tyngre facklitteratur i kemi och teoretiskfysik. Är rätt mätt på detta område idag.:D
Jag kan inte låta bli att kommentera: nyss klagade du på folk som intresserar sig för tex vad människor av kött och blod gör om dom är inlåsta 100 dagar i ett hus och själv ägnade du ungdomen åt att läsa om påhittade gröna gubbar och flygande tefat? Jag skulle inte oroa mig så mycket om jag vore du :-)

Skriv svar